Religious confessions of Belarus as a propaganda tool of the German occupation authorities in 1941-1944. (on the example of the General District of Belarus)

 
PIIS230861810025810-1-1
DOI10.37490/S230861810025810-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor of the Department of Humanities
Affiliation: Russian Customs Academy
Address: Russian Federation, Lyubertsy
Journal nameMetamorphoses of History
EditionIssue 28
Abstract

The article deals with the problem of the use of religious confessions of Belarus by the German occupation authorities as a propaganda tool in 1941-1944 (using the example of the General District of Belarus). It is revealed that during the Second World War, the Nazis carried out a special religious policy. They claimed freedom of religion for the population of the "liberated territories" and used faith in God as a means of ideological influence. The German authorities in the occupation practice attached special importance to propaganda and carried out a special religious policy, which had purely external features of freedom of religion and the revival of religious life. Initially, the civil administration of V.Cuba allowed the activities of all denominations – Orthodox, Catholic, Uniate, Muslim, etc. Lessons aimed at religious education were returned to the school curriculum. The authorities tried to involve the priesthood of all faiths in propaganda. In general, the resumption of religious life was accompanied by an active ideological and political impact on the population of the district. At the same time, in line with the "Belarusization" initiated by V. Kube, the use of the Belarusian language was recommended during the services. The German administration monitored the loyalty of clerics to its policy, encouraged the phenomenon of collaboration in the practice of all faiths, in particular, authorized the establishment of the so-called "Belarusian autocephalous Orthodox Church". At the same time, clerics who refused to cooperate with the occupation authorities, and even more so, who were seen in anti-fascist agitation, were destroyed. As a result, by the beginning of 1943, only the "Belarusian autocephalous Orthodox Church" had a legal status. The Roman Catholic church was declared "illegal"; the Uniate church could act only if it recognized the primacy of the Orthodox Metropolitan; Baptists were allowed to worship only with the consent of the local administration; and associations of evangelists could gather and perform divine services only under the supervision of a representative of the German gabitskomassar. Assessing the effectiveness of the occupiers' propaganda work in the religious sphere, it should be said that it was minimal. The factors that significantly influenced this were the large-scale partisan movement, the Soviet counter-propaganda, the methods of anti-partisan struggle of the German authorities, which were punitive expeditions against the civilian population in the partisan zones, and the brutal occupation regime.

KeywordsGerman propaganda, the General District of Belarus, religious denomination, the Great Patriotic War, Nazi neo-paganism, religious policy, "Belarusization"
Received10.03.2023
Publication date12.06.2023
Number of characters31219
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 В годы второй мировой и Великой Отечественной войны вопросы вероисповедания активно использовались нацистскими властями в самой Германии и на оккупированной территории европейских стран как инструмент пропаганды. Особую роль религия играла в немецкой пропаганде на территории советских республик. Ставка была сделана на тот факт, что советская власть накануне войны проводила активную антирелигиозную политику, фактически вытеснив веру из повседневной жизни людей. Приход немецких «освободителей» на советскую территорию сопровождался демагогическими заявлениями о свободе вероисповедания и открытием храмов. На белорусскую землю был перенесен германский опыт, основанный на широкой пропаганде веры в нового мессию в образе А. Гитлера. Нацисты пытались соединить христианскую символику и фашистскую идеологию, что в совокупности с возрождением древнегерманского язычества должно было стать основой «новой веры».
2 В самой Германии мессианская символика весьма широко использовалась пропагандой: на портреты фюрера, например, помещали изображения Христа и сопровождали подписью «сначала было слово». В протестантских церквях звучали ужасные по своему содержанию проповеди – «Гитлер – это голос Христа, пожелавшего стать телом и кровью немецкого народа». Но гораздо большим богохульством кажется цитата из брошюры «Что христианин не знает о христианстве», изданной министерством Й.Геббельса, - «если Иегова потерял всякое значение для нас, немцев, то то же самое может быть сказано и о Христе, Его сыне..; он не обладает теми моральными качествами, которые ему придает церковь, и несомненно не имеет того, что необходимо каждому настоящему германцу»1. Конечно, христианские мораль и человеколюбие никак не могли соотносится с расовыми теориями нацистов. Христианство вызывало у нацистов ненависть еще и тем, что они видели в нем связь с иудаизмом и большевизмом. Идеологов «3-го Рейха» раздражал христианский принцип равенства всех перед лицом Бога, в чем они видели аналогии с коммунистической доктриной. Происхождение обоих учений в еврейской среде, их по сути интернациональный характер, а также и то, что первое и второе учения «возбуждают неудовольствие масс и снижают все великое именем пощады и равенства», выступало поводом для борьбы нацистской власти как с коммунизмом, так и с христианством. 1. Немецко-фашистский оккупационный режим. М., 1965.С.57.
3 Одним из создателей новой веры стал А.Розенберг, предложив в своей книге «Миф 20-го века» «преодолеть все старые таинства и заменить их новыми, основу которых будут составлять божественная природа человека и миф крови, точнее нордической крови» 2. Он же написал устав будущей «Церкви Национального Рейха», в котором провозглашалась беспощадная борьба с «иноземной христианской верой» и высказывались требования запретить Библию, заменив ее произведением А.Гитлера – «Моя борьба». 2. Розенберг А. Миф XX века. М., 2008. С.285.

