Prospects for the Development of Trade and Economic Relations between the United States and the EU under the Joe Biden Administration

 
PIIS268667300016024-6-1
DOI10.31857/S268667300016024-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 8
Pages52-68
Abstract

The article presents a comprehensive analysis of the real prospects for the evolution of trans-atlantic trade and economic relations under the democratic administration of President Joe Biden. The contradictions and coincidences of positions in the approaches of official Washington and the EU to the problems of foreign economic cooperation of the parties in the short and medium term are considered. The conclusion is substantiated that, despite verbal statements in support of the need to restore interaction between the United States and the European Union, on the fundamental issues of such a course, the democratic administration continues to generally adhere to the protectionist course of the previous Republican administration of D. Trump. Official Brussels, for its part, actively advocating a large-scale reset of cooperation with the United States, seeks to properly defend its own economic interests and very soberly approaches the assessment of what is possible in the resumption of interaction with Washington, both in the political and trade and economic spheres. Both sides proceed from the fact that due to objective reasons of the changed geopolitical situation in the world, internal processes in the United States and the EU countries, a return to the nature, intensity and level of transatlantic interaction, which took place in fact from the end of World War II until the arrival of power in the United States of President D. Trump will no longer exist under any, even the most favorable scenario for the evolution of relations between the United States and the EU under the presidency of Joe Biden.

Nevertheless, the EU is quite persistent in coming out with a number of initiatives (development and adoption of the so-called new transatlantic agenda, proposing the establishment of a new Transatlantic Council on Trade and Technology) aimed at removing the existing significant irritants in the trade and economic cooperation of the parties (protective customs duties, a dispute over government subsidies for the national aircraft industry, disagreements over the WTO reform and approaches to economic cooperation with China and Iran), and the development of a long-term strategy for transatlantic partnership.

KeywordsJoe Biden, European Union, transatlantic cooperation, US-EU trade and economic relations, protective customs tariffs, WTO reform, New Transatlantic Agenda, protectionism in US foreign economic policy, EU-US Trade and Technology Council.
Received21.05.2021
Publication date02.08.2021
Number of characters42363
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Избрание и вступление 20 января 2021 г. в должность президента США демократа Джо Байден в столицах европейских стран, как и в Евросоюзе, рассматривалось под углом реальной возможности масштабно реанимировать трансатлантическое сотрудничество, в значительной степени подорванное периодом пребывания у власти республиканской администрации Д. Трампа. 2 декабря 2020 г., ещё до приведения Джо Байдена к присяге в качестве президента страны, Европейская комиссия представила предложение по новой трансатлантической повестке дня, позволяющей тесно сотрудничать обеим сторонам по самым разным темам. 7 декабря 2020 г. Евросовет недвусмысленно в неофициальной форме подтвердил важность прочного партнерства с США. Европейский парламент надеется на более тесное сотрудничество с Соединёнными Штатами, написал в Твиттере Председатель Европарламента Давид Сассоли: «Миру нужны прочные отношения между Европой и Соединёнными Штатами, особенно в эти трудные времена. Мы с нетерпением ждем совместной работы по борьбе с COVID-19, изменением климата и преодолению растущего неравенства в мире» [1]. Верховный представитель Евросоюза по иностранным делам и политике безопасности, вице-президент Еврокомиссии Жозеп Боррель заявил: «Нашими конкретными предложениями о сотрудничестве с будущим правительством Байдена мы посылаем сильные сигналы нашим друзьям и союзникам в США. Давайте смотреть вперед, а не назад, и дадим нашим отношениям новый импульс. Мы должны построить партнёрство, которое обеспечит процветание, стабильность, мир и безопасность граждан двух наших континентов и всего мира. Нельзя терять время. Давайте возьмемся за это!» [2].
3

