Contemporary Practices of Telephone Surveys in the World

 
PIIS013216250003754-2-1
DOI10.31857/S013216250003754-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Sociology and Psychology Department, Samara State University of Economics
Address: Russian Federation, Samara
Affiliation: Sociology and Psychology Department, Samara State University of Economics
Address: Russian Federation, Samara
Affiliation: Sociology and Psychology Department, Samara State University of Economics
Address: Russian Federation, Samara
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 1
Pages127-138
Abstract

The article reviews main approaches and actual trends in telephone surveys in sociological and marketing research. Telephone surveys remain one of the fastest and cheapest ways of primary data collection in sociological and marketing research. They are most consistent with the requirements for representative research. Falsifications of data and measurement errors associated with “interviewer effects” decrease in telephone CATI-surveys. The article describes the approaches and strategies relating to various aspects of the survey – socio-demographic characteristics of landline and mobile phone owners, the dual frame sampling and the problem of plurality, the practice of selecting respondents and conducting interviews, the assessment of failures and cooperation of respondents as well as weighting procedures. In conclusion, various approaches to conducting telephone surveys in Russia are presented.

KeywordsCATI, coverage bias, data collection, dual frame sampling, estimation, nonsampling error, RDD, respondent selection, telephone surveys, weighting procedures
Received15.03.2019
Publication date15.03.2019
Number of characters28880
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1

Постановка проблемы.

2 Телефонные опросы, проводимые с использованием систем CATI, остаются одним из самых быстрых и дешевых способов первичного сбора данных в социологических и маркетинговых исследованиях. Именно телефонные опросы в наибольшей степени соответствуют основному требованию, предъявляемому к репрезентативным исследованиям – использование вероятностной (случайной) выборки с хорошим покрытием изучаемой популяции и надежной структурой выборки [Langer, 2015]1. Более того, в научной литературе закрепилось представление, что фальсификации данных и ошибки измерения, связанные с «эффектами интервьюера», реже встречаются в телефонных CATI-опросах, проводящихся в специализированных центрах, где работу интервьюеров легко контролировать, а отход от инструкций легко обнаружить и предотвратить [Groves, 2004]. Напротив, в F2F-опросах и других видах исследований, когда сборщики данных находятся вне контроля ученых и других сотрудников исследовательских центров, проблема невалидности собираемых данных стоит особенно остро [Menold et al., 2013]. 1. Вопрос использования в исследованиях неслучайных/невероятностных выборок находится за рамками данной статьи. Подробнее о неслучайных выборках см.: [Baker et al., 2013].
3
image1

Рис.1. Доли пользователей мобильных телефонов в странах Европы, в % к опрошенным. Источник: European Social Survey [Mardian et al., 2010].

4 Основные принципы проведения телефонных опросов были разработаны еще для стационарных телефонов [Lavrakas, 1987]. Но быстрое развитие телекоммуникаций существенно изменило структуру телефонной связи во всем мире: во многих странах высокий процент домохозяйств не имеет в своем распоряжении стационарного телефона. Напротив, растет число домохозяйств, cвязаться с которыми можно только при помощи мобильной связи: в странах Европы этот показатель варьируется от 35 до 75%; в США количество таких домохозяйств в последние годы составило 40% [Mardian et al., 2010; Mohorko et al., 2013] (рис. 1).
5 Сегодня в большинстве стран мира использование в сборе данных только стационарных телефонов или только мобильных телефонов приводит к возникновению серьезной проблемы охвата популяции, а выборка оказывается смещенной и нерепрезентативной [Baffour et al., 2016; Link et al., 2007; Livingston et al., 2013]. Для наилучшего решения проблемы охвата исследуемой совокупности исследователи рассматривают проведение телефонных опросов по двухосновной выборке (Dual Frame Design, DFD) [Guterbock et al., 2011; Lee, 2010]2. В данном обзоре мы сосредоточимся на описании проблем, возникающих при проведении телефонных опросов в различных странах и основных способах их решения. 2. Стоит отметить, что термин Dual Frame Design может использоваться и для исследований, проводимых только с использованием стационарных телефонов, когда в качестве основ выборки используются одновременно справочники/директории стационарных номеров и RDD-базы телефонных номеров. Но такой дизайн также находится за рамками данной статьи. Об использовании двухосновных выборок только для стационарных номеров [Roe, Currivan, 2006].
6

Социально-демографические различия пользователей мобильных и стационарных телефонов.

