Plant Hunting: “Evenki Medicines” in Northern Baikal [Okhota za rasteniiami: “evenkiiskie lekarstva” na Severnom Baikale]

 
PIIS086954150017415-6-1
DOI10.31857/S086954150017415-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences
Chukotka branch of the Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “North-Eastern Federal University named after M.K. Ammosov "
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№5
Pages70-83
Abstract

The article discusses the attitudes of the Northern Baikal Evenkis toward the flora, formed by the situation of relative autonomy. The focus is on plants that are used in medical practice and are in great demand. The article examines the knowledge of the Northern Baikal Evenkis about the healing properties of two plants that are considered universal medicines – Gentiana algida and Rhodiola rosea, sometimes called “Evenki medicines”. It considers human interactions with these medicinal plants in the context of mobility, as well as human, animal and landscape relations, and describes the practice of their gathering by hunters and reindeer herders. The Evenk hunting ethos and ideas about hunting luck are part of the system of relations between humans and the environment and manifest themselves in the practice of searching for and collecting medicinal plants. Local knowledge about their beneficial properties was formed under the influence of observations of animals’ behaviour. The strategies for the use of medical devices and the practice of prevention and treatment of diseases by the Evenki were formed under conditions of constant resource shortages. Reindeer husbandry and hunting demanded that people in constant motion improve the skills of maintaining relative autonomy, that is a certain type of attitude towards resources as well as medicines, based on minimizing their consumption. In such conditions, medicines with a wide spectrum of action turned out to be especially in demand.

Keywordsethnomedicine, medicinal plants, Evenki, Northern Baikal, autonomy, mobility, hunting luck, Gentiana algida, Rhodiola rosea
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Science Foundation, https://doi.org/10.13039/501100006769 [grant no. 18-18-00309]
Publication date14.12.2021
Number of characters32059
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Растения всегда занимали важную позицию в этномедицинской практике различных групп эвенков – на хорошее знание ими местной флоры исследователи обратили внимание достаточно давно. Еще в 1873 г. А.Л. Чекановский, собиравший образцы растений в районе Нижней Тунгуски, записывал их эвенкийские названия и помечал целебные свойства (Василевич 1969: 187). Тем не менее, несмотря на то что местная флора широко использовалась эвенками в лечении болезней, в научной литературе можно встретить только общие, неполные сведения об этом (Намзалов и др. 2017: 52). Известно лишь несколько публикаций, в которых подчеркивается особая роль растений в локальных этномедицинских практиках эвенков (Намзалов и др. 2013, 2017; Баханова 2009; Дмитриева 2006; Колосовский 1990).
2 Данная статья опирается на материалы, собранные мной за 15 месяцев (в период с 2007 по 2018 г.) полевых исследований в Северобайкальском районе Республики Бурятия. Основными методами были включенное наблюдение и полуструктурированные интервью. Я работал среди эвенков – охотников и оленеводов – в национальных селах и на территориях эвенкийских родовых общин “Орон” и “Улуки”.
3 В тексте рассматриваются практики северобайкальских эвенков, связанные со сбором, обработкой и применением универсальных “эвенкийских лекарств” – двух лекарственных растений – горечавки холодной и родиолы розовой.
4 Медицинский плюрализм
5 Прежде чем перейти непосредственно к рассмотрению методов сбора, получения и использования лекарственных растений, остановимся на том, каким образом эвенки Северного Байкала воспринимают медицинские практики и какие средства применяют в случае необходимости. В целом сложившуюся ситуацию можно обозначить как “медицинский плюрализм” (Anderson 2011). Местные жители не противопоставляют официальную медицину и медицину народную, они используют любую информацию и не пренебрегают никакими доступными средствами.
6 Первые постоянно практикующие фельдшеры появляются на Северном Байкале в начале XX в. Многие из них параллельно работают учителями в школах. Серьезным шагом на пути создания системы медицинского обслуживания в регионе стало формирование в 1925 г. мобильных медицинских групп Российским обществом Красного креста и Народным комиссариатом здравоохранения (Шубин 2001: 104). В ранний советский период региональные власти организовали несколько экспедиций с целью сбора данных о здоровье эвенков. В 1925–1927 гг. в группе, направленной к баунтовским эвенкам, работали врачи Переводчиков (1925 г.), Агровский (1926–1927 гг.) и Огинт (НАРБ 1: 49). В 1927 г. выпускник Саратовского медицинского института Агровский начинает принимать киндигирских эвенков в новой небольшой больнице, построенной в с. Душкачан (Шубин 2001: 104, 105; АМАЭ: 31, 42) – весь персонал больницы на тот момент состоял из двух человек (АМАЭ: 30об.).

