Adult education in the context of modern pedagogy

 
PIIS181570410019379-1-1
DOI10.54884/S181570410019379-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Director
Affiliation: Center for the Study of Problems of Vocational Education and Training
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Leading Specialists
Affiliation: Center for the Study of Problems of Vocational Education and Training
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Director
Affiliation: State Budgetary Professional Educational Institution of the City of Moscow «Moscow State Educational Complex»
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (68)
Pages159-166
Abstract

The article examines the phenomenon of an adult learner's identity in terms of psychosocial characteristics and needs in the context of the vocational education and training (VET) system transformation and lifelong learning strategy. The aim is to observe the adult education main theories, bring out the current trends and challenges in VET in the context of adult learning. The actual pedagogical approaches and opportunities for modernization of programs and adult education policy at the institutional and system level have been revealed. Recommendations for the development of courses in terms of the specifics of adult learning, requirements for teachers, as well as the involvement and retention of adults in the VET system have been proposed. It has been substantiated that it is necessary to take into account the formation of awareness in learning, to pay attention to the development of cognitive flexibility and reflection of practical experience, as well as to what brings happiness and a feeling of satisfaction from learning outcomes, the formation of insights, receiving feedback and identifying growth points. The practical use is viewed as a possible modernization of VET policy management to enhance adult education in Russia, to update apprenticeship and upskilling programmes, to develop new mechanisms to involve the adult population in VET.

Keywordsvocational education and training, adult education, pedagogy, adult learner’s identity, transformation of VET system
Received25.03.2022
Publication date21.04.2022
Number of characters22002
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Активная трансформация рынка труда, технологический прогресс, изменения в структуре занятости предопределяют пересмотр требований квалификаций, форматов образования и использование новых возможностей. Усиление предложений образования и вовлечение в него взрослого населения активизирует задачу системы профессионального образования и обучения (далее – ПОО) – необходимости учитывать интересы и особенности этого контингента обучающихся.
2 Непрерывное образование взрослых рассматривается как один из важнейших механизмов поддержания динамичной, здоровой и адаптируемой рабочей силы. Это закреплено и в стратегии Юнеско «Образование для 21 века»1. Все большее внимание уделяется возвращению взрослых в систему образования. 1. Unesco (2017). E2030: Education and Skills for the 21st Century. URL: >>>> (дата обращение: 23.04.2021)
3 Методологическую рамку работы составили аналитические материалы ученых и международных организаций в сфере развития ПОО и обучения взрослых, форсайт-исследования и обзоры будущего развития образования и международного рынка труда. В исследовании использовались теоретические и эмпирические методы, метод интерпретации и контент-анализа, экспертной оценки, понятийно-терминологическое исследование, а также социально-экономическое моделирование, конструктивистский, психологический и междисциплинарный подходы.
4 Новые условия влияют на трансформацию подходов подготовки преподавателей для достижения задач обучения новой категории учеников и выстраивания новых моделей преподавания. При разработке программ, ориентированных на взрослых, необходимо учитывать факторы большей осознанности обучения, меньшую восприимчивость к неподтвержденной авторитетности преподавателя; потребность в знаниях и умениях для достижения конкретных целей; применение на практике реальных компетенций и наличие жизненного опыта и др. [5].
5 Обучение взрослых вносит новый виток дискурса в развитие педагогики и ПОО, интерес приобретают исследования по формулированию феномена взрослого обучающегося и его место в системе. При анализе особенностей обучения взрослых важно определить идентичность взрослого обучающегося через: 1) психолого-социальную призму как «совместно сконструированных, согласованных взаимодействий» и 2) самоощущение индивида и его самобытность посредством выполняемой работы в процессах и преемственности [11]. Многомерная структура идентичности состоит из общей идентичности и контекстно-зависимых идентичностей для различных ролей в жизни.
6 Сегодня взрослого обучающегося уже недостаточно рассматривать только в рамках концепции обучения в течение всей жизни, необходимо акцентировать педагогические особенности обучения и возможность преодолевать различные контексты работы, обучения и развития общества, тем самым демонстрируя более инклюзивный подход к образованию, когда продуктивность обучения взрослых может способствовать благополучию общества [4].

views: 237

Readers community rating: votes 0

1. Olejnikova O.N., Redina Yu.N., Artem'ev I. A. Mezhdunarodnoe izmerenie razvitiya professional'nogo obrazovaniya i obucheniya v kontekste obucheniya vzroslykh // Professional'noe obrazovanie i rynok truda. – 2021. – № 1. – S. 89-103. DOI: 10.24412/2307-4264-2021-01-89-103.

