EDUCATIONAL PRACTICES OF FORMULATING TEENAGER READINESS FOR SELF-DETERMINATION IN THE DIGITAL WORLD

 
PIIS181570410026347-6-1
DOI10.54884/S181570410026347-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor in the Department of Managing in Education
Affiliation: Leningrad Regional Institute of Education Development
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Deputy Director
Affiliation: GBOU Lyceum No. 590
Address: Russian Federation
Occupation: Deputy Director
Affiliation: GBOU Lyceum No. 590
Address: Russian Federation
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages68-75
Abstract

The article presents the practice of creating an educational environment in a general education institution aimed at formulating a teenager readiness for self-determination in the conditions of digitalization. The constructed educational environment meets the tasks of modern digital society with the aim to create real conditions for a wide choice for an educational request, its flexible correction in developing of students’ individual educational trajectory. Such environment is characterized by a high degree of intensity of joint activity and communication, an emotionally and intellectually saturated atmosphere of trust and cooperation, where students are included in various types of individual and joint activities taking in view of their abilities and interests. Immersion in the described practices allows students to form communicative skills, gain experience in self-assessment activities and contributes to the creation of their own value-meaningful field based on the value orientations of civil society life

Keywordsdigital self-determination, readiness for self-determination, educational environment, educational practices
Received24.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters15738
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Стремительные технологические преобразования, сопровождающие развитие общества на данном этапе, цифровая трансформация всей жизни требуют постоянного переосмысления социальной действительности, оказывают существенное влияние на приоритеты личностного развития, на ценностные ориентации.
2 Чем больше Интернет развивается и поглощает различные сферы жизни, тем больше времени нынешний подросток проводит в виртуальном пространстве. В современных условиях развития общества актуальной проблемой школы становится выработка целенаправленной политики по образовательному самоопределению школьника в цифровой среде, развитию способности управлять собственным поведением в цифровом мире, нивелировать риски, использовать новые возможности [1; 2].
3 Требуется проведение трансформации существующих подходов и моделей обучения, направленных на развитие навыков общей цифровой грамотности, социальных и эмоциональных навыков, необходимых для успеха в новом цифровом мире [3; 4]. Нужна интеграция новых технологий, новых форматов обучения (очных и дистанционных, виртуальных и интерактивных) в уже сложившиеся обучающие практики [5]. От уклада школьной жизни, от школьной среды во многом зависит, будут ли подростки пассивно приспосабливаться к виртуальному миру или активно строить собственное цифровое «я».
4 Процесс формирования готовности к самоопределению, становление цифровой идентичности – двухсторонний процесс. Он определяется как внешними условиями, так и сферой интересов ребенка, значимыми для него структурами информационного пространства. Поиск ответа на вопросы: как включить ученика в процессы самообразования и саморазвития? как сформировать готовность к самоопределению в условиях цифрового мира? – является центральным для лицея № 590 Санкт-Петербурга в рамках деятельности в статусе федеральной инновационной площадки.
5 Методы. Для изучения каналов информации в структуре досуга подростков, оценки их цифровых предпочтений, выявления влияния созданной в учреждении культурно-образовательной среды на формирование готовности подростков к самоопределению были использованы методы моделирования, наблюдения и анкетирования.
6 Готовность к самоопределению и образовательная среда. Самоопределение – это процесс понимания человеком своих особенностей, способностей, возможностей, стремлений, определение собственных критериев, норм и способов оценивания себя и окружающей действительности, выбор ценностей, смыслов и целей жизни, исходя из требований социума, предъявляемых к человеку, и требований, предъявляемых человеком к самому себе [7; 8].
7 В ходе анализа психолого-педагогической литературы [6; 7; 8] по проблеме исследования выделены пять компонентов готовности к самоопределению: когнитивный, аффективный, коммуникативный, операционально-деятельностный и рефлексивный.

views: 229

Readers community rating: votes 0

1. Soldatova, G.U., Rasskazova, E.I., Nestik, T.A. (2017) The digital generation of Russia: competence and security. M.: Sense. 375 р. (In Russ.)

2. Sorokoumova, E.A., Molostova, D.N. Aryutina, D.N. (2018) Socialization of a teenager in the process of Internet communication. Pedagogy and Psychology of Education, no. 2, pp. 138–143. (In Russ.)

3. Gabel, E. (2019) Digital transformation of school education. International experience, trends, global recommendations. M.: HSE. 108 р. (In Russ.)

4. Digital debut of educational relations (2021) / eds Lebedev, O.E., Zaichenko, N.A. St. Petersburg: CPI SZIU RANEPA. 210 р. (In Russ.)

5. Coffenikova, Yu.L. (2015) Psychological and pedagogical problems of generation Z education in the modern socio-cultural context. Bulletin of Saratov Regional Institute of Education Development, no. 3, pp. 67–71. (In Russ.)

6. Dubrovina, I.V. (1989) Formation of the personality of a high school student. M.: Pedagogy. 168 р. (In Russ.)

7. Maralov, V.G., Nizovskikh, N.A., Shchukina, M.A. (2017) Psychology of self-development: textbook and workshop for undergraduate and graduate studies. M.: Yurayt. 320 р. (In Russ.)

8. Kuznetsov, D.V. (2016) Criterion-level scale as a tool for self-assessment of the process of self-determination of high school students. Proceedings of the Ural Federal University. Series 1: Problems of Education, Science and Culture, no. 3 (153), pp.128–136. (In Russ.)

9. Kamensky, A.M. (2022) School self-development management in the context of digital transformation: tutorial. St. Petersburg: GAOU DPO "LOIRO". 172 р. (In Russ.)

10. Tubelsky, A.N. (2019) School of the future, built together with children / Ed. Rusakov, A.S. SPb.: Educational projects. 440 р. (In Russ.)

11. Kamensky, A.M. (2021) Digital self-determination of participants in the educational process in a modern school. Man and Education, no. 1, pp. 90–96. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up