Oceania, Australia and New Zealand in the Context of the U.S.-China Rivalry

 
PIIS268667300012648-2-1
DOI10.31857/S268667300012648-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 12
Pages62-71
Abstract

The article looks at the current state of affairs in Oceania against the background of the growing Chinese influence and the beginning of the U.S.-China rivalry in almost all regions of the world. The author shows what role the region plays for the United States and China and analyzes how the rise of China is affecting the Pacific island states, as well as Australia and New Zealand. He notes that the main driver in relations between China and the Pacific island states is the provision of economic assistance on more favorable terms. As for relations with Australia and New Zealand, China's interest is primarily associated with the purchase of goods it needs, primarily minerals, timber and agricultural products. For the United States, the region is interesting almost exclusively in the context of its military presence there. For some time now, the growing influence of China in Oceania has started to cause strong rejection by Australia and New Zealand, which they explain by concern for their national security. It can be assumed that such a reaction is also largely due to the toughening of the U.S. position in relation to further cooperation with the PRC. The U.S. allies are concerned about the possibility of a military presence of China in Oceania, but in the short and medium term, those concerns are unfounded. The further development of the foreign policy situation in Oceania will be determined not only by China’s activities, but also by the position of the United States. The division of the states of the region into groups loosely defined as pro-American and pro-Chinese is not excluded.

KeywordsOceania, Australia, New Zealand, U.S.-China rivalry, economic aid, strategic partnership, national security
AcknowledgmentThe article was prepared within the project "Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation" supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Received11.11.2020
Publication date03.12.2020
Number of characters22161
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 С начала XXI века Китай приобрёл статус важного внешнеполитического и экономического партнёра стран Океании, включая Австралию, Новую Зеландию и островные государства юго-западной части Тихого океана. С приходом к власти в КНР Си Цзиньпина активность Китая в регионе только возросла. Большой интерес Китая вызывают лесные, минеральные и рыбные ресурсы региона, он также вовлечён в оказание ряду стран финансовой помощи. Усиление влияния Китая в регионе происходит на фоне роста финансового и экономического влияния КНР среди развивающихся и развитых стран, увеличения военного потенциала страны, а также его целенаправленных усилий по обеспечению своего присутствия в зонах важнейших путей сообщения в АТР, в том числе за счёт установления контроля над портовыми сооружениями.
3 В то же время Океания является регионом, где США в существенной степени присутствуют со времён Второй мировой войны. Для них регион имеет стратегическое значение, поскольку там расположены важные военные объекты, такие как радарные установки, системы противоракетной обороны и ракетные испытательные полигоны. Растущее влияние Китая в регионе видится как угроза американскому видению «свободного и открытого Индо-Тихоокеанского региона». В контексте стратегического соперничества с Китаем, которое США провозгласили в своих доктринальных документах, и схожей позиции их союзников, Австралии и Новой Зеландии, представляет интерес проследить, в какой степени Океания является ареной международного соперничества двух великих держав.
4

США В ОКЕАНИИ

5 Со времени окончания Второй мировой войны на Тихом океане субрегион Океании важен для США главным образом с точки зрения свободного прохождения военных кораблей и пролёта военных самолётов, что имеет значение для успешного проецирования силы в АТР. Это отражено в концепции «Свободного и открытого Индо-Тихоокеанского региона». Для обеспечения здесь благоприятной обстановки Соединённым Штатам необходимо поддерживать дипломатические связи со странами этого субрегиона. Как указывается в «Стратегии национальной безопасности США» 2017 г., Вашингтон полагается на Австралию и Новую Зеландию с точки зрения уменьшения уязвимости в сфере экономики и снижения ущерба от стихийных бедствий (то есть в некотором смысле и в сфере безопасности) партнёров США из числа островных государств Тихого океана [1: 47]. О содействии этих стран обеспечению безопасности субрегиона прямо говорится в «Индо-Тихоокеанской стратегии США» [2: 47]. И Вашингтон имеет соглашения о свободной ассоциации с Федеративными Штатами Микронезии, Маршалловыми Островами и Палау. Эти государства формально являются независимыми, сами определяют свою внутреннюю политику при условии консультаций с США и являются членами ООН. Они регулярно получают американскую финансовую поддержку и имеют право безвизового перемещения, проживания, трудоустройства и обучения на территории США. В обмен на это Вашингтон получил неограниченный военный доступ к наземной, морской и воздушной территории этих государств. В том, что касается внешней и оборонной политики, эти страны не могут принимать решений, которые руководство США посчитает недопустимыми [The Political, Security, and Climate Landscape in Oceania. 2020: 12].

Number of purchasers: 0, views: 767

Readers community rating: votes 0

1. National Security Strategy of the United States of America. The White House, Washington DC, December 2017, s. 47.

2. Indo-Pacific Strategy Report, Department of Defense, June 1, 2019 p. 47.

3. Commentary: The future is bright for China, Pacific island countries. Available at: http://www.xinhuanet.com/english/2019-10/21/c_138491033.htm (accessed 10.10.2020)

4. Chinese Aid to the Pacific. Available at: https://chineseaidmap.lowyinstitute.org/ (accessed 10.10.2020).

5. Pale S. Kitaj v Yuzhno-Tikhookeanskom regione: odin shag do absolyutnogo liderstva. Novoe vostochnoe obozrenie, 16.11.2018. Available at: https://ru.journal-neo.org/2018/11/16/kitaj-v-yuzhnotihookeanskom-regione-odin-shag-do-absolyutnogo-liderstva/ (accessed 11.10.2020).

6. Australia snubbed Huawei and completed its undersea cable project to bring high-speed internet to Pacific Islands. Available at: https://www.businessinsider.com/australia-snubs-huawei-finishes-undersea-cables-for-pacific-islands-2019-8 (accessed 11.10.2020).

7. China’s 21st Century Influence in Oceania. Available at: https://pacificpeoplespartnership.org/chinas-21st-century-influence-in-oceania/ (accessed 11.10.2020).

8. Denghua Zhang. 2017. China’s Diplomacy in the Pacific Interests, Means and Implications. Security Challenges, No. 2, pp. 32-53.

9. Köllner P. 2019. Australia and New Zealand recalibrate their China policies: convergence and divergence. The Pacific Review, November 7.

10. Lei Yu. 2016. China–Australia strategic partnership in the context of China’s grand peripheral diplomacy. Cambridge Review of International Affairs, No. 2.

11. Medcalf, R. 2019. Australia and China: Understanding the Reality Check. Australian Journal of International Affairs, No. 2.

12. The Political, Security, and Climate Landscape in Oceania. Ed. by J. Busby. Lyndon B. Johnson School of Public Affairs, the University of Texas at Austin, 2020, 67 p.

13. Wesley-Smith T. 2007. China in Oceania: New Forces in Pacific Politics. East-West Institute, 35 p.

14. Wesley-Smith T. 2013. China's Rise in Oceania: Issues and Perspectives. Pacific Affairs, No. 2, pp. 351-372.

Система Orphus

Loading...
Up