US Federal Finance: Growing Structural Inefficiency

 
PIIS268667300016895-4-1
DOI10.31857/S268667300016895-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 10
Pages5-21
Abstract

The current state of the US Federal finance system is analyzed, characterized by record absolute and relative parameters of budget deficits and gross Federal government debt. It is emphasized that the record indicators of debt and deficit objectively testify to the growing vulnerability of the US Federal finance system to external waves and shocks. Such a shock to the American economy was the coronavirus pandemic, the impact of which the United States began to feel acutely in the spring of 2020. The article draws parallels between the current crisis of the Federal finance system and the crisis of the mid-1940s. However, if in the mid-1940s, the colossal size of budget deficits and debt dependence of the United States was a consequence of the previous 15 years of the Great Depression of the 1930s and World War II in the first half of the 1940s, now the record indicators of deficits and debt of the Federal government formed in the last year or two. As a result, the usual process of ranking and establishing a system of budget priorities has been disrupted in the United States covering first of all distribution of budgetary funds between military and civilian expenditures. At the same time, a process of blurring between the parameters of "budget authority" and "budget outlays" began to occur which does not give a clear idea of the exact amount of budgetary funds allocated to the main activities spheres of the Federal government. Nevertheless, we can say that the growing financial constraints have already resulted in the stabilization of US military spending at the level of about $ 700.0 billion annually and the reduction in funding for many key programs for the procurement of the new weapons systems. There is also a growing awareness in the United States of the fact that in modern conditions many civilian programs, especially in the health sector, play no less important role in ensuring the national security of the United States in the broadest sense of the word than the actual military programs. In general, the Democratic administration of J. Biden has not yet succeeded in formulating a clear and coherent fiscal policy, which is carried out in many ways in the "manual control" mode.

Keywordsfiscal policy, budget priorities, Federal government gross debt, budget deficit, inflation, budgetary authority, budgetary outlays, Congressional Budget Office (CBO), Director of the Office of Management and Budget (OMB)
Received21.07.2021
Publication date01.10.2021
Number of characters33118
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Кризисные потрясения в американской экономике в 2020–2021 гг., усугублённые коронавирусной пандемией, фундаментальным образом трансформировали состояние всей системы федеральных финансов США. Главные изменения затронули два бюджетных параметра. Во-первых, рекордных абсолютных и относительных значений, невиданных со времён окончания Второй мировой войны, достиг показатель бюджетного дефицита, и, во-вторых, абсолютные и относительные значения валового долга федерального правительства вышли на беспрецедентно высокие уровни за всю фискальную историю США.
3 В частности, в 2021 фин. г., окончившимся 30 сентября с.г., дефицит федерального бюджета составит не менее 3,1 трлн долл., или 13,9% ВВП. Текущий дефицит федерального бюджета обеспечивает в настоящее время финансирование почти половины всех расходов федерального правительства. В последний раз аналогичные рекордные показатели были зафиксированы в 1945 фин. г., когда дефицит составил 21,0% ВВП, при этом свыше 51% федеральных расходов в тот период покрывалось за счёт дефицитного финансирования [1: A)].
4 Стремительно растущие бюджетные дефициты предопределяют и рост пирамиды валового долга федерального правительства, поскольку арифметически федеральный долг увеличивается на величину бюджетного дефицита за определённый период времени – за квартал, за полугодие, за год. В результате валовой долг федерального правительства к концу 2021 фин. г. составил почти 29,0 трлн долл. и достиг рекордного за всю финансовую историю США значения 125% ВВП США (! - авт.). В последний раз рекордный показатель соотношения валового долга и ВВП был зафиксирован в 1946 фин. г., когда он равнялся 118,9% [1:B)].
5 На протяжении всего послевоенного периода этот показатель считался верхним пределом фискальной устойчивости США; выход за пределы этого соотношения валового федерального долга и ВВП рассматривался как вероятность вступления американской экономики в зону повышенной фискальной неустойчивости и уязвимости, когда резко возрастают риски катастрофического «обрушения» пирамиды накопленных долгов. В середине 1940-х годов, когда держателями практически всего объёма ценных бумаг Министерства финансов США являлись американские юридические и физические лица, у них не было весомых причин «раскачивать» долговую лодку. Даже в конце 1960-х годов доля иностранных держателей федеральных ценных бумаг, реализуемых на аукционах Министерства финансов, не превышала 5% их общего объёма [2: 36].
6