ТРАНСАТЛАНТИЧЕСКОЕ ТОРГОВО-ЭКОНОМИЧЕСКОЕ СОТРУДНИЧЕСТВО США И ЕС: НАДЕЖДЫ И РЕАЛЬНОСТИ

4 В день приведения к присяге нового президента Соединённых Штатов Европейский парламент обсудил политическую ситуацию в США, заявив, что изменения в руководстве Вашингтонской администрации открывают для Европы перспективу укрепления отношений с Соединёнными Штатами и решения общих проблем. Со своей стороны, председатель Европейской комиссии Урсула фон дер Ляйен и Председатель Европейского Совета Шарль Мишель подготовили проект «Новой повестки дня ЕС – США для глобальных изменений». «Результаты выборов в Соединённых Штатах, более сильная настойчивость Европы и задача построения мира после пандемии коронавируса предоставляют уникальную возможность разработать новую общую повестку дня для глобального сотрудничества», – говорится в документе комиссии, не в последнюю очередь для консолидированного ответа Запада «стратегическому вызову», исходящему от Китая [3]. Ш. Мишель опубликовал специальный доклад «Обновление отношений между ЕС и США». Смена правительства в Вашингтоне, указывается в документе, позволяет ЕС наполнить новой жизнью стратегическое партнёрство с Соединёнными Штатами; обе стороны должны будут объединить усилия, чтобы определить глобальную повестку дня [4]. У. фон дер Ляйен подчеркнула: «Я считаю, что в меняющемся мировом ландшафте настало время для новой трансатлантической повестки дня, подходящей для сегодняшнего мира. И я считаю, что именно Европа должна проявить инициативу» [5]. Заявив о начале проработки в ЕС инициативы о новой повестке дня, председатель Еврокомиссии уточнила, что трансатлантический альянс основан на общих ценностях и общей истории, но также и на общих интересах, а именно на том, чтобы мир стал более крепким, спокойным и процветающим, заметив, что сильное трансатлантическое партнёрство делает сильнее и ЕС, и США, и пришло время начать с новой повестки дня трансатлантического и глобального сотрудничества для современного мира.

Number of purchasers: 1, views: 683

Readers community rating: votes 0

1. Neuer US-Präsident: So könnten sich die EU-US-Beziehungen verbessern. Aktuelles Europäisches Parlament. 01.02.2021. Available at: https://www.europarl.europa.eu/news/de/headlines/world/20210107STO95113/neuer-us-prasident-so-konnten-sich-die-eu-us-beziehungen-verbessern (accessed 21.04.2021).

2. EU-USA: Eine neue transatlantische Agenda für den globalen Wandel. Eine offizielle Website der Europäischen Union. Pressemitteilung 2. Dezember 2020. Brüssel. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/de/ip_20_2279 (accessed 27.04.2021).

3. Kafsack H. Transatlantische Beziehungen: EU macht Biden ein Angebot. Frankfurter Allgemeine Zeitung. 01.12.2020. Available at: https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/mehr-wirtschaft/wie-europa-die-zusammenarbeit-mit-den-usa-erneuern-will-17078354.html (accessed 29.04.2021).

4. Position Paper on EU-US Relations. 23.03.2021. Available at: https://reneweuropegroup.eu/en/news/1825-position-paper-on-eu-us-relations/ (accessed 22.04.2021).

5. Von der Leyen bei EU-Botschaftern: „Europa sollte die Initiative für eine neue transatlantische Agenda ergreifen“.Europäischen Union Vertretung in Deutschland. 10.11.2020. Available at: https://ec.europa.eu/germany/news/20201110-von-der-leyen-bei-eu-botschaftern_de (accessed 19.04.2021).

6. Remarks by President Charles Michel following the video conference of the members of the European Council of 25 March 2021. European Council. Council of the European Union. Statements and remarks. Press releases. 25 March 2021. Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2021/03/25/remarks-by-president-charles-michel-following-the-video-conference-of-the-members-of-the-european-council-25-march-2021/ (accessed 17.04.2021).

7. Remarks by President Biden at the 2021 Virtual Munich Security Conference. Speeches and Remarks. The White House. Briefing Room. February 19, 2021. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2021/02/19/remarks-by-president-biden-at-the-2021-virtual-munich-security-conference/ (accessed 24.04.2021).

8. Joe Biden, honorary EU leader for a day US president joins virtual European Council summit as leaders celebrate shared values (and Trump’s exit). Politico. March 26, 2021. Available at: https://www.politico.eu/article/us-president-joe-biden-european-council-charles-michel-eu/ (accessed 23.04.2021).

9. Joint Communication to the European Parliament, the European Council and the Council A new EU-US agenda for global change. European Commission. Brussels, 2.12.2020 JOIN (2020) 22 final. Available at: https://ec.europa.eu/info/publications/joint-communication-new-eu-us-agenda-global-change_en (accessed 28.04.2021).

10. Men'shikova A.M. Aktual'nye aspekty torgovo-ehkonomicheskikh otnoshenij SShA i ES. SShA & Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura. 2019, № 9 (597). S. 53-62.

Система Orphus

Loading...
Up