The Demand of the “Rigidity Turn” for the Sustainable Development: Contours of the Concept

 
PIIS013216250015998-0-1
DOI10.31857/S013216250015998-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department of Sociology; Chief Researcher
Affiliation:
MGIMO-University
Institute of Sociology of FCTAS RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 10
Abstract

There has been considered the process of the complication of challenges to the sustainable development under the conditions of the global complexity and the dominance of nonlinear trends. It is shown that to interpret the dynamically complex realities entailing uncertainties and socio-natural turbulence, the sociological “turns” to the instruments of the natural sciences have been justified, which allow to produce more valid knowledge about hybrid, short-lived, “liquid” phenomena. However, they give insufficient attention to the realities with rigid characteristics, which play a significant role in the reproduction of the sustainable development. In this regard, we propose the contours of the concept of the “rigidity turn”, which is focused on studying long-lived phenomena that provide existential and ontological security to man, the functionality of society and nature. There are specifically analyzed the following basic phenomena of stability and sustainability with a immanent humanistic content: “home”; living labor; “super-self” and archetypes; collective ideas and myths; traditions; ritualism as a predictable way of living; institutionalized routines, collective habitus, “track”; praxis; episteme; theological knowledge and religious beliefs; “bridge”. The conclusion is made that the “rigidity turn”, based on the interdisciplinary humanistic knowledge, does not oppose the “turns” that interpret the dispersions of globo-local socium and socio-natural turbulences, but it offers an extension of the subject matter of studying of the sustainable development in the context of justifying the significance of the long-lived and humanistic factors. The author relies on the achievements as of the world sociological thought as well as of Russian sociologists, who have made a significant contribution to the study of cultural, historical and spatial features of the country's transition to a balanced solution of economic, socio-cultural problems in the context of the optimal co-development of human and natural resources, humanization of scientific and technological innovation, preservation of the functionality of the ecological environment.

Keywordsglobal complexity, nonlinearity, sustainable development, “rigidity turn”, existential and ontological security, human capital, humanism
Received12.10.2021
Publication date19.10.2021
Number of characters24952
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Нестабильность социоприродных систем, нежелательные последствия технологических инноваций, учащение природных бедствий и рукотворных катастроф знаменуют новые вызовы устойчивому развитию. Для их изучения в социальных науках были предложены подходы в виде методологических «поворотов», основанных на междисциплинарном синтезе и на изменениях исследовательской оптики. Обоснованный У. Беком «космополитический поворот» нацелен на изучение дезорганизации существующего социального порядка на основе «новой грамматики социального», исходящей из признания взаимовлияния как транснациональных идентичностей и сетей, так и национального[Beck, 2004; Бек, 2012]. «Культурный поворот» Дж. Александера предполагает исследование постмодернистских механизмов, производящих плюрализм смыслов, по существу, политически ангажированных вымыслов, оторванных от объективных культурных и исторических реалий, что драматизирует сознание людей, размывает представления о легитимности и нелегитимности [Alexander, 2017]. «Материалистический» / «материально-культурный поворот», «онтологический поворот» (Б. Латур, Дж. Ло, Дж. Хассард, Д. Хикс) интерпретирует дисперсии социума, обусловленные процессом взаимодействия людей и не-человеческих актантов [Latour, 1987; Латур, 2002; Law, Hassard, 1999; Hicks, 2010]. Дж. Урри известен как автор ряда поворотов – «сложности» [Urry, 2003], «мобильности» [Urry, 2008], «ресурсно-климатического» [Urry, 2011; Urry, 2013], «будущего» [Urry, 2016]. Все вышеназванные повороты изучают реалии, имеющие черты дезорганизации и динамичного усложнения. Они: 1) короткоживущие; 2) становящиеся (по П. Штомпке – находящиеся в непрерывном процессе качественного изменения) [Sztompka, 1991]; 3) инновационные; 4) делокализированые; 5) гибридные (представляют собой социоприродные, биотехнологические образования, социоцифровые, полигендерные сущности), лишенные своей прежней аутентичности и упорядоченности. Знание об этих динамичных и сложных реалиях составляет основу современных подходов к изучению устойчивого развития [Blewitt, 2015; Аткиссон, 2015].
2 Для устойчивого развития существенное значение имеют феномены с ригидными свойствами. Они по своей природе 1) долгоживущие; 2) статичные; 3) традиционные; 4) локализованые; 5) имеют социальную, этническую, культурную специфику, родовую гендерно-половую определенность. Необходимо изучать их комплексное воздействие, но с учетом динамично изменяющихся реалий. Для этого может быть востребован «поворот ригидности», предполагающий свою предметную нишу и задействование междисциплинарного знания с гуманистическим стержнем. Заметим, что понятие ригидности (от лат. rigidus – твердый, жесткий, негибкий) в широком смысле слова используется в значениях противодействия изменениям, сформированным физиологическим и психологическим потребностям с обращением к привычным способам мышления и жизнедеятельности. Применительно к современному сложному обществу речь идет о специфической социально-культурной ригидности, позволяющей ему устойчиво развиваться, не допуская внутреннего распада, противодействуя дисфункциональным воздействиям.

