Methodology of continuity of results of various levels of professional pedagog-ical education

 
PIIS181570410018636-4-1
DOI10.54884/S181570410018636-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Director of the Institute of Pedagogy and Psychology
Affiliation: Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky
Address: Russian Federation, Yaroslavl
Occupation: Head of the Educational and Methodological Department
Affiliation: Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky
Address: Russian Federation, Yaroslavl
Journal nameMan and Education
Edition
Pages94-104
Abstract

The relevance of the research subject is determined by the need for application of the principles of consistency and continuity in the training of pedagogical resource personnel. The system of continuous pedagogical education cannot function effectively without value orientations being defined for each stage of teacher education with respect to the professionally significant qualities, meanings and values student teachers possess. The aim of the article is to substantiate the methodology of continuing pedagogical education. Methods of analysis of professional and educational standards are applied. The result of the analysis is a list of value orientations of professional pedagogical activity. The empirical study was conducted using the questionnaire and MAST-test methods. The results state a common system of values and the difference in emphasis at different levels of teacher training (teacher training classes, teacher training colleges, universities, postgraduate education). As a result of the analysis, the universal pedagogical competencies necessary for the effective development of pedagogical activity are identified. These competencies allow the teacher to consciously perform labor functions, carry out training, education and development of the student, design the educational environment, interact with all subjects of the educational process. The article describes the indicators of the formation of universal pedagogical competencies for different levels of teacher training.

Keywordscontinuing pedagogical education; professional standards; educational standards; value orientations, universal pedagogical competencies
AcknowledgmentThe research has been conducted on assignment of Ministry of Education of the Russian Federation № 073-00077-21-02 on scholarly research in “Scientific basis and development of methodology for ensuring consistency of Federal State Educational Standards for general, secondary vocational and higher pedagogical education in order to create a single educational area for the training of pedagogical resource personnel”.
Received16.02.2022
Publication date16.02.2022
Number of characters26645
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Актуальность данного исследования обусловлена отсутствием методологии и реально действующих практик обеспечения преемственности образовательных программ на разных этапах подготовки педагогических кадров. Формирование целостности и единства образовательного пространства в настоящее время является одним из ключевых направлений государственной образовательной политики в Российской Федерации, без этого достижение цели вхождения России в число 10 лучших стран мира по качеству общего образования представляется проблематичным. Важнейшим элементом российского образовательного пространства является пространство педагогических кадров. Ключевым механизмом формирования единого образовательного пространства подготовки педагогических работников является обеспечение непрерывности педагогического образования. Вместе с тем следует признать, что существующие на региональном и федеральном уровне практики обеспечения непрерывности педагогического образования не могут быть квалифицированы как единое образовательное пространство. Констатируем наличие лишь отдельных его элементов, зачастую не связанных друг с другом.
2 Ключевой проблемой, решаемой в ходе исследования, является отсутствие методологии и реально действующих практик обеспечения преемственности образовательных программ на разных этапах подготовки педагогических кадров. Главной идеей по решению данной проблемы видится построение методологии преемственности и непрерывности педагогического образования на понимании роли педагога как ключевой фигуры для обеспечения качества образования и для будущего развития страны, что актуализирует применение ценностно-смыслового подхода к подготовке учителей будущих поколений России.
3 Методы исследования. Ценностно-смысловой подход к обеспечению преемственности и непрерывности педагогического образования базируется на концепции системогенеза, определяющей системообразующим фактором любой деятельности вектор «мотив – цель» [1, с. 54]. В исследовании показано, что реальная связь профессиональных целей и мотивов может быть реализована в ценностно-смысловых ориентирах, имеющих ценность и личностный смысл для субъекта деятельности [2, с. 97]. Именно на единых представлениях о ценностно-смысловой основе строится преемственность педагогического образования на всех его уровнях и профессиональной педагогической деятельности.
4 Компаративный анализ федеральных государственных образовательных стандартов, регламентирующих результаты процесса подготовки педагога, и профессиональных стандартов, фиксирующих базовые требования к профессии, анализ результатов фокус-групп с действующими педагогами и студентами, получающими педагогическое образование, позволили выделить перечень ценностей, составляющих ценностно-смысловую основу педагогической деятельности, и базовые ориентиры педагогической профессии. На основе анализа ценностно-смысловой структуры педагогической профессии [3, с.9], дифференцированы данные ориентиры на ценности-цели и ценности-средства.

