Commemoration Ceremonies among the Datoga in the Context of the Unified Social Space of the Living and the Dead: An Ethological Analysis [Pominal’nye tseremonii u datoga v kontekste edinogo sotsial’nogo prostranstva zhivykh i mertvykh: etologicheskii analiz]

 
PIIS086954150004179-6-1
DOI10.31857/S086954150004179-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Ethnology and Anthropology, Russian Academy of Sciences
Address: 32a Leninsky prospekt, Moscow, 119991, Russia
Affiliation: Institute of Ethnology and Anthropology, Russian Academy of Sciences
Address: 32a Leninsky prospekt, Moscow, 119991, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition1
Pages42-64
Abstract

In an African society, the veneration of ancestors is an integral part of the religious, cultural, and social spheres. According to beliefs of the Africans, the ancestors are able to provide them and the whole community with a safe and healthy life, and warn them of an impending danger; for this, however, it is necessary to honor them and regularly hold commemoration ceremonies. The article describes in detail the rituals of commemoration among the Datoga – in this culture, they are differentiated in accordance with the sex and social status of the deceased, their position in the family hierarchy and the network of kinship ties. Observations of the interactions of different age groups during bungeda make it possible to better represent the structure of Datoga’s modern society. Fearing to anger their ancestors, the Datoga demonstrate group responsibility, which helps maintain moral norms within and outside the community, preserve values and improve the well-being of the whole community.

 

Keywordsancestral cult, East Africa, Datoga, bungeda, communication between the living and the dead, funeral rites, ancestral spirits, ancestral commemoration ritual
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Science Foundation, https://doi.org/10.13039/501100006769 [grant no. 18-18-00082]
Received23.03.2019
Publication date26.03.2019
Number of characters57630
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В современной этнографической литературе обряд поминовения включается в похоронно-поминальный комплекс. Однако в последнее десятилетие поминальная обрядность выделяется в отдельную группу, поскольку основная цель составляющих этой обрядности — «упорядочить отношения между “тем” и “этим” мирами и таким образом обеспечить лояльность мертвых по отношению к живым, покровительство со стороны предков» (Чугаева 2010: 200). В отечественной научной литературе принята классификация (она применима ко всем христианизированным народам независимо от региона проживания) поминальных ритуалов, разделяющая поминки на индивидуальные и общественные. Индивидуальные проводятся на третий, девятый, двадцатый, сороковой дни и по истечении одного года после похорон усопшего, общественные приурочены к важным датам религиозного календаря. Нередки случаи включения в этот перечень дней локальных значимых обрядов, бытовавших в дохристианские времена у тех или иных этнических общностей. Так, перечисляя поминальные дни у хантов, исследователь отмечает отсутствие четких регламентов и указывает различные сроки проведения обряда поминок, а также упоминает о его зависимости от лунного календаря. Резюмируя, автор отмечает, что в последнее время поминки устраивают в соответствии с христианскими нормами (Соколова 2005: 161). Подобное “смешение” фиксируется и у исламизированных народов. Так, в некоторых башкирских селах к имеющимся поминальным дням по исламским канонам (третий, седьмой, сороковой дни и год после смерти) добавляется еще один — 51-й или 52-й, что предположительно является отголоском традиций, некогда распространенных в зороастризме у башкир (Галиева 2015: 396). Миссионерская деятельность оказала сильное влияние на традиционное мировоззрение и верования людей с языческими представлениями об устройстве мира.
2 Схожая ситуация с распространением мировых религий сложилась и на африканском континенте. Население Тропической Африки с настороженностью отнеслось к пропагандируемым догмам. Остро встал вопрос о взаимодействии традиционных религий с христианством и исламом. По данным Исследовательского центра Pew (Pew Research Center), занимающегося эмпирическими исследованиями в области социальных наук, в 2010 г. в Субсахарской Африке насчитывалось примерно 234 млн мусульман и 470 млн христиан (Pew 2010) при общей численности населения этого региона чуть более 845 млн человек (United Nations 2017). Результаты опроса, проведенного Pew в 2008–2010 гг. в Субсахарской Африке, говорят о том, что из общего числа респондентов3 — приверженцев христианства и ислама 25 и 30% соответственно считают, что предки или духи оберегают их от зла. Опрошенные сообщают о хранении священных предметов (шкур животных, умерщвленных для различных церемоний, черепов животных и людей и т. п.), консультациях с прорицателями, участии в ритуальных церемониях и т.п. (Pew 2010). Отметим, что в данном опросе не принимали участия этнические группы со статусом индигенного народа (IWGIA 2016), которые в большей мере являются приверженцами традиционных религий. Итоги исследования подтверждают популярность двоеверия среди населения Субсахарской Африки.

