Constitutional-legal status of the special administrative region of Hong Kong as a territorial autonomy within the People's Republic of China: current trajectories of transformation

 
PIIS102694520012492-2-1
DOI10.31857/S102694520012493-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior researcher, Kuban state University
Affiliation: Kuban State University
Address: Russian Federation, Krasnodar
Journal nameGosudarstvo i pravo
EditionIssue 8
Pages120-137
Abstract

In this article examines the genesis of the formation and development of Hong Kong as part of the People's Republic of China, analyzes the current constitutional-legal status of the system of public authorities in this region and the problems of legal regulation of their relationship with the authorities of the central of the PRC. Author is concluding that the determining determinants of Hong Kong's qualifications as territorial autonomy are the authentic legal system, financial-economic and international-legal status. Also is emphasized that the model of the constitutional-legal regulation of the status of Hong Kong is characterized by a "creeping" bifurcation of formal and actual approaches to interpreting the area of competence of this region, which led to mass protest actions (2019 - 2020), partly inspired by the reactions of some foreign actors. In final of article author is formulated thesis on the convergence of the constitutional-legal regime of territorial autonomy with the principles of state unity and territorial integrity.

KeywordsChina, Hong Kong, public law, territorial autonomy, public authority, national security
Received02.11.2020
Publication date14.09.2021
Number of characters66383
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В современной мировой конституционно-правовой практике сформировано значительное количество территориальных автономий. В.Е. Чиркин указывал, что «существует более 200 автономных образований, выделяются до 40 их разновидностей»1. Среди них особое место занимает особый административный район Гонконг, обладающий уникальными конституционно-правовыми характеристиками, детерминированными комплексом аутентичных исторических, правовых и финансово-экономических факторов. 1. Чиркин В.Е. Территориальная организация публичной власти. М., 2017. С. 138, 141.
2 Гонконг был включен в состав КНР на основании межгосударственного соглашения2, соответствующих декретов председателя КНР и решений Всекитайского Собрания Народных Представителей (далее - ВСНП). 2. Официальное название - Совместная декларация Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии и Правительства Китайской Народной Республики по вопросу о Гонконге (см.: Joint Declaration of the Government of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the Government of the People's Republic of China on the Question of Hong Kong, 1984. URL: >>>> (дата обращения: 25.08.2020)).
3 19 декабря 1984 г. китайское и британское правительства подписали Совместную декларацию по Гонконгу, согласно которому правительство КНР продолжит осуществление суверенитета над Гонконгом с 1 июля 1997 г., реализуя, таким образом, стремление китайцев к воссоединению3. 3. См.: ibid.
4 В 1990 г. был принят Основной закон особого административного региона Гонконг Китайской Народной Республики4, в основу которого была положена вышеуказанная Совместная декларация5. 4. См.: The Basic Law of the Hong Kong Special Administrative Region of the People’s Republic of China, 1990. URL : >>>> (дата обращения: 24.08.2020).

