Irony in the New Testament (A Review of the English-language literature of the 20th–21st centuries)

 
PIIS023620070006462-5-1
DOI10.31857/S023620070006462-5
Publication type Review
Source material for review
Status Published
Authors
Occupation: Post-graduate student of the faculty of philosophy
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: GSP-1, Leninskie Gory, Lomonosov Moscow State University, 119991 Moscow, Russian Federation
Journal nameChelovek
EditionVolume 30 Issue №5
Pages156-173
Abstract

The problem of the presence of irony in sacred texts has been raised by Christian authors since the II century ad. At the beginning of the twenty-first century, this problem acquires a new urgency due to the obvious loss of religious values by a significant part of society and the resulting tension between religious and non-religious social groups, as well as the problem of observance of ethical boundaries for both. Until the question of the place of irony in sacred texts is clearly resolved within religious groups, there can be no question of building a dialogue on this issue between persons of religious and non-religious worldview.  This study is an overview of English-language research on biblical studies devoted to the study of irony in the New Testament. The research texts are grouped according to the thematic and chronological principle and cover the period from the beginning of the XX century to 2017. The main trends in the development of the topic and the growth of meanings are identified, the main research approaches are identified, as well as existing flaws and shortcomings in the topic. The article involved more than 50 research papers in English. The main purpose of this work is to fill in the missing material on the topic for the Russian-speaking reader, as well as to highlight the main areas of research in the field of biblical irony for the domestic biblical studies, where the development of this topic is almost zero.

Keywordsbiblical studies, New Testament, biblical irony, insulting the feelings of believers
Received19.11.2019
Publication date20.11.2019
Number of characters28985
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Настоящее исследование посвящено истории исследования иронии в христианском корпусе Священного Писания. Эта проблема имеет несколько основных граней, которые уместно обозначить с тем, чтобы очертить содержательные границы исследования. Во-первых, ирония, как часть смеховой культуры, при сближении ее с сакральными текстами, легко смешивается с осмеянием или поруганием священного. В этой связи уместно вспомнить и обсуждение вопроса «Смеялся ли Христос?», поднятого впервые еще свт. Иоанном Златоустом [5], а позднее болезненно осмыслявшегося русской философией (например, в трудах А.Ф. Лосева [6], В.В. Розанова [3], С.С. Аверинцева [1]), и темы ритуального осмеяния, изложенные Я.В. Проппом [8], и образы карнавального смешения сакрального и профанного, описанные М.М. Бахтиным [2]. Если говорить об актуальности этой тематики, то нельзя не вспомнить события последних пяти лет, когда реакция отдельных религиозных групп общества на осмеяние священного оказывалась неожиданно резкой. Во-вторых, ирония влечет за собой целый ряд сопряженных тем еще и потому, что является в определенном смысле толковательным тропом, моделью, при помощи которой текст истолковывается.
2 Ирония есть такая риторическая фигура, при которой прямое значение сообщения скрывает за собой иной смысл, порой противоположный буквальному; иными словами, это род антифразиса. Если говорить об иронии в этом значении, то применительно к текстам Священного Писания приходится иметь в виду и соотносимость иронии с классическими методами и приемами христианской экзегезы. На первый взгляд, никакой связи здесь быть не может: если традиционная «экзегетическая квадрига» (буквально-исторический, аллегорический, анагогический и нравственный типы толкования библейского текста) так или иначе предполагает, что значение текста по меньшей мере не прямо противоположно самому себе, то ироническое чтение предполагает, чаще всего, именно содержание противоположных смыслов. Однако уже ранние толкователи библейских текстов указывают на иронию, как на речевой прием, присутствие которого вполне возможно в Священном Писании, или даже называют иронию одним из экзегетических методов [4]. Наконец, в-третьих, коль скоро речь идет об изучении Библии, в которой весь Ветхий Завет представлен исключительно иудейскими национально-религиозными текстами, часто исследования библейской иронии отягощены смешением с еврейским остроумием, юмором и другими национальными особенностями литературы. Однако при исследовании конкретной избранной проблемы — иронии в Священном Писании, следует освободиться от всех перечисленных выше наслоений с тем, чтобы предмет наш стал достаточно ясен и обозрим.
3 Попытки систематизировать и свести к общему знаменателю изучение библейской иронии появляются в западной науке с конца XIX века [20]. Хотя тексты эти и появляются в академических кругах (как, например, цикл лекций Мариона Шаттэ [44]), однако долгое время их содержание и качество остается вне серьезных обсуждений в связи с тем фактом, что исследователи, принявшиеся за эту проблематику, значительную часть своих сил тратят на борьбу с общественным мнением, заведомо убежденным в невозможности совмещения Библии и иронии. Постепенно, по мере насыщения темы все новыми и новыми исследовательскими текстами, начинают выделяться более-менее конкретные подходы; к концу XX века уже можно говорить о ряде библейских сюжетов, наиболее востребованных с точки зрения иронической экзегезы; появляются примеры соотнесения библейской иронии с литературной практикой внешней для библейских текстов среды — греческой комедией и древней ближневосточной литературой. В настоящем обзоре предложен тематико-исторический принцип организации исследовательских текстов: выделены основные группы библейских книг, по которым осуществлялись исследования — такой тип классификации наиболее востребован в современной русскоязычной библеистике, поскольку позволяет говорить о языке и стилистике отдельных библейских авторов и книг. Внутри групп исследования расположены в порядке выхода из печати, по простому хронологическому принципу — это позволяет читателю составить представление как о частоте обращения к конкретной библейской книге, так и о нарастании смыслов в ее исследовании.

