United States in Asia-Pacific region. Expert community’s impact on the presidential decision-making

 
PIIS032150750004065-3-1
DOI10.31857/S032150750004065-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head, American Studies Department
Affiliation: St. Petersburg State University
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Post-graduate student, American Studies Department
Affiliation: St. Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameAsia and Africa today
EditionIssue 3
Pages18-23
Abstract

The debates about a power of the U.S. presidents in foreign policy decision-making are associated with both bureaucratic and presidential models. The bureaucratic model states that the U.S. presidents, while making decisions, are limited by experts, agencies, and political parties. The presidential model of foreign policy decision-making stipulates that cognitive skills of the president, his management style and the leadership are primary drivers for selecting experts and advisors, and the bureaucracy has an inconsiderable impact on the president. Moreover, the impact of American expert community on foreign policy decision-making is determined by preferences of the President. If the President looks for obtaining a variety of new options for foreign policy, think tanks make an influence on the President. If the President has no intentions to listen recommendations of the expert community, this channel of information is impeded. The paper tests both concepts and illustrates how experts and think tanks were able to frame some decisions made by Barak Obama, and how Donald Trump denies the options for making a policy in the Asia-Pacific region that disrupts the decision-making in the White House. President Barack Obama aspired the expert information about the Asia-Pacific region channeled by think tanks that contributed to the policy known as Pivot to Pacific. President Donald Trump has no aspiration to work closely with the expert community that contributes to the American unpredictable policy towards the Asia-Pacific region and its main actors as China, Japan, North and South Koreas. The paper concludes that the concept of the presidential decision-making is strongly appropriate to frame the actions of Donald Trump in the foreign policy.

KeywordsUnited States, Asia-Pacific region, foreign policy decision-making, think-tanks, Barack Obama, Donald Trump
Publication date27.03.2019
Number of characters21525
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 События во внутренней политической жизни СШАприход к власти президента США, который известен своей импульсивностью в принятии решений и отказом от прямого взаимодействия с экспертным сообществом,возвращают нас к обсуждению вопроса о степени влияния специалистов, университетов и «мозговых трестов» на внешнюю политику США [1].
2 Данный вопрос поднимался в российской и зарубежной науке о международных отношениях, политологии, а также в когнитивных науках. Многие ученые поддерживают концепцию бюрократической модели принятия решений и утверждают, что президент США ограничен в принятии решений пулом экспертов и ведомствами, а также партийными предпочтениями.
3 Другая часть исследователей выдвигает президентскую модель принятия внешнеполитических решений и утверждает, что его стиль управления и лидерские качества оказывают первостепенное влияние на принятие решений, а также на выбор тех экспертов и советников, которые готовят для президента предложения, причем Конгресс или бюрократия различных ведомств исполнительной власти способны оказать лишь незначительное влияние на президента [2].
4 Администрация президента Д.Трампа, его стиль принятия решений создает уникальные условия для тестирования указанных концепций, а также для понимания нового места и роли экспертного сообщества в виде отдельных значимых советников президента и различных мозговых трестов на процесс принятия решений в Белом доме.
5 Вопрос о принятии решений в США в отношении политики в Азиатско-Тихоокеанском регионе (АТР) остается малоизученным, что также раскрывает перед нами возможности для ликвидации пробела в историографии по данному сюжету. Совсем не изучен вопрос о том, как президент Б.Обама, который осуществил исторический поворот американской политики в сторону АТР, принимал решение об этом, и на какие мозговые центры и экспертов он опирался. Наконец, вопрос о принятии решений в администрации Д.Трампа и о тех научно-исследовательских институтах, фондах и экспертах, которые оказывают влияние на действия президента в критически важном регионе, также не затрагивался исследователями.
6 В силу этого, цель статьи – выявить степень влияния мозговых центров на внешнюю политику США на примере решений, принимаемых администрациями Б.Обамы и Д.Трампа в отношении АТР.
7

ТИХООКЕАНСКИЙ ПОВОРОТ В ПОЛИТИКЕ Б.ОБАМЫ: ВЛИЯНИЕ МОЗГОВЫХ ЦЕНТРОВ

До прихода Б.Обамы в Белый дом США уделяли АТР мало внимания. В рамках глобальной борьбы с терроризмом основные силы и ресурсы США были обращены на Ближний и Средний Восток – Афганистан, Иран и Ирак. После вступления в должность президента Б.Обамы, в феврале 2009 г. Хиллари Клинтон, его госсекретарь, направилась с официальным визитом по странам Азии. Япония – «самый преданный союзник Вашингтона» [3, с. 116] – была первой страной, которую посетила Х.Клинтон в своей новой должности.

Number of purchasers: 0, views: 192

Readers community rating: votes 0

1. Woodward B. 2018. Fear. N.Y.

2. Mitchel D. 2005. Making Foreign Policy. N.Y.

3. Shiryaev B.A., Leksyutina Y.V., Tsvetkov I.A. 2012. The Policy of the USA in Asia-Pacific Region during B.Obama’s Administration. SPb (In Russ.)