5. При этом необходимо учитывать, что данные акты в полной мере не дублируют друг друга.
5 К.А. Кокарев отмечает, что «образование Сянганского (Гонконгского) особого административного района КНР представляло собой длительный процесс, насыщенный сложными переговорами, важными решениями и мерами в интересах обеспечения плавного перехода бывшей британской колонии под суверенитет КНР»6. 6. Кокарев К.А. Политический механизм особых автономий Китая. М., 2004. С. 5.
6 П.М. Иванов указывает, что «английской стороне пришлось считаться с тем, что КНР заявила о решимости объявить свой собственный план воссоединения, если двустороннее соглашение по Гонконгу не будет достигнуто. Толчок успешному развитию переговоров дало послание М. Тэтчер Чжао Цзыяну, в котором говорилось о готовности Великобритании отказаться от суверенитета в случае китайских гарантий сохранения в колонии статус-кво»7. 7. Иванов П.М. Гонконг: история и современность. М., 1990. С. 198.
7 В данном аспекте примечательно то, что население Гонконга не было привлечено к участию в обсуждении и утверждении положений Основного закона. Фактически данный акт был представлен Гонконгу в итоговом варианте без учета мнения (интересов) населения этого района. В определенной мере такой подход предопределяется действовавшей в период колониализма позицией британских властей к ограничению возможности реализации демократических прав населением данного района8. 8. В литературе указывается, что в состав комитета, который занимался разработкой проекта Основного закона Гонконга, 12 из 20 мест, зарезервированных для Гонконга, заняли крупные капиталисты, обладающие возможностью смоделировать институты под свои перспективные интересы (см.: Scartozzi C. Political reforms vs. Undemocratic Institutional Arrangements in Hong Kong // Seoul National University Journal of International Studies. 2017. Vol. 2. P. 5. URL: >>>> (дата обращения: 25.08.2020)). В свою очередь, согласно Белой книге «Практика реализации политики “Одна страна, две системы”» в Гонконге в составе рабочего комитета по разработке проекта Основного закона Гонконга 23 из 59 участников представляли различные группы гонконгского общества. Комитет также уполномочил представителей Гонконга на создание консультативного комитета из 180 членов для сбора и обобщения мнений населения района (см.: The Practice of the ‘One Country, Two Systems’ Policy in the Hong Kong Special Administrative Region. Information Office of the State Council the People’s Republic of China June 2014, Beijing. URL: http://english.www.gov.cn/archive/white_paper/2014/08/23/content_281474982986578.htm (дата обращения: 25.08.2020)). В другой работе отмечается, что Основной закон был разработан комитетом, состав которого был сформирован китайским правительством. При этом большинство членов комитета были с материковой части КНР и только некоторые члены из Гонконга (см.: Legal Issue relating Democratic Participation in Hong Kong. Scoping Report, 2014. P. 10. URL: >>>> (дата обращения: 25.08.2020)).
8 П.В. Трощинский подчеркивает, «что в период колониального господства Великобритании над Гонконгом речи о демократии не шло. Население Сянгана не допускалось к управлению государственными делами, все свободы жителей жестко ограничивались требованием соблюдать колониальное законодательство. Губернатор, члены Законодательного Совета назначались английской короной. Гонконгцы не участвовали в выборах. В отношении китайцев, проживавших в Гонконге, действовали многочисленные дискриминационные запреты»9. 9. Трощинский П.В. Современная правовая система Гонконга // Труды ИГП РАН. 2016. № 2. С. 197; см. также: Flaherty M. Hong Kong Fifteen Years after the Handover: One Country, Which Direction? // Columbia Journal of Transnational Law. 2013. Vol. 51. P. 277, 278.

Number of purchasers: 0, views: 2

Readers community rating: votes 0

1. Grigonis E.P., Grigonis V.P. Constitutional Law of foreign countries. M. [et al.], 2006 (in Russ.).

2. Gudoshnikov L.M. Hong Kong (Hong Kong): handbook. M., 2004. P. 162, 174 (in Russ.).

3. Ivanov P.M. Hong Kong: history and modernity. M., 1990. P. 198 (in Russ.).

4. Irkhin I.V. Constitutional and legal statuses of territorial autonomies in the states of the modern world (Europe, Asia, America): dis. ... Doctor of Law. Rostov n/A, 2019. P. 30, 254, 255 (in Russ.).

5. Kozenko B. Great Britain wants to give citizenship to residents of Hong Kong. For 30 years, she did everything to prevent this from happening. June 6, 2020 BBC News. URL: https://www.bbc.com/russian/news-52939704 (in Russ.).

6. Kokarev K.A. The political mechanism of China's special autonomies. M., 2004. P. 5 (in Russ.).

7. Mikhailova M. Yu. Federal intervention in foreign countries. M., 2005 (in Russ.).

8. Novakova O., Balgabaeva G. The constitutional and legal status of Hong Kong and Macau after joining the PRC // Asia and Africa Today. 2018. No. 10. P. 27 (in Russ.).

9. Osavelyuk A.M. Constitutional Law of foreign countries: textbook for university students studying in the specialty 030501 "Jurisprudence"; in the scientific specialty 12.00.02 "Constitutional Law; Municipal Law". M., 2010 (in Russ.).

10. Petrykina N.I., Tyurina D.D. Non-traditional model of administrative autonomy of the People's Republic of China - Hong Kong. The view of a Russian researcher // Administrative Law and process. 2019. No. 3. P. 4, 5 (in Russ.).