views: 166

Readers community rating: votes 0

1. Babaev, K.V. 2012. Traditsionnye kul’ty i khristianstvo v vospriiatii sovremennykh zhitelei Zapadnoi Afriki [Traditional Cults and Christianity in the Perception of Modern Residents]. Istoricheskaia psikhologiia i sotsiologiia istorii 2: 28–37.

2. Blystad, A. 2004. On HIV, Sex and Respect: Local-Global Discourse Encounters among the Datoga of Tanzania. African Sociological Review 8 (1): 47–66.

3. Bondarenko, D.M. 2014. Obshchinnost’: pervoosnova istoriko-kul’turnoi i sotsial’no-politicheskoi traditsii subsakharskoi Afriki [Community: A Fundamental Principle of the Historical, Cultural and Socio-Political Tradition of Sub-Saharan Africa History]. Vostok 2: 10–22.

4. Butovskaya, M., V. Burkova, D. Karelin, and B. Fink. 2015. Digit Ratio (2D:4D), Aggression and Dominance in the Hadza and the Datoga of Tanzania. American Journal of Human Biology 27: 620–627. https://doi.org/10.1002/ajhb.2271

5. Butovskaya, M.L. 2011. Reproduktivnyi uspekh i ekonomicheskii status u datoga — poluosedlykh skotovodov Severnoi Tanzanii [Reproductive Success and Economic Status of Datog-Semi-Sedentary Pastoralists of Northern Tanzania]. Etnograficheskoe obozrenie 4: 85–99.

6. Butovskaya, M.L. 2012. Wife-Battering and Traditional Methods of Its Control in Contemporary Da- toga Pastoralists of Tanzania. Journal of Aggression, Conflict and Peace Research 4 (1): 28–44.

7. Butovskaya, M.L. 2013. Aggression and Conflict Resolution among the Nomadic Hadza of Tanzania as Compared with Their Pastoralist Neighbors. In War, Peace, and Human Nature The Convergence of Evolutionary and Cultural Views, edited by D.P. Fry, 278–296. Oxford: Oxford University Press.

8. Butovskaya, M.L., D.V. Karelin, and V.N. Burkova. 2012. Datoga Tanzanii segodnia: ekologiia i kul’turnye ustanovki [The Datoga of Tanzania Today: Ecology and Cultural Attitudes]. Aziia i Afrika segodnia 11: 51–55.

9. Butovskaya, M.L., D.V. Karelin, and V.N. Burkova. 2012. Traditsionnye skotovody Vostochnoi Afriki segodnia: reproduktivnyi uspekh, plodovitost’, detskaia smertnost’ i blagosostoianie datoga Severnoi Tanzanii [Traditional Pastoralists of East Africa Today: Reproductive Success, Fertility, Infant Mortality and the Welfare of the North Tanzania]. Vestnik MGU. Seriia XXIII: Antropologiia 4: 70–83.

10. Caldwell, J.C., and P. Caldwell. 1987. The Cultural Context of High Fertility in Sub-Saharan Africa. Population and Development Review 13 (3): 409–437.

11. Chugaeva, S.V. 2010. Semik — den’ pominoveniia umershikh u komi-permiakov [Semik — the Remembrance Day in the Komi-Permiak Culture]. Vestnik VGU. Seriia: Lingvistika i mezhkul’turnaia kommunikatsiia 1: 200–204.

