Uzbekistan and Kazakhstan as the Focal States of Central Asia in Washington Policies towards the Region

 
PIIS268667300014782-0-1
DOI10.31857/S268667300014782-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 5
Pages51-68
Abstract

The article analyzes the U.S. policy towards Central Asian countries in general, and Uzbekistan and Kazakhstan, in particular, which, in the opinion of the United States, are the focal countries of the region. The U.S. cooperation with these countries on the entire spectrum of political, economic and social issues meets the common interests and is implemented both on a bilateral as well as multilateral level including all five countries of the region.

The first level of cooperation is implemented on a bilateral basis and covers such issues as economy, agriculture, reforms in the field of education and human rights. The second level of cooperation provides for the expansion of multifaceted regional cooperation in all areas of mutual interest. These include the energy sector, border security, the fight against such cross-border threats as the proliferation of weapons of mass destruction, terrorism, illegal migration, human and drug trafficking, and it seems to be clear that the resolution of all these issues could provide practical assistance to Afghanistan necessary to stick this country to trade, economic and transport communications of Central Asia thus making a great network. Such kind of cooperation between the United States and the countries of the region, carried out on the bilateral level, is intended to give new impetus for the creation of various projects here, in which all countries of the region should become participants, taking into account their opportunities and their growing potential necessary for the effective development of the region within the framework of the United States “Strategy for Central Asia 2019-2025: Advancing Sovereignty and Economic Prosperity”.

At the same time, it is necessary, first of all, to bear in mind the fact that in a situation of the most acute crisis in its depth and scope in Russian-American relations, it seems that Washington's policy towards the countries of the Post-Soviet space in general, and the Central Asian states, in particular which are considered as a special sphere of Russia's influence will be extremely intensified.

KeywordsU.S. policy, Kazakhstan’s foreign policy priorities, Uzbekistan’s foreign policy priorities, Washington, Central Asia
Received23.03.2021
Publication date13.05.2021
Number of characters36061
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Политика новой администрации Джо Байдена в отношении всего постсоветского пространства сохранит преемственность. А это значит, что Вашингтон и впредь не намерен отказываться от своих основных постулатов, на которых зиждется его политика в отношении постсоветских государств. Не случайно в своём первом развёрнутом выступлении по вопросам внешней политики, состоявшемся 4 февраля 2021 г., президент США призвал свою страну «положить конец внешней политике изоляционизма, проводившейся Дональдом Трампом, активизировать усилия, связанные с продвижением демократических процессов за рубежом, усилить противодействие враждебным действиям России и Китая с целью восстановления лидерских позиций Соединённых Штатов в мире» [1].
3 Вот почему курс Вашингтона в отношении постсоветских государств в целом и центральноазиатских стран в частности будет намного активнее, что призвано способствовать реализации основной задачи США, направленной на дальнейшее их дистанцирование от Москвы вплоть до полного отрыва и возможного вхождения в западную орбиту. Поэтому в настоящее время крайне важным для США продолжает оставаться оказание всемерной поддержки независимости постсоветских государств на пути их интеграции в евроатлантические структуры, а также в деле укрепления их безопасности, что может рассматриваться в качестве своего рода надстройки для разработки базиса, необходимого для реализации американской политики.
4

