PROBLEMS AND PROSPECTS OF INSTITUTIONAL DEVELOPMENT OF POLYLINGUAL EDUCATION IN THE REPUBLIC OF TATARSTAN

 
PIIS181570410026373-5-1
DOI10.54884/S181570410026373-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Rector
Affiliation: Tatarstan Institute of Education Development
Address: Russian Federation,
Occupation: Head of Information and analytical department
Affiliation: Tatarstan Institute of Education Development
Address: Russian Federation
Occupation: Head of the Department of Tatar Language and Literature
Affiliation: Tatarstan Institute of Education Development
Address: Russian Federation
Occupation: Associate Professor
Affiliation: Volga Region State University of Physical Culture, Sport and Tourism
Address: 35 territory of the Universiade Village, Kazan, Republic of Tatarstan, 420010, Russian Federation
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages47-58
Abstract

The article analyzes the results of an expert survey and analysis of documents on the issues of multilingual education in Tatarstan. According to the results of the expert survey, when selecting teachers for schools that implement multilingual education, the most significant are the candidate's knowledge of a foreign and / or national language of teaching, as well as high qualifications in the subject area. There are a number of difficulties in the methodological support of multilingual / bilingual education in particular. Thus, many teaching aids require serious improvement. There is also a need to improve the legal and regulatory framework for multilingual education. The analysis of documents carried out in the course of the study showed that there are gaps in the documentation support of the studied educational organizations, starting from the constituent documents. Thus, polylingual / bilingual education in the Republic of Tatarstan is at the stage of institutional formation and development and is experiencing difficulties, the solution of which is possible with the active participation of the higher education system and competent educational, methodological and documentation support.

Keywordspolilingual education, bilingual education, Republic of Tatarstan, Adymnar, multicultural environment, sociological research
Received26.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters24239
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Объективный процесс глобализации общества и интеграция российского образования в мировое образовательное пространство и в то же время необходимость сохранения самобытности и языков народов России актуализируют вопросы владения не только русским языком, но и иностранными языками и языками народов, проживающих в нашей стране. В случае образовательной интеграции приоритет имеет не имманентная (терминальная) ценность языка, а его инструментальная ценность как средства получения образования.
2 Российская система образования длительное время была недостаточно ориентирована на предметное изучение иностранного языка и языков народов России (русский язык как неродной), что не позволяло в полной мере осознать и прочувствовать важность владения ими. Инновационный подход, выразившийся в обучении иностранным и национальным языкам как инструменту освоения неязыковых предметов, позволяет формировать более глубокий интерес и устойчивые лингвистические знания обучающихся [1]. Российские регионы ведут работу по внедрению полилингвального и/или билингвального обучения в общеобразовательные организации. Ход этого процесса требует научного и управленческого контроля, а проблемы, которые возникают, – своевременного решения. Эта необходимость определила актуальность нашего исследования.
3 Во исполнение приказа Министерства образования и науки Республики Татарстан от 22 декабря 2021 г. № под-1732/21 «Об утверждении Государственного задания учредителя для государственного автономного образовательного учреждения дополнительного профессионального образования “Институт развития образования Республики Татарстан” на 2022 год» сотрудниками информационно-аналитического отдела ИРО РТ проведено прикладное научное исследование «Полилингвальное образование в Республике Татарстан: проблемы и перспективы». Объектом исследования стало полилингвальное образование в Республике Татарстан, предметом – реализация образовательными организациями Республики Татарстан полилингвального обучения. Базу исследования составили образовательные организации Республики Татарстан, реализующие полилингвальное и/или билингвальное обучение.
4 Целью исследования явились выявление проблемы и перспективы развития полилингвального обучения в образовательных учреждениях Республики Татарстан. Для достижения поставленной цели были сформулированы следующие задачи:
  1. определить нормативную правовую основу полилингвального образования в образовательных организациях Республики Татарстан;
  2. описать состояние полилингвального обучения в образовательных организациях Республики Татарстан;
  3. выявить проблемы полилингвального обучения в образовательных организациях Республики Татарстан;
  4. представить основные перспективы развития полилингвального образования в Республике Татарстан.

