DOMESTIC TRADITIONS AND INNOVATIONS IN FUTURE TEACHERS TRAINING

 
PIIS181570410026340-9-1
DOI10.54884/S181570410026340-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department, Professor of the Department of Theory and History of Pedagogy, Director
Affiliation: Institute of Pedagogy of the Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Director
Affiliation: Institute of Pedagogical Problems of Education Herzen State Pedagogical University
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages24-33
Abstract

The article presents an analytical review of the changes taking place in higher pedagogical education from the moment of its emergence in the XIX century to the present time in the aspect of the relationship between domestic traditions and innovations of teacher training in universities of various profiles. The emphasis is placed on the need to research and search for scientifically based ways to fundamentalize the content of pedagogical education, to implement the continuity of theoretical and practical training of future teachers.

Keywordspedagogical university, higher pedagogical education, teacher training, modernization of pedagogical education
Received24.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters22142
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В современных условиях нестабильного, неоднозначного и тревожного мира возрастает роль образования, так как внешняя среда, характеризующаяся неопределенностью, нелинейностью, возрастающим динамизмом, оказывает серьезное влияние на изменения рынка труда, стимулирует появление новой трудовой реальности в современных условиях ее трансформации.
2 Рынок узких специалистов, предметников ушел в историю, сегодня возрастает потребность в иных специалистах, готовых меняться вместе с изменением самой профессии, менять эту профессию и выходить в своей деятельности за рамки конкретной профессии. Под влиянием современных представлений о вариативности и множественности знания и путях его освоения, об образовании как сфере, содействующей становлению личности, в условиях сетевого устройства мира профессия трансформируется в трансфессию. При этом формируется среда непрерывной коммуникативности, множественности целевых установок и многозадачности, востребованности профессиональных компетенций, отражающих различные специализированные области деятельности. Период пандемии и затем смешанного обучения стал очень убедительной иллюстрацией этих процессов. Сам по себе корень trans-fero означает на латинском не что иное, как «переносить за». Поэтому трансфессионалы – специалисты, готовые переносить свои компетенции за рамки конкретной профессии. Это новый вызов системе образования, который обусловлен, с одной стороны, консервативностью системы, а с другой – острой необходимостью быстрого и в то же время обоснованного реагирования на существующие запросы времени, инновационные идеи.
3 Быстро меняющийся социально-политический и культурно-экономический контекст современной жизни будет и дальше требовать постоянного внимания к педагогическому образованию как системообразующему фактору обновления всей системы образования. Миссия педагогического образования – «гуманистическое послание», отражающее понимание зависимости социального и технического прогресса от личностных качеств и творческих способностей человека, готовности бороться за безопасное развитие техногенной цивилизации [1].
4 Особую значимость педагогическое образование приобретает в решении современной задачи обеспечения прорывного научно-технологического и социально-экономического развития страны (Указы Президента РФ В.В. Путина), которая обусловливает необходимость подготовки специалистов, готовых к работе в условиях неопределенности. Характеристики непрерывного образования включаются в состав показателей развития человеческого капитала, определяющего рост современной экономики. Так, по продолжительности обучения (ожидаемой и средней) Россия занимает в мировом рейтинге 29 место, по индексу человеческого развития – 52 место (данные 2022 года) [2]. Отечественная система образования не дорабатывает в части формирования и быстрого обновления современных знаний, навыков и компетенций, необходимых для постиндустриальной экономики [3]. Другими словами, наступает время, когда развитие педагогического образования становится важнейшей критической технологией – технологией содействия развитию человека средствами образования как одного из основных инструментов государственной политики Российской Федерации в области развития отечественной науки и технологий.

views: 185

Readers community rating: votes 0

1. Trubnikova, N.V. (2010) Humanitarian environment in a technical university: is the experience of world leaders applicable in domestic engineering education? Engineering Education, no. 6, pp. 84–87. (In Russ.)

2. Ignatieva, E.Y. (2015) Pedagogical management of educational activities of students of a modern university. Ph. D.thesis, Veliky Novgorod. (In Russ.)

3. Kuzminov, Ya.I., Ovcharova, L.N., Yakobson, L.I., (eds.) (2018) How to increase human capital and its contribution to economic and social development. M.: HSE. (In Russ.)

4. Krylova, O.N. (2006) Traditions and innovations in the content of education. Man and Education, no. 4, 5, pp. 70–74. (In Russ.)

5. Sedova, N.V. (2016) Historical and cultural traditions of pedagogical education in Russia. Bulletin of Leningrad State University Named after A.S. Pushkin, no. 4-2, pp. 31–39. (In Russ.)

6. Ryzhov, A.N. (2017) Forgotten traditions of training teachers-masters in Russia. Teacher of the XXI century, no. 4-1, pp. 9–16. (In Russ.)

7. Yalozina, E.A. (2009) Training of Soviet teachers in the 1920s-1930s: organizational and methodological searches and problems Science and School, no. 6, pp. 66–69. (In Russ.)

8. Stepanova, S.N. (2012) Transformation of the "idea of the University" in the evolving educational space: monograph. Tomsk. (In Russ.)

9. Stepanova, L.A. (2010) From the history of Russian pedagogical education: traditions and innovations of the 20-30s of the twentieth century. Bulletin of Moscow State University, series: Pedagogy, no. 2, pp. 38–44. (In Russ.)

10. Strogetskaya, E.V. (2009) Idea and mission of a modern university. Educational Studies, no. 4, pp. 67–81. (In Russ.)

11. Pushkarev, Yu.V., Pushkareva, E.A. (2016) Fundamental knowledge in the continuous educational process: methodology and axiology of the problem. Bulletin of the Novosibirsk State Pedagogical University, no. 1 (29), pp. 87–98. (In Russ.)

12. Tryapitsyna, A.P. (2013) The content of professional training of students – future teachers to solve the problems of modernization of general education. Universum: Bulletin of the Herzen University, no 1, pp. 50-61. (In Russ.)

13. Kandaurova, A.V. (2023) Student scientific society: problems, history, prospects. News of A.I. Herzen RSPU, no. 207, pp. 47–57. (In Russ.)

14. Regulations on the Student Scientific Society of A. I. Herzen RSPU. Approved by the decision of the Presidium of the Academic Council, March 30, 2022. Available at: https://old.herzen.spb.ru/students/ssc/sno/ (Accessed: 10 June 2022). (In Russ.)

15. Ignatieva, E.Yu. (2012) The concept of pedagogical management of students' educational activities in a modern university. Siberian Pedagogical Journal, no. 2, pp. 39–44. (In Russ.)

16. Tryapitsyna, A.P. (2022) Actualization of the psychological and pedagogical potential of teaching methods. In: Prospects for the development of research in the field of education sciences. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Moscow, 2022, pp. 329–333. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up