U.S. Data Diplomacy: Imperatives, Apparatus, and Scope

 
PIIS268667300013205-5-1
DOI10.31857/S268667300013205-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 1
Pages104-116
Abstract

U.S. data diplomacy applies of analysis of social networks and target audiences to conduct effective digital campaigns and detect hostile information of adversaries in social media.

The development of the data diplomacy is reported to be determined by new challenges that, in the opinion of the American establishment, are referred to the success of Russian information activities and digital diplomacy. The main apparatus of the data diplomacy is the Global Engagement Center established during the second administration of Barack Obama. During the Administration of Donald Trump, the Center has become a new facility for digital and data diplomacy receiving huge federal financial support. The primary functions are to make big data analysis relative target audience in social networks, to shape strategies and digital campaigns. Europe has been declared to be main region where U.S. projects in the data diplomacy are carried out to roll back and deter the digital diplomacy of Russia.

KeywordsUnited States, data diplomacy, digital diplomacy, public diplomacy
Received16.06.2020
Publication date18.01.2021
Number of characters29868
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 В настоящий момент во внешнеполитическом механизме США проходят существенные изменения – публичная и цифровая дипломатия, которые были основаны на традиционных обменах в области культуры, образования и пр., а также на использовании социальных сетей для распространения информации и формирования диалога с пользователями сети интернет – заменяются на дипломатию данных. Этот новый внешнеполитический инструмент подразумевает использование «больших данных», искусственного интеллекта, ботов и прочих технологических новинок для сдерживания распространения в социальных сетях информации, источники которой обозначены правительством США как недружественные.
3 Вызовы со стороны различных государств обусловили применение новых технологий в лице дипломатии данных. Сейчас к таким странам отнесена Россия – её цифровая дипломатия и информационная деятельность. Различные новые технологии, такие как большие данные или искусственный интеллект, оказались основным инструментом во внешнеполитическом курсе в отношении России, а дипломатия данных (data diplomacy) стала использоваться на российском направлении для выявления целевой аудитории, которая, по мнению США, оказалась под «пагубным» влиянием (malign influence) российской информации, и для создания и распространения нужной информации среди миллиардной аудитории пользователей.
4 Однако в реальности обвинения России во вмешательстве в президентскую избирательную кампанию 2016 г. являются основными причинами для подобных инструментов в США. Начало развития дипломатии данных датируется 2013–2014 гг., когда американские эксперты стали утверждать, что на фоне уменьшения финансирования русскоязычного международного вещания и цифровой дипломатии США, Москва оказалась основным источником новостей на русском языке для мировой аудитории [Tsvetkova. 2019: с. 1-13]. Действительно, охват населения в России со стороны столпов информационной составляющей внешней политики США, таких как «Голос Америки» и «Радио Свободная Европа/Радио Свобода», в традиционном и цифровом форматах – сайты, твиты или посты, а также видеоролики – оценивался в 0,1–0,3%, что стало невиданным провалом информационной политики США [1]. Возвращение Крыма в состав Российской Федерации стало ещё одним триггером реализации дипломатии данных. Власти США увидели, что Москва набрала очки в период ослабления информационного американского присутствия в России и на постсоветском пространстве, доминирует в русскоязычной медиасфере и сумела значительно развить информационную политику и создать соответствующую инфраструктуру. Другими словами, борьба за русскоязычную аудиторию в России, на постсоветском пространстве и в мире в целом стали основной причиной для развития цифровых инструментов американского правительства.

Number of purchasers: 1, views: 540

Readers community rating: votes 0

1. U.S. Congress. Inspection of U.S. International Broadcasting to Russia. Available at: https://oig.state.gov/system/files/217908.pdf (accessed June 10, 2020).

2. U.S. Congress. Ukraine Freedom Support Act of 2014. PL 113–272. Available at: https://www.congress.gov/113/plaws/publ272/PLAW-113publ272.pdf (accessed June 10, 2020).

