DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF THE EDUCATIONAL POTENTIAL OF THE MARITIME COLLEGE IN THE PROCESS OF CADETS’ DISTANCE LEARNING

 
PIIS181570410026364-5-1
DOI10.54884/S181570410026364-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Teacher
Affiliation: Maritime College of F.F. Ushakov GMU
Address: Russian Federation,
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages92-99
Abstract

The article examines the educational potential of the Maritime College in the conditions of distance learning, gives the author's definition of this phenomenon, reveals its content, advantages, characteristic features and components. The pedagogical conditions for the development and realization of educational potential are described. The principles, forms and methods of education of cadets, which are the most effective in the distance format, are revealed. The pedagogical model of the development and realization of the educational potential of the college remotely has been developed, its structural parts, as well as modules of the author's target program have been identified. The author's target program, as the core of the pedagogical model, has shown effectiveness with clearly positive dynamics in the development of the levels of education of cadets. The development of the cadets' education levels has been proved experimentally through the use of scientific methods valid for the research topic and adapted according to the specifics of the Maritime College.

 

Keywordseducational potential of distance learning, maritime college, education, distance learning, model, pedagogical conditions
Received26.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters20101
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Социально-экономические процессы в нашей стране направлены на развитие качества образования, в том числе качества подготовки специалистов, готовящихся в системе среднего профессионального образования (СПО). Будущие специалисты морского транспорта должны быть не только подготовлены к профессиональной деятельности, но и быть воспитанными членами социума с высокими духовно-нравственными качествами, активной гражданской позицией. Цифровые технологии, развитие Интернета, создание особых информационных сред открывают новые возможности в организации воспитательной работы в условиях среднего профессионального образования. Повышение роли дистанционного обучения и воспитания курсантов связано со спецификой морской специальности, длительным нахождением курсантов в условиях мореплавания. Существенным фактором организации процесса дистанционного обучения и воспитания является нестандартная ситуация, связанная с возникновением пандемии. Экспериментальные исследования и опросы показали, что большинство учащихся морского колледжа владеют навыками работы с информацией, ее поиска и использования в учебной деятельности. В то же время в дистанционном формате недостаточно актуализируется и реализуется воспитательный потенциал морского колледжа, рассматриваемый как совокупность средств и возможностей развития субъектов образовательной деятельности в этих условиях. Таким образом, цель исследования – научное обоснование процесса актуализации воспитательного потенциала в особых условиях дистанта, с опорой на специфику будущего специалиста морского флота.
2 Проводимые исследования опираются на разработки в области активизации воспитательной деятельности молодежи, в частности на вопросы организации дистанционного обучения в высшей школе (Е.А. Тукова) [1] и на исследования мотивации студентов в условиях дистанта (Р.В. Базалий) [2]. Академик РАО, профессор И.В. Роберт особо подчеркивает значение актуализации воспитательной деятельности дистанционного обучения, ставит вопрос об актуальности выявления закономерностей, принципов, методик воспитания обучающихся в условиях информационного общества [3]. Вместе с тем, тема развития и реализации воспитательного потенциала курсантов морского колледжа в условиях дистанционного обучения в отечественной педагогике практически не рассматривалась.
3 Материалы и методы исследования. Работа опирается на педагогический эксперимент, проводимый на базе Морского колледжа ГМУ Ф.Ф. Ушакова, г. Новороссийск. Был организован исходный констатирующий эксперимент по выявлению исходного уровня компьютерной грамотности и формирующий эксперимент в области организации процесса воспитания и развития обучаемых.
4 Результаты исследования и их обсуждение. Рассмотрение подходов отечественных и зарубежных ученых к понятию «воспитательный потенциал» позволяет прийти к выводу, что под данным явлением следует рассматривать совокупность возможностей, средств, условий по организации воспитательного процесса, развития у воспитанников духовно-нравственных качеств.

views: 149

Readers community rating: votes 0

1. Tukova, E.A. (2021) Organization of educational work with distance learning students. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/organizatsiya-vospitatelnoy-raboty-so-studentami-distantsionnoy-formy-obucheniya/viewer (Accessed: 28 November 2022). (In Russ.)

2. Bazaliy, R.V. (2020) Development of motivation of students in the conditions of distance learning. The World of Science. Pedagogy and Psychology, no. 3(8), pp. 1–12. (In Russ.)

3. Robert, I.V. (2022) Scientific and pedagogical conditions for the development of education in the period of digital transformation. Modern Additional Professional Pedagogical Education, no. 1(18), pp. 42–50. (In Russ.)

4. Malomonova, D.M. (2021) Psychological and pedagogical features of distance learning. In: The practice of implementing the educational process in a remote format: Proceedings of of All-Russian Scientific and Practical Internet Conference, 30 March – 30 April 2021. Samara: GAPOU SO "Samara State College", pp. 237–242. (In Russ.)

5. Adelova, R.R. (2016) Distance learning is one of the forms of organization of the educational process Available at: https://solncesvet.ru / (Accessed: 14 November 2022). (In Russ.)

6. Spitsyn, V.A. (2006) Distance learning in secondary specialized educational institutions as a factor in ensuring the quality of training of specialists. Abstract of Ph.D. thesis, Volgograd. 28 р. (In Russ.)

7. Zagvyazinsky, V.I. (2022) Methodology of pedagogical research: textbook for universities. 2nd edn., M. (In Russ.)

8. Kraevsky, V.V. (2001) Methodology of pedagogy: A manual for pedagogical researchers. Available at: https: //docs.yandex.ru/docs/view?tm (Accessed: 17 February 2023). (In Russ.)

9. Strategy for the development of education in the Russian Federation for the period up to 2025. (2015) Available at: http://static.government.ru/media/files / (Accessed: 19 January 2022). (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up