Chaldony and Samokhody: Myths of Identity and Ethnographic Reality

 
PIIS086954150010836-9-1
DOI10.31857/S086954150010836-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Tyumen Scientific Centre SB Russian Academy of Sciences
Address: 86 Malygina St., Tyumen, 625026, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№4
Pages102-115
Abstract

Among the vibrant expressions of ethnic and cultural identity of Eastern Slavic population of Siberia is the presence of two particular groups therein – namely, those of Chaldony and Samokhody. The former was often associated with old settlers, while the latter with peasant migrants of the second half of the nineteenth – early twentieth centuries. Around the Chaldony and Samokhody, there arose a number of myths explaining their origins, identity, and common historical pathways. An examination of these myths points to the fact that both designations must have initially had more specific or narrow meanings, which gradually acquired a wider semantic load. As a result, they came to be thought of as related to ethnic and cultural stereotypes of old settlers and migrants. The Chaldony and Samokhody may be considered as dispersed groups which consist of multiple local communities that are not related to each other and vary to a certain degree in their ethnic and cultural makeup, yet at the same time possess a shared symbolic identity uniting them.

KeywordsSiberia, Chaldony, Samokhody, East Slavs, identity, ethnic and cultural stereotypes
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Foundation for Basic Research, https://doi.org/10.13039/501100002261 [18-09-00028] Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation [no. АААА-А17-117050400150-2]
Received21.09.2020
Publication date21.09.2020
Number of characters32808
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В историко-краеведческой и этнографической литературе восточнославянское население аграрной Сибири принято разделять на старожилов и переселенцев, это разделение прослеживается и в бытовых стереотипах. К старожилам, как правило, относят людей, чьи предки селились на территории Сибири с конца XVI до середины XIX в., к переселенцам – потомков тех, кто обосновался за Уралом во времена крестьянских переселений второй половины XIX – начала ХХ в. Этнокультурная идентичность старожилов и переселенцев имела сложный, многоуровневый характер. В разных ситуациях она могла определяться доминированием или причудливым переплетением этнических, региональных, локальных и коллективно-групповых факторов (Фурсова 2015а; Жигунова 2015). Чалдоны и самоходы (с ними отождествлялись старожилы и переселенцы) – наиболее яркое проявление новых форм этнокультурной идентичности восточнославянского населения Сибири. В отечественной этнологии систематическое изучение идентичности этих двух групп началось лишь в 1990-е годы. Свой вклад в осмысление этимологии и интерпретаций названия “чалдоны” внесли Е.Ф. Фурсова, М.Л. Бережнова, М.А. Жигунова, Т.К. Щеглова, Г.В. Любимова, В.М. Кимеев, В.Е. Прищепа, А.А. Верник, Л.Л. Крючкова и другие исследователи. Этнокультурные аспекты бытования названия “самоходы” на сегодняшний день остаются значительно менее изученными. Отчасти они отражены в публикациях Р.Ю. Федорова, М.А. Жигуновой, А.А. Крих, В.Н. Разгона, В.А. Зверева, А.А. Богордаевой, О.А. Лобачевской и других. Подчеркнем, что большинство исследований по этой теме было сфокусировано лишь на отдельных регионах Сибири. Учитывая сложившуюся ситуацию, можно говорить о том, что на сегодняшний день еще не сложился круг обобщающих работ, в которых были бы рассмотрены закономерности возникновения, бытования и взаимообусловленности этих названий в масштабах Азиатской России. Также следует отметить недостаточно проработанные методологические подходы к изучению и типизации этих двух групп в контексте общих проблем этнокультурной идентичности восточных славян.
2 В период с 2009 по 2019 гг. в рамках реализации программы изучения этнокультурных процессов в среде потомков крестьян-переселенцев Сибири и Дальнего Востока нашими полевыми исследованиями оказалась охвачена значительная часть регионов, на территории которых имело массовое распространение названий “чалдон” и “самоход”. При этом в ходе изучения межэтнических взаимодействий переселенцев с представителями русского старожильческого населения в устных историях опрошенных нами информантов периодически фигурировали взаимные характеристики чалдонов и самоходов, версии их происхождения, а также бытовые ситуации, раскрывающие отношения между представителями этих групп. Кроме того, нами был выявлен ряд историко-краеведческих и иных источников конца XIX – начала XXI в., посвященных этой теме, а также проанализирована степень ее изученности в отечественной этнологии. Предпринятое исследование можно рассматривать как попытку обобщения попавших в наше поле зрения этнографических материалов, отражающих этнокультурную историю чалдонов и самоходов. В то же время следует оговориться, что подобная авторская рефлексия не претендует на полноту охвата и однозначность выводов, необходимых для завершенного классического исследования. Скорее, основная задача данной статьи состоит в эскизном обозначении основных методологических и содержательных аспектов этой темы, нуждающихся в дальнейшей углубленной разработке.

