USA Federal Social Expenditures in the period of 2017–2020

 
PIIS268667300012645-9-1
DOI10.31857/S268667300012645-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 12
Pages5-25
Abstract

A government’s greater involvement in social aspects has become key to economic success. Most developed countries have been picking up on this trend, including the United States of America. Increased use of telecommunication technologies, socially focused science research and a growing personal responsibility of citizens for their own well-being have all contributed to this recent shift. The article covers the following main points:

• An analysis of the main social programs in the US during D.J. Trump’s administration, as well as a breakdown of the social budget parameters with an overlook of current social issues resulting from the decline in economic and financial indicators impacted by the COVID-19 pandemic.

• Options for reforms aimed at improving current social and healthcare systems in the USA.

• Social programs fundings.

• Detailed analysis on the changes of the main social metrics (unemployment rate, poverty rate, social income differentiation and national debt) in the past 4 years.

• Short-term and mid-term forecast of how spending is going to roll out in terms of social needs.

KeywordsUSA, social federal expenditures, social budget parameters, President D. Trump. budget deficit, сoronavirus pandemic, health care system, unemployment rate, poverty rate, social income differentiation
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR, project number 19-014-00007 “Evolution of Government’s Role in American Economic Model in XXI Century: Application to Russian Practice”.
Received10.10.2020
Publication date03.12.2020
Number of characters46663
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 В конце XX – первой четверти XXI века в силу существующих и вновь возникающих социально-экономических вызовов в условиях глобальной конкуренции, таких как растущая дифференциация доходов населения, рост бедности, ограниченность бюджетных ресурсов, увеличение пенсионных выплат в связи со стремительным старением населения, неэффективность действующих программ в сфере пенсионного и медицинского страхования, рост дискриминации отдельных этнических групп на рынке труда, усиливается необходимость пересмотра применяемой государственной модели. Также требуется определить оптимальное соотношение между государством и рынком в целях как обеспечения стабильного и эффективного функционирования национальной экономики, так и выявления наиболее уязвимых элементов системы обеспечения социальной безопасности.
3 Способность государства обеспечить формирование финансовых потоков в объёмах, необходимых для успешного решения важнейших социальных и экономических проблем и поддержания социально-политической стабильности в обществе, равно как и обеспечение оптимальной работы системы управления результативностью расходования средств бюджета для повышения уровня и качества жизни населения, становится важнейшим критерием эффективности деятельности конкретных правительств, находящихся у власти. В этом смысле важным обстоятельством является, с одной стороны, используемая государством концепция экономического развития, а с другой – применяемый в конкретной стране принцип построения бюджета.
4 С точки зрения применяемой концепции экономического развития США являются либеральным государством, что определяется его долей в ВВП страны (она составляет 18%), и это свидетельствует об умеренном влиянии государства на экономику. В последние годы наибольшее распространение в экономической литературе получили именно либеральные концепции экономического развития, согласно которым эффективность национальной экономики обратно пропорциональна доле ВВП, перераспределяемой через государственный бюджет. Предполагается, что чем большая часть экономики отдаётся свободному рынку, тем выше эффективность и стабильность системы.
5 Как отмечает в своём исследовании ведущий научный сотрудник ИСКРАН А.Ю. Давыдов, «именно расходами определяется характер государственной политики. Посредством расходов финансируется обеспечение национальной, личной и имущественной безопасности, осуществляется регулирование “провалов рынка”, производится перераспределение ресурсов» [Давыдов А.Ю., 2020].
6

ОСОБЕННОСТИ РАСХОДНОЙ ЧАСТИ ФЕДЕРАЛЬНОГО БЮДЖЕТА США

7 В США, как и в большинстве развитых стран, бюджет строится по программному (функциональному) принципу, когда расходная часть формируется путём суммирования в рамках основных государственных программ на основе национальной бюджетной классификации и включает следующие «социальные статьи»: 500 Образование, занятость и социальное обслуживание; 550 Здравоохранение; 570 Государственная программа бесплатной медицинской помощи «Медикэр»; 600 Государственные гарантии получения дохода; 650 Социальная безопасность; 700 Выплаты и услуги ветеранам.

Number of purchasers: 0, views: 590

Readers community rating: votes 0

1. Fiscal Year 2021, Historical Tables, Budget of the U.S. Government, Office of Management and Budget budget.gov. Table 1.1, 1.2, 7,1, Congressional Budget Office, January 2020 Baseline Forecast – Data Release (Calendar Year)

2. The Budget and Economic Outlook: 2020 to 2030, January 28, 2020. Available at: https://www.cbo.gov/publication/56020 (accessed 28.01.2020).

