What Do We Mean When We Talk about Race? Methodological Reflections on the Theory and Practice of Race in Imperial Russia

 
PIIS086954150004877-4-1
DOI10.31857/S086954150004877-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Seton Hall University
Address: South Orange, NJ 07079, USA
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№2
Pages114-132
Abstract

The phenomenon of race has not often figured prominently in discussions of Russian cultural, social and imperial history. In recent years, however, articles and books have appeared raising the issue and arguing for the importance of race in Russian understandings of human diversity. Insufficient attention has been paid, however, to the epistemological challenges posed by the concept of race. The present article explores these challenges and the difficulties of arriving at a clear and consistent definition. The author proposes a conceptual framework for situating the concept of race in relation to other modes of describing human diversity and determining the degree to which racial thinking shapes a given cultural milieu. On the basis of this conceptual framework, the author considers the phenomenon of race in the Russian Empire, highlighting several significant factors that may have impeded the formation of a strongly articulated discourse of race. 

Keywordsrace, Imperial Russia, concepts of diversity, ethnicity, history of anthropology, serfdom
Publication date25.05.2019
Number of characters55489
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

С начала 1990-х годов появилась обширная литература, посвященная национальности, этничности и концепциям этнического разнообразия Российской империи и Советского Союза, а также их влиянию на управление, культуру и повседневную жизнь1. Феномен расы, однако, привлек сравнительно мало внимания. Только относительно недавно стали появляться работы, пытающиеся рассматривать понимание человеческого разнообразия в России с точки зрения расы. Ученые, работающие в этом направлении, стремятся представить свои исследования как устраняющие дисбаланс в историографии, корректирующие взгляды, принижавшие важность понятия расы, и рассматривающие российский дискурс о расе в соответствующем интернациональном контексте. Марина Могильнер, чья работа по истории российской антропологии в значительной степени создала предпосылки для современных дискуссий о расе в России, пишет:

Тем не менее отношение к категории расы в российском контексте, несмотря на оживление интереса к этому феномену, особенно среди специалистов по истории советского периода, и по сей день остается элементом исторического дискурса Sonderweg (“особого пути”), фиксации на уникальности “имперской архаики” и в конечном итоге концептуальной “ориентализации” России (Могильнер 2008: 8).

1. Англоязычная литература об этничности в Российской империи и Советском Союзе слишком многочисленна, чтобы составить полный список. Большая часть работ вышла на волне изучения национальностей, поднявшейся вслед за распадом СССР в 1990-е годы (см.: Slezkine 1994b, 1994с; Kappeler 2001; Hirsch 2005; Geraci 2001; Weeks 1996; Miller 2008).
2 Однако то, что расовый дискурс в России в значительной степени ускользнул от внимания исследователей, само по себе заслуживает объяснения. Это вряд ли можно списать на недосмотр — неспособность увидеть критически важное понятие, скрывающееся у всех на виду. Идеологические пристрастия или скрытые мотивы также не могут служить убедительным объяснением. У России было более чем достаточно друзей и недругов, и ни одна из сторон не упустила бы возможность привлечь внимание к расовому дискурсу для подкрепления своей позиции. Могильнер указывает на такие заслуживающие внимания факторы, как этническое разнообразие и смешанность населения России — но они сами по себе не объясняют, почему значение расового дискурса и расовой идеологии преуменьшалось. Возможно, следует обратиться к концепту расы как таковому. Понятие расы, как известно, очень расплывчато, неустойчиво в значениях и коннотациях, чревато конфликтами и морально скомпрометировано. Изучение истории расового дискурса — непростое занятие, особенно в Российской империи. Данная статья — попытка разобраться в природе сложностей, связанных с этой темой, рассмотреть специфику российского контекста и предложить подходы к пониманию природы и глубины проникновения расовой мысли в России. Не претендуя на последнее слово в обсуждении этой сложной и важной проблемы, автор надеется, что данные идеи будут способствовать формированию рамок дискуссии.
3

Вызовы расы

Размышления о сущности расы — это движение от осязаемого к неуловимому, от явного к смутному. Раса представляется зафиксированной в человеческом теле и на его поверхности, претендует на статус универсальной характеристики всех индивидов. Вопрос различных анкет о расовой идентичности, с которым регулярно сталкиваются американцы, отражает эту претензию на универсальность: можно выбрать ответ “другая”, но варианта “отсутствует” не предусмотрено. Тем не менее предлагаемые категории самоидентификации нельзя считать последовательными. Так, категория “белые” в разное время использовалась для исключения ирландцев, итальянцев, славян и евреев, однако до сих пор формальное определение “кавказская раса” (европеоидная раса) включает персов, арабов, тюрков, а также собственно выходцев с Кавказа, порой уничижительно называемых в России “черными”. Мексиканцы и другие латиноамериканцы с 1950-х годов причислялись правительством США к “белым”, несмотря на широко распространенную расовую дискриминацию в повседневной жизни. Эта дискриминация была признана, и были приняты меры к ее устранению только после введения отдельной расовой категории2. Тем не менее возникшая категория “латиноамериканцы/испаноязычные” (Hispanic) включает индивидов самого разного происхождения. Раса, отождествляемая в массовом сознании с представлением о биологически наследуемых признаках, в равной степени является отражением способности власти создавать и поддерживать категории различия. Раса — не просто средство самоидентификации, но зачастую — предписываемая идентичность, навязываемая механизмами власти на разных уровнях (от символического и дискурсивного до силового и бюрократического) и служащая поддержанию социального порядка, иерархических структур и неравенства.