Number of purchasers: 1, views: 865

Readers community rating: votes 0

1. Anderson, D.G. 2000. Identity and Ecology in Arctic Siberia: The Number One Reindeer Brigade. Oxford: Oxford University Press.

2. Anderson, D.G., ed. 2011. The Healing Landscapes of Central and Southeastern Siberia. Vol. 1. Edmonton: CCI Press.

3. Bakhanova, L.S. 2009. Narodnaia meditsina evenkov [Evenki Folk Medicine]. Tal’tsy 1 (32): 28–30.

4. Bird-David, N. 1990. The Giving Environment: Another Perspective on the Economic System of Gatherer-Hunters. Current Anthropology 31 (2): 189–196.

5. Brandišauskas, D. 2017. Leaving Footprints in the Taiga: Luck, Spirits and Ambivalence among the Siberian Orochen Reindeer Herders and Hunters. Oxford: Berghahn Books.

6. Davydov, V.N. 2011. Public Health and Folk Medicine among North Baikal Evenkis. In The Healing Landscapes of Central and Southeastern Siberia, edited by D.G. Anderson, 1: 129–146. Edmonton: CCI Press.

7. Davydov, V.N. 2013. Bor’ba s khishnikami i povsednevnye praktiki sovremennykh olenevodov: otnosheniia chelovaka i zhivotnykh na Severnom Baikale (po reaul’tatam polevykh issledovanii 2007–2012 gg.) [Fighting Predators and Daily Practices of Contemporary Reindeer Herders: Human-Animal Relations in Northern Baikal (Field Research Results 2007–2012)]. In Materialy polevykh issledovanii MAE RAN [The Materials of Field Research of MAE RAS], edited by E.G. Fedorova, 12: 23–42. St. Petersburg: MAE RAN.

8. Davydov, V.N., V.A. Beliaeva-Sachuk, and E.A. Davydova. 2021. Rezhimy avtonomnosti v Vostochnoi Sibiri: meditsinskie praktiki v usloviiakh tundry, taiga i stepei [Autonomy Regimes in Eastern Siberia: Medical Practices in the Conditions of the Tundra, Taiga and Steppe]. Ural’skii istoricheskii vestnik: 1 (70): 60–69.

9. Dmitrieva, K.M. 2006. Lekarstvennye rasteniia Olenekskogo evenkiiskogo natsional’nogo raiona. Yakutsk: Izdatel’stvo YaGU.

10. Dyrchikova, M.I. 2014. Rasteniia v kul’ture Barguzinskikh evenkov (na materiale uchebnykh praktik) [Plants in the Culture of the Barguzin Evenkis (Based on Educational Practices)]. Arktika XXI vek. Gumanitarnye nauki 1 (2): 81–83.

11. Golovnev, A.V., D.A. Kukanov, and E.V. Perevalova. 2018. Arktika: atlas kochevykh tekhnologii [Arctic: Atlas of Nomadic Technologies]. St. Petersburg: MAE RAN.

12. Hamayon, R. 2010. Le “don amoureux” de la proie est l’autre face de la “chance” du chasseur sibérien [The Prey’s Love Gift: The Other Side of the Siberian Hunter’s Luck]. Revue du MAUSS 36 (2): 171–181.

13. Hamayon, R. 2012. The Three Duties of Good Fortune “Luck” as a Relational Process among Hunting Peoples of the Siberian Forest in Pre-Soviet Times. Social Analysis 56 (1): 99–116.

14. Ingold, T. 2000. The Perception of the Environment Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London: Routledge.

15. Kolosovskii, A.S. 1990. Primenie lekarstvennykh rastenii aborigenami o. Sakakhalina. Kraeved (Yuzhno-Sakhalinsk) 4: 120–142.

16. Namzalov, B-T.B., and E.F. Afanasieva. 2013. O nekotorykh lekarstvennykh rasteniiakh narodnoi meditsiny barguzinskikh evenkov (Severnoe Pribaikal’e) [Some Medicinal Plants of the Barguzin Evenki Traditional Medicine (Northern Baikal Region)]. In Problemy botaniki Yuzhnoy Sibiri i Mongolii: materialy Dvenadtsatoi mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii, Barnaul, 28–30 oktiabria 2013 g. [The Issues Southern Siberian and Mongolian Botany: The Materials of the Twelfth International Scientific-Practical Conference, Barnaul, October 28–30, 2013], edited by A.I. Shmakov, 152–154. Barnaul: IP Kolmogorov I.A.

