Implementation of blended learning in foreign language teaching in Russian secondary school (based on the questionnaire data)

 
PIIS181570410018638-6-1
DOI10.54884/S181570410018638-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Amur State University of Humanities and Pedagogy
Address: Russian Federation, Komsomolsk-na-Amure
Affiliation: Amur State University of Humanities and Pedagogy
Address: Russian Federation, Komsomolsk-na-Amure
Journal nameMan and Education
Edition
Pages117-123
Abstract

Due to the current epidemiological situation, Russian teachers turned to blended learning, which has been quite successfully practiced in the foreign education system for several decades. Setting ourselves the task of developing a step-by-step algorithm for the introduction of blended learning in foreign language lessons, it is necessary to study the current experience of using blended learning by foreign language teachers in educational institutions of Russia. The article presents the results of a questioning of foreign language teachers from 14 subjects of Russian Federation. 881 respondents answered the blended learning questionnaire. Based on the results of the survey, it can be concluded that the majority of foreign language teachers in general education schools consider blended learning to be a necessary part of the system in changing living conditions, however, there is a need to develop methodological recommendations that will algorithmize the use of blended learning in foreign language lessons in a general education school. According to the survey data, blended learning may be the main pedagogical technology that meets the requirements of the Federal State Educational Standard, however, there is a lack of understanding of blended learning as a technology, which is often replaced by the concept of using ICT. The foregoing reveals the need to develop an algorithm for the introduction of blended learning technology and to implement it in real foreign language lessons in a secondary school.

Keywordsblended learning, foreign languages, methods of teaching foreign languages, questionnaire
AcknowledgmentThe study was carried out as part of the implementation of the state assignment for conducting an applied scientific research on the topic "Methods of teaching foreign languages in a general education organization using blended learning models" (Additional agreement between Russian Federation Ministry of Education and Amur State University of Humanities and Pedagogy № 073-03-2021-030/2 dated July, 21st, 2021).
Received16.02.2022
Publication date16.02.2022
Number of characters11292
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В профессиональный язык современного учителя и педагога уже плотно вошли такие слова и выражения, как цифровизация процесса обучения, онлайн технологии, электронные образовательные платформы, ИКТ, дистант. Жизнь вносит корректировки в различные сферы жизни, и образование не является исключением. События и тенденции, происходящие в обществе, – развитие информационно-компьютерных технологий, эпидемиологическая ситуация – бросают вызов традиционным формам обучения, в частности обучения иностранным языкам. С целью ограничения роста заболеваемости образовательные учреждения Российской Федерации начали внедрять дистанционные формы работы и обучение онлайн. Однако оказалось, что ни преподаватели, ни ученики не готовы отказаться от живого общения. Как бы ни было удобно электронное обучение, оно не даёт того уровня развития речевых и социокультурных навыков, какое даёт очное образование.
2 Данная ситуация послужила катализатором развития смешанного обучения (blended learning), которое уже несколько десятилетий довольно успешно практикуется в зарубежной системе образования. Наиболее полное определение смешанному обучению в своей работе дают Ю.С. Васильева и др. – под ним они понимают образовательную технологию, включающую три обязательных компонента: контактные занятия обучающихся с преподавателем; дистанционные, в том числе онлайн, коммуникации преподавателя и обучающихся; самостоятельную работу обучающихся, организованную преподавателем [2].
3 Теоретики и практики педагогической науки считают, что очное обучение развивает навыки общения и социализирует, в то время как электронное – дисциплинирует и ускоряет процесс получения знаний. Слияние этих образовательных моделей воедино, по мнению исследователей, будет способствовать повышению эффективности образовательного процесса.
4 Несмотря на активное обсуждение в современной педагогической науке технологии смешанного обучения, остаются проблемы в определении самого понятия, классификации моделей и т.п. [1]. В центре внимания авторов данной статьи вопросы прикладного характера, а именно практика использования моделей смешанного обучения в процессе обучения иностранному языку в школе.
5 Смешанное обучение (Blended Learning) – это технологии, затраты, определенная «настройка» прежде всего преподавателей [7]. Ставя перед собой задачу разработать поэтапный алгоритм внедрения смешанного обучения на уроках иностранного языка, необходимо изучить существующий на данный момент опыт использования смешанного обучения учителями иностранного языка в общеобразовательных организациях.
6 Методика анкетирования. В данной статье представлены результаты анкетирования учителей иностранного языка 5 федеральных округов России (Дальневосточного, Сибирского, Центрального, Южного, Приволжского федеральных округов). С целью изучения использования смешанного обучения в регионах респондентам было предложено ответить на вопросы анкеты, касающиеся смешанного обучения. В качестве респондентов выступили 881 человек: учителя иностранного языка.

views: 235

Readers community rating: votes 0

1. 1. Blinov, V.I., Yesenina, E.Yu. and Sergeev, I.S. (2021) Blended learning models: organizational and didactic typology, Higher Education in Russia, 30 (5), pp. 44-64. (In Russ.)

2. Vasilyeva, Yu. S., Rodionova, E. V. and Chicherina, N. V. (2019) Blended learning: models and real cases, Open and Distance Education, (1), pp. 22-31. (In Russ.)

3. Nadeina, L. V. (2014) Technology of Blended learning foreign language: pros and cons, Philological Sciences. Questions of theory and practice, (7). Part I. pp. 134-137. (In Russ.)

4. Staker, H. and Horn, M. (2012) Classifying K-12 Blended Learning [online]. Available at: //http:// www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning. pdf (Accessed: 26 November 2021).

5. Staker, H. (2011) The Rise of K-12 Blended Learning. Profiles of emerging models [online]. Available at: //http:// www.vln.vic.edu.au/pdfs/The%20Rise%20of%20Blended%20Learning.pdf (Accessed: 26 November 2021).

6. Hrastinski, S. (2019) What Do We Mean by Blended Learning? TechTrends (63), pp. 564–569 [online]. Available at: https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5 (Accessed: 26 November 2021).

7. Bonk, C. J. and Graham, C. R. (2006) The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. Pfeiffer.

Система Orphus

Loading...
Up