views: 183

Readers community rating: votes 0

1. Usmanova, Z.F., Zayats, T.V., Mukazhanova, G.Zh. (2017) Implementation of CLIL technology in conditions of polylingual education. In: Philology and Linguistics in the Modern World: Materials of the I Intern. Scientific Conf., June 2017, Moscow, Buki-Vedi, pp. 94–97. (In Russ.)

2. Nugaev, M.A. (2015) The quality of social capital of a multi-ethnic region: interdisciplinary and poly-paradigm analysis. Kazan: Ofset-Servis. (In Russ.)

3. Elikoeva, A.K. (2012) Public opinion on polylingual educational system in the Russian Federation. Theories and Problems of Political Research, no. 4, pp. 79–98. (In Russ.)

4. Ministry of Education and Science of the Republic of Tatarstan. Available at: https://mon.tatarstan.ru/index.htm/news/2114475.htm (Accessed: 22 January 2022). (In Russ.)

5. Gudova, M.Yu., Gudov, V.A. et al. (2021) Polylingual education in the era of post-literacy. Ural State Pedagogical University. Scientific group "Polylingualism in the era of post-literacy", Yekaterinburg, Ural SPU. (In Russ.)

6. Shamsutdinova, R.R. (2019) Formation of a linguistic personality in a polylingual environment. Legal basis for the functioning of state and regional languages in the conditions of bilingualism and multilingualism. In: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, 11 December, 2019, Kazan, pp. 222–225. (In Russ.)

7. Gutorova, G.D. (2021) Issues of regulatory and legal support of polylingual education. Scientific Tatarstan, no. 4, pp. 65–71. (In Russ.)

8. Lotfullin, M.V. (2016) The legal basis of the multicultural education in the Russian Federation. Modern Problems of Science and Education, no. 6. Available at: https://science-education.ru/ru/article/view?id=25758 (Accessed: 31 April 2023). (In Russ.)

9. Davletshina, L.A., Kondratyeva, N.B., Samoilova, A.V. (2021) Formation of ethnopedagogical competence in conditions of multiculturalism: regional experience. Bulletin of Kazan State University of Culture and Arts, no. 3, pp. 93–100. (In Russ.)

10. Latyypova, V.M., Murtazina, G.R. (2022). Analysis of the implementation of ethno-cultural programs in general education organizations of the Republic of Tatarstan at the present stage. In: Collection of Scientific Articles. Cheboksary, Chuvash SPU, iss.13, pp. 37–42. (In Russ.)

11. Nugumanova, L.N. (2020) Modeling polycultural educational environment in the system of additional professional education. The Journal of Direction and Development of Korean Studies Dtudies in Russia, vol. 1, pp. 113–116. (In Russ.)

12. Kalkavan, A.M. (2020) Prospects for the development of multilingual education in the Republic of Tatarstan. In: Modern Problems of Philology and Methods of Teaching Languages: Theory and Practice: IV International Scientific and Practical Conference, Elabuga, October 23, 2020. Elabuga, pp. 118–122. (In Russ.)

13. Yalalov, F.G. (2021) Foundations of polylingual education. Kazan, Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan, 192 р. (In Russ.)

14. Zinurova, R.I., Khuramshina, A.Z., Khuramshin, I.G. (2013) Higher school management: documentation support for educational process management. Bulletin of the Kazan Technological University, vol. 16, no. 14, pp. 234–238. (In Russ.)

15. Decree of the State Council of the Republic of Tatarstan 14.12.2020 No. 8-51-6-PK «On the prospects for the development of multilingual education in the Republic of Tatarstan». Available at: https://gossov.tatarstan.ru/file/gossov/docs/other_11130.pdf (Accessed: 7 September 2022). (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up