French goose games of the mid 18th century as sources for the study of the anthropology of power (based on the State Hermitage collection) in Modern history

 
PIIS230861810023856-1-1
DOI10.37490/S230861810023856-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Lecturer, Department of Modern and Contemporary History, PhD in Modern History
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: 199034, St. Petersburg, Russia, Universitetskaya emb., 7–9
Journal nameMetamorphoses of History
EditionIssue 27
Abstract

In this article we will focus on French board games of the mid-18th century –  the Fortification Game and the New Marine Game. The purpose of this study is to analyze the discourse and symbolism of these engravings and consider the ideas that they conveyed. In this study, we are primarily interested not in the mechanics and rules of the game of goose, but in the symbolism and iconography used in XVIII century France. Our goal will be to analyze the discourse of the goose board game of the middle of the 18th century. The sources on which the study is based are kept in the Department of Western European Art of the State Hermitage. When conducting research, our methodology will be based on the principles of a new cultural history, a new political history and a history of mentalities.

Considering these sources within the framework of the discourse of the Enlightenment, in conclusion it will be shown that these games carried powerful messages—sometimes hidden, sometimes overt—taking advantage of the printing medium to display endlessly adaptable iconography. Both the Fortification and the New Marine Game contained dedications that were of a military-patriotic nature. They served as a means of training, education, propaganda and promotion of the ideas of the imperial project to maintain the prestige of France on the world stage in the middle of the 18th century.

Keywordsboard games, goose game, France, 18th century, anthropology of power
AcknowledgmentThe research was supported by the Russian Science Foundation grant No. 22-78-00106, https://rscf.ru/en/project/22-78-00106/.
Received27.12.2022
Publication date27.03.2023
Number of characters22309
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1

Рассматривая феномен антропологии власти, важно изучить и проанализировать инструменты и механизмы, с помощью которых властные институты транслировали свои идеи. В данной статье мы обратимся к таким источникам, как настольные игры Нового времени и разберем интересующую нас проблематику на примере одного конкретного вида настольной игры – так называемой «игры в гуся».

2

Эта игра была известна еще со времен Позднего Средневековья и представляет собой гравюру. На ней изображено поле, состоящее из определенного количества ячеек с учетом «опасных мест» (как правило, 63 ячейки, но были и исключения). Игрокам было необходимо преодолеть данные ячейки, чтобы достичь финала и забрать кассу, поскольку они делали ставки во время игры.

3

Механизм игры «в гуся» предполагал наличие пары костей для определения очередности хода. В ряде случаев правила были выгравированы в центре поля. Кроме этого существовали и специальные издания, словари, содержавшие свод правил по известным в Новое время играм. Так, в 1792 году был опубликован Словарь игр (Encyclopédie méthodique. Dictionnaire des jeux , faisant suite au tome III des mathématiques)1, включавший свод правил ряда настольных игр, популярных к концу XVIII века. В ряде случаев он позволяет восполнить часть пробелов, касающихся количества игроков и хода игры, если это не было указано на игровом поле.

1. Encyclopédie méthodique. Dictionnaire des jeux, faisant suite au tome III des mathématiques. Paris : Chez Panckoucke, 1792. 362 p.
4

В настоящем исследовании нас, в первую очередь, интересует не механика и правила игры «в гуся», а символизм и иконография, используемая во Франции Нового времени в данных источниках. Источники, на которых построено исследование, хранятся в отделе Западноевропейского искусства Государственного Эрмитажа – Le Nouveau jeu de la Marine (Новая морская игра), 1768 г. и Le Jeu des fortifications (Фортификационная игра), 1751 г.

5 История создания настольной игры «в гуся» подробно рассматривается в монографиях Эдди Дагана «Early Modern Board Games: The Royal Game of Goose» и Эдриена Сэвилла «The Cultural Legacy of the Royal Game of the Goose: 400 years of Printed Board Games». В последнем исследовании заметен подход исследователя к историческим настольным играм в рамках методологии новой культурной истории. Стоит отметить, что если в зарубежной историографии можно наблюдать определенный всплеск интереса к таким источникам Нового времени, как настольные игры2, то в отечественной историографии данный объект в основном рассматривается больше как археологический3, нежели как источник по изучению дискурсов и нарративов Нового времени. 2. Seville, Adrian. The Cultural Legacy of the Royal Game of the Goose: 400 years of Printed Board Games, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2019. 392 p.; Duggan, Eddie. Early Modern Board Games: The Royal Game of Goose, 2016. 52 p.; Alain, Girard, Claude, Quétel. L’histoire de la France racontee par le Jeu de l’Oie. Paris : Balland-Massein, 1982. 192 p.

3. Гринев А.М. О новых видах настольных игр в средневековом Новгороде // Исторический журнал: научные исследования. 2018. №2. С. 81-88; Колосницын П.П. Средневековые настольные игры в Старой Руссе по археологическим данным // Ученые записки Новгородского государственного университета. 2018. № 6 (18).; Пархимович С.Г. Настольные игры в сибирских городах в конце XVI - XVIII в: Тавлеи // Северный регион: Наука, Образование, Культура. 2020 №1 (45). С. 100–111.
6 В данном исследовании мы предпримем попытку изменить данную ситуацию. Наша цель будет состоять в том, чтобы проанализировать дискурсы и нарративы французской настольной игры «в гуся» середины XVIII века. При проведении исследования наша методология будет базироваться на принципах новой культурной истории, новой политической истории и истории ментальностей.

views: 169

Readers community rating: votes 0

1. Alain, Girard, Claude, Quétel. L’histoire de la France racontee par le Jeu de l’Oie. Paris : Balland-Massein, 1982. 192 p.

2. Ciompi, Luigi, Seville, Adrian. Giochi dell'Oca e di percorso. URL : http://www.giochidelloca.it/ (acced at 22.12.2022).

3. Duggan, Eddie. Early Modern Board Games: The Royal Game of Goose, 2016. 52 p.

4. Llinares, Sylviane. L’art de naviguer en s’amusant ou le Nouveau Jeu de la Marine au xviiie siècle // La mer en partage : Sociétés littorales et économies maritimes. XVIe-XXe siècle. Aix-en-Provence : Presses universitaires de Provence, 2016. P. 23–42. URL: https://books.openedition.org/pup/44075#ftn1 (acced at 22/12/2022).

5. Seville, Adrian. The Cultural Legacy of the Royal Game of the Goose: 400 years of Printed Board Games, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2019. 392 p.

6. Grinev A.M. O novyh vidah nastol'nyh igr v srednevekovom Novgorode // Istoricheskij zhurnal: nauchnye issledovanija. 2018. №2. S. 81–88.

7. Kolosnicyn P.P. Srednevekovye nastol'nye igry v Staroj Russe po arheologicheskim dannym // Uchenye zapiski Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. 2018. № 6 (18).

8. Parhimovich S.G. Nastol'nye igry v sibirskih gorodah v konce XVI – XVIII v: Tavlei // Severnyj region: Nauka, Obrazovanie, Kul'tura. 2020 №1 (45). S. 100–111.



Additional sources and materials

Crepy, Jean Baptiste. Le Nouveau jeu de la Marine, 1768: paper, printing, engraving. / State Hermitage; engraving sector of the Department of Western European Art: inv. No. OG-199214.

Daumont, Jean Francois. Le Jeu des fortifications: paper, typographical printing, engraving. / State Hermitage; engraving sector of the Department of Western European Art: inv. No. OG-199212.

Encyclopédie methodique. Dictionnaire des jeux, faisant suite au tome III des mathématiques. Paris : Chez Panckoucke, 1792. 362 p.

Система Orphus

Loading...
Up