12. Dyer, S.J. 2007. The Value of Children in African Countries — Insights from Studies on Infertility. Journal of Psychosomatic, Obstetrics and Gynecology 28 (2): 69–77.

13. Frazer, J. 1998. Zolotaia vetv’: issledovanie magii i religii [The Golden Bough: A Study in Magic and Religion]. Moscow: AST.

14. Galieva, F.G. 2015. Pokhoronno-pominal’naia obriadnost’ [Funeral and Memorial Rites]. In Bashkiry [The Bashkirs], edited by R.G. Kuzeev and E.S. Danilko, 383–396. Moscow: Nauka.

15. Hollos, M. 2003. Profiles of Infertility in Southern Nigeria: Women’s Voices from Amakiri. African Journal of Reproductive Health 7 (2): 46–56.

16. Imasogie, O. 1985. African Traditional Religion. Ibadan: University Press Limited.

17. Kaniki, M.H.Y. 1976. Religious Conflict and Cultural Accommodation: The Impact of Islam on Some Aspects of African Societies. Utafiti Journal 1 (1): 87–98.

18. Lebaka, M.E.K. 2018. The Art of Establishing and Maintaining Contact with Ancestors: A Study of Bapedi Tradition. HTS Teologiese Studies / Theological Studies 74 (1): 4871. https://doi. org/10.4102/hts.v74i1.4871

19. Leonard, L. 2002. “Looking for Children”: The Search for Fertility among the Sara of Southern Chad. Medical Anthropology 21 (1): 79–112.

20. Malinowski, B. 1961. The Dynamics of Culture Change: An Inquiry into Race Relations in Africa. New Haven: Yale University Press.

21. Mannhardt, J.W.E. 1875. Wald­ und Feldkulte [Forest and Field Cults], 1. Berlin: Gebrüder Borntraeger.

22. Mannhardt, J.W.E. 1877. Wald­ und Feldkulte [Forest and Field Cults], 2. Berlin: Gebrüder Borntraeger.

23. Mokhoathi, J. 2018. Jesus Christ as an Ancestor: A Critique of Ancestor Christology in Bantu Communities. Pharos Journal of Theology 99: 1–16. https://www.pharosjot.com/uploads/7/1/6/3/7163688/article_8_vol_99_2018_mokoathi_-_ufs.pdf

24. Mugovhani, N.G. 2015. Emerging Trends from Indigenous Music and Dance Practices: A Glimpse into Contemporary Malende and Tshigombela. Southern Africa Journal for Folklore Studies 25 (1): 81–96.

25. Oborji, F.A. 2002. In Dialogue with African Traditional Religion: New Horizons. Mission Studies 19: 1–37.

26. Silva, S. 2009. Mother of Solilude: Childlessness and Intersubjectivity in the Upper Zambezi. Anthropology and Humanism 34 (2): 179–202.

27. Sokolova, Z.P. 2005. Pogrebal’nye obriady [Funeral Rites]. In Narody Zapadnoi Sibiri. Khanty. Man­ si. Sel’kupy. Nentsy. Entsy. Nganasany. Kety [The Peoples of Western Siberia: The Khanty. The Mansi. The Selkup. The Nenets. The Enets People. The Nganasans. The Kets], edited by I.N. Gemuev, V.I. Molodin, and Z.P. Sokolova. 152–165. Moscow: Nauka.

28. Tatarovskaia, I.G. 2014. Zmeia kak simvol zhizni i smerti v afrikanskoi mifologii [Snake as a Symbol of Life and Death in African Mythology]. Gumanitarnye, sotsial’no­ekonomicheskie i obshchestvennye nauki 12: 110–114.

29. Triebel, J. 2002. Living Together with the Ancestors: Ancestor Veneration in Africa as a Challenge for Missiology. Missiology: An International Review 30 (2): 187–197.

30. Tylor, E.B. 1989. Pervobytnaia kul’tura [Primitive Culture]. Moscow: Politizdat.

Система Orphus

Loading...
Up