Lobbying the Interests of Egypt in the USA under the President Abdel Fattah el-Sisi

 
PIIS268667300013202-2-1
DOI10.31857/S268667300013202-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Oriental Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 1
Pages53-69
Abstract

The research looks at attempts by Egypt under the President al-Sisi rule to lobby the U.S. government and Congress. The author explores lobbyists registration statements pursuant to the Foreign Agents Registration Act of 1938 and service contracts with Egypt's authorities. The goal of this research is to identify means and ways of lobbying and willing consequences.

The lobbyists were hired to identify key decision makers in the U.S. government who may impact the U.S.-Egypt relations, and facilitate meetings with those individuals. Behaviour of Egypt's lobbyists demonstrates links with some pressure groups. The lobbyists used mainly influencing the Administration of the U.S. and lawmakers in Congress and influencing a general public by media outlets. The main fields of lobbying were: supporting of the U.S. military and economic aid; easing of the U.S. anxiety for unlawful or arbitrary killings by the Egypt's government or its agents, interference with the rights of peaceful assembly and control of authorities over registration and financing of nongovernmental organizations (NGOs).

Main arguments of the lobbyists were: the U.S. should help it's key ally in the Middle East to fight domestic and regional terrorism, to build the institutions of an inclusive democratic state and the U.S. should keep the military aid flowing lest Egypt become a failed state.

The author states that Cairo’s “strategic relationship” with Washington helped lobbying but main obstacle was an oppression American and other foreign NGO in Egypt. The only revision of charges on American NGO's employees improved bilateral relations. Also, the case study reveals that the lobbyists used limited ways of influencing and only some pressure groups were engaged. They didn't try influencing via legislation and grassroots, didn't influence opinion makers through personal ties. The attempt to use expert influence have revealed a lack of understanding of how the expert community works. There is no sign of a common Arab agenda in Egypt's lobbying in the US. But there are signs of close cooperation between Egypt and the UAE.

KeywordsU.S., Egpyt, FARA, think tanks, lobbying, PR, GR, Arab lobby
Received18.01.2021
Publication date18.01.2021
Number of characters30415
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Системный подход, используемый в данном исследовании, позволяет установить цели, средства и механизмы влияния на американскую политическую систему египетских лоббистов, оценить эффективность их действий и нанятых ими групп давления. Оценка эффективности основывается не столько на соотношении результатов к затраченным средствам, сколько на степени достижения результата. Исследование египетского опыта лоббирования важно и с практической точки зрения, когда речь заходит о попытках продвижения российских интересов в Вашингтоне и поиске тех элементов, которые можно заимствовать из системы лоббирования китайских, израильских, турецких интересов и других лобби. В первом приближении у Каира и Москвы, несмотря на множество различий между странами и их интересами, стартовые условия для лоббирования в США похожи. Как и РФ, Египет подвергается критике за отступление от норм демократии и нарушение прав человека. Есть и другие аналогии. Египетские интересы для США точно не стоят на первом месте в сравнении, например, с израильскими или китайскими. Суммы, которые Египет считает возможным потратить на лоббизм, также сравнимы с российскими [Перегудов С.П. и др., 2009].
3 Когда идёт речь о лоббировании внешними игроками решений, принимаемых законодательной или исполнительной ветвью власти США, представляется важным исследовать взаимосвязанность интересов США и интересов внешних сил и влияние этой взаимосвязи на процесс лоббирования. Китай, например, использует для продвижения своих интересов в США сильную взаимозависимость бизнеса и возможности своей диаспоры [Wagreich S., 2013: 130-160]. Эффективность израильского лоббирования объясняется сродством стратегических интересов на Ближнем Востоке и встроенностью произраильского лобби в американский политический механизм, не говоря уже о том, что формальная часть произраильского лобби (Американо-израильский комитет по связям с общественностью) существует в исключительных условиях и не подпадает под действие закона «О регистрации иностранных агентов» (Foreign Agents Registration Act of 1938, FARA) [1].
4 У Каира тоже есть свои рычаги: он по-прежнему играет роль в определении будущего палестинских территорий, является частью договорной конструкции безопасности Израиля, а также борется с ячейкой «Исламского государства» на Синайском полуострове.
5 В 2011 г., приветствовав «арабскую весну» в Египте и признав М. Мурси законной властью, США попытались выстроить отношения с новыми властями, даже когда были закрыты американские НПО, а их сотрудники арестованы [Aftandilian G.L., 2013: 8]. Свержение «Братьев-мусульман» и арест М. Мурси Вашингтон признал военным переворотом и не спешил восстанавливать отношения с возродившимся режимом военных. На время были приостановлены поставки вооружений, последовали обвинения в нарушении прав человека и призывы защитить от геноцида христиан-коптов и езидов [2]. Более того, государственные репрессии, ударив по «Братьям-мусульманам», затем распространились на широкий круг оппозиции и гражданских активистов. По мере преследования любых оппозиционных групп нарастала критика египетского президента ас-Сиси со стороны Вашингтона. Всё это характеризует обстановку, непосредственно влияющую на лоббирование египетских интересов в США. Отношения улучшились при Д. Трампе. Вступив в президентскую гонку 2016 г., Трамп называл ас-Сиси «фантастическим парнем, который всё сделал, как надо» [3]. Ас-Сиси был дважды принят Трампом в Белом доме – в 2017 и в 2019 г. Однако при всём взаимопонимании с Д. Трампом внутреннюю политику президента АРЕ серьёзно критикует Конгресс США. Именно на изменение его позиции в первую очередь направлены действия египетских лоббистов.

