The confessional issue of the socio-political life of Ireland in 1801-1829

 
PIIS241436770032326-8-1
DOI10.37490/S241436770032326-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior Researcher
Affiliation: Institute of history of National Academy of Sciences of Belarus
Address: Belarus, Minsk
Journal nameMetamorphoses of History
EditionIssue 33
Abstract

The paper examines issue of the integration of Irish Catholics into the socio-political life of the United Kingdom of Great Britain and Ireland as a Protestant state in the early 19th century. The author specifies the legal status of the Roman Catholic Church in Ireland and public image of its parishioners among Protstants. The impact of The Philosophy of Enlightenment and Catholic Tridentine reform in Ireland also is dealt with in the paper. A analysis of the success of the Catholic Association, provided by the union of political activists, clergy and residents has been presented in the research. It is concluded that after the approval of its recognition by the state, the Roman Catholic Church in Ireland began to take a position contrary to the intentions of the Irish nationalists.

KeywordsRoman Catholic Church in Ireland; Anglicanism; Catholic emancipation; Tridentine reform; Catholic Association; Daniel O'Connell
Received20.09.2024
Publication date29.09.2024
Number of characters38298
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1

Историография. Проблематика влияния религиозных установок и институтов на основные сферы жизни в Ирландии XIX в. рассматривалась в значительном количестве работ. Ш. О’Фаолейн искал взаимосвязь гэльской культуры и католицизма в рамках национальной идентичности и пришёл к выводу, что именно католицизм сохранил самобытность ирландцев в динамике времени1. Э. Ларкин, исследуя социально-экономическую сферу, обосновывал отсутствие значимого экономического подъёма в Ирландии XIX в. накоплением Римско-католической церковью значительной части материальных богатств прихожан, не пошедших в экономический оборот, а также обозначил важность Тридентской реформы на острове в контексте выстраивания церковной иерархии и унификации религиозной жизни, способствовавших консолидации ирландской общности2. Р. Инглиш в работе, посвящённой изучению ирландского национализма, рассматривал в числе прочих и конфессиональный фактор в его формировании3. Т. Хоппен раскрыл специфику британского управления в Ирландии через призму существовавших этнических и конфессиональных стереотипов4. Последние актуальные исследования направлены на изучение истории Ирландии через призму отдельных сообществ, в том числе конфессий и деноминаций, а также на их взаимоотношения между собой5.

1. O'Faolain, S. King of the Beggars. – New York: The Viking Press, 1938. – 338 pp.

2. Larkin E. The Historical Dimensions of Irish Catholicism. – Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 1984. – 139 pp.

3. English R. Irish Freedom: The History of Nationalism in Ireland. – London: Pan Books, 2008. – 625 pp.

4. Hoppen T. K. Governing Hibernia. British Politicians and Ireland, 1800–1921. – Oxford: Oxford University Press, 2016. – 337 pp.