ЦЕНТРАЛЬНОАЗИАТСКИЙ РЕГИОН В СОВРЕМЕННОЙ ПОЛИТИКЕ США

5 Основной интерес Вашингтона на этом направлении тесно связан с «сотрудничеством с сильной и интегрированной Центральной Азией». В рамках «Стратегии США для Центральной Азии на 2019–2025 гг.: продвижение суверенитета и экономического процветания» (United States Strategy for Central Asia 2019-2025: Advancing Sovereignty and Economic Prosperity) Вашингтон будет всячески «способствовать созданию и использованию новых проектов, в которых будут задействованы все страны региона с учётом имеющихся у них возможностей и растущего потенциала, что призвано отвечать взаимным интересам» [2].
6 Вашингтоном особенно приветствуется линия на укрепление суверенитета и независимости стран ЦА, на развитие реформ в области прав человека, на экономическую интеграцию, борьбу с экстремизмом и терроризмом, оказание поддержки для обеспечения стабильности в Афганистане и, наконец, на усиление здесь регионального сотрудничества. На взгляд вашингтонских стратегов, именно «тесное сотрудничество со всеми пятью странами региона будет содействовать продвижению ценностей США и обеспечит противовес влиянию соседей по региону» [2].
7 В Вашингтоне полагают, что Центральная Азия должна стать геополитическим регионом, ориентированным в целом на Юг и отделённым от России. При этом особо отмечается важность и значение ЦА для интересов национальной безопасности США, которая вовсе не измеряется степенью их активности в Афганистане.

Number of purchasers: 0, views: 545

Readers community rating: votes 0

1. Remarks by President Biden on America’s Place in the World. The White House. February 04, 2021. Available at: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2021/02/04/remarks-by-president-biden-on-americas-place-in-the-world/ (accessed 07.02.2021).

2. U.S. Department of State: United States Strategy for Central Asia 2019-2025: Advancing Sovereignty and Economic Prosperity. Available at: https://www.state.gov/united-states-strategy-for-central-asia-2019-2025-advancing-sovereignty-and-economic- (accessed 03.03.2021).

3. Central Asia in 2018: What’s the Future of the C5+1? Geopolitical Monitor. Available at: https://www.geopoliticalmonitor.com/central-asia-in-2018-whats-the-future-of-the-c51/ (accessed 19.11.2020).

4. U.S. Department of State: Agreement for Bringing Peace to Afghanistan between the Islamic Emirate of Afghanistan which is not recognized by the United States as a state and is known as the Taliban and the United States of America. February 29, 2020. Available at: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/02/Agreement-For-Bringing-Peace-to-Afghanistan-02.29.20.pdf (accessed 07.03.2021).

5. O Strategii dejstvij po dal'nejshemu razvitiyu Respubliki Uzbekistan. INFOCOM.UZ. 08.02.2017. Available at: http://infocom.uz/2017/02/08/o-strategii-dejstvij-po-dalnejshemu-razvitiyu-respubliki-uzbekistan (accessed 23.03.2021).

6. Soedinyonnye Shtaty Ameriki i Uzbekistan: nachalo novoj ehry strategicheskogo partnyorstva. Posol'stvo SShA v Uzbekistane. Available at: https://uz.usembassy.gov/ru/the-united-states-and-uzbekistan-launching-a-new-era-of-strategic-partnership-ru/ (accessed 17.02.2021).

7. Uzbekistan i SShA podpisali pyatiletnij plan voennogo sotrudnichestva. IA Regnum. 18.05.2018. Available at: http://regnum.ru/news/polit/2417541.html/ (accessed 15.03.2021).

8. U.S. Department of Defense: Remarks by Secretary Mattis at an Enhanced Honor Cordon Welcoming President Mirziyoyev of the Republic of Uzbekistan to the Pentagon. May 17, 2018. Available at: https://www.defense.gov/Newsroom/Transcripts/Transcript/Article/1524760/remarks-by-secretary-mattis-at-an-enhanced-honor-cordon-welcoming-president-mir// (accessed 19.01.2021).

9. House Armed Services Committee Full Committee Hearing: National Security Challenges and U.S. Military Activities in the Greater Middle East and Africa. March 7, 2019. Available at: https://armedservices.house.gov/2019/3/national-security-challenges-and-u-s-military-activities-in-the-greater-middle-east-and-africa// (accessed 19.02.2021).

