Advanced vocational training of workers as a factor in human capital development

 
PIIS181570410018672-4-1
DOI10.54884/S181570410018672-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Director
Affiliation: Center for Advanced Professional Training
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
Edition
Pages204-210
Abstract The article examines the problem of the place and role of advanced training of workers in the system of human capital formation. The concept of "professional and personal quality of a modern worker" is revealed from the standpoint of qualitology. A comparison of this concept is made with the concept of "human capital". The pedagogical tools used to develop the vocational and personal potential of workers are presented separately. The article states that certain requirements should be imposed on the means, forms and technologies used in the process of advanced vocational training, namely: compliance with individual requests and the needs of adult learners; reliance on previous personal and professional experience, life plans and health potential of an employee undergoing training in the advanced training system. The aim of training is to update the personal potential of trainees in connection with a new type of professional activity; to promote the principle of excellence in vocational training; and to integrate in its application; use in combination with modern means of assessment (including reflective) and diagnostics. A number of models – compensatory, harmonization, supporting and complementary - have been identified and described.

 

Keywordshuman capital; professional and personal quality of a modern worker; advanced vocational training; pedagogical forms, means and technologies for the formation of human capital
Received17.02.2022
Publication date17.02.2022
Number of characters13566
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Запросы и потребности современного рынка труда в значительной мере ориентированы на высокий уровень подготовки рабочих кадров и специалистов. Совокупность таких высококвалифицированных работников во многом определяет уровень сформированности человеческого капитала страны, региона, отрасли, предприятия.
2 Несмотря на общие процессы цифровизации, автоматизации, роботизации, использование искусственного интеллекта, в сферах производства и услуг по-прежнему востребованы работники с высоким уровнем образования, культуры, ориентированные на непрерывное обучение и совершенствование, а также обладающие современными компетенциями.
3 Решению задач формирования качественных трудовых ресурсов в значительной мере способствует система дополнительного профессионального образования, опережающего профессионального обучения. Вместе с тем, проблема состоит в том, что реализация той или иной дополнительной профессиональной программы, краткосрочной программы профессионального обучения не всегда или не в полной мере способствует развитию человеческого капитала, индивидуального личностно-профессионального качества работника.
4 Материалы и методы. Материалами для подготовки настоящей статьи послужили публикации по проблематике человеческого капитала, опережающей подготовки рабочих кадров, непрерывному профессиональному образованию, а также нормативные правовые акты, информационно-методические материалы по опережающей подготовке. В ходе работы с источниками информации использовался ряд теоретических методов: анализ, синтез, обобщение. В качестве одного из эмпирических методов применялся метод педагогического моделирования.
5 Результаты. Существует множество точек зрения на вопрос места и роли непрерывного профессионального образования в развитии человеческого капитала. Барабанова М.И. отмечает: «Изменяющийся запрос рынка труда при переходе к цифровой экономике приводит к необходимости организации персональных траекторий развития кадров». Автор констатирует необходимость обучения через всю жизнь, то есть постепенного овладения ключевыми компетенциями цифровой экономики [1, с. 18].
6 Применительно к направлению опережающего профессионального обучения взрослого работающего населения это важно в том смысле, что взрывное развитие цифровых технологий и их широкое внедрение в различных отраслях производства приводит к появлению новых профессий, связанных со значительным удельным весом интеллектуального труда, работой с информацией, базами данных [8, с. 5].
7 Таким образом, существенным фактором, обусловливающим изменение подходов к подготовке, подбору кадров со стороны работодателей, выступает фактор инновационных изменений в структуре, условиях труда. Современные, высокотехнологичные, энерго- и интеллектоемкие рабочие места предъявляют не только более высокие требования к исходному уровню образовательной подготовки, но и последующего систематического обучения, совершенствования.

views: 217

Readers community rating: votes 0

1. 1. Barabanova, M.I. (2020). Approaches to the formation of competencies in the digital economy: a basic model of competencies. In: Architecture of university education: building a single space of knowledge: a collection of works of the IV National Scientific and Methodological Conference with international participation. SPb: SPbGEU, pp. 18-24. (In Russ)

2. Gorshkova,V.V. (2007). ‘Adult education: the format of anticipation’, Pedagogy, 10, pp. 25-29. (In Russ)

3. Ministry of Labor and Social Protection of the Russian Federation (March 1, 2019). Order No. 131. On approval of standard recommendations for the implementation of measures for organizing vocational training and additional vocational education for citizens of pre-retirement age for the period until 2024, as well as for compiling lists of the most demanded professions in regional labor markets for training citizens of pre-retirement age. [online]. Available at: https://rulaws.ru/acts/Prikaz-Mintruda-Rossii-ot-01.03.2019-N-131/ (Accessed: 18 November 2021). (In Russ)

4. Romanova, Lyudmila Yurievna (2011). Pedagogical support of professional and moral self-development of a teacher in a general educational institution. Diss. … Cand. of ped. sciences. Kazan. (In Russ)

5. Syachina, Tatiana Yurievna (2020). Formation of pedagogical competence of instructors of industrial training in the workplace. Abstract of diss. ... Cand. of ped. sciences. SPb.: A.I. Herzen Unoversity. (In Russ)

6. Ter-Matiosova, Larisa Sergeevna (2011). Pedagogical features of overcoming value-semantic barriers by future teachers. Diss. ... Cand. of ped. sciences. Rostov-on-Don. (In Russ)

7. Frumin, I., Dobryakova, M., Barannikov, K. and Remorenko, I. (2018). Universal competences and new literacy: what to teach today for tomorrow's success. Preliminary conclusions of the international report on the trends in the transformation of school education. M.: National Research University Higher School of Economics, Institute of Education. (In Russ)

8. Abdrakhmanova, G., Vishnevsky, K. and Gokhberg, L. (2019). What is the digital economy? Trends, competencies, measurement of Ch-80: report by XX Apr. International scientific. conf. on the problems of economic and social development. M.: Higher School of Economics. (In Russ)

Система Orphus

Loading...
Up