Price publication: 0

Number of purchasers: 0, views: 22

Readers community rating: votes 0

1. Alexander J.C. (2017) The Drama of Social Life. Cambridge: Polity Press.

2. Atkinsson A. (2015) The ISIS Agreement: How Sustainability Can Improve Organizational Performance and Transform the World. Moscow: Binom. (In Russ.)

3. Barkov S.A., Markeeva A.V. (2019) Downshifting as Postmodernism in Action. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 18. Sotsiologiya i politologiya [Moscow State University Bulletin. Series 18. Sociology and Political]. Vol. 25. No. 4: 288–308. DOI: 10.24290/1029-3736-2019-25-4-288-308. (In Russ.)

4. Barthes R. (2004) Mythologies. 2nd ed. Moscow: Izd-vo im. Sabashnikovyh. (In Russ.)

5. Bauman Z., Obirek S. (2015) Of God and Man. Cambridge: Polity Press.

6. Beck U. (2004) The Cosmopolitan Turn. In: Gane N. (ed.). The Future of Social Theory. London: Continuum: 143–166.

7. Beck U. (2012) Living in the World Risk Society: The Cosmopolitan Turn. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 12. Politicheskie naiki [Moscow University Bulletin. Series 12. Political Science]. No. 5: 35–52.

8. Beck U. (2016) The Metamorphosis of the World. Cambridge: Polity Press.

9. Blewitt J. (2015) Understanding Sustainable Development. 2nd ed. London: Routledge.

10. Bourdieu P. (1995) Structures, Habitus, Practices. In: Modern Social Theory: Bourdieu, Giddens, Habermas. Novosibirsk: Novosibirsk. un-t: 16–31. (In Russ.)

11. Chernysh M.F., Markin V.V. (eds) (2020) Spatial Development of Small Towns: Social Strategies and Practices. Moscow: FNISTs RAN. (In Russ.)

12. Chugrov S.V. (2017) Post-Truth: Transformation of Political Reality or Self-Destruction of Liberal Democracy? Polis. Politicheskie issledovaniya [Polis. Political Studies]. No. 2: 42–59. DOI: 10.17976/jpps/2017.02.04. (In Russ.)

13. Durkheim E. (1995) Value Judgments and Judgments of Reality. In: Durkheim E. Sociology: Its Subject, Method, Purpose. Moscow: Kanon: 243–259. (In Russ.)

14. Foucault M. (1996) The Archaeology of Knowledge. Kiev: Nika-Center. (In Russ.)

15. Freud S. (1999) Introduction to Psychoanalysis. Lections 16–35. St. Petersburg: Aletheia SPb. (In Russ.)

16. Giddens A. (2003) The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Moscow: Akadem. proekt. (In Russ.)

17. Giddens A. (2004) Runaway World: How Globalization is Reshaping our Lives. Moscow: Ves’ Mir. (in Russ.)

18. Giddens A. (2009) The Politics of Climate Change. Cambridge: Polity Press.

19. Gorshkov M.K. (2020) “There is Such a Profession – Learn about Society”: Selected Articles, Interviews, Biographical Revelation. Moscow: Ves Mir. (In Russ.)

20. Habermas J. (1984) The Theory of Communicative Action. Vol. 1: Reason and Rationalization of Society. Boston: Beacon Press.

21. Habermas J. (1993) The Interconnections between System and Life World under Late Capitalism. Thesis. Vol. 1. No. 2: 123–136. (In Russ.)

22. Habermas J. (2002) Faith and Knowledge. In: Habermas J. The Future of Human Nature. Moscow: Ves’ Mir: 115–132. (In Russ.)

23. Hasegawa K. (2014) Welcome from the Chair of the Japanese Local Organizing Committee. In: XVIII ISA World Congress of Sociology, July 13–19. Yokohama: 17.

24. Hicks D. (2010) The Material-Cultural Turn: Event and Effect. In: The Oxford Handbook of Material Culture Studies. Oxford Univ. Press: 25–98.

25. Horkheimer M., Adorno T. (1997) Dialectic of Enlightenment: Philosophical Fragments. Moscow: Medium; Yuventa. (In Russ.)

26. Jung K.G. (1991) Archetype and Symbol. Moscow: Renaissance. (In Russ.)

27. Kravchenko S.A. (2019) Sociology on the Move: The Demand for Humanistic Digital Turn. Vestnik RUDN. Seriya: Sotsiologiya [RUDN Journal of Sociology]. Vol. 19. No. 3: 397–405. DOI: 10.22363/2313-2272-2019-19-3-397-405.

