Ensuring the accessibility of educational infrastructure in standard and crisis situations: international overview

 
PIIS181570410020325-2-1
DOI10.54884/S181570410020325-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Center for Education System Management
Affiliation: Institute of Education Management of the Russian Academy of Education
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Scientific Secretary
Affiliation: Institute of Education Management of the Russian Academy of Education
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
Edition
Pages11-16
Abstract

The article presents the results of the analysis of regulatory documents and scientific publications on the international practices of using school buses for the increase of the transport accessibility of social facilities (including educational, sports, cultural and other organizations) for meeting the educational needs of preschool and school children. Particular attention is paid to the cases that associate with the periodical natural disasters of different types that bring to light the efficiency of the school buses as a means of the first-availability transportation. Regulated requirements and best practices of ten countries in Europe, Asia, North America, South America, as well as Australia and New Zealand are analyzed.

The offered materials can be used in the development of management decisions, regulations and methodological recommendations in the field of increasing the transport accessibility of educational facilities, as well as an information basis for scientific research on this issue.

Keywordstransport accessibility, educational infrastructure, anti-crisis management, school bus, international research, natural disasters, critical cases, mechanisms for increasing accessibility
Received24.05.2022
Publication date24.05.2022
Number of characters15661
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Одним из ключевых направлений развития системы образования, заявленным в национальном проекте «Образование», является «создание необходимой современной инфраструктуры» [1]. В этой связи особенно актуальным представляется проведение анализа международной практики (в том числе стран-лидеров в области образования) по повышению транспортной доступности объектов социальной сферы для детей дошкольного и школьного возраста. В ходе исследования авторами проведен анализ международного опыта использования школьных автобусов для доставки детей в организации, реализующие образовательные программы дошкольного и общего образования, дополнительные общеобразовательные программы, а также на спортивные, культурно-массовые и иные мероприятия. Статья продолжает цикл работ авторов, посвященных изучению особенностей совершенствования образовательной инфраструктуры регионов [26].
2 Географическое разнообразие регионов Российская Федерация определяет их существенную зональную специфику, связанную, в том числе, с геолого-географическими особенностями входящих в нее регионов (сезонные наводнения, природные пожары, селевые и снежные сходы, ледяные дожди, сейсмическая опасность, опасность затопления при сезонных разливах рек и иных водоемов, высокая вероятность возникновения стихийных и техногенных лесных пожаров и пр.). При этом все региональные системы общего образования должны сохранять устойчивость и эффективность функционирования в любых условиях, что связано, прежде всего, с положениями Конституции Российской Федерации и федерального закона «Об образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 № 273-ФЗ, гарантирующими общедоступность качественного общего образования.
3 Отдельная проблема в области управления региональными системами общего образования связана с высокой вероятностью возникновения особой эпидемиологической ситуации как в отдельном регионе, так и в региональных кластерах.
4 Это является существенным фактором, определяющим необходимость проведения научных исследований в области вариативности управления региональными системами образования не только в стандартных, но и в чрезвычайных и кризисных ситуациях. В этой связи важным представляется анализ соответствующего опыта зарубежных стран.
5 Исследование проводится в рамках реализации государственной программы «Научно-технологическое развитие Российской Федерации», в соответствии с приоритетными направлениями « Стратегии научно-технологического развития Российской Федерации», положениями Национального проекта «Образование» (федеральный проект «Современная школа») [1], а также положениями статьи 14 Федерального закона от 21.12.1994 № 68-ФЗ (ред. от 23.06.2020) «О защите населения и территорий от чрезвычайных ситуаций природного и техногенного характера»).

views: 304

Readers community rating: votes 0

1. Pasport natsional'nogo proekta «Obrazovanie». — M.: Prezidium Soveta pri Prezidente Rossijskoj Federatsii po strategicheskomu razvitiyu i natsional'nym proektam, protokol ot 24 dekabrya 2018 g. № 16.

2. Skobeltsina K.N., Kuznetsov A.N. Research on Public Satisfaction with Educational Infrastructure of Advanced Development Territories // International Conference on the Development of Education in Eurasia (ICDEE 2019). – May 2019. – Pp. 36-41.