Number of purchasers: 0, views: 636

Readers community rating: votes 0

1. Giraldi P. Should AIPAC Register As A Foreign Agent? The American Con-servative. 28.07.2017. Available at: https://www.theamericanconservative.com/articles/aipac-should-register-as-a-foreign-agent/ (accessed 26.07.2020).

2. H.R.3942 — 114th Congress (2015-2016) Save Christians from Genocide Act, H.R.5974 — 114th Congress (2015-2016) Coptic Churches Accountability Act, H.Res.673 — 115th Congress (2017-2018), Expressing concern over attacks on Coptic Christians in Egypt.

3. Trump praises Egypt's al-Sisi: 'He's a fantastic guy'. Politico, 22.09.2016. Available at: https://www.politico.com/story/2016/09/trump-praises-egypts-al-sisi-hes-a-fantastic-guy-228560 (accessed 24.09.2020).

4. The Center for Responsive Politics. Available at: https://www.opensecrets.org/fara/countries/146?cycle=2017 (accessed 24.09.2020).

5. Report of the Attorney General to the Congress of the United States on the Administration of the Foreign Agents Registration Act of 1938, as amended, for the six months ending June 30, 2017. Available at: https://www.justice.gov/nsd-fara/page/file/1021601/download (accessed 24.09.2020).

6. Report of the Attorney General to the Congress of the United States on the Administration of the Foreign Agents Registration Act of 1938, as amended, for the six months ending December 31, 2017. Available at: https://www.justice.gov/nsd-fara/page/file/1085771/download (accessed 24.09.2020)

7. Report of the Attorney General to the Congress of the United States on the Administration of the Foreign Agents Registration Act of 1938, as amended, for the six months ending June 30, 2018, Available at: https://www.justice.gov/nsd-fara/page/file/1194051/download (accessed 24.09.2020).

8. The Administration of the Foreign Agents Registration Act of 1938. Available at: https://search.justice.gov/search?affiliate=justice_fara&op=Search&page=13&query=Egypt+ (accessed 24.09.2020).

9. U.S. suspends significant military aid to Egypt. CNN, October 9, 2013. Available at: https://edition.cnn.com/2013/10/09/world/meast/us-egypt-aid/ (accessed 14.01.2020).

10. Egypt 2016 International Religious Freedom Report. Available at: https://www.justice.gov/eoir/page/file/1013931/download (accessed 24.09.2020)

11. Egypt: ‘Officially, You Do Not Exist’ Disappeared and Tortured in The Name of Counter-Terorism. Available at: https://www.justice.gov/eoir/file/875496/download (accessed 24.09.2020).

12. Egypt 2015 International Religious Freedom Report. Available at: https://www.justice.gov/eoir/file/884536/download (accessed 20.09.2020).

13. An Interview with Egyptian President al-Sisi, BBC News. 06.11.2015. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=KqVPxafKmak (accessed 24.09.2020).

14. The Glover Park Group, LLC Supplemental Statement 2/1/2016-7/31/2016. Available at: https://efile.fara.gov/docs/5666-Supplemental-Statement-20170301-25.pdf (accessed 25.09.2020).

15. Cassidy & Associates, Inc. Supplemental Statement. Available at: https://efile.fara.gov/docs/6272-Supplemental-Statement-20180827-7.pdf (accessed 21.09.2020).

16. The Gulf’s Entanglement in Egypt. Arab Gulf States Institute in Washington. 25.08.2016. Available at: https://agsiw.org/the-gulfs-entanglement-in-egypt/ (accessed 24.09.2020).

17. Egypt’s Top 10 Exports, World's Top Exports. 01.06.2019. Available at: http://www.worldstopexports.com/egypts-top-10-exports/ (accessed 14.09.2020).

18. Egypt – Market Overview. Helping U.S. Companies Export. Available at: https://www.export.gov/article?id=Egypt-Market-Overview (accessed 14.09.2020).

19. U.S. Relations with Egypt. U.S. Department of State. Available at: https://www.state.gov/u-s-relations-with-egypt/#relations (accessed 20.09.2020).

20. Lobbying 2016: U.S. grudgingly accepts new normal with Egypt, Al-Monitor, 08.08.2016, Available at: https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2016/07/us-seeks-stable-egypt.html#ixzz5xftYixzk (accessed 24.09.2020).

