The efficiency assessment of installation of a non-cash system in the public transport to combat the shadow economy

 
PIIS042473880016416-6-1
DOI10.31857/S042473880016416-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameEkonomika i matematicheskie metody
EditionVolume 57 Issue 3
Pages86-96
Abstract

This article describes the shadow economy in the public passenger transport sphere in regions of Russia. The goal of the work is to evaluate the impact of a non-cash payment system on the shadow economy. The relevance is to obtain quantitative assessments of the effectiveness of contactless payments using debit, credit and/or transport cards as a tool to combat the concealment of income by transport organizations via hiding the data on passengers carried in regions of Russia. The author uses econometric analysis of panel data for the period 2015–2018, where the dependent variable is the number of passengers carried. Among the independent variables are such indicators as price for a ride, number of population, number of buses, income of population, and other indicators that reflect presence or absence of discount for paying for a ride via debit, credit and/or transport cards in regions in Russia. The model considers autocorrelation and heteroskedasticity of the error in the regression, but also endogeneity of the variable «Price for a ride». As the results of research, absence of discount via a debit/credit card and discount via a transport card leads to an increase of the number of passengers carried. Meanwhile, presence of discount via a debit/credit card and absence of discount via a transport card does not lead to an increase of the number of passengers carried. At the end of 2018 a non-cash system got the most proliferation in the municipal transport than in commercial one

Keywordsshadow economy, debit card, credit card, transport card, hidden revenue, buses, minibuses, non-cash system, contactless payment, fare, regions, Russia
Received15.09.2021
Publication date22.09.2021
Number of characters24510
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1

1. ВВЕДЕНИЕ

2 По мнению мэра Омска Оксаны Фадиной1, система безналичной оплаты проезда сделает работу транспортных организаций максимальной прозрачной. По данным главы города, в 2017 г. муниципальные транспортные организации перевезли 70 млн пассажиров и перечислили в бюджет 300 млн руб., а частные транспортные организации — 39 млн руб. при перевозке 70 млн пассажиров. Эти цифры свидетельствует о том, что налоговые поступления были бы значительно больше, если бы частные транспортные организации показывали весь объем полученных доходов. 1. >>>>
3 Бывший директор МУП «ГПТ» г. Белгорода Владимир Щербаков2 утверждает: «Сокрытие доходов водителями является очень важной проблемой». Стоит сказать, что МУП «ГПТ» в мае 2019 г. признан банкротом. 2. >>>>
4 Поэтому поиск эффективных инструментов для обеспечения прозрачности транспортной деятельности обуславливает актуальность проводимого исследования. Под эффективностью мы понимаем рост числа зарегистрированных пассажиров при внедрении системы безналичной оплаты проезда.
5 Автор определяет систему безналичной оплаты проезда как электронное устройство, используемое для считывания проездных билетов или списания оплаты у пассажира в общественном транспорте через бесконтактные или контактные электронные карты, брелки, телефоны и другие носители.
6 В работе (Уваров, 2020) автор доказал, что внедрение системы безналичной оплаты проезда приводит к увеличению числа пассажиров, снижению размера теневых доходов и росту налоговых поступлений в бюджет государства. Исследований определения эффективности системы безналичной оплаты проезда по банковской и транспортной карте для борьбы с теневой экономикой отсутствуют. Этот факт свидетельствует об актуальности нашей темы.
7 Цель данной работы — оценить эффективность системы оплаты проезда банковскими (дебетовыми, кредитными) и транспортными картами как инструмента борьбы с теневой экономикой в сфере автопассажирских перевозок в регионах Российской Федерации за период 2015–2018 гг.
8 Объект исследования — теневая экономика России; предмет — сфера услуг пассажирского автомобильного транспорта. Научная новизна состоит в получении количественных оценок эффективности от внедрения безналичной системы оплаты проезда по банковской и транспортной картам как инструмента борьбы с сокрытием реального числа перевозимых пассажиров и дохода транспортными организациями.
9 Автор исследует муниципальные маршруты регулярных перевозок: город и пригород (в рамках муниципалитета с транспортным сообщением до 50 км). Принимаются в расчет как регулируемые, так и нерегулируемые маршруты, а также муниципальные и коммерческие автобусы (любой категории вместимости и длины) на территории России.
10 В работе используются данные, полученные автором из официальных обращений в 2019 и 2020 г., в администрации городов и районов в регионах России, а также из открытых источников информации, в том числе данные о введении в эксплуатацию и о предоставлении скидок для пассажиров.