2. Shakirova M. Nejronnaya bomba: kak vyruchit' 55 mln rub. na obuchenii «myagkim navykam» //RBK, 20.07.2020 [Ehlektronnyj resurs]. URL: https://pro.rbc.ru/news/5f02f8309a794771ab6f49b8 (data obrascheniya: 22.03.2021).

3. Brunton, J, Buckley, F. (2020). You’re thrown in the deep end’: adult learner identity formation in higher education. Studies in Higher Education, 45 (4), . DOI: 10.1080/03075079.2020.1767049.

4. Cedefop (2020). Perceptions on adult learning and continuing vocational education and training in Europe. Second opinion survey, vol. 1. Member States. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, 117. 90 r. URL: https://www.cedefop.europa.eu/files/3086_en.pdf (data obrascheniya: 18.03.2021).

5. EAEA (December 2019). The Future of Adult Learning in Europe. Brussels: European Association for the Education of Adults. URL: https://eaea.org/wp-content/uploads/2019/12/The-future-of-adult-learning-in-Europe.pdf (data obrascheniya: 15.03.2021).

6. Fairchild, E.E. Multiple Roles of Adult Learners (2003). New Directions for Student Services, 102,11–16.

7. Ho, Y.Y., Lim, W.Y.R. (2020). Educating Adult Learners: Bridging Learners’ Characteristics and the Learning Sciences. In: Sanger C., Gleason N. (eds) Diversity and Inclusion in Global Higher Education (pp. 97-115). Palgrave Macmillan, Singapore. DOI: 10.1007/978-981-15-1628-3_4

8. Kelly, C. (1997). The Internet TESL Journal, III (9) URL:http://iteslj.org/Articles/Kelly-Experiential/ (data obrascheniya: 10.04.2021).

9. Knowles, M.S., Holton III, E.F., Swanson, R.A. (2015). The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development, 8th ed, New York: Routledge.

10. Institute of Education Science (April 2021). Adult Education Strategies: Identifying and Building Evidence of Effectiveness: Study Snapchat. U.S. Department of education, National Center for Education Evaluation. URL: https://ies.ed.gov/ncee/pubs/2021007/pdf/2021007.pdf (data obrascheniya: 10.04.2021).

11. McLean, N., Price, L. (2019). Identity Formation among Novice Academic Teachers – a Longitudinal Study. Studies in Higher Education, 44 (6), 990–1003. DOI: 10.1080/03075079.2017.1405254

12. Mehmet, K., Erdogdu, F., Kokoç, M. Cagiltay, K. (2019). Challenges Faced by Adult Learners in Online Distance Education: A Literature Review, Open Praxis, 11 (1), 5–22.

13. Myers, K., Conte, N., Rubenson, K. (2013). Adult Learning Typology. Technical Report: Canadian Labour Market and Skills Researcher Network, Working Paper No. 129, 93 p. URL: http://www.srdc.org/media/199755/adult-learning-typology.pdf (data obrascheniya: 16.04.2021).

14. Merriam, Sh. B., Bierema L.L. (2013). Adult Learning: Linking Theory and Practice. San Francisco: Jossey-Bass, 320 p.

15. The 4 Adult Learning Elements You Should Include in Your eLearning Courses (13.11.2018), Sh!ft disruptive learning [Ehlektronnyj resurs]. URL:https://www.shiftelearning.com/blog/effective-adult-learning-neuroscience (data obrascheniya: 18.04.2021).

Система Orphus

Loading...
Up