Belt And Road Initiative: A Literature Review

 
PIIS032150750005159-6-1
DOI10.31857/S032150750005159-6
Publication type Review
Status Published
Authors
Affiliation:
Professor, Fukui Prefectural University, Japan
Chief Research Fellow, SaintPetersburg State University, Russia
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameAsia and Africa Today
EditionIssue 6
Pages12-18
Abstract

In the dynamics of East Asia international tiers, the Pacific vector prevailed, until a series of recent setbacks shifted the attention to Eurasia. The most important milestone in this regard was the Belt and Road Initiative (BRI) announced by China in 2013. Scientific literature analysis shows that the issues of BRI are attracting growing attention in academia. The search of Econlit and Web of Sciences databases returns more than 500 hits on this topic. About 95% of the works are published in the period after 2016 in English. A semantic search in this pool of literature allows us to determine the following most common lines of research: the relationship between BRI and development, the economic aspects of the BRI’s implementation, the role of government policies, and the issues of international trade, finances and labour migration. A qualitative and quantitative review shows that BRI is generally positively perceived in the academic community. The reason for this is considered to be that an appropriate balance of opportunities and risks is emerging in the method of implementing the initiated projects. Chinese scientists are mostly optimistic about BRI’s prospects, while researchers from other countries tend to give a comprehensive assessment of both positive and negative factors. Economic consequences, as a rule, are evaluated positively, but ecological, geographical and ethnographic issues are considered growing problems. The analysis allows promising areas for future research to be defined regarding Russia’s participation in Asian integration. Such areas include infrastructure provision in the framework of major regional development initiatives, factors relating to mobility of commodities, capital and labour in the vast Eurasian economic space, and the multilateral and bilateral collaboration within a large circle of interested countries.

KeywordsBelt and Road Initiative, integration, China, Russia, Eurasia
Publication date31.05.2019
Number of characters21363
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Процессы глобализации в современном мире развиваются настолько неравномерно, что большинство крупных явлений вызывают ожесточенные дискусии, политическое противостояние, социальный раскол. Достаточно вспомнить ситуацию вокруг Транстихоокеанского партнерства (ТТП), Трансатлантического инвестиционного партнерства (ТАИП), Брекзита и других событий.

2

Китайская же инициатива «Один пояс - один путь», несмотря на отдельные критические голоса, в целом, положительно воспринимается в мировом академическом сообществе. С чем это связано?

3

Последовательно объявленные Китаем в 2013 г. инициативы создания Экономического пояса шелкового пути и Морского шелкового пути XX века («Один пояс - один путь», или «Инициатива Пояса и Пути» - ИПП*) дают пример «консенсус-глобализации», или «глобализации без протестов».

* Это сокращение используется как перевод наиболее распространенного термина - Belt and Road Initiative (BRI) (прим. авт.).
4

ГЛОБАЛИЗАЦИЯ БЕЗ ПРОТЕСТОВ

Главная причина, скорее всего, связана с всеобщим стремлением к региональной интеграции, которая является отличительной чертой современной эпохи глобальной нестабильности. Кризис Европейского Союза (ЕС) и элементы автаркизма в экономической политике США превратили Восточную Азию (ВА) в регион, привлекающий внимание всего мира устойчивой динамикой интеграционных процессов. 

5

В расширении связей стран ВА за пределами региона долгое время преобладал тихоокеанский вектор, пока неудачи с АТЭС и ТТП не привели к сдвигу баланса в западном и южном направлениях. В этих условиях особое значение приобрела названная выше инициатива Китая. Гигантские масштабы и государственная поддержка, организационное оформление и механизмы финансирования, обширные планы и практические успехи - все это превратило ИПП в одну из главных перспектив развития интеграционных процессов восточноазиатских стран. 

6

Быстрое расширение круга участников, реальные возможности улучшения инфраструктуры и заметное усиление позиций Китая на региональных рынках можно считать первыми количественными итогами ИПП.

7

Еще более важными представляются происходящие качественные изменения. За строительством китайских дорог и портов следуют грузы, компании и возможности производственного участия. Дело в том, что рост присутствия Китая в Восточной Азии сопровождается расширением нового типа международного разделения труда, основанного на осуществлении в разных странах не отдельных стадий создания продукта, а технологических фрагментов процесса производства. Соответственно, изменяются и производственные цепочки, и внешнеторговые потоки, и издержки включения в них новых участников. 