Price publication: 100

Number of purchasers: 0, views: 1424

Readers community rating: votes 0

1. Averincev S.S. Bahtin i russkoe otNshenie k smekhu // Ot mifa k literature: Sbornik v chest' 75-letiya E.M. Meletinskogo [Bakhtin and the Russian attitude to laughter. In the book: from myth to literature. Collection in honr of the 75th anniversary of E. M. Meletinsky]. Moscow, 1993.; Averincev S.S. Bahtin, smekh, hristianskaya kul'tura // M.M. Bahtin kak filosof [Bakhtin, laughter, and Christian culture. In the book: M.M. Bakhtin as a philosopher]. Moscow: Science Publ., 1992.

2. Bahtin M.M. K voprosam teorii smekha. // Sobranie sochinenij v 7 t. T. 5 [To questions about the theory of laughter. Vol. 5. In the collected works in 7 volumes]. Moscow, 1990. P. 49–50.

3. Burenin V.P. Kriticheskie ocherki. Razgovor. T. kn.1 // V.V. Rozanov: pro et contra…. [Critical Essay. ConversatioN In the book: V.V. Rozanov: pro et contra...]. St. Petersburg State University: Publishing house RHGI, 1995.

4. Vevyurko I.S. Septuaginta: drevnegrecheskij tekst Vethogo Zaveta v istorii religioznj mysli [Septuagint: ancient Greek text of the Old Testament in the history of religious thought]. Moscow: Moscow University Press Publ., 2018. P. 944–946.

5. Ioann Zlatoust, svt. Izbrannye tvoreniya. Tolkovanie na svyatogo Matfeya Evangelista: v 2 t. [Selected creations. Interpretation on St. Matthew the Evangelist: in two volumes]. Moscow: Publishing Department of the Moscow Patriarchate Publ., 1993.

6. Losev A.F. Istoriya antichNj estetiki. T. 7. Kn. I, II [History of Ancient Aesthetics. Vol. 7, books 1 and 2]. Moscow: Folio Publ., 2007.

7. Medvedeva A.A. Ponyatie εἰρωνεία v ekzegeticheskom nasledii donikejskogo perioda [The Concept of "εἰρωνεία" in the Exegesis of the pre-Nicean Period]. Religiovedenie. 2019. № 1. P. 5–15.

8. Propp V.Yа. Problemy komizma i smekha. Ritual'nyj smekh v fol'klore (po povodu skazki o Nesmeyane) // Sobranie trudov V.Yа. Proppa. Nauchnaya redakciya, kommentarii Yu.S. Rasskazova [Problems of comic and laughter. Ritual laughter in folklore (on the tales of Nesmeyana). In the book: collected works of V. Yа. Propp. Scientific edition and comments of Yu.S. Rasskazov]. Moscow: Labyrinth Publ., 1999.

