American public diplomacy during the first year of J. Biden’s presidency

 
PIIS207054760018142-3-1
DOI10.18254/S207054760018142-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of World Economy and International Relations of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameRussia and America in XXI century
Edition
Abstract

This article seeks to estimate the perspectives of American public diplomacy under the rule of Joe Biden. Originally both positive and negatives scenarios seemed equally likely, where the positive scenario meant the possibility of new administration starting a long-needed comprehensive reform of the US public diplomacy and the negative scenario meant new president continuing the pattern that had been established in American leadership after the end of Cold War and that manifested itself in public diplomacy not being a high priority in the strategic vision. The turn events have taken in 2021, however, indicates a high probability of crisis of American public diplomacy intensifying during the J. Biden’s presidency. Analyzing the trends of international public opinion polls and the US policies author identifies three markers that highlight the new administration’s lack of interest in public diplomacy: candidates for key positions have not been nominated; budget justification for FY 2022 introduced by president suggested an inadequate increase of public diplomacy financing; various American political experts have openly expressed their concerns on the matter disregarding notion of solidarity dictated by their partisanship or current occupation. Article concludes that according to up-to-date data the future of American public diplomacy during the J. Biden presidency does not seem promising, but rather is likely to be impacted negatively by high polarization of American society and domestic political disaccords that have intensified after the 2020 election. 

Keywordspublic diplomacy, soft power, international broadcasting, USA, State Department, USAGM, J. Biden
Received26.10.2021
Publication date13.01.2022
Number of characters22967
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Публичная дипломатия США как направление американской внешней политики оформилась и достигла своего расцвета во второй половине XX века. Однако с окончанием биполярной эпохи и трансформацией миропорядка она стала постепенно погружаться в стагнацию1, что проявлялось в недостаточном реформировании соответствующих институтов2, в безуспешности попыток сформулировать всеобъемлющий стратегический документ для данной сферы3 и других факторах, отражая значительное ослаблении роли политического руководства США в этом инструменте внешней политики.

1. Comprehensive annual report on public diplomacy and international broadcasting. US Advisory Commission on Public Diplomacy, 2019. Available at: >>>  (accessed 24.10.2021).

2. Артамонова У.З. Эволюция государственных институтов публичной дипломатии США // Россия и Америка в XXI веке. – 2019. – Выпуск 1 Available at: >>> (accessed 24.10.2021). DOI: 10.18254/S207054760004625-4

3. Артамонова У.З. Механизм выработки стратегии публичной дипломатии во внешней политике США // США & Канада: экономика – политика – культура. – 2020. – Выпуск № 4. - C. 109-119. Available at: >>> (accessed 24.10.2021). DOI: 10.31857/S268667300008882-0
2

После победы на президентских выборах 2020 г. Джозефа Байдена были основания ожидать как прогрессивного развития событий в отношении публичной дипломатии, так и продолжения регресса. Оба сценария представлялись одинаково вероятными. При положительном развитии событий сорок шестой президент США мог стать тем американским лидером, который бы инициировал крупномасштабные реформы публичной дипломатии. В пользу этого говорило активное использование им в своей риторике понятий, связанных с имиджем государства: в частности, объявив о победе, он пообещал вернуть уважение к Америке в мире4 и добиваться глобального лидерства США «не только примером их мощи, но и мощью их примера»5. Как известно, публичная дипломатия в значительной степени состоит из поддержания привлекательного международного имиджа и хорошей репутации государства6.

4. Байден заявил, что вернёт США «уважение в мире». RT, 08.11.2020. Available at: >>>    (accessed 24.10.2021).

5. Там же.

6. Arceneaux P., Powers S. International Broadcasting. Public Diplomacy as a Game in a Marketplace of Loyalties. Routledge Handbook of Public Diplomacy. Snow N., Cull N.J., eds. New York, Routledge, 2020. p. 50-64. DOI: 10.4324/9780429465543
3

Рост антиамериканизма в мире и ухудшение международного имиджа США являются одними из многих индикаторов кризиса американской публичной дипломатии. При этом дважды за последние пять лет уровень одобрения США в международном общественном мнении снижался особенно резко по сравнению с предыдущими показателями: в 2017 г. после победы Д. Трампа на выборах 2016 г.7 и в 2020 г. на фоне бьющих рекорды показателей по заболеваемости и смертности от коронавируса в стране8. Накануне выборов в ноябре 2020 г. Дж. Байден даже написал в своём твиттере, что следующему президенту придётся столкнуться с «колоссальным вызовом, чтобы восстановить разрушенную при Трампе американскую внешнюю политику»9. Осознание новым политическим руководством соответствующих проблем могло стать стимулом, необходимым для процесса вывода публичной дипломатии США из кризиса через масштабные реформы и реорганизацию.

