TECHNOLOGICAL SOVEREIGNTY AS A MAIN PRIORITY FOR THE FORMATION OF SCHOOL CHILDRENS' COMPETENCES IN THE FIELD OF INFORMATION TECHNOLOGIES

 
PIIS181570410026300-5-1
DOI10.54884/S181570410026300-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Master student
Affiliation: FPE Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Rector
Affiliation: The Academy of Ministry of education of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages15-23
Abstract

The article describes the methodological aspects of devepoping IT competencies among modern schoolchildren in the context of implementing the concept of Russia technological sovereignty. At the same time, the ideas and objectives of this concept become guidelines for determining the main priorities for training in the IT field of the country future human resources potential. The authors emphasize that scientific research in this area will create the basis for innovation and technological breakthrough. The experience of development of domestic informatics and computer technology is briefly described, when as a result of the state policy of the late 90s of the last century in favor of Western developments in this area own research was stopped. It is shown that the new concept will contribute to the development of Russia technological sovereignty and the education of future human resources in the best traditions of Russian science. The authors propose to use the IT-Vertical Project as an effective means of teaching schoolchildren computer science and technology, the implementation of which will increase motivation and promote self-realization of schoolchildren. As part of  developing schoolchildren's IT competencies, the future personnel potential in the IT field,  also CTF competitions can play the role of an effective learning tool.

 

Keywordstechnological sovereignty, priority trend, “IT-Vertikal”, information technologies, future personnel potential, CTF-competition, information security
Received22.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters17216
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В условиях обострившейся геополитической ситуации, отражающейся на развитии экономики как мирового сообщества в целом, так и экономики нашей страны, возникает необходимость обеспечения технологического суверенитета. В этой связи Указом Президента РФ № 203 от 14.04.2022 г. «О Межведомственной комиссии Совета Безопасности Российской Федерации по вопросам обеспечения технологического суверенитета государства в сфере развития критической информационной инфраструктуры Российской Федерации» [1] были определены задачи и сформулирована непосредственно сама концепция развития технологического суверенитета.
2 Технологический суверенитет представляет собой устойчивое развитие информационных технологий, создание и реализация которых в полной мере осуществляются на базе разработок отечественного производства, предполагающее исключительные права на использование этих технологий. Страны, у которых уровень технологического суверенитета более высокий, по большей части занимают лидирующие позиции в мировом сообществе. Развитие информационных технологий обуславливает развитие социально значимых процессов в стране, определяющих национальную экономическую и информационную безопасность, а также технологический суверенитет.
3 В условиях динамичного развития цифровых технологий технологический суверенитет напрямую зависит от того, как развиты информационные технологии во многих сферах жизнедеятельности. Основными направлениями развития области информационных технологий сегодня считаются искусственный интеллект (ИИ) и машинное обучение, распространение 5G, квантовые вычисления, блокчейн, кибербезопасность, роботизированная автоматизация технологических процессов, виртуальная и дополненная реальность, рост сетей интернета вещей, облачные вычисления. Научные исследования в этих областях – основа для инноваций и технологического прорыва страны.
4 Таким образом, развитие информационных технологий охватывает немало направлений, в которых уже есть существенные достижения. Однако многие технологии требуют дальнейших преобразований и распространения на все большее число различных сфер жизнедеятельности. Именно от активного использования и внедрения информационных технологий будет зависеть дальнейшее качество жизни современного общества, повышение эффективности общественного производства во всех областях.
5 Опыт и современное состояние развития отечественной информатики и вычислительной техники в России как базы технологического суверенитета. Во второй половине XX века отечественные ученые В.М. Глушков, А.П. Ершов, А.А. Ляпунов, С.А. Лебедев, А.Н. Колмогоров, опираясь на выдающиеся достижения математической науки и технические разработки, вели серьезные исследования в области информатики (кибернетики) и информационных технологий; на практике доказывали необходимость развития кибернетики и вычислительной техники как передовой отрасли для страны (изобретение ЭВМ); публиковали научные труды; создавали целые области промышленности с нуля. Советская школа в этой области накопила богатый опыт подготовки высококлассных специалистов. Так, В.П. Ильин, рассказывая о корифеях отечественной науки Г.И. Марчуке, А.П. Ершове, Н.Н. Яненко, кратко описывает опыт и наследие Сибирских научных школ по информатике и вычислительной технике, которые сегодня могут быть крайне полезны для реализации идей концепции технологического суверенитета страны [2]. Можно констатировать, что в 60-х годах прошлого века результаты советских специалистов в области информатики, вычислительной техники и программирования находились на мировом уровне или опережали его. Именно в это время советскими учеными была создана первая вычислительная машина в Европе, велись разработки в области систем машинного перевода, теории распознавания образов, работали над моделированием мыслительных процессов высших животных и человека. Многие разработки остаются актуальными и на сегодняшний день.