Number of purchasers: 2, views: 1648

Readers community rating: votes 0

1. Astaf`ev 1994 – Astaf`ev V.P. Poslednij poklon: V 2-x t. T. 1. Krasnoyarsk: Blagovest, 1994.

2. Volokitin 2002 – Volokitin N.V. Poslednij chaldon // Sibirskie ogni. 2002. № 5. http://www.sibogni.ru/content/posledniy-chaldon

3. Karonin 2004 – Karonin S. (Peropavlovskij N.E.) Po Ishimu i Tobolu // Ishim i literatura. Vek XIX. Ishim: Izd-vo Ishimskogo gos. pedagogicheskogo instituta im. P.P. Ershova, 2004. S. 261–262.

4. Lugovoj 2019 – Lugovoj G.T. Znamenity`j “samoxod” // Tobol`sk i vsya Sibir`. Kn. 30: Belorusy` v Sibiri: B 2-x t. T. 1. Tobol`sk: TROBF “Vozrozhdenie Tobol`ska”, 2019. S. 474–482.

5. PMA 1 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v d. Lakino Bol`shemurtinskogo r-na Krasnoyarskogo kraya; avgust 2019 g. (informant: G.M. Shinkevich [Matus], 1938 g.r.).

6. PMA 2 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v d. Borki Vikulovskogo r-na Tyumenskoj obl.; iyul` 2011 g. (informant: A.K. Zharikova, 1915 g.r.).

7. PMA 3 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v d. Zarb` Bratskogo r-na Irkutskoj obl.; maj 2017 g. (informanty`: M.N. Rogova, 1940 g.r.; L.Ya. Chajka, 1965 g.r.).

8. PMA 4 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v derevni Ermaki i Elovka Vikulovskogo r-na Tyumenskoj obl.; avgust 2018 g. (informanty`: G.A. Vy`chuzhanina, 1935 g.r.; I.S. Morozova, 1938 g.r.).

9. PMA 5 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v d. Novoberezovka Aromashevskogo r-na Tyumenskoj obl.; yanvar` 2013 g. (informant: N.V. Sal`nikov, 1960 g.r.).

10. PMA 6 – Polevy`e materialy` avtora. E`kspediciya v d. Skripkino Vikulovskogo r-na Tyumenskoj obl.; avgust 2019 g. (informant: E.I. Leonchikova, 1932 g.r.).

11. Teleshov 1983 – Teleshov N.D. Samoxody` // Teleshov N.D. Rasskazy`. Povesti. Legendy`. M.: Sovetskaya Rossiya, 1983. S. 105–115.

12. Ustinovich 1963 – Ustinovich N.C. “Samoxody`”. Semejnaya xronika // Enisej. 1963. № 4 (40). S. 39–52.

13. Afanasieva-Medvedeva, G.V. 2007. Slovar’ govorov russkikh starozhilov Baikal’skoi Sibiri: V 20 t. [Dictionary of Speakers of Russian Old Residents of Baikal Siberia, in 20 vols]. Vol. 1. Irkutsk.