8

В определенном смысле появляется основа для экспорта данной модели промышленного развития и международной интеграции. Многие развивающиеся страны оказываются вовлеченными в процесс «индустриализации по-китайски». В дополнение к перспективам создания современной инфраструктуры это становится важнейшим направлением их экономического прогресса.

Number of purchasers: 3, views: 3013

Readers community rating: votes 0

1. Zhang F. 2015. China as a Global Force // Asia & the Pacific Policy Studies. Vol. 3. № 1. Rr. 120-128.

2. Chi L. 2015. China’s Silk Road Strategy // The International Economy. Vol. 29. № 4. Rr. 54-75.

3. Chen J., Jimenez-Tovar S. 2017. China in Central Asia Local Perceptions from Future Elites // China Quarterly of International Strategic Studies. Vol. 3. № 3. Rr. 429-445.

4. Callahan W. 2016. China’s «Asia Dream»: The Belt Road Initiative and the new regional order // Asian Journal of Comparative Politics. Vol. 1. № 3. Rp. 226-243.

5. Jin B. 2017. Economic Globalization 3.0 and the Concept of Interconnection under the Belt and Road Initiative // China Economist. Vol. 12. № 2. Pp. 2-20.

6. Timofeev I., Lissovolik Y., Filippova L. 2017. Russia’s Vision of the Belt and Road Initiative: From the Rivalry of the Great Powers to Forging a New Cooperation Model in Eurasia // China & World Economy. Vol. 25. № 5. Pr. 62-77.

7. Baviera A. 2016. China’s Strategic Foreign Initiatives Under Xi Jinping: An ASEAN Perspective // China Quarterly of International Strategic Studies. Vol. 2. № 1. Rr. 57-79.

8. Cha C. 2017. China’s Westward March: Strategic Views of One Belt, One Road // The Korean Journal of International Studies. Vol. 15. № 3. Rr. 483-500.

9. Ferdinand P. 2016. Westward ho-the China dream and «one belt, one road»: Chinese foreign policy under Xi Jinping // International Affairs. Vol. 92. № 4. Rr. 941-955.

10. Dellios R. 2017. Silk Roads of the Twenty-first Century: The Cultural Dimension // Asia&The Pacific Policy Studies. Vol. 4. № 2. Pr. 225-236.

11. Nordin A., Weissmann M. 2018. Will Trump make China great again? The belt and road initiative and international order // International Affairs. Vol. 94. № 2. Rr. 231-248.

12. Nezerenko O., Koppel O. 2017. The Baltic Sea Macro-Regional Transport Cluster as an Element of the Silk Road Economic Belt // Croatian International Relations Review. Vol. 23. № 78. Rr. 77-95.

13. Kaplan Y. 2017. China’s OBOR as a Geo-Functional Institutionalist Project // Baltic Journal of European Studies. Vol. 7. № 1. Rr. 7-23.

14. Zhang F., Yu M., Jiantuo J., Jin Y. 2017. The Effect of RMB Internationalization on Belt and Road Initiative: Evidence from Bilateral Swap Agreements // Emerging Markets Finance and Trade. Vol. 53. № 12. Rp. 2845-2857.

15. Lovina H., Gong J., Hua C. 2017. Review of «The Chinese Belt and Road Initiative»: Indonesia-China Cooperation and Future Opportunities for Indonesia’s Port Cities Development // Journal of Regional and City Planning. Vol. 28. №. 3. Rr. 161- 177.

16. Pencea S. 2017. Rumania and China Trade and Investment Relations Against the Backdrop of «One Belt, One Road» Strategy // Romanian Economic and Business Review. Vol. 12. № 2. Pp. 17-28.

17. Fallon T. 2015. The New Silk Road: Xi Jinping’s Grand Strategy for Eurasia // American Foreign Policy Interests. Vol. 37. № 3. Rp. 140-147.

18. Khetran M., Saeed M. 2017. The CPEC and China-Pakistan Relations A Case Study on Balochistan // China Quarterly of International Strategic Studies. Vol. 3. № 3. Rr. 447-461.

19. Hu R., Liu R., Hu N. 2017. China’s Belt and Road Initiative from a global health perspective // The Lancet. Vol. 5. № 3. Rr.12-15.

