Changing the Trajectory of Communication Between Europe and China in the Interwar Period

 
PIIS241436770027601-1-1
DOI10.37490/S241436770027601-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: The Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Saint-Petersburg, 48 Moika Embankment, St. Petersburg, 191186, Russia
Journal nameMetamorphoses of History
EditionIssue 31
Abstract

The transformation that took place after the First World War touched everything. The relations between the West and the East changed their directions, essence, meaning. The reasons for visiting China during the interwar period were traditional - tourism and business. However, firstly, the poor condition of the carriages and railways of Trans-Siberia; secondly, the rather high cost of travel in such conditions; thirdly, the situation in northern China and the USSR have reoriented potential travelers to search for other travel opportunities. For Europeans, therefore, the path to the Far East now consisted of a combination of sea and rail transport in the vicinity of problematic territories. The movement of Chinese into Europe is an indicator of the directionality of flows. Note three main characteristics of this phenomenon: 1) they traveled using faster and cheaper transport - CER; 2) migration was supported by Europeans themselves, but in close and equal (importantly) cooperation with influential Chinese. 

The East’s fascination with Europe’s interwar period has taken a new direction. Going to the East, Europeans literally moved part of their civilization. But one essential feature has emerged - the initiative to create the environment that Europeans need is increasingly coming from the Chinese.

So, the change in the trajectory of relations between Europe and China was twofold. First - territorial. European rejection of the Trans-Siberian Railway and the CFF made transportation through the Suez Canal the main route. CFF and Trans-Siberia are beginning to be actively used by the Chinese, including for travel to Europe. Secondly, an essential change in the relationship. The orientation and nature of the relationship in the «East-West» dichotomy shifts in favor of the East.

Keywordsinterwar period, China, Europe, communication
Received17.09.2023
Publication date29.03.2024
Number of characters24771
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Глобальная трансформация после Первой мировой войны коснулась всего – границ государств, людей, вещей и идей. Выбор траектории пути дальнейшего развития (в самом широком смысле) стал повседневной необходимостью. Ярким проявлением новой тенденции стали изменения направления, смысла и сущности связи между Западом и Востоком.
2 Политические события межвоенного периода в Китае, как и взаимоотношения с иностранными государствами, традиционно привлекали внимание отечественных и зарубежных исследователей (А. В. Милексетов, А. А. Писарев, Н. Е. Аблова, Т. Н. Акатова, В. А. Богословский, В. Н. Усов, И. Л. Мамаева, К. Шоппа, О. Шелл, А. Уолдрон, С. Хэлси, М. Линч и др.) В последние десятилетия наметилась тенденция рассмотрения ситуации первой трети ХХ века в более широком контексте – социальном, гендерном, личностном, культурном, межнациональном (А. Д. Воскресенский, Г. В. Мелихов, Н. А. Самойлов, Т. Йесперсен, Дж. Рансмейер, Д. Чен, М. Куо, Э. Хиллиер и др.). Но целый комплекс вопросов - экономические и социальные взаимоотношения внутри китайского общества и с иностранцами, культурные взаимосвязи, личностные и цивилизационные восприятия происходящих событий и явлений, требуют более глубокого анализа для понимания истоков и смысла цивилизационных изменений в ХХ веке, в которых Китай занимал не последнее место.
3 В рамках системного анализа, используя историко-антропологический подход рассмотрим проблему перемещения центра тяжести во взаимоотношениях между Европой и Китаем в межвоенный период. Взяв за основу типичное понятие «путь, дорога», необходимо определить, какие факторы повлияли на смену вектора взаимоотношений? Имелись ли на то уже заранее сформировавшиеся основы? В каких областях и в каких формах проявляли себя новые тенденции? Отметим, что методологическая основа позволяет в широком объеме использовать, помимо прочего, так называемые «маргинальные источники» - путеводители, постеры, скетчбуки, рекламные буклеты, предоставляющие информацию о повседневности того времени.
4 ***
5 На Парижской мирной конференции китайские делегаты ничего не добились в определении новой основы взаимоотношений с европейцами. Гораздо результативнее этот процесс стал развиваться в самом Китае.
6 Одним из первых знаков изменения вектора связи Китая с остальным миром стало соглашение по КВЖД1. В 1920 г. в Харбине состоялась первая встреча нового Совета директоров железной дороги. Совет директоров состоял из 5 китайских и 5 русских представителей и решение считалось принятым, если за него проголосовало как минимум 7 членов Совета. Значимым актом Совета стала официальная замена рубля китайским серебряным долларом в качестве основной расчетной единицы и соглашение об использовании железнодорожного транспорта исключительно в коммерческих целях2. 1. Романова Г. Н. Вопрос собственности КВЖД и роль ДВР в российско-китайских отношениях// Россия и АТР. 2022. №3. С. 72-74.