14. Aleksandrov, V.A., ed. 1981. Etnografiia russkogo krest’ianstva Sibiri XVII – seredina XIX vv. [Ethnography of the Russian Peasant of Siberia of 17th – Middle 19th Centuries]. Moscow: Nauka.

15. Anikin, A.E. 2000. Etimologicheskii slovar’ russkikh dialektov Sibiri: zaimstvovaniia iz ural’skikh, altaiskikh i paleoaziatskikhiazykov [Etymological Dictionary of Russian Dialects of Siberia: Borrowing from Ural, Altai and Paleoasian Languages]. Moscow; Novosibirsk: Nauka.

16. Bart, F., ed. 2006. Etnicheskie gruppy i sotsial’nye granitsy: sotsial’naia organizatsiia kul’turnykh razlichii [Ethnic Groups and Social Boundaries: Social Organization of Cultural Differences]. Moscow: Novoe izdatel’stvo.

17. Berezhnova, M.L. 2012. Zagadka cheldonov: istoriia formirovaniia i osobennosti kul’tury starozhil’cheskogo naseleniia Sibiri [The Riddle of Chaldony: History of Formation and Peculiarities of Culture of the Old Settlers Population of Siberia]. Moscow: Forum.

18. Bobrovnikov, A.A. 1853. Oblastnye velikorusskie slova, zaimstvovannye ot mongolov i kalmykov [Regional Great Russian Words Borrowed from Mongols and Kalmyks]. In Materialy dlia sravnitel’nogo i ob’iasnitel’nogo slovaria i grammatiki [Regional Great Russian Words Borrowed from Mongols and Kalmyks], 1: 195–197. St. Petersburg: 2-e Otdelenie Imperatorskoi Akademii nauk.

19. Bogdanovich, A.E. 2009. Perezhitki drevnego mirosozertsaniia u belorusov: etnograficheskii ocherk [Remnants of Ancient World View in Belarusian: Ethnographic Essay]. Moscow: ITs “Slava!”; Fort-Profi.

20. Bogordaeva, A.A., and R.Yu. Fedorov. 2010. Samokhody i voguly Severnogo Urala (po materialam polevykh issledovanii v Taborinskom raione Sverdlovskoi oblasti v 2002–2003 gg.) [Samokhody and Voguly of the Northern Ural (by the Field Studies in Taborinsky District of the Sverdlovsk Region in 2002–2003)]. Vestnik arkheologii, antropologii i etnografii 2 (13): 210–218.

21. Bulyka, A.M., ed. 2003. Belaruska-Ruski sloўnik [Belarusian-Russian Dictionary]. Minsk: Aversev.

22. Cherniavskaia, Yu.V. 2008. Identichnost’ na fone mifa [Identity on the Background of Myth]. Antropologicheskii forum 8: 198–227.

23. Dal, V.I. 1882. Tolkovyi slovar’ zhivogo velikorusskogo yazyka [An Interpreted Dictionary of the Living Great Russian Language]. Vol. 4, R-V. St. Petersburg: Izdanie knigoprodavtsa-tipografa M.O. Vol’fa.

24. Demeshkina, T.A. 2015. Slavianskii komponent v samoidentifikatsii zhitelia Sibiri [Slavonic Component in Self-Identification of the Resident of Siberia]. Rusin 3 (41): 90–107.

25. Fursova, E.F. 2002. Kalendarnye obychai i obriady vostochnoslavianskikh narodov Novosibirskoĭ oblasti kak rezul’tat mezhėtnicheskogo vzaimodeistviia (konets XIX–XX v.) [Calendar Customs and Rites of East Slavic Peoples of Novosibirsk Region as a Result of Inter-Ethnic Interaction (End of 19th–20th Century)]. Vol. 1, Obriady i obychai zimne-vesennego perioda [Rites and Customs of Winter-Spring Period]. Novosibirsk: Agro.