5. Farrell S. Rituals and Riots: Sectarian Violence and Political Culture of Ulster, 1784–1886. – Lexington: The University Press of Kentucky, 2009. – 252 pp.
2 Введение. Актуальная на начало XIX в. система власти в Великобритании сформировалась в результате Славной революции 1688–1689 гг. как реакция на культуру правления династии Стюартов, которая воспринималась современниками как тяготеющая к абсолютизму. Король Яков II, прямо исповедовавший католицизм, регулярно нарушал акты, ограничивавшие назначение на государственные должности его единоверцев, и продвигал принятие законов в обход парламента6. За свержением Якова II в 1688 г. последовало принятие Акта о веротерпимости и Билля о правах 1689 г., развивших и укрепивших специфическую британскую формулу власти – «king-in-parliament»7. Под этим понятием подразумевался триединый суверен, состоявший из утверждавшего законы монарха, к тому же являвшегося главой Англиканской церкви; высшей аристократии, обладающей законодательной инициативой и заседавшей в Палате лордов по наследственному принципу; а также избираемой Палаты общин, реализовавшей норму «налоги в обмен на политическое представительство». Принятием Акта о веротерпимости 1689 г. постулировалась терпимость к большинству протестантских конфессий, т. н. диссентеров, при даче установленной клятвы имевших даже право занимать государственные должности. Совокупность этого привела к тому, что в своей риторике члены парламента в Лондоне стали мыслить себя как особую политико-правовую общность, основанную на приверженности упомянутым законам и монарху, возглавлявшему англиканскую церковь и с 1701 г. не имевшему право исповедовать католицизм8. Историк Ш. Фаррелл охарактеризовал это как эксклюзивное протестантское определение лояльности и гражданственности, по которому те имеют историческое право на более высокий статус, чем католики, поддерживаемое соответствующей интерпретацией британского законодательства9. Такая дефиниция утверждала Великобританию как англиканское государство, терпимое, однако, по отношению к большинству других протестантских деноминаций. 6. Стецкевич М.С. Свобода совести: учебное пособие. – Санкт-Петербург: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2006. – 299 с. – С. 139-140.

7. Toleration Act, 1689 [Electronic resource]. – Mode of access: >>>> – Date of access: 05.09.2024.

8. Act of Settlement, 1701 [Electronic resource]. – Mode of access: >>>> – Date of access: 05.09.2024.

9. Farrell S. Rituals and Riots: Sectarian Violence and Political Culture of Ulster, 1784-1886. – Lexington: The University Press of Kentucky, 2009. – 252 pp. – P. 13.

views: 11

Readers community rating: votes 0

1. 1. O'Faolain, S. King of the Beggars. – New York: The Viking Press, 1938. – 338 pp. 2. Larkin E. The Historical Dimensions of Irish Catholicism. – Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 1984. – 139 pp. 3. English R. Irish Freedom: The History of Nationalism in Ireland. – London: Pan Books, 2008. – 625 pp. 4. Hoppen T. K. Governing Hibernia. British Politicians and Ireland, 1800–1921. – Oxford: Oxford University Press, 2016. – 337 pp. 5. Farrell S. Rituals and Riots: Sectarian Violence and Political Culture of Ulster, 1784–1886. – Lexington: The University Press of Kentucky, 2009. – 252 pp. 6. Chambers L. [et al.]. The Oxford History of British and Irish Catholicism, Volume III Relief, Revolution, and Revival, 1746–1829. – Oxford: Oxford University Press, 2024. – 336 pp. 7. Gribben C., Holmes A.R. [edit.]. Protestant Millennialism, Evangelicalism, and Irish Society, 1790–2005. – London: Palgrave Macmillan, 2024. – 336 pp. 8. Stetskevich M.S. Svoboda sovesti: uchebnoe posobie. – Sankt-Peterburg: Izd-vo S.-Peterb. un-ta, 2006. – 299 s. 9. Gregory I.N. [et al.]. Troubled Geographies: A Spatial History of Religion and Society in Ireland. – Bloomington: Indiana University press, 2013. – 243 pp. 10. Lokk. Dzh. Sochineniya: v 3 t. T.3. – M.: Mysl', 1988. – 668 s. 11. Byork Eh. Razmyshleniya o revolyutsii vo Frantsii. – Per. s angl. S. Vekslera pod red. A. Babicha. – London: OPI, 1992. – 411 s. 12. O’Ciosain N. Print and Popular Culture in Ireland, 1750-1850. – London: Pallgrave Macmillan UK, 1997. – 249 pp. 13. Makkalokh, D. Khristianstvo. Tri tysyachi let. – M: Izdatel'stvo «Eh», 2016. – 1192 s. 14. Delay C. The Devotional Revolution on the Local Level: Parish Life in Post-Famine Ireland // U.S. Catholic Historian. – 2004. – Vol. 22, №3. – Pp. 41-60. 15. Mullett M.A. Catholics in Britain and Ireland, 1558-1829. – New York: St. Martin’s Press, 1998. – 236 pp. 16. Miller D.W. Irish Catholicism and Great Famine // Journal of Social History. – 1975. – Vol. 9, №1. – Pp. 81-98. 17. Ward A. J. The Irish Constitutional Tradition: Responsible Government and Modern Ireland, 1782-1992. Washington D.C.: The Catholic University of America Press, 1994. – 412 pp. 19. Davis R.W. Wellington and the “Open Question”: The Issue of Catholic Emancipation, 1821-1829 // Albion. – 1997. – Vol. 29, №1. – Pp. 39-55.