4. Clinton H. America’s Pacific Century // Foreign Policy. November, 2011 – https://foreignpolicy.com/ 2011/10/11/americas-pacific-century/ (accessed 11.07.2018)

5. Mamonov M.V. 2012. The Policy of the USA in Asia-Pacific Region // Obozrevatel. № 11 (In Russ.)

6. Samuilov S.M. 2009. Obama’s Thinks Tanks and Russia // Svobodnaya misl. № 11 (In Russ.)

7. McGunn J. Think Tank Index Report // University of Pennsylvania – https://repository.upenn.edu/think_tanks/ (accessed 10.09.2018)

8. Financial Information // CSIS – http://csis.org/about-us/financial-information (accessed 16.05.2017)

9. Lipton E., et al. Foreign Powers Buy Influence at Think Tanks // The New York Times. 06.09.2014 – http://www.nytimes.com/2014/09/07/us/politics/foreign-powers-buy-influence-at-think-tanks.html?_r=2&referrer= (accessed 11.05.2017)

10. Congressional Relations at CSIS // CSIS – http://csis.org/about-us/csis-congress (accessed 13.05.2017)

11. Cossa R. 2009. How to Get Asia Right: Recommendations for the Obama Administration // American Foreign Policy Interests. № 31. Pp. 3-11.

12. Cossa R.A., et al. 2009. The United States and the Asia-Pacific Region: Security Strategy for the Obama Administration. Center for a New American Security – https://www.pacforum.org/sites/default/s3fs-public/legacy_files/files/ media/csis/pubs/issuesinsights_v09n01.pdf (accessed 03.05.2016)

13. Burnett T. 2006. Conspiracy Encyclopedia. New York.

14. Smith S.A. Reshaping an Asian Partnership // Washington Post. 12.11.2009 – http://www.cfr.org/japan/reshapingasian-partnership/p20734 (accessed 23.04.2015)

15. Smith S.A., et al. President Obama Tours Asia // Council on Foreign Relations. 03.10.2009 – http://www.cfr.org/asiaand-pacific/president-obama-tours-asia/p20639 (accessed 23.04.2015)

16. Smith S.A. U.S. Alliances in Northeast Asia: Strong Partners with Deep Divisions. Statement before the U.S. House of Representatives Committee on Foreign Affairs. 04.03.2014 – https://www.foreign.senate.gov/hearings/strengthening-usalliances-in-northeast-asia (accessed 06.07.2018)

17. Steinhauer J., Fackler M. U.S. and Japan Agree to Broaden Military Alliance // The New York Times. 3.10.2013 – http://www.nytimes.com/2013/10/04/world/asia/japan-and-us-agree-to-broaden-military-alliance.html?_r=1 (accessed 15.05.2015)

18. Chanlett-Avery E., et al. Japan-U.S. Relations: Issues for Congress // Congressional Research Service. 23.04.2015 – https://fas.org/sgp/crs/row/RL33436.pdf (accessed 17.08.2016)

19. Troy T. A History of Presidents’ Relationships with Think Tanks // The Atlantic. December, 2017 – https://www.theatlantic.com/politics/archive/2017/12/presidents-and-think-tanks/548765/ (accessed 12.06.2018)

20. About Heritage // The Heritage Foundation – https://www.heritage.org/about-heritage/impact (accessed 12.06.2018)

21. At least 125 Trump Staffers Came from Think Tanks // Think Tank Watch. 09.03.2018 – http://www.thinktankwatch.com/2018/03/new-study-at-least-125-trump-staffers.html (accessed 12.06.2018)

22. The Heritage Foundation – https://www.heritage.org/about-heritage/impact (accessed 12.06.2018)

23. Rogin J. Trump shows no love to DC think tanks // Daily Republic. 18.01.2017 – https://www.dailyrepublic.com/alldr-news/opinion/state-national-columnists/trump-shows-no-love-to-dc-think-tanks/ (accessed 12.06.2018)

24. Taylor A. The TPP and Trump: A Timeline of Trump’s Complicated Relationship with the TPP // The Washington Post. 13.04.2018 – https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2018/04/13/a-timeline-of-trumps-complicatedrelationship-with-the-tpp/?noredirect=on&utm_term=.2de6ee3f86e7 (accessed 20.09.2018)

25. Gabuev A. Trump’s China Advisors: What will They Advise and What would be Beijing’s Answer // Carnegie Moscow Center (In Russ.) – https://carnegie.ru/commentary/66285 (accessed 20.09.2018)

26. Lee D. UC Irvine Economist Who Never met Donald Trump is Now a Key Advisor // Los Angeles Times. 17.08.2016 – http://www.latimes.com/business/la-na-trump-economist-navarro-20160818-snap-story.html (accessed 21.09.2018)

27. Przybyla H. John Bolton Presided over Anti-Muslim Think Tank // NBC news. 23.04.2018 – https://www.nbcnews. com/politics/white-house/john-bolton-chaired-anti-muslim-think-tank-n868171 (accessed 20.09.2018)

Система Orphus

Loading...
Up