TEACHER’S CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT: ACTUALIZATION OF EDUCATIONAL ORGANIZATION RESOURCES

 
PIIS181570410026432-0-1
DOI10.54884/S181570410026432-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Principal
Affiliation: Secondary school № 72 with advanced curriculum in English
Address: Russian Federation,
Occupation: Professor
Affiliation: Institute for Social and Humanitarian Education
Address: Russian Federation
Occupation: Professor
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages144-153
Abstract

The article deals with the problem of the teacher’s professional development personalization in an educational establishment. The purpose of the article is to create and partially test the teacher’s individual educational route based on formal, non-formal and informal integration of education. The study gives the regulatory and legal aspects of creating the teacher’s individual educational route as a means of personalizing his/her professional development, describes the options of teachers’ formal, non-formal and informal education, develops the matrix of professional development organizational forms, including collective, group and individual forms of teacher development, describes three stages of development and implementation of teacher’s individual educational route in an educational establishment. The results of the study consist in updating the potential resources of an educational establishment and compensating scarce teachers’ professional skills by means of horizontal training, proving the compilation use of teachers’ formal, non-formal and informal education in creation of the individual educational route in an educational establishment.

 

Keywordsteacher’s continuous professional development, personalization of education, individual educational route, teacher’s formal, non-formal and informal education
Received28.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters16228
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Основные тенденции мирового образования и современная образовательная политика нашего государства формируют новое видение развития кадрового потенциала системы образования и, в частности, роли самого педагога. Происходящие изменения определяют необходимость гибкости и мобильности педагога к быстроменяющимся требованиям и условиям профессиональной деятельности, а соответственно непрерывного профессионального развития и, своего рода, определенного «апгрейда» – повышения уровня своего мастерства, чтобы соответствовать запросам потребителей образовательных услуг, вызовам местного сообщества и требованиям нормативных документов федерального, регионального и локального уровней, которые конкретизированы в Профессиональном стандарте педагога [1].
2 Модернизация научного и методического сопровождения профессионального развития педагога, необходимость его непрерывного и профессионального роста определены документами государственного значения. Поручением Президента РФ В.В. Путина заданы ориентиры повышения качества образования и обеспечения конкурентоспособности отечественного образования на уровне мирового сообщества [2]. Стратегические ориентиры образовательной политики определяют конкретные сроки апробации и анализа результативности реализации индивидуальных траекторий обучения посредством цифровых платформ персонализированного обучения как обучающихся, так и учителей [3]. Концепция создания единой федеральной системы научно-методического сопровождения педагогических работников констатирует ряд общих проблем действующей системы методической работы: несогласованность существующей системы повышения квалификации и современного содержания общего образования, отсутствие механизмов формирования персональной траектории профессионального развития педагога на основе его профессиональных потребностей и дефицитов, неготовность педагогов и администрации к обновлению форм обучения и воспитания. Конкретизируя актуальные понятия, Концепция определяет принципы, структуру и основные направления деятельности единой системы научно-методического сопровождения педагогов посредством интеграции ресурсов федерального, регионального, муниципального и организационного уровней [4].
3 Однако выстраивание единой уровневой системы научно-методического сопровождения педагогов – процесс ступенчатый и времязатратный, требующий координации и интеграции деятельности методических служб всех уровней. Нам видится, что уже сейчас на уровне образовательной организации как низового звена реализации государственной кадровой политики в системе отечественного образования в распоряжении находятся необходимые документы и инструменты для поиска путей и форм реализации персонифицированного методического сопровождения педагогов для наполнения ресурсами регионального, муниципального и организационного уровней.

views: 172

Readers community rating: votes 0

1. Order of the Ministry of Labor of the Russian Federation No. 544n dated 18.10.2013 "On approval of the professional standard "Teacher (pedagogical activity in the field of preschool, primary general, basic general, secondary general education) (educator, teacher)". Available at: http://www.rg.ru/2013/12/18/pedagog-dok.html (Accessed: 01 April 2023). (In Russ.)

2. Decree of the President of Russia No. 204 dated May 07, 2018 "On national goals and strategic objectives of the development of the Russian Federation for the period up to 2024". Available at: http://www.kremlin.ru/acts/bank/43027 (Accessed: 01 April 2023). (In Russ.)

3. List of instructions following the meeting of the Supervisory Board of the autonomous non-profit organization No. Pr-118 dated January 30, 2019 "Agency for Strategic Initiatives for the Promotion of New Projects". Available at: http://www.kremlin.ru/acts/assignments/orders/59758 (Accessed: 01 April 2023). (In Russ.)

4. Order of the Ministry of Education of the Russian Federation No. R-33 dated February 4, 2021 "On approval of methodological recommendations for the implementation of measures to form and ensure the Functioning of the Unified Federal System of Scientific and Methodological support for teaching staff and Management personnel". Available at: https://docs.edu.gov.ru/document/51d3c15a6842dce2585500acd9236624/ (Accessed: 01 April 2023). (In Russ.)

5. Asmolov, A.G. (2014) Additional personal education in the era of change: cooperation, co-creation, self-creation. Educational Policy, vol. 2, pp. 2–6. (In Russ.)

6. Gayazov, A.S. Individual routes of personality formation. Available at: http://www.raop.ru/ index.php?id=878 (Accessed: 01 April 2023). (In Russ.)

7. Grachiov, V.V. (2005) Personalization of education: monograph. Moscow: Publishing House SGI. (In Russ.)

8. Zeer, E.F., Syimaniuk, E.E. (2014) Individual educational trajectories in the system of continuing education. Educational Policy in Russia, vol. 3, pp. 74–82. (In Russ.)

9. Sheraizina, R.M., Zadvornaya, M.S. (2016) The relevance of continuing education as a condition for the personal and professional development of a teacher of preschool education. Historical and Social Educational Ideas, vol. 4-1, pp. 173–177. (In Russ.)

10. Popov, A.A. (ed.) (2019) Atlas of non-formal education practices. Moscow: National Book Center. (In Russ.)

11. Popov, A.A. (ed.) (2021) Atlas of non-formal education practices. Moscow: National Book Center. (In Russ.)

12. Atlas of collaboration formats. Version 0.1. Available at: https://ntinews.ru/upload/iblock/6fa/6fa1869a00abecc4e511ed03559645a3.pdf. (Accessed: 08 April 2023). (In Russ.)

13. Mourshed, M., Chijioke, C., Barber, M. (2010) How the World’s Most Improved School Systems Keep Getting Better, New York: McKinsey & Company. Available at: http://www.mckinsey.com/client_service/social_sector/latest_thinking/worlds_most_improved_schools (Accessed: 08 April 2023).

14. Wilson, S. (ed.) Personal Learning Environments: Challenging the dominant design of educational systems. Available at: http://dspace.ou.nl/bitstream /1820/727/1/sw_ectel.pdf (Accessed: 01 April 2023).

15. Rezinkina, L.V., Maron, A.E. (2020) Designing a municipal center for support and maintenance of continuing education for adults. Man and Education, no. 1, pp. 23–28. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up