U.S. Population Censuses and the Ethno-Racial Question

 
PIIS032120680005176-7-1
DOI10.31857/S032120680005176-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor, Chief Researcher
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssuу 6
Pages5-21
Abstract

The article discusses the history and ideology of the censuses of the population in the United States, a feature of which compared to, for example, the censuses held in European countries, is the use of two categories - race and ethnicity. At the same time, in determining official racial identities, the role of language is usually not taken into account. Historically, race included physical, hereditary, and invariable differences, and ethnicity was seen as a cultural difference, passed on from generation to generation, but could change over time. Therefore, racial discourse presents some groups as different and dangerous, and ethnic discourse depicts them as safe and even colorful. The main racial difference is based on the opposition of groups consisting of whites and groups consisting of non-whites, and racial differences are also defined within groups consisting of non-whites. Thus, censuses are a statistical reflection of a two-term socio-political structure, in which the opposition “white” to “non-white” was viewed as unchanged during the transition from one generation to another and having more significance than racial differences between whites, which disappear after the second generation. In recent decades, special attention has been paid to the ethnic origin of Hispanic Americans, which include Hispanics, Latinos and Spaniards. They, in turn, are counted in the following categories: Mexicans, Americans of Mexican Origin, Chicanos, Puerto Ricans, Cubans and others - Argentines, Colombians, etc.), but they do not constitute a separate race. The modern formulation of the question of languages in censuses is characterized by the fact that in it language behavior is put over hereditary ethno-racial or cultural identity.

Keywordspopulation census, survey, race, ethnicity, mother tongue, national identity, ethnic identity
Received28.05.2019
Publication date29.05.2019
Number of characters37986
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение

 

Переписи населения играют ключевую роль в определении национальных и групповых идентичностей и тесно связаны с наделением и легитимацией политической власти. Результаты последних переписей в США показали, что разделение населения на официальные расовые категории ведёт к юридической и социальной дискриминации людей, обозначаемых как «другие». При определении официальных расовых идентичностей роль языка обычно не учитывается. Однако изучение отношений между языковой идеологией, языком, расой, этничностью и национальной идентичностью является одной из основных задач переписей и обследований, проводимых Бюро переписи населения США (U.S. Census Bureau).

2

Особенностью американской национальной идеологии является использование двух категорий – «раса» и «этничность». Обе эти категории используются для кодирования различий между индивидами и группами с целью отличия их от доминирующей группы, хотя виды различий, которые они обозначают, не идентичны. Исторически «раса» включала физические, наследственные и неизменные различия, а «этничность» рассматривалась как культурное различие, передаваемое от поколения к поколению, но изменяемое во времени. Если расовый дискурс представлял некоторые группы как отличные и опасные, этнический дискурс рисовал их как безопасные и даже колоритные [Urciudi В., 1966].

3

В США термин «раса» идеологически связан с цветом кожи, а исторически он служил основой для оценки социальной ценности человека и для официальной политики, наделявшей его конкретными юридическими, политическими и имущественными правами. Главное расовое различие строилось на противопоставлении групп, состоящих из белых, и групп, состоящих из небелых, внутри которых также существовали расовые различия. Относительно групп белых считалось, что внутри этих групп расовые различия менее значимы и менее постоянны, чем различия между белыми и другими группами.

4

Разделение населения на категории по социальным и культурным критериям связано с возникновением современного национального государства: идеологическое определение нации требовало демаркации и укрепления границ между народами. Переписи сыграли важную роль в создании «воображаемых сообществ» [Anderson В., 1991]: они помогали определить и институционализировать категории, считающиеся релевантными для формирования национальных идентичностей, усиливали осознание общей идентичности среди людей, отнесённых к одной категории. Они также были неотделимы от государственной политики в сфере наделения различных групп правами и привилегиями.

5

В первой половине XIX века идеология расизма переживала подъём, а в середине века «ползучий расизм» в публичном дискурсе использовался для оправдания американской территориальной экспансии. Идеологическая связь между американской идентичностью и пресловутым превосходством белой расы, опиравшаяся на «научный расизм» и евгенические исследования, привела к появлению в переписи 1850 г. новой категории «мулат». А в переписи 1890 г. уже присутствовали категории «белый», «чёрный», «мулат», «квартерон», «октерон», «китаец», «японец» и «индиец» [Nobles М., 2002: 43-70].

Number of purchasers: 2, views: 1062

Readers community rating: votes 0

1. Anderson B., 1991. Imagined Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism (Revised ed.). London: Verso, 240 r.

2. Crawford J., 2008. Loose ends in a tattered fabric: The inconsistency of language rights in the United States. Advocating for English learners: Selected essays. Bristol: Multilingual Matters, 27 r.

3. Dick H.P., 2011. Making immigrants illegal in small-town U.S.A. Journal of Linguistic Anthropology, № 21(August). R. 35–55.

4. Frey W. H., 2018. Analysis of Decennial Censuses and 2010 and 2017 American Community Survey. The Brookings Institution, 216 p.

5. García O., 2009. Bilingual education in the 21st century: A global perspective. West Sussex, UK: John Wiley & Sons, 481 r.

6. Kominski R., 1989. How good is ‘how well’? An examination of the census Englishspeaking ability question. American Statistical Association 1989 proceedings of the Social Statistics Section. R. 333–338.

7. Leeman J., 2018. It’s all about English: the interplay of monolingual ideologies, language policies and the U.S. Census Bureau’s statistics on multilingualism. International Journal of the Sociology of Language, № 252. R. 21–43.

8. Leeman J., 2004. Racializing language: A history of linguistic ideologies in the U.S. Census. Journal of Language and Politics. R. 507–534.

9. Loveman M., 2014. National colors: Racial classification and the state in Latin America. Oxford: Oxford University Press, 400 r.

10. Martinez G.A., 2013. Public health and the politics of Spanish in early 20th century. J. Del Valle (Ed). A political history of Spanish: The making of a language. Cambridge: Cambridge University Press. P. 293-304.

11. Mora G.C., 2014. Making Hispanics: How activists, bureaucrat and media constructed a new American. Chicago: University of Chicago Press, 256 r.

12. Nobles M., 2002. Racial categorization and censuses. D.I. Kertzer, D. Arel (Eds). Census and Identity: The Politics of Race, Ethnicity, and Language in National Censuses. Cambridge: Cambridge University Press. R. 43–70.

13. Pavlenko A., 2002. “We have room but for one language here”: Language and national identity at the turn of the 20th century. Multilingua. № 21. R. 163–196.

14. Urciudi B., 1966. Exposing Prejudice: Puerto Rican Experiences of Language, Race, and Class. Boulder, CO: Westview, 240 r.

Система Orphus

Loading...
Up