17. Namzalov, B-T.B., E.F. Afanasieva, and T.T. Taisaev. 2013. O perspektivakh vozrozhdeniia khoziaistva i etnobotanicheskikh traditsyiakh evenkov Severnogo Pribaikal’ia (na primere verkhneangarskikh i barguzinskikh populiatsii) [The Perspectives for the Revival of the Economy and Ethnobotanical Traditions of the Evenks of the Northern Baikal Region (The Example of the Upper Angara and Barguzin Populations)]. In Rastitel’nost’ Baikal’skogo regiona i sopredel’nykh territorii: materialy vserossiskoi shkoly-konferentsii s uchatiem inostrannykh uchenykh (Ulan-Ude, 11–13 noiabria 2013 g.) [Vegetation of the Baikal Region and Adjacent Territories: Materials of the All-Russian School-Conference with the Participation of Foreign Scientists (Ulan-Ude, November 11–13, 2013)], edited by B-T.B. Namzalov, et al., 204–212. Ulan-Ude: Izdatel’stvo Buriatskogo gosudarstvennogo universiteta.

18. Namzalov, B-T.B., E.F. Afanas’eva, and T.T. Taisaev. 2017. O traditsionnom prirodopol’zovanii i perspektivah vozrozhdeniia khoziaistva evenkov Severnogo Pribaikal’ia [Traditional Nature Management and Perspectives for the Revival the Northern Baikal Evenki Economy]. Priroda Vnutrennei Azii 2 (3): 49–61.

19. Petri, B.E. 1930. Okhota i olenevodstvo u Tuturskikh tungusov v sviazi s organizatsiei okhotkhoziaistva [Hunting and Reindeer Husbandry among the Tutur Tungus in Connection with the Organization of the Hunting Economy]. Irkutsk.

20. Shubin, A.S. 2001. Evenki Pribaikal’ia [Evenkis of Pribaikal’e]. Ulan-Ude: Belig.

21. Shubin, A.S. 2007. Evenki [Evenkis]. Ulan-Ude: Respublikanskaia tipografiia.

22. Simonova, V.V. 2016. Etika taigi: evenki Severnogo Baikala mezhdu pozitivizmom i local’noi strategiei minimuma [Taiga Ethics: Evenks of Northern Baikal Between Positivism and Local Strategy of Minimalism]. In Ogon’, voda veter i kamen’ v evenkiiskikh landshaftakh. Otnosheniia cheloveka i prirody v Baikal’skoi Sibiri [Fire, Water, Wind and Stone in Evenki Landscapes: Relations between Human and Nature in Baikal Siberia], by V.N. Davydov, V.V. Simonova, T.Y. Sem, and D. Brandišauskas, 70–97. St. Petersburg: MAE RAN.

23. Simonova, N.V., V.A. Dorovskikh, and P.A. Anokhina. 2016. Lekarstvennye rasteniia Amurskoi oblasti [Medicinal Plants of the Amur Oblast’]. Blagoveshchensk: GBOU Amurskaia GMA.

24. Sirina, A.A. 2008. “Chuvstvuiushchie zemliu”: ekologicheskaia etika evenkov i evenov [“Feeling the Land”: Environmental Ethics of Evenkis and Evens]. Etnograficheskoe obozrenie 2: 121–138.

25. Sirina, A.A., and G.A. Fondahl. 2006. Evenki Severnogo Pribaikal’ia i proekt stroitel’stva nefteprovoda “Vostochnaia Sibir’ – Tikhii Okean” [Evenkis of the Northern Baikal Region and the Project of the “Eastern Siberia – Pacific Ocean” Pipeline Construction]. Issledovaniia po prikladnoi i neotlozhnoi etnologii 186.

26. Tugolukov, V.A. 1969. Sledopyty verkhom na oleniakh [Reindeer Riding Pathfinders]. Moscow: Nauka.

27. Vasilevich, G.M. 1958. Evenkiisko-russkii slovar’ [Evenki-Russian Dictionary]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel’stvo inostrannykh i natsyonal’nykh slovarei.

28. Vasilevich, G.M. 1969. Evenki. Istoriko-etnograficheskie ocherki (XVIII – nachalo XX v.) [Evenkis: Historical and Ethnographic Essays (18th – Early 20th Centuries)]. Leningrad: Nauka.

29. Vasilevich, G.M. 1971. Doshamanskie i shamanskie verovaniia evenkov. Sovetskaia etnografiia 5: 53–60.

30. Ventsel, A. 2005. Reindeer, Rodina and Reciprocity: Kinship and Property Relations in a Siberian Village. Berlin: Lit Verlag.

31. Willerslev, R. 2007. Soul Hunters: Hunting, Animism, and Personhood Among the Siberian Yukaghirs. Berkeley: University of California Press.

Система Orphus

Loading...
Up