2. Этому процессу посвящен прекрасный документальный фильм Питера Миллера “Отдельный класс” (A Class Apart). >>>>

Number of purchasers: 2, views: 1735

Readers community rating: votes 0

1. Baum, B.D. 2006. The Rise and Fall of the Caucasian Race: A Political History of Racial Identity. New York: New York University Press.

2. Beer, D. 2008. Renovating Russia: The Human Sciences and the Fate of Liberal Modernity. Ithaca: Cornell University Press.

3. Benes, T. 2008. In Babel’s Shadow: Language, Philology, and the Nation in Nineteenth-Century Germany. Detroit: Wayne State University Press.

4. Ber, K. 1846. Ob etnograficheskikh issledovaniiakh voobshche i v Rossii v osobennosti [About Ethnographic Research in General and in Russia in Particular]. Zapiski Russkogo geograficheskogo obshchestva 1: 93–115.

5. Ber, K.M. 1851. Chelovek v estestvenno-istoricheskom otnoshenii (Iz sochineniia “Russkaia fauna” Yu. Simashko) [Man from the Point of View of Natural History]. St. Peterburg: Tipografiia Vingebera.

6. Ber, K.M. 1859. Izvestiia o sobranii cherepov raznykh narodov v Sankt-Peterburgskoi Akademii nauk [A Report about the Collection of Skulls of Different Peoples in Saint-Petersburg Academy of Sciences]. Russkii vestnik 22: 26–28.

7. Brower, D.R., and S. Layton. 2005. Liberation Through Captivity: Nikolai Shipov’s Adventures in the Imperial Borderlands. Kritika: Explorations in Russian and Eurasian History 6 (2): 259–279.

8. Deniker, J. 1886–1902. Race. Anthropologie. In La Grande Encyclopédie [The Grand Encyclopedia] 28: 12–26. Paris: Henri Lamirault.

9. Gellner, E. 2006. Nations and Nationalisms. Ithaca: Cornell University Press.

10. Geraci, R.P. 2001. Window on the East: National and Imperial Identities in Late Tsarist Russia. Ithaca: Cornell University Press.

11. Gossett, T.F. 1997. Race: The History of an Idea in America. New York: Oxford University Press.

12. Harvey, S. 2015. Native Tongues: Colonialism and Race from Encounter to the Reservation. Cambridge: Harvard University Press.

13. Hirsch, F. 2005. Empire of Nations: Ethnographic Knowledge & the Making of the Soviet Union. Ithaca: Cornell University Press.

14. Hudson, N. 1996. From “Nations” to “Races”: The Origins of Racial Classification in Eighteenth Century Thought. Eighteenth Century Studies 29 (3): 247–264.

15. Kappeler, A. 2001. The Russian Empire: A Multiethnic History. Harlow: Pearson Education.

16. Kholl, K. 2012. “Rasovye priznaki koreniatsia glubzhe v prirode chelovecheskogo organizma”: neulovimoe poniatie rasy v Rossiiskoi imperii [“Racial Characteristics are Rooted Deeper in the Nature of the Human Organism”: The Elusive Concept of Race in the Russian Empire]. In “Poniatiia o Rossii”: k istoricheskoi semantike imperskogo perioda [“Concepts about Russia”: Towards a Historical Semantics of the Imperial Period], edited by D. Sdvizhkov and I. Shirle, 2: 194–258. Moscow: NLO.

17. Knight, N. 2009. Seeking the Self in the Other: Ethnographic Studies of Non-Russians in the Russian Geographical Society, 1845–1860. In Defining Self: Essays on Emergent Identities in Russia, Seventeenth to Nineteenth Centuries, edited by M. Branch, 117–138. Helsinski: Finnish Literature Society.

18. Knight, N. 2010. Ethnography and the Visual Arts in the 1840s and 1850s . In Visualizing Russia: Fedor Solntsev and Crafting a Russian National Past, edited by C.H. Whittaker, 121–144. Leiden: Brill Academic Publishers.

19. Knight, N. 2017. Geography, Race and the Malleability of Man: Karl von Baer and the Problem of Academic Particularism in the Russian Human Sciences. In Centaurus: An International Journal of the History of Science and Its Cultural Aspects 59 (1–2): 97–121.

20. Kolchin, P. 1987. Unfree Labor: American Slavery and Russian Serfdom. Cambridge: Harvard University Press.

21. Laruelle, M. 2005. Mythe aryen et rêve impérial dans la Russie du XIXe siècle [Arian Myth and Imperial Dreams in the 19th Century Russia]. Paris: CNRS Editions.