9. Sorokin A., archpriest. Hristos i Cerkov' v Nvom Zavete [Christ and the Church in the New Testament]. Moscow: Publishing of Krutitsy Metochion, 2006.

10. Barber M.P. Experiencing Irony in the First Gospel: Suspense, Surprise and Curiosity by Karl McDaniel. Religious Studies Review. 2015. Vol. 41. № 1. P. 24.

11. Berg I.C. Irony in the Matthean Passion narrative. Minneapolis: Fortress Press, 2014.

12. Boo S. Irony in Mark 4:10-12. The Faculty of Gateway Seminary of the Southern Baptist Convention. Louisville, Kentucky, 2017.

13. Botha J.E. The Case of Johannine Irony Reopened: The Problematic Current Situation. Neotestamentica. 1991. Vol. 25. P. 209–220.

14. Buckley G.V. The Wit and Wisdom of Jesus. Battle Creek, Michigan: Ellis Publishing Co, 1901.

15. Burton S.D. The Irony of Galatians: Paul’s Letter in First-Century Context by Mark D. Nanos. Jewish Book World. 2002. Vol. 20, № 1. P. 31–32.

16. Butler B.J. Irony in the Book of Revelation. Southern Baptist Theological Seminary, Louisville, Kentucky, 1998.

17. Caldwell C.M. Reading the Marcan Passion Narrative in Light of Its Interpretation by Latin American Readers. Baylor University, Waco, Texas, 1997.

18. Camery-Hoggatt J. Irony in the Fourth Gospel by Paul D. Duke. The Journal of Religion. 1987. Vol. 67, № 4. P. 535–536.

19. Camery-Hoggatt J. The Ironic Gospel: An Examination of Marc’s Use of Irony. Cambridge: Cambridge University Press, 1992; Camery-Hoggatt J. Irony in Mark's Gospel: Text and Subtext. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

20. Chotzner J. Humor and Irony of the Hebrew Bible. Asiatic Quarterly Review, 1892. P. 124–135.

21. Corbin N. The Ironic conflict of faith and doubt in the Gospel of Mark. University of Lincoln. Lincoln, United Kingdom, 2011.

22. Culpepper A. Anatomy of the Fourth Gospel: A Study in Literary Design Philadelphia: Fortress Press, 1983.

23. Damm A.L. “Speech Unhindered”: A Study of Irony in the Acts of the Apostles. Wilfrid Laurier University, Ontario, Canada, 1998.

24. Dawsey J.M. The Literary Function of Point of View in Controlling Confusion and Irony in the Gospel of Luke. Emory University. Atlanta, Georgia, 1983; Dawsey J.M. The Lukan Voice: Confusion and Irony in the Gospel of Luke. Macon, Georgia: Mercer University Press, 1986.

25. Duff P.B. The Irony of Galatians Paul's Letter in First-Century Context (Mark D. Nanos). Review. The Journal of Religion. 2002. Vol. 82, № 4. P. 621–622.

26. Duke P.D. Irony in the Fourth Gospel. Atlanta. 1985; Duke P.D. Irony in the Fourth Gospel: the Shape and Function of a Literary Device. The Southern Baptist Theological Seminary, Louisville, Kentucky, ProQuest Dissertations Publishing, 1982.

27. Ellenburg D.A. Review of Selected Narrative-Critical Conventions in Mark’s use of Miracle Material. Journal of Educational Technology and Society. 1995. Vol. 38, № 2. P. 171–180; Ellenburg D.A. An Analysis of the Markan Use of Miracle as Enacted Parable. Mid-America Baptist Theological Seminary, 1993.

28. Feagin G.M. Irony and the kingdom in Mark: A literary-critical study. The Southern Baptist Theological Seminary. Louisville, Kentucky: ProQuest Dissertations Publishing, 1993; Feagin G.M. Irony and the kingdom in Mark: A literary-critical study. Lewiston, N.Y.: Mellen Biblical Press, 1997.

29. Jonsson J. Humor and irony in the New Testament, illuminated by parallels in Talmud and Midrash. Reykjavík: Bókaútgáfa Menningarsjoðs, 1965; Jonsson J. Humour and Irony in the New Testament. Illuminated by Parallels in Talmud and Midrash. Leiden: E.J. Brill, 1985.