20. Li Y., Schmerer H. 2017. Trade and the New Silk Road: opportunities, challenges, and solutions // Journal of Chinese Economic and Business Studies. Vol. 15. № 3. Rr. 205-213.

21. Summers T. 2016. China’s «New Silk Roads»: sub-national regions and networks of global political economy // Third World Quarterly. Vol. 37. Rr. 1628-1643.

22. Hofman I. 2016. Politics or Profits along the «Silk Road»: What Drives Chinese Farms in Tajikistan and Helps Them Thrive? // Eurasian Geography and Economics. Vol. 57. № 3. Rp. 457-481.

23. Ma J. 2017. The Challenge of Different Perceptions on the Belt and Road Initiative // Croatian International Relations Review. Vol. 23. № 78. Rr. 149-168.

24. Tracy E., Shvarts E., Simonov E., Babenko M. 2017. China’s new Eurasian ambitions: the environmental risks of the Silk Road Economic Belt // Eurasian Geography and Economics. Vol. 58. № 1. Rr. 56-88.

25. Gibson J., Li C. 2018. The «Belt and Road Initiative» and comparative regional productivity in China // Asia&Pacific Policy Studies. Vol. 5. № 2. Rr. 168-181.

26. Musabelliu M. 2017. China’s Belt and Road Initiative Extension to Central and Eastern European Countries - Sixteen Nations, Five Summits, Many Challenges // Croatian International Relations Review. Vol. 23. № 78. Rr. 57-76.

27. Le Corre P., Pollack J. 2017. China’s Rise: What about a Transatlantic Dialog? // Asia Europe Journal. Vol. 15. № 2. Rp. 147-60.

28. Shah A. 2017. How Does China-Pakistan Economic Corridor Show the Limitations of China’s «One Belt, One Road» Model // Asia & the Pacific Policy Studies. Vol. 5. № 2. Rp. 378-385.

29. Liu H. 2017. The Security Challenges of the «One Belt, One Road» Initiative and China’s Choices // Croatian International Relations Review. Vol. 23. № 78. Rr. 129-147.

30. Dellios R. 2017. Silk Roads of the Twenty-first Century: The Cultural Dimension // Asia&The Pacific Policy Studies. Vol. 4. № 2. Rr. 225-236.

31. Foggin M. 2018. Environmental Conservation in the Tibetan Plateau Region: Lessons for China’s Belt and Road Initiative in the Mountains of Central Asia // Land. Vol. 7. № 52. Rr. 1-34.

32. Dimitrijevic D. 2017. Chinese Investments in Serbia-A Joint Pledge for the Future of the New Silk Road // Baltic Journal of European Studies. Vol. 7. № 1. Rr. 64-83.

33. Cui L., Zhang M., Wu K., Tseng M. 2018. Constructing a Hierarchical Agribusiness Framework in Chinese Belt and Road Initiatives under Uncertainty. Sustainability. Vol. 10. № 1. Rr. 1-17.

34. Liu H., Tang Y., Chen X., Poznanska J. 2017. The Determinants of Chinese Outward FDI in Countries along «One Belt, One Road» // Emerging Markets Finance & Trade. Vol. 53. Rr. 1374-1387.

35. Bardal’ A. 2017. New Silk Road Opportunities and Threats for the Transport System of Russia’s Far East // Problems of Economic Transition. Vol. 60. № 1-3. Rr. 65-76.

36. Chubarov I.G., Kalashnikov D.B. 2018. Belt and Road Initiative: Globalization Chinese Way? // World Economy and International Relations /further - WE&IR/. № 1 (In Russ.)

37. Shlapeko E.A., Stepanova S.V. 2018. Great Silk Road and Eurasian Integration // WE&IR. № 1 (In Russ.)

38. Dynkin A.A., Telegina E.A., Khalova G.O. 2018. The role of the Eurasian integration in the formation of great Eurasia // WE&IR. № 1 (In Russ.)

39. Glazyrina I.P. 2018. Silk road economic belt: ecological considerations // WE&IR. № 1 (In Russ.)

40. Malmstrom C. 2016. The EU and China: Trade and Investment in the Global Economy. European Commission - http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/february/tradoc_154322.pdf (accessed 16.08.2018); cited in Li Y., Schmerer H. 2017. Trade and the New Silk Road: opportunities, challenges, and solutions // Journal of Chinese Economic and Business Studies. Vol. 15. № 3. R. 206.

Система Orphus

Loading...
Up