Additional sources and materials

1. Toleration Act, 1689 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.british-history.ac.uk/statutes-realm/vol6/pp74-76. – Date of access: 05.09.2024.
2. Bill of Rights, 1689 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.british-history.ac.uk/statutes-realm/vol6/pp142-145. – Date of access: 05.09.2024.
3. Act of Settlement, 1701 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.british-history.ac.uk/statutes-realm/vol7/pp636-638. – Date of access: 05.09.2024.
4. Act of Union (Ireland) 1800 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.legislation.gov.uk/aip/Geo3/40/38/data.htm. – Date of access: 12.07.2024.
5. An Act For the Relief of His Majesty’s Popish, or Roman Catholic Subjects of Ireland / Statutes at Large Passed in the Parliaments Held in Ireland, 1310-1800 (1786-1801). – Dublin: George Grierson, Printer of King’s Most Excellent Majesty, 1796. – Vol. XVI. – Pp. 685-692.
6. Royal Commission on Irish Education: first report with appendix. – 1825. – 122 pp.
7. O’Driscoll, J. Views of Ireland, Moral, Political and Religious. Volume 1. – London: Longman, Hurst, Uees, Orme and Brown, 1823. – 455 p.
8. Luby T.C. The Life and Times of Danniel O’Connell. – Glasgow: Cameron, Ferguson & Company, 1847. – 538 pp.
9. The Duke of Wellington's speeches on Catholic Emancipation (7), 19 February 1829 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.historyhome.co.uk/peel/religion/wellce7.htm. – Date of access: 31.07.2024.
10. IE GCCA/GP4/30. – Pp. 1-2.
11. The King's Speech at the opening of Parliament, 5 February 1829 [Electronic resource]. – Mode of access: https://historyhome.co.uk/peel/religion/kingspee.htm. – Date of access: 31.07.2024.
12. The Duke of Wellington's speeches on Catholic Emancipation (5), 16 February 1829 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.historyhome.co.uk/peel/religion/wellce5.htm. – Date of access: 31.07.2024.
13. The Duke of Wellington's speeches on Catholic Emancipation (8), 23 February 1829 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.historyhome.co.uk/peel/religion/wellce8.htm. – Date of access: 31.07.2024.
14. Bill for Suppression of Dangerous Associations or Assemblies in Ireland / Parliamentary Papers, Vol. 2. – London: H.M. Stationery Office, 1878. – Pp. 325-329.
15. The Duke of Wellington's speeches on Catholic Emancipation (18), 4 April 1829 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.historyhome.co.uk/peel/religion/wellce18.htm. – Date of access: 31.07.2024.
16. The Duke of Wellington's speeches on Catholic Emancipation (23), 10 April 1829 [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.historyhome.co.uk/peel/religion/wellce23.htm. – Date of access: 31.07.2024.
17. Roman Catholic Relief, 1829 / The Statutes of The United Kingdom of Great Britain and Ireland, 10 Geo IV, 1829. – London: HM Statute and Law Printers, 1829. – Pp. 49-59.
18. The Parliamentary Elections (Ireland) Act 1829 / The Statutes of The United Kingdom of Great Britain and Ireland, 10 Geo IV, 1829. – London: HM Statute and Law Printers, 1829. – Pp. 59-71.

Система Orphus

Loading...
Up