30. Ito H. Johannine Irony Demonstrated in John 9: Part I-II. Neotestamentica. 2000. Vol. 34, N 2. P. 361–387.

31. Iverson K. Irony in the End: A Textual and Literary Analysis of Mark. Available at: https://bible.org/article/irony-end-textual-and-literary-analysis-mark-168. Access: 06.06.2018.

32. Kahl B. The Irony of Galatians: Paul's Letter in First-Century Context (Mark D. Nanos). Review. N.Y.: Union Theological Seminary, 2002. P. 200–202.

33. Lee T.Y. Irony in the Gospel of John: Interpreting the Irony in the Nicodemus and the Samaritan Woman Episodes. Singapore: Faculty of the School of Postgraduate Studies Trinity Theological College Singapore, 2012; Lee T.Y. Methodology of Studying Irony in the Gospel of John: A Revisit. Available at: https://www.academia.edu/9871884/Methodology_of_Studying_Irony_in_the_Gospel_of_John_A_Revisit. Access: 06.10.2018.

34. Lusk R. The Ironic Gospel. An Examination of Mark’s Use of Irony. The University of Texas at Austin. Austin, Texas, 1999.

35. MacComb S. The Irony of Christ. The Biblical World. 1904. Vol. 23, N 2. P. 104–109.

36. MacDaniel K. Experiencing Irony in the First Gospel: Suspense, Surprise and Curiosity. L.: Bloomsbury, 2013.

37. Mitchell M.M. Paul and the Irony of Affliction Karl A. Plank. The Journal of Religion. 1988. Vol. 68, № 2. P. 352.

38. Mooney M.D. Myth and irony in the New Testament. University of California, Los Angeles, California, 1993.

39. Nanos M.D. The Irony of Galatians: Paul's Letter in First-Century Context. Minneapolis, Minnesota: Fortress Press, 2002.

40. O' Day G.R. Irony and the Johannine Theology of Revelation: An Investigation of John 4. University Microfilms International, Ann Arbor, Michigan, 1983.

41. Plank A.K. Paul and the irony of affliction. Atlanta, Georgia: Scholars Press, 1987.

42. Ray J.L. Narrative irony in Luke-Acts. University of Virginia. Charlottesville, Virginia: ProQuest Dissertations Publishing, 1991; Ray J.L. Narrative Irony in Luke-Acts. The Paradoxical Interaction of Prophetic Fulfillment and Jewish Rejection. Lewiston, N.Y.: Mellen Biblical Press Series, 1996.

43. Schellenberg R.S. Rethinking Paul’s Rhetorical Education: Comparative Rhetoric and 2 Corinthians 10-13. Society of Biblical Literature. 2013. Vol. 10. P. 34–36, 169–170.

44. Shutter M.D. Wit and Humor of the Bible: A Literary Study. Boston: The Arena Publishing Co, 1893.

45. Smiga G.M. The Irony of Galatians: Paul’s Letter in First-Century Context. Review. Catholic Biblical Quarterly. 2003.Vol. 65. P. 131–133.

46. Stewart Q.D. The Triumph of the Lamb and His Followers Through “Defeat” and “Sacrifice” in St. John's Apocalypse. Trinity Evangelical Divinity School. Chicago, Illinis, 1998.

47. Trueblood E. The Humor of Christ. N.Y.: Harper and Row, 1964.

48. Via D.O. Kerygma and Comedy in the New Testament: A Structuralist Approach to Hermeneutic. Philadelphia: Fortress Press, 1975.

49. Weaver D.J. Matthew 28:1-10. Interpretation, 1992.Vol. 46, N 4. P. 398–402; Weaver D.J. Power and Powerlessness: Matthew’s Use of Irony in the Portrayal of Political Leaders. Treasures New and Old: Recent Contributions to Matthean Studies. 1996. Vol. 1. P. 182–187; Weaver D.J. “They Did to Him Whatever They Pleased”: The Exercise of Political Power within Matthew’s Narrative. Eastern Mennnite Seminary, Harrisonburg, Virginia, 2008; Weaver D.J. The Irony of Power: The PoliStudies in Peace and Scripture. Institute of Mennite Studies, 2017.

50. Worley D. Dramatic Irony in Jesus' Final Hours. NAD Office of Education, 2008.

Система Orphus

Loading...
Up