U.S. Assistance to Egypt after the Arab Spring: Domestic and External Determinants

 
PIIS032120680005967-7-1
DOI10.31857/S032120680005967-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: The Institute of Oriental Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 8
Pages54-74
Abstract

Within a legion of the U.S. aid recipients, there is a narrow group of the most privileged partners which has included the Arab Republic of Egypt since the signing of the Camp David Agreements. However, the end of the 30-year rule of Hosni Mubarak during the Arab Spring in 2011 induced the United States to reconsider its support to Cairo. Reacting to a series of subsequent governmental changesthe U.S. executive and the Congress sought to use suspending military and economic aid and modifying political, financial and technical conditions of its provision to influence domestic and foreign policies of Egypt. Logic and dynamics of these efforts, as well as the constraints that hindered their implementation under the Barack Obama and Donald Trump presidencies have not been examined yet in detail and with proper attention to the role of various domestic actors’ interests and external developments, namely, the Egypt’s actions and changes in its international environment. The paper draws several key conclusions. Indeed, the United States has demonstrated its willingness to experiment with a truly unique range and combination of methods of using conditional aid as leverage but thisexperimentationprocess was distorted by a mixture of powerful internal and external factors. The domestic political economy of the U.S. military assistance to Egypt, determined by its ‘tied’ status and distinctive financial privileges, and a permanent pressure from defense and pro-Israeli lobbies (and lobbyists occasionally hired by Egypt) had as strong an impact as the U.S. authorities’ intent to obtain perceived benefits from continuing strategic cooperation with Egypt or to avoid risks of ‘losing’ it to competitors, especially Russia. Egyptian governments understood clearly thelogic of the U.S. aid provision and the ways to mitigate the threat of aid suspension, which – notwithstanding a parallel generous support from the Gulf countries to Cairo – may help explain the U.S. failure to accelerate Egypt’s transition to democracy after 2011.

KeywordsUnited States, Egypt, Israel, Arab Spring, military aid, economic aid, democracy promotion, counterterrorism, human rights, Barack Obama, Donald Trump, Congress, military-industrial complex, lobby
Received02.08.2019
Publication date02.08.2019
Number of characters53377
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

Соединённые Штаты Америки уже почти три четверти века остаются крупнейшим мировым донором, широко применяющим инструменты поддержки зарубежных страндля обеспечения своихинтересов. Их уникальный опыт в данной области активно изучается и американистами, и исследоватлями проблем внешней политики по обе стороны Атлантики [Шакиров А.Р., 2011; Глазунова Е.Н., 2012; Хлебникова Л.Р., 2014; Fleck R.K. and Kilby C., 2001; Milner H.V. and Tingley D.H., 2010; Lancaster 2017; Callaway R.L., Matthews E.C., 2009; Zimmermann А.М., 2017 и др.]. США оказывают содействие более чем ста государствам мира, но ряд партнёров находится в особом, привилегированном положении. В их число входит и самая населённая страна арабского мира - Египет.

2 Заключив мир с Израилем 40 лет назад, в 1979 г., Египет стал одним из крупнейших реципиентов американской помощи. К 2019 г. он получил от США более 83,8 млрд долл. Из них примерно 60% предоставляется в виде военной помощи, которая уже много лет составляет около 1,3 млрд долл. в год и тратится исключительно на закупки военной продукции и услуг в США, и около 40% – в виде экономической помощи, объёмы которой с 1979 г. сократились почти в 10 раз: с 1,088 млрд долл. до 112,5 млн долл. в 2019 фин. году [1: 27].
3 В период правления Хосни Мубарака (1981–2011 гг.) помощь Египту считалась «политически неприкасаемой» [Clarke D.L., 1997], и целесообразность её оказания не ставилась под сомнение. Лишь в конце второго срока Дж. Буша-младшего (2005–2009) отдельные члены Конгресса безуспешно попытались обусловить помощь выполнением Каиром определённых политических требований, но натолкнулись на сопротивление тех законодателей, которые были, как показал Л. Бергер [Berger L., 2012], теснее других связаны с оборонными компаниями.
4 Свержение Х. Мубарака в ходе «арабской весны» в феврале 2011 г. и последующее турбулентное политическое развитие Египта заставилиСША гораздо более активно манипулировать помощью, обусловливать её, приостанавливать и возобновлять в зависимости от изменения ситуации в Каире. Эта практика, получившая широкое распространение при президенте Б. Обаме (2009–2017), продолжилась и при его преемнике президенте Д. Трампе.
5 Процесс использования Вашингтоном инструментов управления помощью для оказания политического давления на Египет после 2011 г. имел свою особую динамику и логику, которые заслуживают как можно более детального рассмотрения. Такая постановка проблемы является полностью новой как для американских, так и ближневосточных исследований. К тому же опубликованные труды по развитию американо-египетских отношений (например, Шумилин А.И., 2013; Jadallah, 2016; Zimmermann А. М., 2017; Hassan, 2017 и др.) не покрывают всего рассматриваемого периода. Решение заявленных задач может иметь и практическое значение ввиду расширения масштабов использования Россией механизмов внешней помощи, в том числа на Ближнем Востоке.