Price publication: 0

Number of purchasers: 0, views: 522

Readers community rating: votes 0

1. Albalate D., Bel G. (2010). What shapes local public transportation in Europe? Economics, mobility, institutions and geography. Transportation Research. Part E, 46, 775–790. Available at: http://www.ub.edu/graap/albalate_bel_TRPE.pdf

2. Chernov S.B. (2015). Improving the state policy to combat corruption and the shadow economy. Russia: Trends and Development Prospects, 10 (3), 16–18. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/sovershenstvovanie-gosudarstvennoy-politiki-protivodeystviya-korruptsii-i-tenevoy-ekonomike (in Russian).

3. Cihat P. (2012). The demand determinants for urban public transport services: A review of the literature. Journal of Applied Sciences, 12, 1211–1231. Available at: https://scialert.net/fulltextmobile/?doi=jas.2012.1211.1231

4. Efthimitsa K., Kant S. (2011). Urban passenger transportation by fixed-route taxis at the present stage. Available at: http://repository.utm.md/bitstream/handle/5014/7820/Conf_TIEM_2011_pg94_96.pdf (in Russian).

5. Kuchciak I. (2013). E-money and electronic payments as a way of reducing the shadow economy. Changes in Social and Business Environment, 5, 55–62. Available at: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=531457

6. Kunitsyn D.V., Sinitsyna E.S. (2003). Taxation of transport enterprises. Siberian Financial School. Taxes, 1, 71–77. Available at: http://journal.safbd.ru/sites/default/files/articles/safbd-2003-1_71-77.pdf (in Russian).

7. Mirosedi S.A., Arkhangelskaya V.D. (2018). Factors affecting the efficiency of road transport of passengers. Economics and Business: Theory and Practice, 5, 1, 151–158. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/faktory-vliyayuschie-na-effektivnost-avtotransportnyh-perevozok-passazhirov (in Russian).

8. Mitunevich V.V. (2017). Negative impact of fixed-route taxis on the urban passenger transportation market. Actual problems of management theory and practice. In: Compendium of VII scientific conference, 125–128. Available at: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_31743729_78563973.pdf (in Russian).

9. O’Brien R.M. (2007). A caution regarding rules of thumb for variance inflation factors. Quality & Quantity, 41, 673–690. DOI: 10.1007/s11135-006-9018-6

10. Park H.M. (2011). Practical guides to panel data modeling: A step-by-step analysis using stata. Tutorial Working Paper. Graduate School of International Relations, International University of Japan. Available at: https://www.iuj.ac.jp/faculty/kucc625/method/panel/panel_iuj.pdf

11. Paulley N., Balcombe R., Mackett R. et al. (2006). The demand for public transport: The effects of fares, quality of service, income and car ownership. Transport Policy, 13 (4), 295–306. ISSN: 0967-070X. Available at: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2005.12.004

12. Ponomareva M.S. (2015). The study of the tax burden of motor transport enterprises engaged in regular passenger transport in suburban and intercity traffic (p. 2). Eurasian Union of Scientists, 4 (13), 146–149. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-nalogovoy-nagruzki-avtotransportnyh-predpriyatiy-osuschestvlyayuschih-regulyarnye-passazhirskie-perevozki-v (in Russian).

13. Shmarin A.A. (2018). On the peculiarities of the formation of income and expenses of transport organizations engaged in passenger transportation. Economics and Business: Theory and Practice, 9, 221–224. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/ob-osobennostyah-formirovaniya-dohodov-i-rashodov-transportnyh-organizatsiy-osuschestvlyayuschih-passazhirskie-perevozki (in Russian).

14. Suslina A.L., Leukhin R.S. (2016). Shadow economy fight in Russia: Some aspects of common problems. Financial Journal, 6 (34), 46–61. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/borba-s-tenevoy-ekonomikoy-v-rossii-chastnye-aspekty-obschih-problem (in Russian).

15. Uvarov E.A. (2020). The Scale of the Shadow Economy in the Sphere of Urban and Suburban Passenger Transportation in Regions of Russia. Spatial Economics, 2, 124–141. DOI: 10.14530/se.2020.2.124-141 (in Russian).

16. White P. (2001). Public transport: Its planning, management and operation. Ch. 7. London: Spon. Available at: http://dl.iranmohandes.com/ebook/civil-architecture/4/public%20transport%20its%20planning,%20management%20and%20operation.iranmohande4s.com.pdf

Система Orphus

Loading...
Up