26. Fursova, E.F. 2015. Problemy tipologii etnograficheskikh, konfessional’nykh, lokal’nykh grupp slavianskikh pereselentsev Sibiri: mul’tidistsiplinarnyi podkhod [Problems of Typology of Ethnographic, Confessional, Local Groups of Slavic Settlers of Siberia: Multidisciplinary Approach]. Gumanitarnye nauki v Sibiri 2: 100–104.

27. Fursova, E.F. 2015. Traditsionnaia odezhda russkogo i drugikh vostochnoslavianskikh narodov yuga Zapadnoi Sibiri (konets XIX – pervaia tret’ XX veka) [Traditional Clothes of Russian and Other East Slavic Peoples of Southern Western Siberia (Late 19th – First Third of 20th Century)]. Novosibirsk: Institut arkheologii i etnografii SO RAN.

28. Gavrilenko, M.V. 2012. Kul’tura pitaniia russkikh Verkhnego Priob’ia i Saiano-Altaia v kontse XIX – XX vv.: lokal’nye varianty i ikh transformatsiia [Food Culture of the Russian Upper Priob’ie and Sayano-Altai in the Late 19th – 20th Centuries: Local Variants and Their Transformation]. Novosibirsk: Institut arkheologii i etnografii SO RAN.

29. Kimeev, V.M. 1997. Kas’minskie chaldony. Byt i kul’tura russkikh starozhilov Kas’minskoi volosti [Kasminsky Chaldony: Life and Culture of Russian Old Residents of Kasmin District]. Kemerovo: Kuzbassvuzizdat.

30. Krikh, A.A. 2005. Grani etnicheskoi identichnosti belorusov: pantsirnye boiare – litva – sibiriaki [Facets of Belarusian Ethnic Identity: Panzer Boyars – Litva – Siberian]. In Narody i kul’tury Sibiri: izuchenie, muzeefikatsiia, prepodavanie [Peoples and Cultures of Siberia: Study, Museification, Teaching], edited by M.L. Berezhnova, 234–240. Omsk: Izdatel’stvo Omskogo universiteta.

31. Krikh, A.A. 2015. Belorusizatsiia v Tarskom Priirtysh’e: mekhanizmy ucheta naseleniia i etnograficheskaia “real’nost” [Belorusizatsiia in Tara Priirtyshye: Mechanisms of Population Registration and Ethnographic “Reality”]. In Etnografiia Altaia i sopredel’nykh territorii: materialy mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii, posviashchennoi 25-letiiu tsentra ustnoi istorii i etnografii laboratorii istoricheskogo kraevedeniia Altaiskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Ethnography of Altai and Neighboring Territories: Materials of the International Scientific Conference Dedicated to the 25th Anniversary of the Center for Oral History and Ethnography of the Laboratory of Local History of Altai State Pedagogical University], edited by M.A. Demin and T.K. Shcheglova, 124–128. Barnaul: Altaiskii pedagogicheskii universitet.

32. Kriuchkova, L.L. 2015. K istorii prozvishcha chaldon [To the History of the Nickname Chaldon]. Russkaia rech’ 5: 100–103.

33. Kuznetsova, O.D., ed. 2002. Slovar’ russkikh narodnykh govorov [Dictionary of the Russian Folk Speakers]. Vol. 36, S – sviatkovat’ [S – to Celebrate a Christmastide]. St. Petersburg: Nauka.

34. Liubimova, G.V. 2004. Vozrastnoi simvolizm v kul’ture kalendarnogo prazdnika russkogo naseleniia Sibiri XIX – nachalo XX veka [Age Symbolism in the Culture of a Calendar Holiday of the Russian Population of Siberia of 19th – the Beginning of the 20th Century]. Novosibirsk: Institut arkheologii i etnografii SO RAN.

35. Malygina, I.V. 2005. Etnokul’turnaia identichnost’: ontologiia, morfologiia, dinamika [Ethnocultural Identity: Ontology, Morphology, Dynamics]. PhD diss. abstract. Moscow State University of Culture and Art.