3. Remarks by President Trump at the Economic Club of New York. Economy&Jobs. November 12, 2019 // http://www.whitehouse.gov/briefings-statements/remarks-president-trump-economic-club-new-york-new-york-ny/.

4. Ehkonomika SShA vo vtorom kvartale rukhnula na rekordnuyu velichinu. Available at: https://www.rbc.ru/economics/30/07/2020/5f22bc5d9a79475c618f3376 (accessed 20.01.2020).

5. H.R.266 - Paycheck Protection Program and Health Care Enhancement Act. 16th Congress (2019-2020). Available at: https://www.congress.gov/bill/116th-congress/house-bill/266 (accessed 22.09.2020).

6. Current U.S. Federal Budget. Available at: https://www.thebalance.com/current-u-s-federal-budget (accessed 23.09.2020)

7. Gallup News Service. Paper: Gallup Poll Social Series: Economy & Personal Finance by Jeff Jones, Lydia Saad, April 1-14, 2020 https://news.gallup.com/topic/economy.asp; https://news.gallup.com/poll/308936/personal-finances-future-concerning-present.aspx (accessed 12.05.2020)

8. Justin Maccarthy. Three in Four in U.S. Have Self-Isolated in Their Household. April 8, 2020. Available at: https://news.gallup.com/poll/307760/three-four-self-isolated-household.aspx (data obrascheniya 17.04.2020).

9. In U.S., More Fear COVID-19 Illness Than Financial Harm By Lydia Saad. April 16, 2020. Available at: https://news.gallup.com/poll/308504/fear-covid-illness-financial-harm.aspx (accessed 20.04.2020)

10. OECD (2019) OECD Social Expenditure database. Available at: https://www.oecd.org/social/expenditure.htm (accessed 17.04.2020).

11. Characteristics and Financial Circumstances of TANF Recipients Fiscal Year (FY) 2016. Available at: https://www.acf.hhs.gov/sites/default/files/ofa/fy16_characteristics.pdf (accessed 7.08.2020). TANF: Total Number of Recipients. Fiscal and Calendar Year 2019. Available at: https://www.acf.hhs.gov/sites/default/files/ofa/fy2019_tanf_caseload_trec.pdf

12. Berchick E.R., Barnett J.C., Upton R.D. Health Insurance Coverage in the United States. 2018. Washington, US Census Bureau, 2019. Available at: https//www.census.gov/library/publications/2019/demo/p60-267.html (accessed 13.09.2020).

13. Rejting stran mira po urovnyu raskhodov na obrazovanie. Gumanitarnaya ehntsiklopediya: Issledovaniya // Tsentr gumanitarnykh tekhnologij, 2006–2020 (accessed 12.09.2020).

14. Fiscal Year 2021, Historical Tables, Budget of the U.S. Government, Office of Management and OUTLAYS BY FUNCTION AND SUBFUNCTION. Available at: https://www.cbo.gov/publication/56237 (accessed 22.09.2020).

15. Aleksandrova O.G. Berezina N.V., 2014. Otsenka sotsial'nykh programmnykh raskhodov byudzheta SShA // Vestnik Chuvashskogo universiteta. №3. S. 104-108

16. Babich S.N. 2017. Voprosy nalogovo-byudzhetnogo regulirovaniya v prezidentskoj kampanii 2016 goda (glava 17) //Obespechenie sotsial'no-ehkonomicheskoj bezopasnosti v nachale XXI veka: opyt SShA. Pod red. d.eh.n., prof. V.B. Supyana. M.: Izdatel'stvo «Ves' Mir», 496 s. ISBN 978-5-7777-0708-6

17. Davydov A.Yu. 2020. Makroehkonomicheskaya politika administratsii Trampa // SShA & Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura. №7, s.26-41. DOI: 10.31857/S268667300010133-6

18. Lebedeva L.F. 2020. Sotsial'nye orientiry administratsii D. Trampa i ikh vospriyatie v amerikanskom obschestve // SShA & Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura, №:6 s. 5-19, DOI 10.31857/S268667300009767-3

19. Sudakova N.A. 2020. Resursy i instrumenty nauchnoj politiki SShA v bor'be s koronavirusom // Rossiya i Amerika v XXI veke [Ehlektronnyj zhurnal], №3. DOI 10.18254/S207054760011701-8

20. Travkina N.M. SShA: menyayuschejsya algoritm razvitiya / Institut SShA i Kanady RAN. M.: Izdatel'stvo «Ves' Mir», 2018. 264 s.

Система Orphus

Loading...
Up