РАСТУЩАЯ УЯЗВИМОСТЬ ДОЛГОВЫХ ОБЯЗАТЕЛЬСТВ ФЕДЕРАЛЬНОГО ПРАВИТЕЛЬСТВА К ВНЕШНИМ ПОТРЯСЕНИЯМ

7 Ситуация стала резко меняться с начала 1970-х годов, и в 2011–2012 фин. гг. доля иностранных держателей федеральных ценных бумаг превысила рекордное значение в 48%, однако затем пошла на убыль, и в 2019 г. сократилась до 41,2%. В 2020 фин. г. на фоне финансово-экономического кризиса она уменьшилась до 33,6%. Как отмечают финансовые аналитики федерального правительства, решения по увеличению или снижению приобретаемых объёмов ценных бумаг принимаются «исключительно иностранными центральными банками, корпорациями и физическими лицами, а не являются следствием их размещения на фондовых рынках для последующей продажи иностранным инвесторам» [2: 37]. В этом плане резкое уменьшение доли иностранных держателей федеральных бумаг в 2020 фин г. по сравнению с 2019 фин г. на фоне небольшого роста их абсолютных размеров – примерно на 150 млрд долл. до отметки в 7,1 трлн долл. – косвенно свидетельствует о том, что в условиях кризисных потрясений иностранные держатели федеральных ценных бумаг вынуждены считаться с фактором возможной паники на фондовых рынках, что может обернуться в итоге массовым сбросом и обесценением ценных бумаг Министерства финансов США. Тем не менее, международная устойчивость рынка ценных бумаг Казначейства США заключается в том, что в 2020 фин. г. 59% их держателей приходилось на долю центральных банков иностранных государств и только 41% – на долю частных инвесторов. Однако при этом следует учитывать то обстоятельство, что в 2020 фин. г. 18,1% (1,3 трлн долл.) американских ценных бумаг приходилось на долю японских держателей, а 15,5% (около 1,0 трлн долл.) – на долю китайских держателей [3]. Таким образом, учитывая растущую американо-китайскую конфронтацию и соперничество, внешние финансовые рынки создают определённую уязвимость для американской пирамиды долга федерального правительства.

Number of purchasers: 2, views: 51

Readers community rating: votes 0

1. Budget of the U. S. Government. Fiscal Year 2022. Historical Tables. A) Table 1.3—Summary of Receipts, Outlays, and Surpluses or Deficits (-) in Current Dollars, Constant (FY 2012) Dollars, and as Percentages of GDP: 1940–2026: B) Table 7.1—Federal Debt at the End of Year: 1940–2026; C) Table 8.3—Percentage Distribution of Outlays by Budget Enforcement Act Category: 1962–2026. Available at: https://www.whitehouse.gov/omb/historical-tables (accessed 20.07.2021)

2. Budget of the U. S. Government. Fiscal Year 2022. Analytical Perspectives. Washington, USGPO, 2021, ix + 233 pp.

3. U.S. Treasury. Major Foreign Holders of Treasury Securities (in billions of dollars). Holdings at End of Period. June 15, 2021. Available at: https://ticdata.treasury.gov/Publish/mfh.txt (accessed 20.07.2021)

4. Prezident Rossii. Sessiya onlajn-foruma «Davosskaya povestka dnya 2021». Vladimir Putin vystupil na sessii onlajn-foruma «Davosskaya povestka dnya 2021», organizovannogo Vsemirnym ehkonomicheskim forumom. 27 yanvarya 2021 goda. Moskva, Kreml'. Available at: http://kremlin.ru/events/president/news/64938 (accessed 20.07.2021)

5. CRS Report. Introduction to the Federal Budget Process. February 26, 2020. R46240.

6. Committee for a Responsible Federal Budget. Eight Gimmicks to Look Out For This iii + 38 pp. Available at: https://crsreports.congress.gov/product/pdf (accessed 20.07.2021) Budget Season. May 16, 2017. 5 pp. Available at: https://www.crfb.org/papers/eight-gimmicks-look-out-budget-season (accessed 20.07.2021).

7. CBO. What is the difference between mandatory and discretionary spending? Available at: https://www.cbo.gov/content/what-difference-between-mandatory-and-discretionary-spending (accessed 20.07.2021)

8. The White House. OMB. The President’s FY 2022 Discretionary Request. April 9, 2021. P. 39. Available at: https://www.whitehouse.gov/omb/fy-2022-discretionary-request (accessed 20.07.2021)

9. Budget of the U. S. Government. Fiscal Year 2022. Wash: U.S.GPO, 2021, ii + 66 pp.

10. United States Senate Committee on Armed Services. OPEN/CLOSED: Department of Defense Budget Posture in review of the Defense Authorization Request for Fiscal Year 2022. Secretary of Defense lloyd J.Austin III. Prepared Remarks Before the Senate Armed Services Committee. June 10, 2021. 13 pp. Available at: https://www.armed-services.senate.gov/hearings/department-of-defense-budget-posture-in-review-of-the-defense-authorization-request-for-fiscal-year-2022 (accessed 20.07.2021)

11. Stenographic Transcript Before the Committee on Armed Services, United States Senate. Hearings to Receive Testimony on the Department of Defense Budget Posture in Review of the Defense Authorization request for Fiscal Year 2022. June 10, 2021. 131 pp. Available at: https://www.armed-services.senate.gov/hearings/department-of-defense-budget-posture-in-review-of-the-defense-authorization-request-for-fiscal-year-2022 (accessed 20.07.2021)

12. Kennedy S. End the Pentagon’s OCO slush fund. Defense News, October 14, 2020. Available at: https://www.defensenews.com/opinion/commentary/2020/10/14/end-the-pentagons-oco-slush-fund (accessed 20.07.2021).