3. Broadcasting Board of Governors. Performance and Accountability Report, 2016. Available at: https://www.bbg.gov/wp-content/media/2016/11/BBG-FY-2016-PAR-Final.pdf (accessed June 10, 2020) 19.05.2018).

4. U.S. Advisory Commission on Public Diplomacy. Comprehensive Annual Report on Public Diplomacy and International Broadcasting, 2018. Available at: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/05/2018-ACPD.pdf (accessed June 10, 2020).

5. U.S. Congress. Consolidated Appropriations Act, 2019. P. L. 116–6. Available at: https://www.congress.gov/bill/116th-congress/house-joint-resolution/31 (accessed June 10, 2020).

6. U.S. House Committee on Foreign Affairs. Testimony by the Director of the Alliance for Securing Democracy. May 21, 2019. Available at: https://foreignaffairs.house.gov/2019/5/undermining-democracy-kremlin-tools (accessed June 10, 2020).

7. U.S. Congress. John C. McCain National Defense Authorization Act. P. L. 115–232. Available at: https://www.congress.gov/115/plaws/publ232/PLAW-115publ232.pdf (accessed June 10, 2020).

8. U.S. Congress. Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act. P. L. 11–44 Available at: https://www.congress.gov/bill/115th-congress/house-bill/3364/text (accessed June 10, 2020).

9. U.S. Advisory Commission on Public Diplomacy. Comprehensive Annual Report on Public Diplomacy and International Broadcasting, 2016. Available at: http://www.state.gov/pdcommission/reports/index.htm (accessed June 10, 2020).

10. U.S. House Committee on Appropriations. Statement by the Director of the U.S. Agency for Global Media. July 10, 2019. Available at: https://appropriations.house.gov/events/hearings/united-states-efforts-to-counter-russian-disinformation-and-malign-influence (accessed June 10, 2020).

11. U.S. Committee on Foreign Relations. Statement
 by the Coordinator for the Global Engagement Center. March 5, 2020. Available at: https://www.foreign.senate.gov/hearings/the-global-engagement-center-leading-the-united-states-governments-fight-against-global-disinformation-threat (accessed June 10, 2020).

12. Global Engagement Center. Technology Engagement Team, 2019. Available at: https://www.state.gov/the-global-engagement-centers-technology-engagement-team/ (accessed June 10, 2020).

13. U.S. Senate Committee on the Judiciary. Hearings. Extremist Content and Russian Disinformation Online: Working with Tech to Find Solutions. October 31, 2017. Available at: https://www.judiciary.senate.gov/meetings/extremist-content-and-russian-disinformation-online-working-with-tech-to-find-solutions (accessed June 10, 2020).

14. U.S. Agency for Global Media. Budget Justification, 2020. Available at: https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2019/03/USAGMBudget_FY20_CBJ_3-15-19.pdf (accessed June 10, 2020).

15. U.S. Agency for Global Media. Office of Internet Freedom, 2019. Available at: https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2019/06/USAGM-OIF-FactSheet-2019-06-25-19.pdf (accessed June 10, 2020).

16. U.S. Congress. Defending American Security from Kremlin Aggression Act. S. 3336. Available at: https://www.congress.gov/115/bills/s3336/BILLS-115s3336is.pdf (accessed June 10, 2020).

17. Tsvetkova N., Rushchin D., Shiryaev B., Yarygin G., Tsvetkov I. 2020. Sprawling in Cyberspace: Barack Obama’s Legacy in Public Diplomacy and Strategic Communication. Journal of Political Marketing. b/n. DOI: 10.1080/15377857.2020.1724425

18. Tsvetkova N. Russian Digital Diplomacy: A Rising Cyber Soft Power? In A. Velikaya & G. Simons (Eds). Russia’s Public Diplomacy: Evolution and Practice. London, New York: Palgrave Macmillan, 2019. P. 103–118.

Система Orphus

Loading...
Up