7. Trump’s International Ratings Remain Low, Especially Among Key Allies. Pew Research Center, 2018. Available at: >>> (accessed 24.10.2021).

8. U.S. Image Plummets Internationally as Most Say Country Has Handled Coronavirus Badly. Pew Research Center, 2020. Available at: >>> (accessed 24.10.2021).

9. Morello C. Biden to face wary allies after four years of Trump’s ‘America First’ rhetoric. The Washington Post, 09.12.2020. Available at: >>>  (accessed 24.10.2021).
4 Однако столь же вероятным представлялась возможность того, что администрация Дж. Байдена не станет ничего предпринимать на этом направлении (не выделяясь, таким образом, в том, что касается приоритизации публичной дипломатии в стратегическом видении, в череде прочих постбиполярных американских президентских администраций). В уже обозначенном вопросе ухудшения международной репутации США со стороны нового политического руководства было бы вполне ожидаемым возложить вину на прошлого президента – Д. Трампа, особенно, с учётом усилившейся после выборов 2020 г. общественной поляризации, ярким проявлением которой стали события в Капитолии 6 января 2021 г. С этой точки зрения, дистанцирования нового президента от своего предшественника и максимально возможного уничтожения политического наследия Д. Трампа должно быть достаточно для изменения тенденций международного общественного мнения без дополнительных усилий по реформированию институтов публичной дипломатии. В рамках подобной логики показательны как контрастные политические решения Дж. Байдена, например, повторное присоединение США к Парижскому соглашению, из которого страна вышла при Д. Трампе, так и радикальное отличие используемой президентом риторики, например, отказ от лозунга «Америка прежде всего» и провозглашение курса на восстановление отношений солидарности с союзниками по НАТО.

Number of purchasers: 1, views: 531

Readers community rating: votes 0

1. Comprehensive annual report on public diplomacy and international broadcasting. US Advisory Commission on Public Diplomacy, 2019. Available at: https://www.state.gov/2019-comprehensive-annual-report-on-public-diplomacy-and-international-broadcasting (accessed 24.10.2021).

2. Artamonova U.Z. Ehvolyutsiya gosudarstvennykh institutov publichnoj diplomatii SShA // Rossiya i Amerika v XXI veke. – 2019. – Vypusk 1 Available at: https://rusus.jes.su/s207054760004625-4-1/ (accessed 24.10.2021). DOI: 10.18254/S207054760004625-4

3. Artamonova U.Z. Mekhanizm vyrabotki strategii publichnoj diplomatii vo vneshnej politike SShA // SShA & Kanada: ehkonomika – politika – kul'tura. – 2020. – Vypusk № 4. - C. 109-119. Available at: https://usacanada.jes.su/s268667300008882-0-1/ (accessed 24.10.2021). DOI: 10.31857/S268667300008882-0

4. Bajden zayavil, chto vernyot SShA «uvazhenie v mire». RT, 08.11.2020. Available at: https://russian.rt.com/world/news/800800-baiden-ssha-vybory (accessed 24.10.2021).

5. Tam zhe.

6. Arceneaux P., Powers S. International Broadcasting. Public Diplomacy as a Game in a Marketplace of Loyalties. Routledge Handbook of Public Diplomacy. Snow N., Cull N.J., eds. New York, Routledge, 2020. p. 50-64. DOI: 10.4324/9780429465543

7. Trump’s International Ratings Remain Low, Especially Among Key Allies. Pew Research Center, 2018. Available at: http://www.pewglobal.org/2018/10/01/trumps-international-ratings-remain-low-especially-among-key-allies/ (accessed 24.10.2021).

8. U.S. Image Plummets Internationally as Most Say Country Has Handled Coronavirus Badly. Pew Research Center, 2020. Available at: https://www.pewresearch.org/global/wp-content/uploads/sites/2/2020/09/PG_2020.09.15_U.S.-Image_FINAL.pdf (accessed 24.10.2021).

9. Morello C. Biden to face wary allies after four years of Trump’s ‘America First’ rhetoric. The Washington Post, 09.12.2020. Available at: https://www.washingtonpost.com/politics/2020/12/09/biden-europe-allies-nato/ (accessed 24.10.2021).

10. Artamonova U.Z. Publichnaya diplomatiya SShA «Bez litsa» (Kadrovyj krizis postbipolyarnoj ehpokhi) // Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya. – 2021. – t. 65. - № 12. – s. 33-39. DOI: 10.20542/0131-2227-2021-65-12-33-39

11. Sonenshine T. Can the United States be trusted anymore? The Hill, 31.08.2021. Available at: https://thehill.com/opinion/international/570112-can-the-united-states-be-trusted-anymore (accessed 24.10.2021).

