Formation Mechanism of the American Public Diplomacy’s Strategy

 
PIIS268667300008882-0-1
DOI10.31857/S268667300008882-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 4
Pages109-119
Abstract

The purpose of this article is to examine and to analyze the formation mechanism of the American public diplomacy’s strategy. Author explores and compares the concepts of “public diplomacy” and “foreign-oriented propaganda” with regard to the modern foreign policy of the US. After examining the terminology of the relevant official documents author suggests that the term “public diplomacy” is being used by the American officials as an euphemism for the term “propaganda” Analyzing the US strategic documents author identifies the main state institutions, responsible for the development of public diplomacy goals and objectives and the institutions, responsible for their implementation. In addition, author identifies the efficiency assessment procedure for those departments. Finally, author discovers the form of interconnection between those agents in the framework of the public diplomacy strategy’s formation process. Throughout the research author has discovered that few actors play the main role in the formation of the American public diplomacy’s strategy: State Department, Department of Defense, Presidential Administration (who is responsible for constructing the unified plan) and president of the United States himself as it remains up to him to approve this plan. Article highlights the deep incorporation of foreign-oriented propaganda into the American foreign policy strategic planning. Therefore author suggests that propaganda is an integral part of all American foreign policies regardless of whether those policies concern relationships with allies, partners or rivals. Author concludes that even though D. Trump’s administration demonstrates less interest in foreign-oriented propaganda comparing to the previous ones, the successful mechanism of American public diplomacy is unlikely to deteriorate any time soon due to the described incorporation into the system of political planning.

KeywordsPublic diplomacy, propaganda, strategic communication, strategy, planning, institutions, State Department, Department of Defense
Received10.02.2020
Publication date10.04.2020
Number of characters24845
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

Под пропагандой автор статьи понимает информацию, идеи, мнения или образы, которые транслируются, публикуются либо ещё как-то распространяются с целью повлиять на мнение людей, и рассматривает её в контексте внешнеполитического применения. Также автор разделяет точку зрения Э. Галлиона, согласно которой «публичная дипломатия» – это лишь эвфемизм для обозначения пропаганды, понадобившийся, поскольку последняя стала употребляться в исключительно негативной коннотации [Cull N., 2006].

2 Хотя институционализация пропаганды в США на государственном уровне начинается с 1917 г.1, понятие «публичной дипломатии» формулируется Э. Галлионом лишь в 1965 г., а в официальных документах федерального правительства США этот термин начинает фигурировать в 1999 г. с появлением должности заместителя государственного секретаря по вопросам публичной дипломатии и связям с общественностью. Вследствие этого хронологические рамки данного исследования охватывают лишь период последних десятилетий. 1. Комитет общественной информации (также известный как Комитет Крила – Creel Committee – по имени главы комитета журналиста Джорджа Крила) был учреждён 14 апреля 1917 г. Независимое правительственное агентство США, созданное с целью оказания влияния на общественное мнение.
3 В вопросах публичной дипломатии внимание исследователей, как правило, сконцентрировано на механизме реализации и на её практических проявлениях. Однако в основе любой политической деятельности, направленной на достижение определённой цели, должна лежать соответствующая стратегия. В США не вполне сформировалась традиция издания стратегического документа, регулирующего сферу публичной дипломатии (который в том числе служит источником для формирования понятийного аппарата исследований в этой области). Например, при администрации Д. Трампа стратегических документов по данной тематике вообще не появлялось, что может говорить как об отсутствии у президента интереса к этому вопросу, так и о том, что предыдущая редакция соответствующего документа удовлетворяет республиканской политической повестке. Решения Д. Трампа вполне ясно демонстрируют, что его мало волнует имидж США в глазах международной общественности. Гораздо больше он заботится о положительном мнении внутренней аудитории, что склоняет чашу весов к первой версии.
4 Попытки сформулировать всеобъемлющий стратегический документ публичной дипломатии предпринимались в периоды правления Дж. У. Буша и, особенно, Б. Обамы. Национальная стратегия США для публичной дипломатии и стратегических коммуникаций (U.S. National Strategy for Public Diplomacy and Strategic Communication) [1] в 2007 г., Национальные основы стратегических коммуникаций (National Framework for Strategic Communication) [2] в 2010 г. и Обновлённые национальные основы стратегических коммуникаций (Update on National Framework for Strategic Communication) [3] в 2012 г. – формируют основу используемых сегодня в США стратегических документов по внешнеполитической пропаганде. При этом в 2010 г. был выпущен доклад Госдепартамента «Публичная дипломатия: Укрепляя связи США с миром, стратегический подход для XXI века» (Public Diplomacy: Strengthening U.S. Engagement with the World: A Strategic Approach for the 21st Century), который сами составители назвали «первой фазой процесса формирования детализированного стратегического плана для публичной дипломатии» [4]. Идеи этого доклада нашли отражение в Обновленных национальных основах стратегических коммуникаций 2012 г. Все документы последовательны, однако они смешивают понятия «публичной дипломатии» и «стратегической коммуникации».

Number of purchasers: 0, views: 969

Readers community rating: votes 0

1. Cull N. 2008. 'Public Diplomacy' Before Gullion: The Evolution of a Phrase. Routledge Handbook of Public Diplomacy. Snow N., Taylor P.M., eds. New York: Routledge. 404 p.

2. Nye J. 2004. Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York: Public Affairs. 208 p.

3. Gregory B. 2005. Public Diplomacy and Strategic Communication: Cultures, Firewalls, and Imported Norms. Paper presented at the American Political Science Association conference on international communication and conflict. George Washington University and Georgetown University. Washington, D.C. Available at: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.112.7338&rep=rep1&type=pdf (accessed 27.01.2020).

4. U.S. National Strategy for Public Diplomacy and Strategic Communication. Strategic Communication and Public Diplomacy Policy Coordinating Committee (PCC). 2007. Available at: https://2001-2009.state.gov/documents/organization/87427.pdf (accessed 27.01.2020).

5. National framework for strategic communication. White House. 2010. Available at: https://www.hsdl.org/?abstract&did=27301 (accessed 27.01.2020).

6. Update on National framework for strategic communication. White House. 2012. Available at: https://www.hsdl.org/?view&did=704809 (accessed 27.01.2020).

7. Public Diplomacy: Strengthening U.S. Engagement with the World. A Strategic Approach for the 21st Century. Report. Office of the Under Secretary of State for Public Diplomacy and Public Affairs of the United States. 2010. Available at: https://www.uscpublicdiplomacy.org/sites/uscpublicdiplomacy.org/files/legacy/pdfs/PD_US_World_Engagement.pdf (accessed 27.01.2020).

8. Report of the Defense Science Board Task Force on Strategic Communication. Washington, D.C.: Defense Science Board, 2004. P.12-13.

9. Joint Publication 1-02: "Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms", Washington D.C., 12 April 2001 (as amended through 17 March 2009).

10. U.S. Department of State. Official website. Available at: https://www.state.gov/ (accessed 27.01.2020).

11. U.S. Department of Defense. Official website. Available at: https://www.defense.gov/ (accessed 27.01.2020).

12. RAND Corporation. Official website. Available at: https://www.rand.org/topics/information-operations.html (accessed 27.01.2020).

Система Orphus

Loading...
Up