7 Различия владельцев сотовых и стационарных телефонов затрагивают ключевые социально-демографические характеристики респондентов: возраст, раса/ этничность, пол, структура домохозяйства, уровень благосостояния, географический регион и статус собственности домохозяйства [Blumberg et al., 2017; Mardian et al., 2010], причем это справедливо для каждой страны, пусть и в разной степени [Blumberg at al., 2009]. Это связано как с различием общих практик пользования телефонной связью, так и с различными тарифами на разные виды связи (cм., напр.: Австралия [Barr et al., 2012]; Европа [Mohorko et al., 2013]; Канада [Brick et al., 2011]; США [Hu et al., 2011]). Как правило, среди пользователей мобильных телефонов оказываются перепредставлены молодые люди, а также работающие люди; недопредставлены – люди с низким уровнем образования. Съемщики жилья гораздо чаще используют только сотовые телефоны, в отличие от владельцев жилья. Это также влияет и на существенную разницу в возрасте респондентов, с которыми можно связаться по стационарным или только мобильным номерам, так как владельцы жилья гораздо старше, чем съемщики [Vicente et al., 2009]. Крайне важно, что внутри обширной группы людей, которым доступны оба вида связи, есть значимые различия между теми, с кем контакт может быть скорее установлен по мобильной связи, и теми, которые более доступны для интервьюера по стационарным номерам (табл.).

Price publication: 0

Number of purchasers: 2, views: 2106

Readers community rating: votes 0

1. Zvonovsky V.B. (2012) Choice of the Research Method and the Sampling’s Implementation. Sotsiologicheskiy zhurnal [Sociological Journal]. No.1. Vol. 24: 107–117. (In Russ.)

2. Saponov D.I. (2015) Coverage Error Typology in Telephone Survey. Monitoring obshchestvennogo mneniya: ehkonomicheskie i sotsialnye peremeny [Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes]. No. 4: 36–49. DOI: 10.14515/monitoring.2015.4.02. (In Russ.)

3. AAPOR (2010). New Considerations for Survey Researchers when Planning and Conducting RDD Telephone Surveys in the US with Respondents Reached via Cell Phone Numbers.

4. AAPOR (2016). Standard Definitions: Final Dispositions of Case Codes and Outcome Rates for Surveys.

5. Abraham K.G., Maitland A., Bianchi S.M. (2006) Nonresponse in the American Time Use Survey: Who Is Missing from the Data and How Much Does It Matter? International Journal of Public Opinion Quarterly. Vol. 70. No 5: 676–703.

6. Andreenkova A. (2012) Russia. In: Häder S. et al. (eds) Telephone Surveys in Europe: Research and Practice. Berlin: Springer-Verlag: 3–17.

7. Baffour B. et al. (2016) Weighting Strategies for Combining Data from Dual-frame Telephone Surveys: Emerging Evidence from Australia. Journal of Official Statistics. Vol. 32. No 3: 549–578.

8. Baker R.J. et al. (2013) Summary Report of the AAPOR Task Force on Non-probability Sampling. Journal ofSurvey Statistics and Methodology. No. 1: 90–143. DOI: https:/doi.org/10.1093/jssam/smt008.

9. Barr M.L. et al. (2012) Inclusion of Mobile Phone Numbers into an Ongoing Population Health Survey in New South Wales, Australia: Design, Methods, Call Outcomes, Costs and Sample Representativeness. BMC Medical Research Methodology. Vol. 12. No. 1: 177.

10. Blumberg S.J., Luke J.V. (2017) Wireless Substitution: Early Release of Estimates from the National Health Interview Survey, July–December 2016 In: National Center for Health Statistics. URL: https://www.cdc.gov/nchs/data/nhis/earlyrelease/wireless201705.pdf (accessed 01.08.18).

11. Blumberg S.J., Luke J.V. (2009) Reevaluating the Need for Concern Regarding Noncoverage Bias in Landline Surveys. American Journal of Public Health. Vol. 99. No. 10: 1806–1810.