views: 364

Readers community rating: votes 0

1. 1. Shadrikov, V. D. (2017) Systemogenesis of activity. Game. Teaching. Work : mono-graph : in 4 volumes, Moscow: Publishing house of RAЕ; Yaroslavl. (In Russ.)

2. Ansimova, N.P., Tarkhanova, I.Yu. (2021) Systemogenesis of pedagogical activity as a methodology for ensuring continuity of results of various levels of teacher training, Pedagogy. 85 (5), pp. 97-104. (In Russ.)

3. Khodyrev, A.M., Danilova, L.N., Ledovskaya, T.V., et al. (2020) ‘The problem of systemogenesis of values of pedagogical activity in the conditions of digitalization of society’, Bulletin of Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics, 26 (4), pp. 5-13. (In Russ.)

4. Zritneva, E.I., Klushina, N.P., Lobeyko, Yu.A. (2020) ‘Continuous education in peda-gogical activity: theoretical and methodological aspects of research, Humanities and Social Sci-ences’, (1), pp. 207-217. (In Russ.)

5. Skudareva, G. N. (2021) ‘Theoretical and methodological foundations of continuous pedagogical education: pre-university component’, Bulletin of the Tambov University. Series: Humanities, 26 (191), pp. 160-168. (In Russ.)

6. Lubkov, A.V. (2020) Modern problems of pedagogical education, Education and sci-ence, 22 (3), pp. 36-54. (In Russ.)

7. Ledovskaya, T. V., Solynin, N.E. (2019) ‘Basic approaches to assessing the results of mastering basic educational programs by university students’ Yaroslavl Pedagogical Bulletin. Scientific journal, (1), pp. 49-55. (In Russ.)

8. Mukhamedov, G.I., Khodzhamkulov, Yu.N., Shofkorov, A.M. et al. (2020) ‘Cluster of pedagogical education: content and form’, Theoretical and applied science, 81 (1), pp. 250-257. (In Russ.)

9. Kanyadas, L. (2021) ‘Contribution of formative assessment to the development of ped-agogical competencies in pedagogical education’, European Journal of Pedagogical Education. 7(6), pp. 1-17.

10. Slastenin, V.A., Chizhakova, G.I. (2003) Introduction to pedagogical axiology. A textbook for students of pedagogical universities. Moscow: Academy, 192 p. (In Russ.)

11. Duffin, L.S., Brian, F.F., Helen, P. (2012) Teacher Performance Assessment scale: Confirmation of the factor structure with novice teachers before starting work. Teaching and Teacher Education, 28 (6), pp.827-834.

12. Zagvyazinsky, V.I., Emelyanova, I.N. (2008) General pedagogy: Textbook. Moscow: Higher School, 391 p. (In Russ.)

13. Ainley, J., Carstens, R. International Review of Teaching and Learning (TALIS) 2018 Conceptual Framework. OECD Working Papers on Education, 187, рp. 232-241.

14. Belyakova, E.G., Zakharova, I.G. (2020) ‘Professional self-determination and profes-sional identity of students-teachers in the conditions of individualization of education’, Education and Science, 22 (1), pp. 84-112. (In Russ.)

15. Efimova, G.Z., Sorokin, A.N., Gribovsky, M.V. (2021) ‘Ideal teacher of higher school: personal qualities and socio-professional competencies’, Education and Science, 23 (1), pp. 202-230. (In Russ.)

16. Zeer, E.F., Tretyakova, V.S., Kurochina, I.A., Bukovey, T.D. and Beresneva T.V. (2019). ‘Competitiveness of teachers at different stages of professional development’, Reviews of the Humanities and Social Sciences, 7(4), pp. 1108-1119.

Система Orphus

Loading...
Up