11. Samozhnev A. The Chinese Parliament has extended the powers of the Legislative Assembly of Hong Kong. URL: https://rg.ru/2020/08/11/parlament-kitaia-prodlil-polnomochiia-zakonodatelnogo-sobraniia-gonkonga.html (accessed: 25.08.2020) (in Russ.).

12. Troshchinsky P.V. Legal system of China. M., 2016. P. 341, 342 (in Russ.).

13. Trohchinsky P.V. Modern legal system of Hong Kong // Proceedings of the ISL RAS. P. 197 (in Russ.).

14. Chirkin V.E. The territorial organization of public power. M., 2017. P. 138, 141 (in Russ.).

15. Cardinal P., Zhang Y. Subnational Constitutionalism in the Sars of the People’s Republic of China. An Exceptional Tailored Model // Perspectives on Federalism. 2012. Vol. 3. P. 103, 133, 134.

16. Castellucci I. Legal Hybridity in Hong Kong and Macau // McGill Law Journal ~ Revue de droit de Mcgill. 2012. Vol. 57:4. P. 668 - 720.

17. Chan C. Reconceptualising the Relationship between the Mainland Chinese Legal System and the Hong Kong Legal System // Asian Journal of Comparative Law. 2011. Vol. 6. P. 5.

18. Chan J. Basic Law and Constitutional Review: The First Decade // Hong. Kong Law Journal, 2007. P. 407. URL: https://hub.hku.hk/bitstream/10722/87975/3/content.pdf?accept=1 (accessed: 25.08.2020).

19. Chen A. The Theory, Constitution and Practice of Autonomy: the Case of Hong Kong. P. 7, 9.

20. Cheung A. From Colony to Special Administrative Region: Issue of Hong Kong’s Autonomy within a Centralized State // Law and Politics in Africa, Asia and Latin America. 1998. Vol. 31. No. 3. P. 305.

21. Chou B. Local Autonomy in Action: Beijing’s Hong Kong and Macau Policies // Journal of Current Chinese Affairs. 2013. No. 3. P. 35, 36. URL: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/186810261304200303 (accessed: 25.08.2020).

22. Cullen R. The Rule of Law in Hong Kong. Civil Exchange, 2005. P. 17. URL: https://www.academia.edu/5156780/Rule_of_Law_in_Hong_Kong

23. Eagleton J. Rhetorical Ambiguity, Democracy and Political Chang: The Contradictions of the Hong Kong Political System // Contrastes. Revista Internacional de Filosofia, Suplemento. 2015. Vol. 20. P. 90, 91.

24. Flaherty M. Hong Kong Fifteen Years after the Handover: One Country, Which Direction? // Columbia Journal of Transnational Law. 2013. Vol. 51. P. 277, 278.

25. Ghai Y. Hong Kong’s New Constitutional Order: The Resumption of Chinese Sovereignty and the Basic Law, Second Edition. Second Edition. Hong Kong, 1999. P. 139, 140, 184, 326.

26. Gittings D. What will happen to Hong Kong after 2047? // California Western International Law Journal. 2011. Vol. 42. No. 1. P. 40.

27. Goncalves A. A Paradigm of Autonomy: The Hong Kong and Macau SARs // Contemporary Southeast Asia. 1996. Vol. 18. No. 1. P. 46.

28. Goncalves A. Hong Kong and Macau Special Administrative Regions: The Downfall of The “One Country, Two Systems” Policy // International Journal of Humanities and Social Science. 2019. Vol. 9. No. 10. P. 14.

29. Hargreaves S. Online Monitoring of ‘Localists’ in Hong Kong: A Return to Political Policing // Surveillance & Society, 15 (3/4). P. 426.

30. Jgaveri S., Scully-Hill A. Executive and legislative reactions to judicial invalidity in Hong Kong: Engagement, acceptance or avoidance // International Journal of Constitutional Law. 2015. Vol. 13. Issue 2. P. 507, 510.

31. Jhaveri S. Reconstitutionalizing Politics in the Hong Kong Special Administrative Region of China // Asian Journal of Comparative Law. 2018. Vol. 13 (1). P. 6, 44.

32. Krebs J. One Country, Three Systems? Judicial Review in Macau after Ng Ka Lling // Washington International Law Journal. 2000. Vol. 10. No. 1. P. 115.

