The Earlier Pages of Raymond Firth’s Intellectual Biography

 
PIIS086954150004876-3-1
DOI10.31857/S086954150004876-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: University College London
Address: Gower Street, London, WC1E6BT, UK
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№2
Pages133-149
Abstract

As a preliminary biographical exploration, the article provides an introductory study into Raymond Firth’s early research, as it initially related to Māori issues. It uses archival and collaborative research techniques in looking at anthropology’s contemporary past. A significant interest in the biographic description of anthropologists is currently taking place. As a newly developing self-conscious genre, the intellectual biography is becoming central to the way in which the discipline writes its own history. The article thus demonstrates the use of experimental methods in creating an “archaeology of us”. In seeing the lesser known and largely disregarded elements of Firth’s personal history as a poorly investigated type of biographical data, I suggest that such interdisciplinary approaches are essential in conducting biographical research in a global era. Despite Firth’s contributions to the discipline, there is as yet no comprehensive biography of this internationally acclaimed anthropologist. By tracing his early career path and initial written work, the article contributes both to the ongoing project of such a biography and to expanding the scope of anthropological biographical genre in general.

KeywordsRaymond Firth, Aotearoa, New Zealand, Māori, history of anthropology, anthropological biography
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Massey University’s Research Fund [2008] Estonian Research Agency [project IUT 3-2]
Publication date25.05.2019
Number of characters52570
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Преамбула: в качестве предварительного контекста

Мой дед по материнской линии происходил из крестьянской семьи с севера Ирландии, бабушка была дочерью лондонского врача, а ее собственная мать, в свою очередь, происходила из Корнуолла.

                                                                                                         (Из интервью Р. Фёрса; цит. по: Parkin 1988: 327)

                                                                                                                                                               25 марта 2008 г.

2 Уважаемый сэр Рэймонд,
3

Мы не знакомы, но, прочитав о “корнуолльских корнях” в Вашем интервью с Дэвидом Паркином в журнале “Current Anthropology”, я решил написать и представиться. В самом деле, Ваши исследования по английской системе родства оказали мне неоценимую услугу, поскольку помогли расставить некоторые из ориентиров в моем собственном исследовании на тему восприятия места и ландшафта корнуолльцами. В прошлом году я получил должность в Школе визуальной и материальной культуры в Веллингтоне (Новая Зеландия) и переехал туда из Лондона.

4 Все пока идет хорошо, но вот, боже ж ты мой, во что я теперь ввязался? Невзирая на бесчисленные дела, которыми я здесь занят и лишь малая часть из которых имеет шанс когда-либо приблизиться к завершению, мне хватило мудрости взяться еще и за проект биографического исследования, связанного с Вашей работой по изучению маори. Каким-то образом мне удалось даже убедить университетский фонд выделить средства под эту цель. Теперь мне предстоит потратить девять тысяч и девять месяцев, работая над темой, в которой я не знаю практически ничего. К счастью, мой бюджет покрывает расходы на ассистента для выполнения хотя бы части рутинных задач.
5 Еще более удачно то, что недавно я познакомился с аспиранткой, завершающей свою диссертацию по истории антропологии, посвященную одному из Ваших давних знакомых — Рео Форчуну1. Она должна завершить ее в течение месяца. Я очень надеюсь, что она примет предложение воспользоваться частью моего гранта в обмен на архивную работу по изысканию материалов, связанных с Вашими исследованиями в Аотеароа (Новой Зеландии). 1. Имеется в виду Кэролайн Томас. Ее диссертационное исследование отражено в следующих публикациях: Thomas 2009, 2011.
6 Как бы то ни было, я решил связаться с Вами на случай, если Вы вдруг сможете подсказать интересную точку зрения на данный вопрос.
7

Спасибо, с наилучшими пожеланиями,

Патрик Лавиолет

Зав. отделом аспирантуры, Школа визуальной и материальной культуры

                                                                                                                                                               20 июня 2008 г.

Number of purchasers: 3, views: 1430

Readers community rating: votes 0

1. Bozic-Vrbancic, S. 2005. “After All, I Am Partly Māori, Partly Dalmatian, But First of All I Am a New Zealander”. Ethnography 6 (4): 517–542.

2. Burton, E. 1924. Tramping through Tuhoeland: Reminiscences of a Journey. Historical Review 13 (3): 165–168.

3. Clout, H., and C. Gosme. 2003. The Naval Intelligence Handbooks: A Monument in Geographical Writing. Progress in Human Geography 27 (2): 153–173.