12. Brick J.M. et al. (2007) Cell Phone Survey Feasibility in the US: Sampling and Calling Cell Numbers versus Landline Numbers. Public Opinion Quarterly. Vol. 71. No. 1: 23–39.

13. Brick J.M., Edwards W.S., Lee S. (2007) Sampling Telephone Numbers and Adults, Interview Length, and Weighting in the California Health Interview Survey Cell Phone Pilot Study. Public Opinion Quarterly. Vol. 71. No. 5: 793–813.

14. Brick J.M. et al. (2011) Nonsampling Errors in Dual Frame Telephone Surveys. Survey Methodology. Vol. 37. No. 1: 1–12.

15. Brick J.M., Williams D. (2013) Explaining Rising Nonresponse Rates in Cross-sectional Surveys. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science. Vol. 645. No. 1: 36–59.

16. Buskirk T.D., Best J. (2012) Venn Diagrams, Probability 101 and Sampling Weights Computed for Dual Frame Telephone RDD Designs. Journal of Statistics and Mathematics. Vol. 15: 3696–3710.

17. Busse B., Fuchs M. (2013) Prevalence of Cell Phone Sharing. In: Survey Methods: Insights from the Field. URL: https://surveyinsights.org/?p=1019 (accessed 01.08.2018). DOI:10.13094/SMIF-2013-00004.

18. Callegaro M., Poggio T. (2004) Where Can I Call You? The “Mobile (Phone) Revolution” and Its Impact on Survey Research and Coverage Error: a Discussion of the Italian Case. In: 6th International Conference on Logic and Methodology. Amsterdam, Netherlands, 16–20 August.

19. Global Market Research. An ESOMAR Industry Report. 2016. (2017)

20. Elkasabi M.A. (2015) Weighting Procedures for Dual Frame Telephone Surveys: A Case Study in Egypt. In: Survey Methods: Insights from the Field. Weighting: Practical Issues and ‘How to’ Approach. URL: https://surveyinsights.org/?p=5291 (accessed 01.08.2018). DOI:10.13094/SMIF-2015-00005.

21. Gaziano C. (2005) Comparative Analysis of Within-household Respondent Selection Techniques. Public Opinion Quarterly. Vol. 69. No. 1: 124–157.

22. Groves R.M. et al. (eds) (1988). Telephone Survey Methodology. Wiley, New York.

23. Groves B. (2004) Interviewer Falsification in Survey Research: Current Best Methods for Prevention, Detection, and Repair of its Effects. Survey Research. Vol. 35. No. 1: 1–5.

24. Guterbock T.M. et al. (2011) Who Needs RDD? Combining Directory Listings with Cell Phone Exchanges for an Alternative Telephone Sampling Frame. Social Science Research. Vol. 40. No. 3: 860–872.

25. Haeder S., Lehnhoff I., Mardian E. (2010) Mobile Phone Surveys: Empirical Findings from a Research Project. ASK: Research & Methods. No. 19: 3–19.

26. Holbrook A.L., Krosnick J.A., Pfent A. (2008). The Causes and Consequences of Response Rates in Surveys by the News Media and Government Contractor Survey Research Firms. In: Lepkowski J. et al. (eds) Advances in Telephone Survey Methodology. New York: Wiley: 499–528.

27. Hu S.S. et al. (2011) Improving Public Health Surveillance Using a Dual-frame Survey of Landline and Cell Phone Numbers. American Journal of Epidemiology. Vol. 173. No. 6: 703–711.

28. Kalsbeek W.D., Agans R.P. (2007) Sampling and Weighting in Household Telephone Surveys. In: Advances in Telephone Survey Methodology. Wiley Blackwell: 27–55. DOI: 10.1002/9780470173404.

29. Keeter S. et al. (2000) Consequences of Reducing Nonresponse in a National Telephone Survey. Public Opinion Quarterly. Vol. 64. No. 2: 125–148.

30. Keeter S. et al. (2006) Gauging the Impact of Growing Nonresponse on Estimates from a National RDD Telephone Survey. Public Opinion Quarterly. Vol. 70. No. 5: 759–779.