2. Chin-Chun Wan. The Chinese Eastern Railway//The Annals of the American Academy of Political and Social Science. November. 1925. Vol. 122. The Far East. P. 65-66.

views: 16

Readers community rating: votes 0

1. Sources: Burnet Hershey. Jazz Latitude//New York Times. 1922. June 25. T5. Chin-Chun Wan. The Chinese Eastern Railway//The Annals of the American Academy of Political and Social Science. November. 1925. Vol. 122. Issue 1. The Far East. P. 57-69. Cook’s Guide to Peking. North China, South Manchuria, Korea. Peking: Thos. Cook & Son, 1924. 180 p. Cook’s Tourist’s Handbook of Peking, Tientsin, Shan-Hai-Kwan, Mukden, Dairen, Port Arthur and Keijyo (Seoul). London: Thos. Cook & Son, 1913. 144 p. Crow, Carl. The Traveler's Handbook for China (including Hongkong). New York: Dodd, Mead &co, 1921. 314 p. From London to Hong Kong by Rail. Prof. Foster’s Experience. Attractive Adventures //Hong Kong Daily Press. 1936, 15 September. P. 1. Guide to Peking. Peking: Peking Chronicle Press, 1938. 61 p. Lott, Harry. The Colourful Life of an Engineer: Vol. 5. World travels and London Life Between the Wars (1924-1933). Tolworth: Grosvenor House Publishing Ltd, 2021. 270 p. Lao She. Mr Ma and Son. London: Penguin Books, 2013. 344 p. Peiping and North China. Tientsin: The Tientsin Press Ltd, 1934. w/p Romer, Sax. The Mystery of Dr Fu-Manchu. London: Methuen, 1913. 308 p. Shopping Around the World: The Key to the Shops Around the World. NYK Line, Dan Sweeney. Tokyo: Dai-Nippon Printing Co., 1938. 32 p. The Supreme Travel Adventure, Around the World in the “Frankonia”. N.Y.: Thomas Cook Ltd, 1929. 99 p. Treaty Between the United States of America, Belgium, the British Empire, China, France, Italy, Japan, the Netherlands, and Portugal, Signed at Washington February 6, 1922 URL: http://www.ibiblio.org/pha/policy/pre-war/9_power.html (accessed 25.11.2022) Literatura Artashkina T. A., Khu Yan'li. Spetsifika vzaimodejstviya kitajskoj i zapadnoj kul'tur v kontekste sotsiokul'turnoj globalizatsii//Teoriya i praktika obschestvennogo razvitiya. 2015. № 8. S. 170-176. In' Pin, Tsi Gotszyan. Obraz Kitaya v zapadnoj kul'ture 20 veka//Mir nauki, kul'tury, obrazovaniya. 2022. №2 (93) S. 407 - 409. Romanova G. N. Vopros o sobstvennosti KVZhD i rol' DVR v rossijsko-kitajskikh otnosheniyakh//Rossiya i ATR. 2022. № 3. S. 68 – 82. DOI 10.24412/1026¬8804¬2022¬3¬68¬82 Chzhao Ifehj. O roli Shankhaya v stanovlenii kitajskogo dzhazovogo iskusstva//Muzykal'noe obrazovanie i nauka. 2019. № 2 (11). S. 34-39. Belogurova A. The Nanyang Revolution: The Comintern and Chinese Networks in Southeast Asia, 1890-1957. Cambridge University Press, 2019. P. 22 URL: https://www.cambridge.org/core/books/nanyang-revolution/global-world-of-chinese-networks-in-the-1920s/21E7CF98B4265489E38B9B0548361E76 (accessed 13.12.2022) DOI:10.1017/9781108635059.002 Carter, James. The Patriotic Roots of China’s Domestic Tourism Industry/The China Project. August 10, 2022. URL: https://thechinaproject.com/2022/08/10/the-patriotic-roots-of-chinas-domestic-tourism-industry/ (accessed 12.11.2022) Hotel Business in the 19-20 Century in China URL: https://famoushotels.org/news/hotel-business-in-the-19-20-century-in-china (accessed 15.12.2022) Koll, Elisabeth. Railroads and the transformation of China. Cambridge: Harvard University Press, 2019. 416 p. Li Minghuan. ‘We Need Two Worlds’: Chinese Immigrant Association in a Western Society. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1999. 289 p. Mo, Yajun, and Eric G. E. Zuelow, Touring China: A History of Travel Culture, 1912-1949. New York: Ithaca, 2021. 318 p. Morris, Jan. Hong Kong. New York: Penguin Books, 1997. 320 p. Pearls from China. Mobility and Humanities. Centre for Advanced Studies. University of Padova. URL: https://www.mobilityandhumanities.it/2020/05/15/peals-from-china-mobility-of-goods-and-migration-flows-from-china-to-europe-in-the-1920s-progress-post-1/ (accessed 15.12.2022) Skeldon, Ronald. Migration from China//Journal of International Affairs. Winter 1996. Vol. 49. Issue 2. P. 434-455. The Chinese in Europe. Ed. by Gregor Benton, Franck N. Pieke et al. London: Pelgrave Macmillan, 1998. 401 p. The Historical Yangtze Hotel (The Predecessor of the Yangtze Boutique Hotel Shanghai) is a Witness of Shanghai’s History URL: https://www.theyangtzehotel.com/legend (accessed 15.12.2022) Wang Yiyan. Art and Chinese Modernity in Connection with Lyon, 1920s - 1940s /Transtext(e)s Transcultures: Journal of Global Cultural Studies. 2014. № 9 URL: https://journals.openedition.org/transtexts/512 (accessed 17.11.2022) DOI : https://doi.org/10.4000/transtexts.512

Система Orphus

Loading...
Up