28. Kravchenko S.A. (2021) Complex Risks of COVID-19 Pandemic: Possible Metamorphization of National into Cosmopolitan Sustainable Development. Sustainability. Vol. 13. No. 5. Article no. 2976. DOI: 10.3390/su13052976.

29. Latour B. (1987) Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press.

30. Latour B. (2002) Give Me a Laboratory and I will Raise the World. Moscow: Logos. (In. Russ.)

31. Law J., Hassard J. (eds) (1999) Actor Network Theory and After. Oxford: Blackwell.

32. Lévi-Strauss C. (1985) Structural Anthropology. Moscow: GRVL. (In. Russ.)

33. Mannheim K. (1994) Diagnosis of our Time: Wartime Essays of a Sociologist. Moscow: Yurist. (In Russ.)

34. Markin V.V. (ed.) (2015) Regional Sociology: Problems of Consolidating the Social Space of Russia. Moscow: Novyi khronograf. (In Russ.)

35. Marx K. (1969) Capital. Moscow: IPL. (In Russ.)

36. Marx K. (2000) Economic and Philosophic Manuscripts of 1844. In: Marx K. Sociology: Collection of the Papers. Moscow: KANON-Press-Ts: Kuchkovo Pole: 41–174. (In Russ.)

37. Maskaev A.I., Chikarova G.I. (2017) Modern Megalopolis and its Influence on Adaptation of Professional Actors in Russia. Vestnik Adygeyskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Regionovedeniye: filosofiya, istoriya, sotsiologiya, yurisprudentsiya, politologiya, kul'turologiya [The Bulletin of the Adyghe State University. Regional Studies Series: Philosophy, History, Sociology, Jurisprudence, Political Science, Cultural Studies]. Iss. 1(194): 108–114. (In Russ.)

38. Merton R. (1992) Social Theory and Social Structure. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 3: 104–114. (In Russ.)

39. Perrow Ch. (1999) Normal Accidents: Living with High Risk Technologies. New Brunswick, NJ: Rutgers Univ. Press.

40. Romanovskiy N.B. (2013) New in Sociology – the “Memory Boom”. In: New Ideas in Sociology. Moscow: Uniti-Dana: 13–23. (In Russ.)

41. Rozov N.S. (2011a) Tracks and Passes: Macrosociological Foundation of the Strategy of Russia in the 21st Century. Moscow: ROSSPEN. (In Russ.)

42. Schultz T.W. (1981) Investing in People. University of California Press.

43. Schutz A. (1995) Returning Home. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 2: 137–145. (In Russ.)

44. Simmel G. (2013). Bridge and Door. Sotsiologiya vlasti [Sociology of Power]. No. 3: 145–150. (In. Russ.)

45. Sztompka P. (1991) Society in Action: The Theory of Social Becoming. Chicago: University of Chicago Press.

46. Temnitskiy A.L. (2017) The Correlation between Terminal and Tool Labor Orientations among Russia’s Employed Population (A Comparative Analysis). Sotsiologicheskiy zhurnal [Sociological Journal].Vol. 23. No. 3: 144–162. DOI: 10.19181/socjour.2017.23.3.5368.

47. Toshchenko Zh.T. (2016) The Main Meanings of the Russian World. In: The LIfe World of Russians: 25 Years Later (Late 1980s − Mid 2010s). Moscow: TsSPiM. (In Russ.)

48. Urry J. (2003) Global Complexity. Cambridge: Polity Press.

49. Urry J. (2008) Mobilities. Cambridge: Polity Press.

50. Urry J. (2011) Climate Change and Society. Cambridge: Polity.

51. Urry J. (2013) Societies Beyond Oil. London: Zed.

52. Urry J. (2016) What is the Future? Cambridge: Polity.

53. Vanderburg W.H. (2016) Our Battle for the Human Spirit: Scientific Knowing, Technical Doing, and Daily Living. Toronto: University of Toronto Press.

54. Vasilenko L.A., Zotov V.V. (2020) Digitalization of Public Administration in Russia: Risks, Casuses, Problems. Tsifrovaya sotsiologiya [Digital Sociology]. Vol. 3. No. 2: 4–16. DOI: 10.26425/2658-347X-2020-2-4-16. (In Russ.)

55. Yanitsky O.N. (2013) Environmental Disasters: Structural and Functional Analysis. Moscow: IS RAN. (In Russ.)

56. Yanitsky O.N. (2018) Socio-ecological Challenges to Russian Megalopolises. Obshchestvennyye nauki i sovremennost [Social Sciences and Contemporary World]. No. 1: 5–16. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up