Trends in foreign practice of certifying heads of educational organizations

 
PIIS181570410018664-5-1
DOI10.54884/S181570410018664-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading researcher
Affiliation: The Federal State Budget Scientific Institution «Institute of Education Management of the Russian Academy of Education»
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
Edition
Pages180-187
Abstract

The article presents the review of international practices of school leaders’ evaluation. In the international context the factors that characterize the system of school leader’s certification are examined consistently. Among them are the frequency of certification; authorities conducting and supervising the certification; procedure and criteria for the evaluation of school leaders; and consequence of the results of the certification of school leaders and their career opportunities. The article reviews these factors with examples of foreign practice. The most valuable findings are foreign trends in the development of national assessment systems for school leaders, including: evaluation of performance of school heads as part of the performance of the school; the effectiveness of annual evaluation procedures recognized by many experts; balancing the certification function between the reporting function and the support and development function. The focus is placed on increasing career opportunities for principals to benefit from their accumulated experience and professional competencies. The importance of analyzing successful practices for the Russian school leader’s certification system is emphasized. 

Keywordshead of school, school leader, school principal evaluation, school leader’s certification, principal performance evaluation, international experience
AcknowledgmentThe article was prepared within the framework of state assignment “Theoretical and methodological foundations of professional development за heads of general education organizations”.
Received17.02.2022
Publication date17.02.2022
Number of characters17073
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Аттестация руководителей школ играет важную роль в их профессиональном развитии и целевой поддержке. В настоящее время в России реализуется ряд проектов по совершенствованию системы аттестации руководителей общеобразовательных организаций (вводится новый профессиональный стандарт руководителей образовательных организаций [1], разрабатывается целевая модель аттестации руководителей общеобразовательных организаций [2]). Анализ научных публикаций, посвященных аттестации руководителей школ, показывает, что большинство экспертов уделяет внимание оценке эффективности аттестации, административным вопросам, организационно-правовым основам аттестации (Ледина Н.Ю., Соловьева Л.Н., Новоселова О.И., Солодовникова С.В., Матвиенко Е.В. и др.). Ряд публикаций посвящен цифровой модернизации методологии аттестации (Кошевенко С.В.), региональному аспекту аттестации (Капчегашева И.В.), методологии и технологиям оценки и развития компетенций руководителей (Чупин В.Н., Шкляева Н.А.). Несколько работ посвящено аттестации руководителей учреждений дополнительного образования детей (Яковлев Д.Е., Чернышова Е.М., Грудцына Л.Ю.). Однако анализ зарубежного опыта в этой сфере в научных работах российских ученых представлен незначительно, что обуславливает актуальность данной темы. Зарубежный опыт организации систем контроля и оценки работы директора школы может быть крайне полезным для изучения и анализа в современном контексте.
2 Результаты.
  1. Органы власти, регулирующие аттестацию. Периодичность аттестации за рубежом.
3 В зарубежных странах работа директора школы так или иначе контролируется. Степень контроля зависит от степени доверия директорам и проверяющим органам, степени автономности школ и особенностей системы образования. В большинстве развитых стран реализуется систематический процесс аттестации руководителей образовательных организаций. В некоторых странах аттестация организована на федеральном уровне (Англия, Австрия, Ирландия, Новая Зеландия, Швеция и др.), в других - на муниципальном (Дания, Венгрия, Израиль, Норвегия, Испания и др.) [3]. Периодичность аттестации в разных странах различается. В некоторых странах она проводится ежегодно (Англия, Израиль, Новая Зеландия, Северная Ирландия, Словения), в других - каждые 3-4 года (Швеция, Испания, Бельгия (Фландрия)). С учетом характера критериев оценки работы и цели аттестации в настоящее время многими экспертами наиболее эффективным признается ежегодное проведение аттестации. При этом во многих международных документах подчеркивается необходимость учета контекста школы при аттестации. При оценке качества руководства считается также важным принимать во внимание такие факторы, как продолжительность работы директора, состав персонала, географическое положение и контингент учащихся.

views: 242

Readers community rating: votes 0

1. 1. Ministry of Labour and Social Protection of Russian Federation (2021) ‘Ob utverzhdenii professionalnogo standarta “Rukovoditel’ obrazovatelnoy organizacii (upravlenie doshkolnoy obrazovatelnoy organizatsiey i obscheobrazovatelnoy organizatsiey)”’. Available at: https://docs.cntd.ru/document/608483110 (Accessed: 22 November 2021). (In Russ.)

2. FIED PANEPA (2021) ‘Razrabotka tselevoy modeli attestatsii rukovoditeley obscheobrazovatel’nih organizatsiy’. Available at: https://firo.ranepa.ru/meropriyatiya/konferentsii-iseminary/1110-attestatsiya-rukovoditelej-obshcheobrazovatelnykh-organizatsij%C2%A0 (Accessed: 26 November 2021). (In Russ.)

3. OECD (2008) Improving school leadership. Vol. 1: Policy and practice. Available at: https://www.oecd.org/education/school/44374889.pdf (Accessed: 25 November 2021).

4. OECD (2007) Improving school leadership: Country background report for Austria. Available at: https://www.oecd.org/austria/38570494.pdf (Accessed: 26 November 2021).

5. OECD (2007) Improving school leadership: National background report, Denmark. Available at: https://www.oecd.org/education/school/38574860.pdf (Accessed: 16 November 2021).

6. OECD (2007) Improving school leadership: Country background report for Norway. Available at: https://www.oecd.org/education/school/38529305.pdf (Accessed: 16 November 2021).

7. OECD (2007) Improving school leadership, Finland: Country background report. Available at: https://www.oecd.org/education/school/38529249.pdf (Accessed: 12 November 2021).

8. OECD (2007) Improving school leadership: Country background report for New Zealand. Available at: https://www.oecd.org/education/school/38740175.pdf (Accessed: 16 November 2021).

9. Department of Education, Language Policy and Culture. Inspectorate of Education in the Basque Country, Spain (2016) Guide for the evaluation of school leaders: Evaluation of school leaders and teaching practice. Available at: https://www.researchgate.net/profile/Paul-Cammack-2/publication/318393722_EOSLATP_Guide_for_the_Evaluation_of_School_Leaders/links/59672fcf0f7e9b8091853612/EOSLATP-Guide-for-the-Evaluation-of-School-Leaders.pdf (Accessed: 25 November 2021).

10. OECD (2007) Improving school leadership: Background report - Ireland. Available at: https://www.oecd.org/education/school/38574871.pdf (Accessed: 26 November 2021).

11. OECD (2007) Improving school leadership: Country background report for Korea. Available at: https://www.oecd.org/education/school/39279389.pdf (Accessed: 16 November 2021).

Система Orphus

Loading...
Up