13. United States Department of Defense. Defense Budget Overview. Fiscal Year 2022 Budget Request. Wash.: U.S.GPO, 2021, IV + 144 pp. Kak otmechalos' v iyun'skom doklade Atlanticheskogo soveta, spustya 20 let amerikanskogo voennogo prisutstviya v stranakh Blizhnego i Srednego Vostoka administratsiya Dzh. Bajdena nakonets-to priznala, chto «blizhnevostochnaya politika SShA delala slishkom bol'shoj upor na voennoe prisutstvie i zachastuyu yavlyalas' kontproduktivnoj» (Ashford E. Reality Check #7: Red-teaming the Interim National Security Strategic Guidance. Jun 14, 2021. Available at: https://www.atlanticcouncil.org/content-series/reality-check/reality-check-7-red-teaming-the-interim-national-security-strategic-guidance (accessed 20.07.2021).

14. CRS.Defense Primer: In Focus. RDT&E. June 14, 2021, 3 pp. Available at: https://fas.org › sgp › crs › natsec.pdf (accessed 20.07.2021).

15. Ashford E. Reality Check #7: Red-teaming the Interim National Security Strategic Guidance. Jun 14, 2021. Available at: https://www.atlanticcouncil.org/content-series/reality-check/reality-check-7-red-teaming-the-interim-national-security-strategic-guidance (accessed 20.07.2021).

16. The White House. OMB. The President’s FY 2022 Discretionary Request. April 9, 2021. 58 pp. Available at: https://www.whitehouse.gov/omb/fy-2022-discretionary-request (accessed 20.07.2021).

17. Board of Governors of the Federal Reserve System. Monetaru Policy Report. July 9, 2021. iii + 67 pp. Available at: https://www.federalreserve.gov › files › 2021070 (accessed 20.07.2021).

18. BEA. Gross Domestic Product (Third Estimate), Corporate Profits (Revised Estimate), and GDP by Industry, First Quarter 2021. June 24, 2021. BEA 21-29. 28 pp. Available at: https://www.bea.gov/data/gdp/gross-domestic-product (accessed 20.07.2021)

19. Board of Governors of the Federal Reserve System. Money Stock Measures - H.6 Release. June 22, 2021. Tables 1-3. Available at: https://www.federalreserve.gov/releases/h6/current/default.htm (accessed 20.07.2021)

20. CBO. Estimated Budgetary Effects of H.R. 1319, American Rescue Plan Act of 2021. March 10, 2021. Cost Estimate. As Passed by the Senate on March 6, 2021. 2 pp. Available at: https://www.cbo.gov/publication/57056 (accessed 20.07.2021)

21. Williams J. Larry Summers blasts $1.9 T stimulus as 'least responsible economic policy in 40 years. The Hill, 03/20/21. Available at: https://thehill.com/policy/finance/544188-larry-summers-blasts-least-responsible-economic-policy-in-40-years (accessed 20.07.2021).

22. Does Rising National Debt Portend Rising Inflation? - “St. Louis Fed On The Economy Blog”. March 2, 2021. Available at: https://www.stlouisfed.org/on-the-economy/2021/march/does-rising-national-debt-portend-rising-inflation (accessed 20.07.2021).

23. Mandelman F. Money Aggregates, Debt, Pent-Up Demand, and Inflation: Evidence from WWII. - “Federal Reserve Bank of Atlanta’s Policy Hub”, No. 2021-4, 19 pp.

24. CBO. An Update to the Budget and Economic Outlook: 2021 to 2031. July 1, 2021. 5 pp.; U.S. Department of Treasury. FiscalData. Debt to the Penny. Available at: https://fiscaldata.treasury.gov/datasets/debt-to-the-penny/debt-to-the-penny (accessed 20.07.2021).

25. Committee for a Responsible Federal Budget, What Would it Take to Stabilize the Debt? May 21, 2021. Available at: https://www.crfb.org/blogs/what-would-it-take-stabilize-debt (accessed 20.07.2021).

26. Samuels B. and Lane S. Biden's budget vacancy raises eyebrows. The Hill, 07/20/21. Available at: https://thehill.com/policy/finance/563779-bidens-budget-vacancy-raises-eyebrows (accessed 20.07.2021).

Система Orphus

Loading...
Up