Development of the teacher's competence in the conditions of additional professional education

 
PIIS181570410018674-6-1
DOI10.54884/S181570410018674-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of Pedagogy and Management in Education
Affiliation: Ryazan University named after S.A. Yesenin
Address: Russian Federation, Ryazan
Journal nameMan and Education
Edition
Pages211-219
Abstract

The article reveals the essence of the competency approach in the process of teachers’ qualification development. The specificity of additional professional education, its advantages in comparison with the basic training of a teacher at a university are characterized. The content of the concepts of "competence" and "professional competence" of a teacher in the innovative conditions of education development is presented, their scientific and theoretical justification is given based on the analysis of scientific and pedagogical sources. The main guidelines and pedagogical conditions of the process under study are identified; the new functions of the teacher in the aspect of the implementation of new guidelines in education are described. The necessity of updating the content and technology of the organization of the educational process within the framework of additional professional education organized on the basis of a higher educational institution is actualized. A description of the five-year work experience of the Ryazan State University named after S.A. Yesenin on the organization of advanced training of teachers in the competence paradigm in the city of Ryazan and the Ryazan region: the key objectives of the course training of teachers, the problematic thematic field of the programs of advanced training and retraining of teaching staff on popular topics are identified, the results of the experimental experience of the university on the development of the competence of certified teachers at the stage of postgraduate education are analyzed. In conclusion, the article substantiates the prospects for the teacher's competence development: the development of the educational process and the quality of education.

Keywordsadditional professional education, competence, competence approach, competence of a teacher, new functions of a teacher
Received17.02.2022
Publication date17.02.2022
Number of characters21014
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В условиях внедрения федеральных государственных образовательных стандартов в систему общего и высшего образования меняются целевые установки подготовки выпускников школ и вузов. Ориентир на формирование компетенций у обучающихся в контексте ведущих требований ФГОС обостряет подготовку педагога в компетентностной парадигме, так как лишь обладающий достаточным уровнем компетентности педагог способен сформировать компетентного ученика. В современных условиях повышаются требования к учителю именно с позиции сформированности его практических умений и навыков обучать «по-новому» с учетом изменений, которые происходят в обществе. Общество диктует новые требования к учителю, которые в последнее время приобрели достаточно конкретное свое выражение – учитель должен быть компетентным. Современный компетентностный учитель – это прежде всего учитель, обладающий способностями решать проблемы и задачи в учебной, воспитательной, политической, социально-бытовой и других сферах на основе глубокого знания и понимания основ преподаваемых дисциплин. Сегодня профессиональное становление и развитие учителя происходит на различных этапах его подготовки: допрофессиональном (школа), профессиональном (вуз), дополнительно профессиональном (институты повышения квалификации (ИПК)). Существующие противоречия в системе непрерывного педагогического образования (школа – вуз – институты повышения квалификации учителей) актуализируют проблему поиска эффективных механизмов развития профессиональной компетентности педагогов. Анализ реальной практики подготовки учителей в системе высшего и дополнительного профессионального образования выявляет «противоречие между потребностью системы образования к постоянным изменениям, внедрением инновационных моделей, отвечающих запросам современности и ее консервативностью и традиционализмом по отношению к возможным изменениям. Для высшего образования, особенно в последнее время, характерной является способность к изменениям, нововведениям и открытости к инновациям, однако первичной задачей высшего образования выступает именно базовая подготовка профессиональных кадров и развитие науки, в то время как корригирование и развитие профессионализма действующих кадров, приведение их профессиональных способностей в соответствие с требованиями времени – это первичная задача дополнительного профессионального образования. Функционально выход на практическую деятельность профессионалов более свойственен для дополнительного профессионального образования, чем для высшего» [1, с.9]. Именно на этапе дополнительного профессионального образования осуществляется апробация новых знаний, полученных в вузе, «вживление» нового в реальную педагогическую практику. Ценность дополнительного профессионального образования (этапа повышения квалификации педагогов) по проблемам внедрения различных инновационных идей, норм, требований, безусловно, высока.

views: 250

Readers community rating: votes 0

1. 1. Vostokova, S. N. and Zakharova, M. A., (eds.) (2019) ‘Preparation of teachers for innovative activity in the conditions of the regional system of additional professional education’. Yelets : I.A. Bunin YSU. (In Russ.)

2. Gorshkova, V.V. and Uskova, S.A. (2018) ‘Conceptual signs of competence of the subject of education in conditions of social uncertainty’, Man and Education. 2 (55). pp. 4 – 9 (In Russ.)

3. Geikhman, L. K. and Stavtseva, I. V. (2017) ‘New technologies in vocational education: a textbook’. Perm : PNRPU. (In Russ.)

4. Yashkova, A. N. (2020) ‘Design in the system of vocational education: implementation experience’. Saransk : MGPI named after M.E. Evseviev. (In Russ.)

5. Markova, A.K. (2006) ‘Psychology of professionalism’. Moscow: Knowledge. (In Russ.)

6. Antokhina, Yu. A. (2019) ‘Projects of additional professional education at an innovative university’. Saint Petersburg : GUAP. (In Russ.)

7. Tsyrenova, V. B. (2020) ‘Innovative technologies and forms of organization of educational activities’. Ulan-Ude : BSU. (In Russ.)

8. Ushinsky, K. D. (2005) Selected works. In 4 books. Book 1. ‘Problems of pedagogy’. Moscow: Drofa. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up