10. Uzbekistan nameren prisoedinit'sya k amerikanskoj al'ternative proekta «Odin poyas – odin put'». Kun.uz. 08.07.2020. Available at: https://kun.uz/ru/news/2020/07/08/uzbekistan-nameren-prisoyedinitsya-k-amerikanskoy-alternative-proyekta-odin-poyas-odin-put/ / (accessed 10.12.2020).

11. Joint Statement between the United States and Uzbekistan. U.S. Embassy in Uzbekistan. Available at: https://uz.usembassy.gov/joint-statement-between-the-united-states-and-uzbekistan/ (accessed 27.01.2021).

12. Kazakhstan i Soedinyonnye Shtaty: Rasshirennoe strategicheskoe partnyorstvo v KhKhI veke. Ofitsial'nyj sajt Prezidenta Respubliki Kazakhstan. 17 yanvarya 2018 g. Available at: https://www.akorda.kz/ru/events/international_community/foreign_visits/kazahstan-i-soedinennye-shtaty-rasshirennoe-strategicheskoe-partnerstvo-v-hhi-veke (accessed 29.02.2021).

13. Informatsionno-pravovaya sistema normativnykh pravovykh aktov Respubliki Kazakhstan. IPS «Әdіlet». Available at: http://adilet.zan.kz/rus/docs/Z100000300_ (accessed 11.01.2021).

14. Kazakhstan ratifitsiroval izmeneniya v soglashenie s SShA o tranzite gruzov. RIA Novosti. Available at: https://ria.ru/20180505/1519943105.html (accessed 03.03.2021).

15. Kazakhstan ratifitsiroval protokol, razreshayuschij SShA perevozit' spetstekhniku v Afganistan cherez Kaspij. Kursiv. Available at: https://kursiv.kz/news/politika/2018-05/kazakhstan-ratificiroval-protokol-razreshayuschiy-ssha-perevozit-spectekhniku?page=2 (accessed 09.03.2021).

16. Written Testimony of Emilia A. Puma, Acting Deputy Assistant Secretary for South and Central Asian Affairs before the House. Foreign Affairs Subcommittee for Europe, Eurasia, and Emerging Cent. Available at: https://docs.house.gov/meetings/FA/FA14/20180927/108728/HHRG-115-FA14-Wstate-PumaE-20180927-U1.pdf (accessed 03.02.2021).

17. Joint Statement between the United States and Uzbekistan. U.S. Embassy in Uzbekistan. Available at: https://uz.usembassy.gov/joint-statement-between-the-united-states-and-uzbekistan (accessed 27.01.2021).

18. Vizit gossekretarya SShA M. Pompeo v Kazakhstan: pyat' glavnykh zayavlenij. Sputnik Kazakhstan. Available at: https://ru.sputnik.kz/politics/20200202/12720948/gossekretar-usa-pompeo-kazakhstan-zayavlenia.html (accessed 19.02.2021).

19. Joshua Kucera. Clinton's Dubious Plan to Save Afghanistan with a 'New Silk Road'. The Atlantic. November 2, 2011. Available at: https://www.theatlantic.com/international/archive/2011/11/clintons-dubious-plan-to-save-afghanistan-with-a-new-silk-road/247760// (accessed 15.01.2021).

20. Andrew Chatzky and James McBride. China’s Massive Belt and Road Initiative. Council on Foreign Relations Backgrounder. Available at: https://www.cfr.org/backgrounder/chinas-massive-belt-and-road-initiative// (accessed 17.01.2021).

21. Bzhezinskij Zb. 2018. Velikaya shakhmatnaya doska. Moskva: Izdatel'stvo AST. 384 s. (Per. s angl.)

22. Umida Hashimova. 2020. U.S. Pledges $2 Million to Uzbekistan. The true nature of U.S. investment in Uzbekistan, and all of Central Asia, is broader than just direct financial assistance packages. The Diplomat. February 10, 2020. Available at: https://thediplomat.com/2020/02/us-pledges-2-million-to-uzbekistan/ (accessed 19.03.2021).

Система Orphus

Loading...
Up