12. V SShA idet reorganizatsiya organov inoveschaniya. Sluzhba novostej «Golosa Ameriki», 14.12.2016. Available at: https://www.golos-ameriki.ru/a/cn-bbg-restructuring/3636079.html (accessed 24.10.2021).

13. Obama Signs New Law Restructuring U.S. International Media. Radio Free Europe/Radio Liberty, 24.12. 2016. Available at: https://www.rferl.org/a/obama-signs-law-restructuring-us-international-media-voa-rferl-board-governors/28194511.html (accessed 24.10.2021).

14. Artamonova U. Z. Reforma inoveschaniya na fone sistemnogo krizisa amerikanskoj publichnoj diplomatii // Rossiya i Amerika v XXI veke. – 2020. – Vypusk № 4. Available at: https://rusus.jes.su/s207054760013295-1-1/ (accessed 24.10.2021).. DOI: 10.18254/S207054760013295-1

15. Williams J. Biden ousts controversial head of US Agency for Global Media. The Hill, 21.01.2021. Available at: https://thehill.com/homenews/administration/535306-biden-outs-controversial-head-of-us-agency-for-global-media (accessed 24.10.2021).

16. Jerreat J. New Acting USAGM Chief Begins Undoing Predecessor’s Policies. VOA News, 21.01.2021. Available at: https://www.voanews.com/a/press-freedom_new-acting-usagm-chief-begins-undoing-predecessors-policies/6201060.html (accessed 24.10.2021).

17. Bredemeier K. Journalists Claim Wrongful Firings at US News Agency. VOA News, 05.10.2021. Available at: https://www.voanews.com/a/journalists-claim-wrongful-firings-at-us-news-agency/6258325.html (accessed 24.10.2021).

18. Comprehensive annual report on public diplomacy and international broadcasting. 2020. US Advisory Commission on Public Diplomacy. Available at: https://www.state.gov/2019-comprehensive-annual-report-on-public-diplomacy-and-international-broadcasting (accessed 24.10.2021).

19. Ibid.

20. State Department and U.S. Agency for International Development (USAID) FY 2022 Budget Request. Fact sheet. Office of the spokesperson. U.S. Department of State, 28.05.2021. Available at: https://www.state.gov/state-department-and-u-s-agency-for-international-development-usaid-fy-2022-budget-request/ (accessed 24.10.2021).

21. Cull N.J. Public Diplomacy: Taxonomies and Histories. The Annals of the American Academy of Political and Social Science. – 2008. – Vol. 616. – N 1. – P. 31-54.

22. Congressional Budget Justification Department of State, Foreign Operations, and Related Program. FY 2022. Available at: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2021/05/FY-2022-State_USAID-Congressional-Budget-Justification.pdf (accessed 24.10.2021).

23. H.R.133 - Consolidated Appropriations Act, 2021. CONGRESS.GOV. Available at: https://www.congress.gov/bill/116th-congress/house-bill/133/text (accessed 24.10.2021).

24. America’s Image Abroad Rebounds With Transition From Trump to Biden. Pew Research Center, 2021. Available at: https://www.pewresearch.org/global/2021/06/10/americas-image-abroad-rebounds-with-transition-from-trump-to-biden/ (accessed 24.10.2021).

25. Sonenshine T. Can the United States be trusted anymore? The Hill, 31.08.2021. Available at: https://thehill.com/opinion/international/570112-can-the-united-states-be-trusted-anymore (accessed 24.10.2021).

26. Churella M. et al. Upgrading US public diplomacy: A new approach for the age of memes and disinformation. Atlantic Council, 2021. Available at: https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/issue-brief/upgrading-us-public-diplomacy/ (accessed 24.10.2021).

27. Ibid.

28. McFaul M. Opinion: The Biden administration needs to up its game on public diplomacy. The Washington Post. 11.10.2021. Available at: https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/10/11/biden-administration-needs-up-its-game-public-diplomacy/ (accessed 24.10.2021).

29. Martin J. and Burns A. Why Biden’s Choice of Running Mate Has Momentous Implications. The New York Times, 03.05.2020. Available at: https://www.nytimes.com/2020/05/03/us/politics/joe-biden-vice-president-pick.html (accessed 24.10.2021).

30. Bradner E. and Mucha S. Biden says he's a 'bridge' to new 'generation of leaders' while campaigning with Harris, Booker, Whitmer. CNN, 10.03.2020. Available at: https://edition.cnn.com/2020/03/09/politics/joe-biden-bridge-new-generation-of-leaders/index.html (accessed 24.10.2021).

Система Orphus

Loading...
Up