Political Effects of Social Networks in Russia

 
PIIS013216250004012-6-1
DOI10.31857/S013216250004012-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Sociology of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Institute of Sociology of the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 2
Pages78-87
AbstractAnalysis of the political aspects of the development of Internet social networks is a promising field in political sociology. The cyberspace of the network performs not only a social and communicative function, but also possesses significant political potential. Online social networks have become a phenomenon of social and political life in modern Russia and influence its dynamics and character, acting as a legitimising power mechanism. Integration of public policy into virtual social space causes formation of network forms of political participation for citizens and their new online identities. At the same time, the specifics of online political interactions limit the opportunities for social dialogue, which is already difficult in Russia due to the existence of clearly expressed ideological and value differences in society. The social Internet space serves as a virtual projection of social contradictions and acts as an arena for the clash of political interests. Social networks, although declaring the principles of solidarity, self-organization and collective identity, are in fact stratified, do not imply equality of users, nor do they provide a balance of their interests. Networks provide a wide range of opportunities for political manipulation and influence curation of public consciousness. In Russia, political power uses a number of tools to implement administrative control over the digital social space, which makes one question viability of the network society project as a modern policy-management alternative. Nevertheless, it is hoped that as the network involvement of Russian citizens increases, the political potential of the virtual communication space will increase, too.
Keywordssocial networks, social media, political relations, political involvement, digital technologies, digital inequality, social inequality, civil society, legitimization of political power
Received20.03.2019
Publication date20.03.2019
Number of characters29642
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1

Введение.

2

Сетевизация общества – необратимая глобальная тенденция, имеет повсеместное проявление и выражается в интенсивном распространении горизонтальных форм организации жизни, получившем мощное ускорение благодаря появлению цифровых средств информации и социальной коммуникации. В широком смысле социальные сети, в том числе политического характера, чрезвычайно многообразны и охватывают различные сферы человеческой жизнедеятельности [Сморгунов, Шерстобитов, 2014]. Статья сфокусирована на социальных сетях, функционирующих в виртуальном компьютерном пространстве, как на наиболее динамичном сегменте сетевых общественных взаимодействий в России, рассмотрены тенденции их развития с точки зрения новшеств, которые они привносят в политику и политические отношения.

3 Компьютерные сети, являясь продуктом как социальных, так и технологических трансформаций, дают исследователям возможность осмыслить общественно-политические сдвиги, внесенные новой цифровой эпохой. Одним из продуктивных путей такого осмысления социальной реальности является практикуемый социологами сетевой подход. Однако, несмотря на его популярность и соответствие современным запросам социологического знания, актуальной для российских ученых остается задача систематизации накопленных в его рамках «теоретических идей и практических наработок» [Мальцева, 2018: 4, 12]. Кроме того, в научной среде существует мнение, что для полноценного представления о политической динамике сетевизации социологические теоретические подходы требуют комбинирования с другими методиками, в частности, с теми, которые традиционно используются в политическом анализе общественных явлений и процессов [Быков, 2013: 93, 161]. Сетевая тематика предлагает исследователям богатый эмпирический материал, однако его концептуализации мешает терминологическая неопределенность, сохраняющаяся в научной литературе, несмотря на попытки ее преодолеть. Это касается, в частности, соотношения понятий социальные сети, социальные медиа и новые цифровые СМИ, применительно к которым зачастую употребляются дефиниции, по-разному трактующие их свойства и атрибуты, оставляя открытым вопрос о наличии их общепринятого научного определения [Чэн Ди, 2015; Балуев, Каминченко, 2016].
4

Социальные сервисы Интернета и их распространение в России.

5 Электронные сети хотя и обладают рядом характеристик медийных цифровых структур, не тождественны им. Тем не менее при известных функциональных различиях онлайновые сети (виртуальные средства межличностного и группового общения) и социальные медиа (виртуальные средства производства и распространения информации) могут рассматриваться в едином комплексе, поскольку и те, и другие служат целям социальной коммуникации. К их числу относятся, помимо социальных сетей Интернета в узко-техническом понимании, разнообразные формы виртуальной сетевой коммуникации: блог-службы, форумы, мессенджеры, новостные сайты, социальные каталоги и библиотеки, службы обмена данными (медиахостинги), многопользовательские сетевые игры и другие социальные интернет-сервисы. Общими для них признаками являются базирование на технологических платформах Web 2.0, интерактивность и возможность создания информационного контента компьютерными пользователями-непрофессионалами.

Price publication: 0

Number of purchasers: 2, views: 2825

Readers community rating: 5.0 votes 1

1. Abdrakhmanova G. et al. (2018) Digital Economy Indicators in the Russian Federation: 2018: Data Book. Moscow: NIU VShE. (In Russ.)

