Educational experiment in the structure of blended learning technologies

 
PIIS181570410018639-7-1
DOI10.54884/S181570410018639-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of Physics and Methods of Teaching Physics
Affiliation: Altai State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Barnaul
Occupation: Associate Professor of the Department of Physics and Methods of Teaching Physics
Affiliation: Altai State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Barnaul
Journal nameMan and Education
Edition
Pages124-131
Abstract

In the article, based on the material of physics, the significance of an educational experiment in teaching natural sciences is actualized. The data of the analysis of the evolution of an educational experiment in teaching a school course in physics are presented. A decrease in the share of demonstration and laboratory experiments in educational programs has been noted. The conclusion is made about reducing the requirements for teachers to put an educational experiment at the forefront of all teaching of the subject. The data of the conducted micro-research among future physics teachers revealed their unwillingness to build the teaching of the subject on an experimental basis. The reason for the low level of experimental training of students is the formal approach on the part of teachers and regulatory bodies to the setting of demonstration and laboratory experiments. Optimistic judgments were expressed regarding the demonstration experiments, which, without prejudice to the level of teaching physics, can be replaced by corresponding video recordings. The article presents three options for solving the problem of setting up a laboratory experiment in the implementation of distance and blended physics teaching technologies at school and university. The first option involves conducting experiments on simple home-made equipment. According to the second and third options, in the remote learning mode for conducting educational research, students receive instructions and video recordings of the experiments, as well as materials for processing the measurement results. In the second version, experiments are carried out using software and hardware systems. In the third version, traditional measuring instruments are used. The article provides information on access to experimental materials prepared by the authors of the ongoing pedagogical research.

Keywordseducational experiment, blended learning, distance learning, natural experiment, virtual experiment, video demonstrations
AcknowledgmentThe article was prepared with the financial support of the Ministry of Education of Russia as part of the implementation of the state assignment for the implementation of applied research on the topic "Methods of teaching physics in a general education organization, taking into account the implementation of blended learning models" (State assignment № 073-00037-21-01 of 07.14.2021).
Received16.02.2022
Publication date16.02.2022
Number of characters16123
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. О решающей роли эксперимента в преподавании естественно-научных дисциплин неоднократно высказывались специалисты в области теории образования и видные представители фундаментальных наук. Одно из самых знаменитых и категоричных высказываний о роли эксперимента принадлежит профессору О. Д. Хвольсону, который еще в 1900 г. в одном из своих докладов утверждал, что «Преподавание физики, в котором эксперимент не составляет основы и краеугольного камня всего изложения, должно быть признано бесполезным и даже вредным» [1, С. 12]. Подобные мнения решающим образом отразились на реформе отечественного образования периода начала 70-х годов прошлого столетия, одной из генеральных линий которой являлось повышение доли и методологической значимости учебного эксперимента. При этом приветствовалось увеличение доли экспериментальной части курса физики, особенно его лабораторной составляющей. Например, в одном из вышедших в то время методических пособий, только в течение двух первых лет изучения физики, учащимся предлагалось дополнительно к обязательным лабораторным работам выполнить 101 экспериментальное задание [3].
2 Обращает на себя внимание и то обстоятельство, что во многих современных программах и предлагаемых учителям вариантах календарно-тематического планирования учебного материала демонстрационные опыты вообще не обозначаются [5-7]. Соответственно, в отличие от лабораторных работ, они выпадают и из зоны контроля. Относительно же контроля за выполнением лабораторных работ, следует отметить одну негативную тенденцию. Поскольку названия лабораторных работ в программах и календарно-тематических планах обозначаются в явном виде, работы оформляются учениками обычно в отдельных тетрадях. Формально проверить, проводил учитель обозначенные работы или не проводил, труда не представляет. Администрация требует от учителя неотступного следования программе и запрещает заменять работы равноценными, включать в календарно-тематическое планирование дополнительные работы, даже проводить кратковременные работы, которые не отражаются на формулировках тем уроков. Требуется за все работы в обязательном порядке ставить отдельные оценки, оформлять работы согласно единым шаблонам. Надо отметить, что ничего общего такие требования с теорией и методикой учебного лабораторного эксперимента не имеют [8].
3 Методы. Высказать предположение о том, что в школах ситуация с экспериментальной подготовкой учащихся неблагополучна, позволяют данные опросов, проводимых нами в течение нескольких последних лет среди студентов Алтайского государственного педагогического университета, обучающихся по профилю подготовки «Физика и информатика». Во-первых, подавляющее большинство поступающих на данное направление, в старших классах изучали физику по самой распространенной 2-х часовой программе. Единый государственный экзамен по физике они не сдавали. На вопросы: «Как часто вам на уроках физики показывали демонстрационные опыты?», «Сколько примерно опытов вам показывали в 7-9 и в 10-11 классах?», лишь очень небольшое число студентов отвечало, что опытов было много, особенно в 7-9 классах. Многие студенты писали в опросных листах, что опытов было крайне мало. Были случаи, когда студенты отвечали, что опытов в старших классах им вообще никогда не показывали. С лабораторными работами ответы были более оптимистичными, но количество лабораторных работ, близкое к заявленному в программах количеству, указывали лишь единицы.

views: 259

Readers community rating: votes 0

1. 1. Razumovskiy, V. G., Bugaev, A. I. and Dick, Yu. I. (2005) Fundamentals of teaching physics in secondary school. Prosveshchenie, Moskow, Russia. (In Russ.)

2. Zubov, V. G., Razumovsky, V. G. and Khizhnyakova L. S. (1978) Improving the content of teaching physics in secondary school. Pedagogika, Moskow, Russia. (In Russ.)

3. Burov, V. A., Kabanov, S. F. and Sviridov, V. I. (1981) Frontal experimental tasks in physics in 6-7 grades of secondary school. Education, Moskow, Russia. (In Russ.)

4. Dick, Yu. I., Korovin, V. A. and Orlov, V. A. (2004) Programs for general education. institutions: Physics. Astronomy. 7-11 cl. Drofa, Moskow, Russia. (In Russ.)

5. Artemenkov, D. A., Vorontsova, N. I. and Zhumaev, V. V. (2019) Physics. Collection of exemplary working programs. Subject lines "Spheres". 7-11 grades: textbook. manual for general education. Organizations, Education. Moskow, Russia. (In Russ.)

6. Gromtseva, O. I. (2021) Methodical manual for physics. Grade 7: to the textbook of A. V. Peryshkin "Physics. Grade 7" FSES (to the new textbook), Ekzamen, Moskow, Russia. (In Russ.)

7. Boboshin, S. B. (2019) Handbook. Physics. 10-11 grades. FSES, Ekzamen, Moskow, Russia. (In Russ.)

8. Burov, V. A., Dick, Yu. I. and Zvorykin, B. S. (1996) Frontal laboratory classes in physics in 7 - 11 grades of educational institutions. Education, Moskow, Russia. (In Russ.)

9. Tanygin, S. V. (2006) Complex physics based on simple homemade equipment: textbook. Allowance. Barnaul, Russia. (In Russ.)

10. Shapovalov, A. A. and Andreeva, L. E. (2018) Pedagogical design of experimental problems in physics: textbook. Allowance. Barnaul, Russia. (In Russ.)

11. Shapovalov, A. A. and Andreeva, L. E. (2021) Problem-solving approach to experimental training of a physics teacher: monograph. Barnaul, Russia. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up