4. Davis, J.H.R. 2004. Raymond William Firth 1901–2002. Proceeding of the British Academy 124: 71– 88.

5. Easton, B. 1999. Riches Without Wealth. The Listener Bedside Book 3: 182–183.

6. Firth, R.W. 1922. The Kauri Gum Industry: Some Economic Aspects. MA thesis, University of Auckland.

7. Firth, R.W. 1925. The Maori Carver. Journal of the Polynesian Society 34: 277–291.

8. Firth, R.W. 1925. The Korekore Pa. Journal of the Polynesian Society 34: 1–18.

9. Firth, R.W. 1925. Economic Psychology of the Maori. JRAI Man 55: 340–362.

10. Firth, R.W. 1925. Maori Store-Houses of Today. JRAI Man 55: 363–372.

11. Firth, R.W. 1926. Wharepuni: A Few Remaining Maori Dwellings of the Old Style. JRAI Man 26: 54–59.

12. Firth, R.W. 1926. Proverbs in Native Life, with Special Reference to Those of the Maori I. Folklore 37 (2): 134–153.

13. Firth, R.W. 1927. Economic Organisation of Polynesian Societies: Wealth and Work of the Maori. PhD diss. London School of Economics and Political Science.

14. Firth, R.W. 1927. The Study of Primitive Economics. Economica 21: 312–335.

15. Firth, R.W. 1927. Maori Hill Forts. Antiquity 1 (1): 66–78.

16. Firth, R.W. 1929. The Evolution of Maori Clothing by Te Rangi Hiroa. JRAI Man 29: 57–58.

17. Firth, R.W. 1929. Primitive Economics of the New Zealand Māori. Wellington: R.E. Owen Government Printer.

18. Firth, R.W. 1931. Maori Material in the Vienna Museum. Journal of the Polynesian Society 40 (159): 95–102.

19. Firth, R.W. 1936. We, the Tikopia: A Sociological Study of Kinship in Primitive Polynesia. London: Allen & Unwin.

20. Firth, R.W. 1938. Bishop Herbert William Williams: Born 1860, Died 7th December, 1937. JRAI Man 38: 74–75.

21. Firth, R.W. 1946. Malay Fishermen: Their Peasant Economy. London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co.

22. Firth, R.W. 1947. Review of Some Modern Maoris, by Ernest and Pearl Beaglehole. Pacific Affairs 20 (2): 234–236.

23. Firth, R.W. 1951. Elements of Social Organization. London: Watts & Co.

24. Firth, R.W. 1958. Human Types: An Introduction to Social Anthropology. New York: New American Library.

25. Freedman, M., ed. 1967. Social Organization: Essays Presented to Raymond Firth. Chicago: Aldine.

26. Hayward, B.W. 1982. Kauri Gum and the Gumdiggers: A Pictorial History of the Kauri Gum Industry in New Zealand. Auckland: Bush Press.

27. Huntsman, J. 2003. Raymond Firth (1901–2002). American Anthropologist 105 (2): 487–490.

28. James, W. 1998. “One of Us”: Marcel Mauss and “English” Anthropology. In Marcel Mauss: A Centenary Tribute, edited by W. James and N.J. Allen, 3–28. Oxford: Berghahn.

29. Laviolette, P. 2008. Anthropology in the UK. Reviews in Anthropology 37: 231–258.

30. Macdonald, J. 2000. The Tikopia and “What Raymond Said”. In Ethnographic Artifacts: Challenges to a Reflexive Anthropology, edited by S.R. Jaarsma and M.A. Rohatynsky, 107–123. Honolulu: University of Hawai’i Press.

31. Macdonald, J. 2002. Obituary: Sir Raymond Firth, 1901–2002. Oceania 72 (3): 153–155.

32. Macdonald, J. 2004. Raymond Firth: Following the Expert. Sites 1 (2): 119–129.

33. Mauss, M. (1925) 1954. The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. London: Cohen and West.

34. Metge, J. 1976. The Māori of New Zealand, Rautahi. London: Routledge & Keegan Paul.

35. Metge, J. 2002. Returning the Gift: Utu in Intergroup Relations. Journal of the Polynesian Society 3 (4): 311–339.

36. Metge, J. 2004. Recollections of Raymond Firth. Sites 1 (2): 130–134.

37. Munro, D. 1996. My Apprenticeship and Beyond. Journal of Pacific Studies 20: 328–356.

38. Parkin, D. 1988. An Interview with Raymond Firth. Current Anthropology 29 (2): 327–341.

39. Shepperton, G., P.E.H. Hair, and D. Munro. 2000. J.W. Davidson at Cambridge University: Some Student Evaluations. History in Africa 27: 215–227.

40. Spate, O.H.K. 1991. On the Margins of History: From the Punjab to Fiji. Canberra: ANU Press.

41. Thomas, C. 2009. Rediscovering Reo: Reflections on the Life and Anthropological Career of Reo Franklin Fortune. Pacific Studies 32 (2/3): 299–324.

42. Thomas, C. 2011. The Sorcerers’ Apprentice: A Life of Reo Franklin Fortune, Anthropologist. PhD Diss. University of Waikato.

43. Watson-Gegeo, K.A., and S. Lee Seaton, eds. 1978. Adaptation and Symbolism: Essays on Social Organization. Honolulu: University Press of Hawai’i.

Система Orphus

Loading...
Up