Number of purchasers: 2, views: 889

Readers community rating: votes 0

1. Bartenev V.I., 2016. Amerikanskie programmy pomoschi zarubezhnym stranam v oblasti bezopasnosti: proshloe, nastoyaschee, buduschee (chast' I). Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 25: Mezhdunarodnye otnosheniya i mirovaya politika, № 4, c. 204–234.

2. Bartenev V.I., 2018. Blokirovanie pomoschi kak ehlement vneshnepoliticheskogo instrumentariya SShA: dejure i defacto. Vestnik MGIMO-Universiteta, № 6, c. 110–140.

3. Glazunova E.N., 2012. U istokov sodejstviya mezhdunarodnomu razvitiyu: amerikanskaya programma tekhnicheskoj pomoschi razvivayuschimsya stranam Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 25: Mezhdunarodnye otnosheniya i mirovaya politika, № 2, s. 126–157.

4. Khlebnikova L.R., 2014. Instrumenty vneshnej pomoschi v kontekste amerikano-izrail'skogo vzaimodejstviya (1948-2014). Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 25: Mezhdunarodnye otnosheniya i mirovaya politika, № 3, s. 115–149.

5. Shakirov A.R.,2012. SShA: Ofitsial'naya pomosch' razvitiyu. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, № 3, c. 43–51.

6. Shumilin A.I.,2013. SShA–Egipet: v poiskakh novoj modeli partnyorstva. SShA i Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura, №1, c.37-54.

7. Berger L., 2012. Guns, Butter, and Human Rights—the Congressional Politics of U.S. Aid to Egypt American Politics Research, vol.40, no.4, pp. 603-635.

8. Clarke D.L., 1997. US Security Assistance to Egypt and Israel: Politically Untouchable? Middle East Journal, vol. 51, no. 2, pp. 200–214.

9. Crawley M., 2016. ‘We Caved’ Politico Magazine. January-February 2016.

10. Fleck R.K., Kilby C., 2001. Foreign Aid and Domestic Politics: Voting in Songress and the Allocation of USAID Contracts Southern Economic Journal, no.67, pp. 598–617.

11. Callaway R.L., Matthews E.G., 2008. Strategic US Foreign Assistance: The Battle between Human Rights and National Security. Aldershot: Ashgate. 219 p.

12. Gramer R., 2019. Lawmakers Warn Egyptian Leader Over Human Rights Abuses Foreign Policy. 09.04.2019.

13. Hassan O., 2017.The $74 Billion Problem: US–Egyptian Relations after the ‘Arab Awakening’ International Politics, vol. 54, no. 3, pp. 322-337.

14. Jadallah D. 2016. US Economic Aid in Egypt: Strategies for Democratisation and Reform in the Middle East. London: I.B. Tauris. 389 p.

15. Krieger Z., 2012. Egypt vs. Israel: How Congress Weighs the Risks of Cutting Our Aid to Cairo The Atlantic. 16.02.2012.

16. Lancaster C., 2007. Foreign Aid: Diplomacy, Development, Domestic Politics. Chicago, University of Chicago Press. 288 p.

17. McElhinny C. et al,. 2008. beyond the Water's Edge: Measuring the Internationalism of Congress. Washington, DC: Rowman & Littlefield, 238 p.

18. Milner H.V., Tingley D.H., 2010. The Political Economy of U.S. Foreign Aid: American Legislators and the Domestic Politics of Aid Economics and Politics, no.22, pp. 200–232.

19. Rogin J., 2012. Clinton Waives Restrictions on U.S. Aid to Egypt The Foreign Policy. 22.03.2012.

20. Schulberg J., 2014. The Military Coup in Thailand Is Putting the U.S. in an Awkward Position The New Republic. May 24, 2014.

21. Zimmermann A.M. 2017. U.S. Assistance, Development, and Hierarchy in the Middle East. New York: Palgrave Macmillan, 286 p.

Система Orphus

Loading...
Up