31. Keeter S. et al. (2008) Cost and Benefits of Full Dual Frame Sample Telephone Survey Design. In: 63th Annual Conference of the American Association for Public Opinion Research. New Orleans, LA.

32. Kuusela V. (2003) Mobile Phones and Telephone Survey Methods In: Banks R. et al. (eds) Proceedings of the 4th ASC International Conference ASC 2003 – The Impact of New Technology on the Survey Process, Association for Survey Computing (ASC). Chesham Bucks: 317–327.

33. Lambert D., Langer G., McMenemy M. (2010) Cell-phone Sampling: an Alternative Approach. In: The Annual Conference of the American Association for Public Opinion Research. Chicago, IL, May 14.

34. Langer G. (2003) About Response Rates: Some Unresolved Questions. In: Public Perspective. May/June: 16–18.

35. Langer G. (2015) ABC News' Polling Methodology and Standards. URL: http://abcnews.go.com/US/PollVault/abc-news-polling-methodology-standards/story?id=145373 (accessed 01.08.2018).

36. Lavrakas P.J. (1987) Telephone Survey Methods: Sampling, Selection, and Supervision. Sage Publications, Inc.

37. Lee S. et al. (2010) Growing Cell Phone Population and Noncoverage Bias in Traditional Random Digit Dial Telephone Health Surveys. Health Services Research. Vol. 45. No. 4: 1121–1139.

38. Link M.W. et al. (2007) Reaching the US Cell Phone Generation Comparison of Cell Phone Survey Results with an Ongoing Landline Telephone Survey. Public Opinion Quarterly. Vol. 71. No. 5: 814–839.

39. Livingston M. et al. (2013) Surveying Alcohol and Other Drug Use through Telephone Sampling: a Comparison of Landline and Mobile Phone Samples. BMC Medical Research Methodology. Vol. 13. No. 1: 41.

40. Lohr S. (2011) Alternative Survey Sample Designs: Sampling with Multiple Overlapping Frames. Survey Methodology. Vol. 37. No. 2: 194–213.

41. Lynn P., Kaminska O. (2013) The Impact of Mobile phones on Survey Measurement Error. Public Opinion Quarterly. Vol. 77. No. 2: 586–605.

42. Mardian E. et al. (2010) Mobile Phone Surveys: Empirical Findings from a Research Project. ASK: Research & Methods. No. 19: 3–19.

43. Matthews T. et al. (2016) She'll Just Grab Any Device That's Closer: A Study of Everyday Device & Account Sharing in Households. In: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. ACM: 5921–5932.

44. Menold N., Kemper C.J. (2013) How Do Real and Falsified Data Differ? Psychology of Survey Response as a Source of Falsification Indicators in Face-to-face Surveys. International Journal of Public Opinion Research. Vol. 26. No. 1: 41–65.

45. Merkle D., Langer G. (2008) How Too Little Can Give You a Little Too Much Determining the Number of Household Phone Lines in RDD Surveys. Public Opinion Quarterly. Vol. 72. No. 1: 114–124.

46. Mohorko A., de Leeuw E., Hox J. (2013) Coverage Bias in European Telephone Surveys: Developments of Landline and Mobile Phone Coverage across Countries and Over Time. In: Survey Methods: Insights from the Field. URL: https://surveyinsights.org/?p=828 (accessed 01.08.2018). DOI:10.13094/ SMIF-2013-00002.

47. Roe D.J., Currivan D.B. (2006) Using Dual-Frame Sample Designs to Increase the Efficiency of Reaching General Populations and Population Subgroups in Telephone Surveys In: Second International Conference on Telephone Survey Methodology. Miami, FL.

48. Singer E., Presser S. (2008) Privacy, Confidentiality, and Respondent Burden as Factors in Telephone Survey Nonresponse In: J.M. Lepkowski et al. (eds) Advances in Telephone Survey Methodology. Hoboken: Wiley: 447–470.

49. Tourangeau R. (2004) Survey Research and Societal Change. In: Annual Review Psychology. Vol. 55: 775–801.

50. Vicente P., Reis E., Santos M. (2009) Using Mobile Phones for Survey Research. International Journal of Market Research. Vol. 51. No. 5: 613–633.

Система Orphus

Loading...
Up