33. Lee F., Yuen S., Tang G., Cheng E. Hong Kong’s Summer of Uprising: From Anti-Extradition to Anti-Authoritarian Protests // The China Review. 2019. Vol. 19. No. 4. P. 22.

34. LegCo General Election postponed for a year. URL: https://www.info.gov.hk/gia/general/202007/31/P2020073100898.htm (accessed: 25.08.2020).

35. Martin T. Hong Kong Right of Abode: Ng Siu Tung & (and) Others v. Director of Immigration – Constitutional and Human Rights at the Mercy of China // San Diego International Law Journal. 2004. Vol. 5. P. 465 - 501.

36. Pompeo M. On the Postponement of Hong Kong’s Legislative Council Elections. 1 August 2020. URL: https://www.state.gov/on-the-postponement-of-hong-kongs-legislative-council-elections/

37. Sadowski M. The Rule of Law, the Rule of Conflict? Hong Kong and Democracy – Past and Present Revisited // Revue quebecoise de droit international. 2019. P. 34. URL: https://www.sqdi.org/wp-content/uploads/19-48-The-Rule-of-Law-The-Rule-of-Conflict-Hong-Kong-and-Democracy%E2%80%94Past-and-Present-Revisited.pdf (accessed: 25.08.2020).

38. Scartozzi C. Political reforms vs. Undemocratic Institutional Arrangements in Hong Kong // Seoul National University Journal of International Studies. 2017. Vol. 2. P. 5. URL: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/91325/1/MPRA_paper_91325.pdf (accessed: 25.08.2020).

39. Shigong J. China’s Hong Kong: A Political and Cultural Perspective. Singapore, 2017. P. 151.

40. Suksi M. Sub-State Governance through Territorial Autonomy: A Comparative Study in Constitutional Law of Powers, Procedures and Institutions. Berlin, Heidelberg, 2011. P. 554, 555, 647.

41. Tai B. Judicial Autonomy in Hong Kong, 2010. P. 295, 310. URL: https://www.researchgate.net/publication/239770928_Judicial_autonomy_in_Hong_Kong (accessed: 25.08.2020).

42. Tang R. Internal Self-Determination as Democracy: A Case Study of Hong Kong. 2016. P. 10, 11. URL: https://www.academia.edu/29711974/Internal_Self_Determination_as_Democracy_A_Case_Study_of_Hong_Kong (accessed: 25.08.2020).

43. Tin-bor Hui V. Beijing’s Hard and Soft Repression in Hong Kong. Published for the Foreign Policy Research Institute by Elsevier Ltd. 2020. P. 310. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7102642/ (accessed: 25.08.2020).

44. Xiaobing X., Wilson G. The Hong Kong Special Administrative Region as a Model of Regional External Autonomy // Case Western Reserve of International Law. 2000. Vol. 32. P. 6, 18, 35, 36. URL: https://scholarlycommons.law.case.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1481&context=jil (accessed: 25.08.2020).

45. Xuanwei W. A New Constitutional Order in Hong Kong: Managing Conflict Over the Interpretation of the Basic Law // Tsinghua China Law Review. 2009. Vol. 1. P. 162, 165.

46. Ying-ho K. The Growth of “Localism” in Hong Kong // China Perspectives. 2016. Vol. 3. P. 66. URL: https://journals.openedition.org/chinaperspectives/7057

47. Yuen S., Cheng W. Between high autonomy and sovereign control in a subnational island jurisdiction: The paradox of Hong Kong under “One Country, Two Systems” // Island Studies Journal. Vol. 15. P. 140.

48. Zhu G., Kouroutakis A. The Hong Kong Subconstitutional Model of Separation of Powers: The Case of Weak Judicial Review // Hong Kong Law Journal. 2017. P. 1, 3. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2967650 (accessed: 25.08.2020).

49. Zhu H. Beijing’s “Rule of Law” Strategy for Governing Hong Kong // China Perspectives. 2019. No. 1. P. 23, 24, 32. URL: https://www.researchgate.net/publication/337885599_Hong_Kong's_Summer_of_Uprising_From_Anti-Extradition_to_Anti-Authoritarian_Protests/link/5dfa36c8299bf10bc3637b95/download (accessed: 25.08.2020).

Система Orphus

Loading...
Up