Qualimetric approach to assessing the quality of support and support of continuing education of teaching staff: managerial aspect

 
PIIS181570410018536-4-1
DOI10.54884/S181570410018536-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of laboratory
Affiliation: The Federal State Budget Scientific Institution «Institute of Education Management of the Russian Academy of Education»
Address: Moscow, 16 Zhukovsky str.
Affiliation:
St. Petersburg University of Industrial Technologies
Research Institute of the Federal Penitentiary Service
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Affiliation:
State Institute of Economics, Finance, Law and Technology
Leningrad Regional Institute for the Development of Education
Address: Russian Federation
Journal nameMan and Education
Edition
Pages30-38
Abstract

The article analyzes the problem of creating an integral effective system of support and maintenance of continuing education of teachers in the conditions of the municipal system.  The modern understanding of the complexity of the treatment of continuing education, its personality-developing nature, creative embodiment, institutional support and step-by-step development are mentioned. The substantiation of the basic theoretical foundation of this study is based on the characteristics of municipal, the specificity of the study on the quality of education and its criteria and indicators. Based on the application of the qualimetric approach, the algorithm of the quality assessment process, its stages – conceptualization, processing, evaluation, etc. is described. The results of the study are presented in the form of evaluation procedures, development of educational and developmental effects, criteria and indicators of productive support for continuing education of teaching staff.

Keywordsuality of education, qualimetric approach, quality assessment algorithm, municipal educational system, criteria and quality indicators of support and support of continuing education of teaching staff
Received09.02.2022
Publication date09.02.2022
Number of characters16519
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В условиях модернизации российской системы образования обостряется проблема повышения эффективности непрерывного образования педагогических кадров, приближения содержания этой деятельности к реальному практическому опыту. Это соответствует государственной и региональной политике по реализации системных приоритетов в части развития кадрового потенциала различных территорий. Необходимость своевременной и массовой профессиональной переподготовки специалистов и руководителей для обеспечения социально-экономических реформ в стране предполагает построение более гибкой системы непрерывного образования кадров, реагирующей на современные социально-экономические вызовы и запросы конкретных территорий [4].
2 Реальный анализ современной практики и научные исследования свидетельствуют о необходимости повышения результативности деятельности по сопровождению и поддержке непрерывного образования от мономоделей, ориентированных на действующие методические службы, к полифункциональной модели, предназначенной для саморазвития специалиста в непрерывном образовании [14].
3 В то же время, как отмечают многие исследователи, современная ситуация не позволяет говорить о каких-либо прорывных изменениях в системе образования без кардинального пересмотра концептуальных подходов к подготовке педагогических кадров, обновления требований к профессиональным компетенциям педагога, становлению учителя цифрового будущего [3].
4 Формирование целостной системы непрерывного образования педагогических кадров в муниципальной территории опирается на существующие теоретические разработки и диссертационные работы, касающиеся методологии и стратегий развития и прогнозирования территориальных образовательных систем (З.Г. Найденова, О.В. Ковальчук, В.П. Панасюк и др.), повышения качества непрерывного образования педагогических кадров в муниципальных территориях через создание систем ресурсных центров: кадрового, нормативно-правового и организационно-управленческого обеспечения (М.В. Александрова, В.В. Ветров, Т.Ю. Ломакина, Н.Ю. Посталюк, Л. В. Резинкина, Р.М. Шерайзина и др.), реформирования профессионального образования на основе развития социального партнерства (Б.С. Апарц и др.) [9].
5 Проблема развития персонала в рамках муниципального образования сегодня стоит очень остро, так как обусловлена кадровым голодом и ценностью сотрудников на рынке труда. Для того чтобы удержать квалифицированный персонал (преподавателей, методистов и др.), работодатели пытаются решить этот вопрос на основе профессионального развития работника, построения плана карьерного роста, включения в кадровый резерв. Все это осуществляется в условиях муниципальной образовательной среды [6].
6 Известный специалист в области разработки проблем качества образования профессор В.П. Панасюк анализирует широкий спектр подходов к проектированию систем оценки качества образования. При этом он подчеркивает значительное продвижение в решении данной проблемы в сфере государственной политики и региональной практики и раскрывает проблемное поле развития этой системы. К позитивным решениям в этой области автор относит: построение мониторинговых систем различного уровня; создание единой информационно-коммуникативной среды и разностороннего банка данных для управления качеством образования; использование на разных образовательных уровнях процедур проверочных работ, он-лайн тестирование по учебным дисциплинам; практики проведения публичных диктантов и общественного аудита [8].

views: 273

Readers community rating: votes 0

1. Grinev, A. V. (2019) ‘Use of scientometric indicators in the assessment of the publication activity in modern Russia’, Bulletin of the Russian Academy of Sciences. Vol. 89, No. 10, pp. 993-1002. (In Russ.)

2. Kasyanov, P. E. (2019) ‘Modern methods of patent analysts as a tool for assessment and management of innovative activity’, Management science: theory and practice. Vol. 1, No. 2, pp. 132-144. (In Russ.)

3. Kolykhmatov, V.I. (2020) Professional development of a teacher in the conditions of digitalization of education. SPb: LOIRO, 135 p. (In Russ.)

4. The concept of development of continuous adult education in the Russian Federation for the period up to 2025 [online]. Available at: http://ipk.bspu.ru/sites/default/files/koncepciya_razvitiya_nepreryvnogo_obrazovaniya_vzroslyh.docx.pdf. (Accessed: 15 November 2021). (In Russ.)

5. Maron, A.E., Monakhova, L.Yu. (2020) Modeling of the regional system of advanced training of pedagogical workers in the conditions of the development of the space of continuous education of the Russian Federation. Moscow: Institute of Education Management of the Russian Academy of Education. (In Russ.)

6. Maron, A. E., Rezinkina, L.V. (2015) ‘Evolution of adult education theories: from literacy pedagogy to practical andragogy’, Man and education. № 43 (2), pp. 9-13. (In Russ.)

7. Matviyevskaya, E. G. (2016) ‘Assessment of the quality of continuing education of preschool educators’, Modern problems of science and education, 6. p. 311. (In Russ.)

8. Panasyuk, V.P. Recommendations for improving municipal systems for assessing the quality of education in the Leningrad region. SPb: LOIRO, 2011. (In Russ.)

9. Rezinkina, L.V. (2017) Support of continuous adult education in the municipal territory. Dis...Dr. ped.Sciences. (In Russ.)

10. Rezinkina, L.V., Maron, A.E. (2019) ‘Municipal model of improving the quality of continuing education of teaching staff’, Man and education, 58 (1). pp. 72-76. (In Russ.)

11. Spasennikov, V. V. (2021) ‘Scientometric indicators and features of evaluating the effectiveness of research activities of scientists using the index of citation’, ErgoDesign.13 (3). pp. 219-232. (In Russ.)

12. Elders, M. V. (2017) ‘Evaluation of interaction of subjects of educational process in higher education institution on the basis of system-qualitative approach’, Psycho-pedagogical journal Gaudeamus. Vol. 16, No. 1, pp. 57-62. (In Russ.)

13. Shikhov, J. A., Shikhova O. F., Yushkov V. (2013) ‘Qualimetric approach in education’, Education and science, 100 (1), pp. 30-41. (In Russ.)

14. Sharshov I.A., Startsev M.V. (2006) ‘System-qualimetric approach to the construction of a model of interaction of subjects of the educational process at the university’, Psychological and pedagogical journal Gaudeamus. Vol. 1. No. 9. pp. 177-183. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up