3. Kuznetsov A.N., Skobel'tsina K.N. K voprosu ob obespechenii regionov Rossijskoj Federatsii obrazovatel'noj infrastrukturoj: analiz statisticheskoj informatsii // Munitsipal'noe obrazovanie: innovatsii i ehksperiment. – 2019. – № 3. – S. 48-55.

4. Skobeltsina K.N., Kuznetsov A.N. Parents’ Satisfaction with Their Access to Preschool Education in the Russian Advanced Special Economic Zones // Systemic Challenges and Changes in Education: Perspectives from Russia. – 2020. – № 3.

5. Kuznetsov A. Accessibility Vs. Availability Of Education As Two Key Phenomena Of Education Quality Assurance And Education Management: Infrastructural Development Perspective, INTED2019 Proceedings. 2019. – Pp. 7923-7932.

6. Kuznetsov A.N. Upravlenie obrazovaniem v sovremennykh rossijskikh usloviyakh v aspekte razvitiya obrazovatel'noj infrastruktury TOSEhR. -//Mezhdunarodnyj nauchno-issledovatel'skij zhurnal.– 2019.– № 7(85), iyul'. – S. 17-20.

7. Andersson Eva, Malmberg Bo & Osth John. Travel-to-school distances in Sweden 2000-2006: changing school geography with equality implications. Journal of Transport Geography. Vol. 23. Special Issue: SI. 2012. – S. 35-43.

8. Boussauw Kobe, van Meeteren Michiel & Witlox Frank. Short trips and central places: The home-school distances in the Flemish primary education system (Belgium). Applied Geography. Vol. 53. 2014. – S. 311-322.

9. McDonald, Noreen C. Children's mode choice for the school trip: the role of distance and school location in walking to school. Transportation. Vol. 35. Issue 1. 2008. – S. 23-35.

10. McMillan, Tracy E. The relative influence of urban form on a child's travel mode to school. Transportation Research Part A: Policy and Practice. Vol. 41. Issue 1. 2007. – S. 69-79.

11. Singh, Nishant & Vasudevan, Vinod. Understanding school trip mode choice - The case of Kanpur (India). Journal of Transport Geography. Vol. 66. 2018. – S. 283-290.

12. Tong, Lu (Carol), Zhou, Leishan & Liu, Jiangtao. Customized bus service design for jointly optimizing passenger-to-vehicle assignment and vehicle routing. Transportation Research Part C-Emerging Technologies, 85, 2017. – S. 451-475.

13. Ewing, R., Schroeer, W. & Greene, W. School location and student travel - Analysis of factors affecting mode choice. Transportation Planning and Analysis 2004. Book Series: Transportation Research Record. Issue 1895. 2004. – S. 55-63.

14. Slovic, Anne Dorothee, Tomasiello, Diego Bogado & Giannotti, Mariana. The long road to achieving equity: Job accessibility restrictions and overlapping inequalities in the city of Sao Paulo. Journal of Transport Geography, 78, 2019. – S. 181-193.

15. Xu, Tingting, & Gao, Jay. Directional multi-scale analysis and simulation of urban expansion in Auckland, New Zealand using logistic cellular automata. Computers environment and urban systems. Vol. 78. Article # UNSP 101390. 2019. – rezhim dostupa: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0198971519303229?via%3Dihub

16. Zhang Y. The Impact of Classroom Design on Pupils’ Learning: Final Results of a Holistic, Multi-Level Analysis. Building and Environment, 89, 2015. – S. 118-33.

17. Kontou E, McDonald NC, Brookshire K, Pullen-Seufert NC, LaJeunesse S. U.S. active school travel in 2017: Prevalence and correlates. Prev Med Rep. 2019. Dec 10;17:101024. – rezhim dostupa: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31921574/

18. Villa-González E., Barranco-Ruiz Y., Evenson K.R., Chillón P. Systematic review of interventions for promoting active school transport. Preventive Medicine. Volume 111. June 2018. – S. 115-134

19. Nikitasa A., Wangb J.Y.T., Knamillera C. Exploring parental perceptions about school travel and walking school buses: A thematic analysis approach. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 124. 2019. – S. 468–487.

Система Orphus

Loading...
Up