views: 161

Readers community rating: votes 0

1. Barmenkov A. I. Svoboda sovesti v SSSR. Moskow, 1979.

2. Belаruskaya gazeta. 1943. Krasawik.

3. Velikaya Otechestvennaya vojna. Moskow, 1970.

4. Erin M.E. Katolicheskaya cerkov' Germanii i fashizm: Ucheb. Pos. Yaroslavl , 1990.

5. Kasyak I. Z gistoryi pravaslaunaj carkvy belaruskaga naroda. New York, 1956.

6. Martos A. Belarus' v istoricheskoj gosudarstvennoj i cerkovnoj zhizni. Mn.: Belorus. Ekzarhat Rus. Pravosl. Cerkvi . Minsk, 1990 .

7. Nemecko-fashistskij okkupacionnyj rezhim. Moskow , 1965.

8. Odincov M.I. Patriarh Sergij [Patriarch Sergius]. Moscow , 2013.

9. Ranica. 17.05.1942. №18 (82).

10. Ranica. 11.10.1942. №38 (102).

11. Regel'son L. Tragediya Russkoj cerkvi. 1917– 1945. Parizh , 1977.

12. Rozenberg A. Mif XX veka. Moscow, 2008 .

13. Turonak YU. Bel arus' pad nyameckaj akupacyyaj. Minsk, 1993 .



Additional sources and materials

Sources:

State Archive of the Minsk region (GAMO). F.370. Op.1. d.2479. L.100.

National Archive of the Republic of Belarus (NARB). F.4. Op.33 a. d.151. L.117.

NARB. f.370. Op.1. d.24. L.10.

NARB. F.4. Op.33 A. D.199. L.97.

NARB. F.370. Op.1. D.2479. L.125.

NARB. F.4. Op.33 A. D.151. L.38.

NARB. F.500. Op.1. D.773. L.5.

NARB. F.4. Op.33 A.D.24. L.83.

NARB. F.370. Op.1. D.378. L.62.

NARB. F.370. Op.1. D.387. L.7.

NARB. F.370. Op.1. D.382 A. L.75.

NARB. F.370. Op.1. D.386 A. L.28.

NARB. F.370. Op.1 D.398. L.39.

NARB. F.370. Op.1. D.399. L.68.

NARB. F.370. Op.1. D.399. L.7.

NARB. F.1191. Op.1. D.2 A. L.23.

NARB. F.4. Op.33 A. D.151. L.93.

Система Orphus

Loading...
Up