views: 153

Readers community rating: votes 0

1. State Duma (2022) Decree of the President of the Russian Federation of April 14, 2022 No. 203 "On the interdepartmental commission of the security council of the Russian Federation on ensuring the technological sovereignty of the state in the development of the critical information Infrastructure of the Russian Federation". Available at: http://publication.pravo. gov.ru/Document/View/0001202204140035 (Accessed: 17 March 2023). (In Russ.)

2. Ilyin, V.P. Siberian Informatics: G.I. Marchuk, A.P. Ershova, N.N. Yanenko. Available at: http://www.prometeus.nsc.ru/math/yanenko/about/ilyin.ssi (Accessed: 17 March 2023). (In Russ.)

3. Graham, L. (2014) Can Russia compete? History of innovations in tsarist, Soviet and modern Russia. M.: Mann, Ivanov and Ferber. (In Russ.)

4. Ryzhova, N.I., Trubina, I.I., Koroleva, N.Yu., Filimonova, E.V. (2022) Artificial intelligence as a current trend in the content of teaching informatics in the context of digitalization. Teacher of the 21st Century, no. 2, pp. 11–22. (In Russ.)

5. Ryzhova, N.I., Trubina, I.I. (2022) Actualization of the study of ethical problems of artificial intelligence by modern schoolchildren. Informatics at School, no. 5 (178), pp. 26–31. (In Russ.)

6. Piotrowska, X.R., Terbusheva, E.A. (2016) Data mining in pedagogical analytics. Technical Creativity of Youth, no. 2 (96), pp. 10–14. (In Russ.)

7. Viktorova, T.A. (2009) Features of project-based learning technology. September 1: open lesson. August 6. Available at: https:// https://urok.1sept.ru/articles/556777 (Accessed: 17 March 2023). (In Russ.)

8. Ryzhova, N.I., Koroleva, N.Yu. (2021) Development of digital competencies of high school students in the school informatics course by means of case technologies. Informatics at School, no. 9 (172), pp. 39–44. (In Russ.)

9. Order of the Department of education and science of the city of Moscow dated 04.03.2022 No. 120 “On Approval of the Standard of the City Educational Project “IT-Vertical” in state educational organizations subordinate to the Department of education and science of the city of Moscow”. Available at: https://veshsch.mskobr.ru/files/Document 2021-2022/obrazov-vertikal/IT vertical_standard.pdf. (Accessed: 17 March 2023). (In Russ.)

10. Minzov, A.S., Nevsky, A.Yu., Baronov, O.R. (2019) Application of gaming methods in the training of specialists in the field of computer security. Innovative, Information and Communication Technologies, no. 1, pp. 26-29. (In Russ.)

11. Egorov, A.Yu., Minzov, A.S., Nevsky, A.Yu., Baronov, O.R. (2018) Capture the Flag. Game models for training specialists in the field of computer security: a teaching aid for teachers. M.: VNIIgeosistem (In Russ.)

12. Ponomarev, I.M., Seliverstov, A.A., Penner, G.A., Zulkarneev, I.R. (2021) Designing a system of adaptation and training of undergraduate students in the direction of information security. In: Mathematical and information modeling. Materials of the all-Russian conference of young scientists. Tyumen, pp. 366–373. (In Russ.)

13. Viktorova, T.A. (2023) Development of information technologies: traditions that we are proud of, prospects that we open. Teacher's Newspaper, no. 8, p. 3. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up