21. S.Res.108 - A resolution reaffirming the commitment of the United States to the United States-Egypt partnership.

22. Egypt to amend controversial NGO law as Sisi visits Washington, Al-Monitor, 11.04. 2019. Available at: https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2019/04/sisi-visit-trump-results-new-draft-law-for-ngo-human-rights.html#ixzz60rasOIRr (accessed 04.09.2020).

23. S.J.Res.68 - A joint resolution relating to the disapproval of the proposed export to the Government of Egypt of certain defense articles and services (accessed 24.08.2020).

24. Towards a new NGO law for Egypt: Amendments and reviews. Al-Ahram Weekly, 31.01.2019. Available at: http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/322781/Egypt/Politics-/Towards-a-new-NGO-law-for-Egypt-Amendments-and-rev.aspx (accessed 24.08.2020).

25. The Glover Park Group, LLC Supplemental Statement 2/1/2016-7/31/2016. Available at: https://efile.fara.gov/docs/5666-Supplemental-Statement-20170301-25.pdf (accessed 24.08.2020).

26. Glover Park Group, LLC Supplemental Statement Pursuant to the Foreign Agents Registration Act of 1938. Available at: https://efile.fara.gov/docs/5666-Supplemental-Statement-20160830-24.pdf (accessed 27.09.2020).

27. Trump praises Egypt's Sisi despite concerns about human rights, Russian arms. Reuters, 09.04.2019. Available at: https://www.reuters.com/article/us-usa-egypt-idUSKCN1RL27S (accessed 24.07.2020).

28. Peace to Prosperity. A Vision to Improve the Lives of the Palestinian and Israeli People. 28.01.2020. Available at: https://www.whitehouse.gov/peacetoprosperity/ (accessed 28.08.2020).

29. Prince Bandar bin Sultan: Larger-than-life diplomacy, The Economist, 6 November 2008.

30. Interview of ambassador to the United States, Prince Bandar ibn Sultan. The Washington Post, Feb. 11, 2002.

31. The UAE Secretly Picked Up the Tab for the Egyptian Dictatorship’s D.C. Lobbying, The Intercept, 04.10.2017. Available at: https://theintercept.com/2017/10/04/egypt-lobbying-uae-otaiba-trump-sisi/ (accessed 26.09.2020).

32. CASSIDY & ASSOCIATES, INC. Service Contract, Available at: https://efile.fara.gov/docs/6272-Exhibit-AB-20170128-3.pdf (accessed 26.09.2020).

33. Zyablyuk N. G. 1976. SShA: lobbizm i politika. M.: Mysl'. 207 s.

34. Istomin I.A. 2015. Vneshnepoliticheskaya ehkspertiza v SShA. Sravnitel'naya politika. T. 6. № 1 (18). S. 111–127.

35. Kochetkov G.B., Supyan V.B. 2010. «Mozgovye tsentry» v SShA: nauka kak instrument real'noj politiki. Problemy prognozirovaniya. № 5 (122). S. 52-67.

36. Minakova N V. 2016. Soglasheniya o svobodnoj torgovle i ikh znachenie dlya ehkonomiki SShA. Rossiya i Amerika v XXI veke, №3. Available at: http://www.rusus.ru/?act=read&id=534 (accessed 24.09.2020)

37. Peregudov S.P., Utkin A.I., Kostyaev, S.S. 2009. Lobbizm rossijskogo biznesa v SShA i ES: ehvolyutsiya i perspektivy, M.: ISKRAN, 65 s.

38. Aftandilian G. L. 2013. Egypt's new regime and the future of the U.S.-Egyptian strategic relationship. Open Library, 49 p.

39. Bard M. 2010. The Arab Lobby: The American Component. Middle East Quarterly, Fall, Vol. 17: No. 4, p. 3-15.

40. Sharp J.M. 2019. Egypt: Background and U.S. Relations, The U.S. Congressional Research Service, 12. Available at: https://fas.org/sgp/crs/mideast/RL33003.pdf (accessed 24.09.2020).

41. Glees A. 2009. Arab and Islamic funding of Islamic Studies: a question of Western security. The National Observer, No 81, December 2009– February 2010.

42. Huczko M. 2019. The Pro-Israeli and Pro-Arab Lobby in The United States International Scientific Journal "Science. Business. Society", Year IV, Issue 2. P. 73-76.

43. McGann J. G. 2018 Global Go to Think Tank Index Report. University of Pennsylvania. 01.2019. Available at: https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1017&context=think_tanks (accessed 30.08.2020).

44. McGann J. G. 2008 Global Go to Think Tanks Index Report. University of Pennsylvania, 12. r.35-41. Available at: https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1000&context=think_tanks (accessed 30.07.2020).

45. Shain Y. 1995 Ethnic Diasporas and U.S. Foreign Policy. Political Science Quarterly, no. 109, r. 811-841.

46. Smith T. 2000. Foreign attachments: the power of ethnic groups in the making of American foreign policy, Harvard University Press.

47. Wagreich S. 2013. Lobbying by proxy: A Study of China's lobbying practices in in the United States 1979-2010 and the implication for FARA, Journal of Politics & Society, Vol. 24 Issue 1.

Система Orphus

Loading...
Up