22. Livingstone, D.N. 2008. Adam’s Ancestors: Race, Religion, and the Politics of Human Origins. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

23. Miller, A. 2008. The Romanov Empire and Nationalism: Essays in the Methodology of Historical Research. Budapest: Central European University Press.

24. Mogilner, M. 2008. Homo Imperii: istoriia fizicheskoi antropologii v Rossii (konets XIX — nachalo XX vv.) [Homo Imperii: A History of Physical Anthropology in Russia (Late 19th — Early 20th Centuries)]. Moscow: NLO.

25. Morrissey, R., ed. 2013. ARTFL Encyclopédie. Vol. 13. University of Chicago. http://encyclopedie. uchicago.edu

26. Nadezhdin, N.I. 1847. Ob etnograficheskom izuchenii narodnosti russkoi [About the Ethnographical Study of the Russian nationality]. Zapiski Russkogo geograficheskogo obshchestva 2: 61–115.

27. Nikitenko, A. 2001. Up from Serfdom My Childhood and Youth in Russia 1804–1824. New Haven: Yale University Press.

28. Poliakov, L. 1974. The Aryan Myth: A History of Racist and Nationalist Ideas in Europe. New York: Basic Books Inc. Publishers.

29. Randolph, J. 2007. The House in the Garden: The Bakunin Family and the Romance of Russian Idealism. Ithaca: Cornell University Press.

30. Sahadeo, J. 2007. Russian Colonial Society in Tashkent, 1865–1923. Bloomington: Indiana University Press.

31. Shell, S.M. 2006. Kant’s Conception of a Human Race. In The German Invention of Race, edited by S. Eigen and M. Larrimore. Albany: State University of New York Press.

32. Slezkine, Y. 1994. Naturalists vs Nations: Eighteenth Century Russian Scholars Confront Ethnic Diversity. Representations 47: 170–195.

33. Slezkine, Y. 1994. Arctic Mirrors: Russia and the Small Peoples of the North. Ithaca: Cornell University Press.

34. Slezkine, Y. 1994. The USSR as a Communal Apartment, or How a Socialist State Promoted Ethnic Particularism. Slavic Review 53 (2): 414–452.

35. Smith, D. 2008. The Pearl: A True Tale of Forbidden Love in Catherine the Great’s Russia. New Haven: Yale University Press.

36. Stites, R. 2005. Serfdom, Society, and the Arts in Imperial Russia: The Pleasure and the Power. New Haven: Yale University Press.

37. Stocking, G. 1968. French Anthropology in 1800. In Race, Culture and Evolution: Essays in the History of Anthropology, by G. Stocking, 13–41. Chicago: University of Chicago Press.

38. Stoler, A.L. 2002. Racial Histories and Their Regimes of Truth. In Race Critical Theories: Text and Context, edited by P. Essed and D.T. Goldberg, 372–375. Malden: Blackwell Publishers.

39. Sunderland, W. 1996. Russian into Iakuts? “Going Native” and Problems of Russian National Identity in the Siberian North, 1870–1914. Slavic Review 4: 807–825.

40. Tolts, V. 2012. Diskursy o rase: imperskaia Rossiia i Zapad v sravnenii [Discourses of Race: Imperial Russia and the West in Comparison]. In “Poniatiia o Rossii”: k istoricheskoi semantike imperskogo perioda [“Concepts about Russia”: Towards a Historical Semantics of the Imperial Period], edited by D. Sdvizhkov and I. Shirle, 2: 145–193. Moscow: NLO.

41. Vaughan, A.T. 1995. Roots of American Racism Essays on the Colonial Experience. New York: Oxford University Press.

42. Vermeulen, H. 2015. Before Boas: The Genesis of Ethnography and Ethnology in the German Enlightenment. Lincoln: University of Nebraska Press.

43. Vishlenkova, E. 2011. Vizual’noe narodovedenie imperii, ili “Uvidet’ russkogo dano ne kazhdomu” [The Visual Ethnography of Empire or, “Not Everyone is Able to See a Russian”]. Moscow: NLO.

44. Weeks, T.R. 1996. Nation and State in Late Imperial Russia: Nationalism and Russification on the Western Frontier, 1863–1914. DeKalb: Northern Illinois University Press.

45. Weitz, E.D. 2002. Racial Politics without the Concept of Race: Reevaluating Soviet Ethnic and National Purges. Slavic Review 61 (1): 1–29.

46. Wirtschafter, E.K. 2003. The Play of Ideas in Russian Enlightenment Theater. DeKalb: Northern Illinois University Press.

47. Wortman, R. 1994. Scenarios of Power: Myth and Ceremony in Russian Monarchy. Vol. I. Princeton: Princeton University Press.

48. Zammito, J.H. 2006. Policing Polygeneticism in Germany, 1775: Kames, Kant, and Blumenbach. In The German Invention of Race, edited by S. Eigen and M. Larrimore. Albany: State University of New York Press.

49. Zamoyski, A. 1988. The Polish Way: A Thousand Year History of the Poles and Their Culture. New York: Franklin Watts.

Система Orphus

Loading...
Up