36. Mamontova, O.S. 2014. “Chaldony” Kamenskogo raiona (po rezul’tatam istoriko-etnograficheskoi ekspeditsii AGKM) [Chaldons of Kamensky District (According to the Results of the Historical and Ethnographic Expedition of AGCM]. In Polevye issledovaniia v Priirtysh’e, Verkhnem Priob’e i na Altae: materialy IX mezhdunarodnoĭ nauchno-prakticheskoĭ konferentsii [Field Studies in Irtysh Area, Upper Ob Area, and Altai: Materials of the 9th International Scientific and Practical Conference], 178–183. Pavlodar: Pavlodarskii gosudarstvennyi pedagogicheskii institut.

37. Molchanova, L.A. 1968. Material’naia kul’tura belorusov [Material Culture of Belarusians]. Minsk: Nauka i tekhnika.

38. Pimanova, L.A. 1999. Chaldony i samokhody [Chaldony and Samokhody]. Korkina Sloboda 2: 31–37.

39. Prishchepa, E.V. 2011. Mifologicheskie i magicheskie predstavleniia chaldonov Khakassko-Minusinskogo kraia [Mythological and Magical Representations of Chaldony of Hakass-Minusinsky Region]. Krasnoiarsk: Krasnoiarskii gosudarstvennyi agrarnyi universitet.

40. Razgon, V.N., and K.A. Pozharskaia. 2012. Samokhody protiv chaldonov [Samokhody vs. Chaldony]. Rodina 4: 44–48.

41. Shein, P.V. 1902. Materialy dlia izucheniia byta i yazyka russkogo naseleniia Severo-Zapadnogo kraia [Materials for Studying the Life and Language of the Russian Population of the North-West Region]. Vol. 3. St. Petersburg: Tipografiia Imperatorskoi akademii nauk.

42. Smith, A.D. 2009. Ethno-Symbolism and Nationalism: A Cultural Approach. London: Routledge.

43. Tishkov, V.A. 2003. Rekviem po etnosu: issledovaniia po sotsial’no-kul’turnoi antropologii [Requiem on Ethnos: Studies on Socio-Cultural Anthropology]. Moscow: Nauka.

44. Tishkov, V.A. 2016. Ot etnosa k etnichnosti i posle [From Ethnos to Ethnicality and After]. Etnograficheskoe obozrenie 5: 5–22.

45. Vernik, A.A. 2005. Traditsionnaia kul’tura russkikh starozhilov Khakassko-Minusinskogo kraia (vtoraia polovina XIX – nachalo XX vv.) [The Traditional Culture of the Russian Old Residents Hakassko the Minusinsk Region (the Second Half of 19th – the Beginning of the 20th Centuries)]. Krasnoiarsk: Sibirskii iuridicheskii institut MVD Rossii.

46. Voronchikhina, O.B. 2004. Tsikl vesenne-letnikh prazdnikov belorusov-samokhodov Taborinskogo raiona Sverdlovskoi oblasti [Cycle to the Spring and Summer Holidays of Belarusians-Samokhody of Taborinsky District of Sverdlovsk Region]. Traditsionnaia kul’tura Urala 4: 123–151.

47. Zhigunova, M.A. 2004. Etnokul’turnye protsessy i kontakty u russkikh Srednego Priirtysh’ia vo vtoroi polovine XX veka [Ethnocultural Processes and Contacts at the Russian Middle Priirtyshya in the Second Half of the 20th Century]. Omsk: Izdatel’skii dom “Nauka”.

48. Zhigunova, M.A. 2015. Vostochnoslavianskoe naselenie v Sibiri: etnokul’turnaia istoriia i identichnost’ [East Slavic Population in Siberia: Ethnocultural History and Identity]. Tomskii zhurnal lingvisticheskikh i antropologicheskikh issledovanii 3 (9): 136–145.

49. Zverev, V.A. 2000. Samokhody iz Rasei: krest’iane v epokhu massovykh pereselenii [Samokhody from Russia: Peasants in the Era of Mass Migrations]. Rodina 5: 127–129.

Система Orphus

Loading...
Up