2. Abdrakhmanova G. et al. (2018) Digital Economy: a Brief Statistical Collection. Moscow: NIU VShE. (In Russ.)

3. Baluev D.G., Kaminchenko D.I. (2016) Comparative Analysis of “New” and Social Media in the Context of Socio-political and Historical Factors. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filosofiya. Sotsiologiya. Politologiya [Tomsk State University Journal of Philosophy Sociology and Political Science]. No. 1: 153–161. DOI: 10.17223/1998863X/33/16. (In Russ.)

4. Bauman Z. (2008) The Liquid Modernity. Ed. by Y. Asochakov. Saint-Petersburg: Piter. (In Russ.)

5. Bykov I.A. (2013) Net Political Communication: Theory, Practice and Research Methods: a Monograph. Saint-Petersburg: SPGUTD. (In Russ.)

6. Bykov I.A., Khall T.E. (2011) Digital Divide and the Internet-users Political Preferences in Russia. Polis. Politicheskie issledovaniya [Polis. Political Studies]. No. 5: 151–164. (In Russ.)

7. Castells M. (2016) Communication Power: Textbook. Transl. from Eng. N.M. Tylevich. Ed. by A.I. Chernykh. Moscow: NIU VShE. (In Russ.)

8. Cheng Di (2015) Social Media in Solving Urgent Social and Political Problems. Cand. Diss. SaintPetersburg. (In Russ.)

9. Maltseva D.V. (2018) Network Аpproach as a Phenomenon in Sociological Theory. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 4: 3–14. DOI: 10.7868/S0132162518040013. (In Russ.)

10. Miroshnichenko I.V. (2016) Network Public Policy and Management: Monograph. Moscow: ARGAMAK-MEDIA. (In Russ.)

11. Miroshnichenko I.V., Morozova E.V. (2017) Network Public Policy: Outlines of Subject Field. Polis. Politicheskie issledovaniya [Polis. Political Studies]. No. 2: 82–102. DOI: https://doi.org/10.17976/jpps/2017.02.06. (In Russ.)

12. Neyaskin G.N. (2010) Internet in Political Campaigns of the USA and Russia: Comparative Analysis.

13. Biznes. Obshchestvo. Vlast' [Business. Society. Authority]. No. 5: 144–163. (In Russ.)

14. Russian Society after the Presidential Elections in 2018: a Request for Change. Information and Analytical Report. (2018) Moscow: FCTAS RAS. (In Russ.)

15. Rykov Y.G. (2015) Network Inequality and the Structure of Online Communities. Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii [The Journal of Sociology and Social Anthropology]. No. 4(81). Vol. XVIII: 144–156. (In Russ.)

16. Skuratov A.B. (2017) Strats Participants of Local Online Communities: the Main Features and Characteristics. Vestnik YuUrGU. Ser. “Social'no-gumanitarnye nauki” [Bulletin of the South Ural State University. Ser. “Social Sciences and the Humanities”]. No. 1. Vol. 17: 82–88. DOI: 10.14529/ssh170113 (In Russ.)

17. Smorgunov L.V., Sherstobitov A.S. (2014) Political Networks: Theory and Methods of Study: Textbook. Moscow: Aspekt Press Publ. (In Russ.)

18. Soloviev A.I. (2012) “Institutional Networks” of the Russian State and the Strategy of Self-legitimization of the Ruling Regime. Politicheskaya ekspertiza [Political Expertise: POLITEX]. No. 3. Vol. 8: 5–20. (In Russ.)

19. Soloviev A.I. (2017) Mass Consciousness and Public Policy: Crossing Points and Problems of Interaction. Politicheskaya nauka [Political science]. No. 1: 186–203. (In Russ.)

20. Volkov D., Goncharov S. (2017) Russian Media-Landscape: Main Trends in Media-Consumption. Vestnik obschestvennogo mneniya. Dannyie. Analiz, Diskussii [The Russian Public Opinion Herald. Data. Analysis. Discussions]. No. 1-2(124): 105–129. URL: http://www.levada.ru/2017/08/22/16440/ (accessed 16.09.2018). (In Russ.)

21. Volkov D., Kolesnikov A. (2017) We Are Waiting for Change. Is There a Mass Demand for Changes in Russia? Moscow: Moscow Carnegie Center. URL: http://carnegieendowment.org/files/CP_Kolesnikov_Volkov_web_Rus1.pdf (accessed 20.06.2018). (In Russ.)

22. Volodenkov S.V. (2017) Technology Manipulation of Public Consciousness in the Internet Space as a Tool of Political Control. Politicheskaya ekspertiza [Political Expertise: POLITEX]. No. 3. Vol. 13: 57–69. (In Russ.)

23. Volodenkov S.V., Kuznetsov I.I., Evgenyeva T.V. et al. (2014) The Information-technology Design of Political Values in the Russian Segment of Internet Space. Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 12: Politicheskie nauki [Moscow University Bulletin. Ser. 12. Political Science]. No. 5: 113–135. (In Russ.)

24. Zhezhko-Braun I.V. (2017) Hillari Rodham Clinton and Saul Alinsky: “There Is Only the Fight…” Idei i idealy [Ideas and Ideals]. No. 2 (32). Vol. 1: 103–131. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up