The United States and the Latin American Military: In Search for New Forms of Influence

 
PIIS207054760004711-9-1
DOI10.18254/S207054760004711-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Institute for Latin American Studies Russian Academy of Sciences
Institute for the U.S. and Canadian Studies Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameRussia and America in XXI century
Edition
Abstract

The article examines the trends of the U.S. military policy in Latin America. It is concentrated on the interaction with the armed forces of the countries of the region as a social and political institution. The approach to lending financial, expert and political assistance to individual countries and groups of countries is studied, as well as the balance between traditional defense goals and the search for addressing new threats. Beginning with the roots of post-Cold War trend of submitting armed forces in the region to civilian control , also aimed at curtailing their role in domestic politics, the study passes to the establishment of the U.S. political and military strategy for their use against the challenges of deficient local governments, rural guerrillas, and drug cartels. Since the turn of the century, the U.S. dealing with the problems of instability and lack of security in such countries as Colombia, Mexico and Central American republics underwent several stages, from mainly bilateral programs of assistance with weapons and training to more institutionalized multilateral initiatives addressing structural weaknesses of the recipient states. This field of foreign and military policy of the United States demonstrates considerable continuity, although there is a certain degree of abstention on the part of the Trump administration, manifested in less financing of civilian-military projects. However, important shifts in partisan and social struggle in the region has brought the military back to politics in a few countries, which explains more scrutiny of their behavior by the U.S. government. In general, the U.S. seeks handing over responsibility to their key partners in Latin America, while restraining political ambitions of the military. 

KeywordsThe United States, Latin America, armed forces, military financing, civilian control, US SOUTHCOM, multilateral trainings, narcotics, gangs
Received14.04.2019
Publication date19.04.2019
Number of characters33640
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 История Латинской Америки содержит не слишком много примеров межгосударственных военных столкновений. В то же время активное участие армии в политической жизни латиноамериканских стран часто приводило к государственным переворотам и затяжным внутренним вооружённым конфликтам. Вмешательство армии оказало огромное влияние на экономическое, социальное и политическое развитие стран региона, наложило отпечаток на их внешнюю политику. В настоящей статье будут рассмотрены характерные черты отношений США со странами Латинской Америки в контексте их современной военной политики, с точки зрения взаимодействия с государствами и вооружёнными силами как одним из социально-политических институтов. Основное внимание сосредоточено на целях и формах военного сотрудничества, выделении в нём приоритетных направлений, а также представлениях о месте вооружённых сил в процессах экономической и социальной модернизации. Эволюция американской политики на этом направлении рассмотрена как в масштабе всей Латинской Америки, так и на примере отдельных стран и субрегионов.
2

С окончанием холодной войны, который совпал с так называемым «демократическим транзитом» в Латинской Америке, США работали над тем, чтобы превратить вооружённые силы региона в надёжный инструмент в руках гражданских политиков1. Важно отметить, что США отошли от поддержки «традиционных» консервативных сил, когда экономическая, военная и разведывательная помощь направлялась с целью воспрепятствовать приходу к власти левого или даже умеренно «реформистского» правительства или добиться его смещения. В так называемых «режимах национальной безопасности» 1960–1980-х годов вооружённые силы и разведывательные службы приобретали контроль над политическими и общественными институтами, подчас осуществляя политику государственного террора2. США поощряли тенденцию к сокращению численности вооружённых сил, которая началась в Латинской Америке на рубеже 1980–1990-х годов с распространением демократически избранных правительств. На первой конференции министров обороны Америк в г. Вильямсбурге (штат Вирджиния) в июле 1995 г. были декларированы отказ военных от участия в политике, а также обязательство бороться с «угрозами нового типа», среди которых на первом месте значился «наркотерроризм»3.

1. Сударев В.П. Две Америки после окончания «холодной войны». М.: Наука, 2004. С. 40–53.

2. Kruijt D. The Political Influence of the Latin American Military. Centro de Estudios y Documentación Latinoamericanos (CEDLA). Cuadernos de CEDLA. Working Paper 30. October 2017. Amsterdam, 2017. P. 16.

3. The First Conference of Defense Ministers of the Americas: the Williamsburg Principles. U.S. Department of State [сетевой ресурс]. 24.07.1995. URL: >>> (дата обращения: 10.12.2018).
3

Показательным, хотя и не лишенным противоречий, примером может служить изменения в подходах к обучению латиноамериканских военных в США. Главным учебным заведением для них долгие годы была «Школа Америк» (U.S. Army School of the Americas, SOA) в Форт-Беннинг (штат Джорджия), ведущая начало от Латиноамериканского тренировочного центра, созданного еще в 1946 г. Руководство Школы неоднократно обвинялось правозащитниками и законодателями в преднамеренной подготовке «специалистов» по жестоким допросам оппозиционеров и «зачисткам» партизанских районов4. К. Маккой в своём исследовании утверждала, что вероятность совершения военнослужащим нарушений прав человека была прямо пропорциональна количеству курсов, прослушанному в Школе5. В 2000–2001 гг. «Школа Америк» была преобразована в Институт Западного полушария по сотрудничеству в сфере безопасности (Western Hemisphere Institute for Security Cooperation, WHINSEC). Скептики практически сразу же стали указывать на то, что заведение всего лишь сменило вывеску. В то же время другие авторы полагали, что изменения были существенными, а выборка Маккой была нерепрезентативна6. Так или иначе, теперь младший офицерский и сержантский состав, обучающийся в WHINSEC, получал минимум по 8 часов занятий по международному военному праву и правовым основам ведения боевых действий. Вместе с тем, надо учитывать, что подготовка по проведению контрповстанческих операций (Counter-Insurgent Operations, COI) не исчезла из учебных планов, а была включена в состав других курсов7.

4. Quigley B. The Case for Closing the School of the Americas. Brigham Young University Journal of Public Law. 2005. Vol. 20. Issue 1. P. 1–34.

5. McCoy K.E. Trained to Torture? The Human Rights Effects of Military Training at the School of the Americas. Latin American Perspectives. 2005. Vol. 32. No. 6. P. 47–48.

6. Blackeley R. Still Training to Torture? US Training of Military Forces from the Americas. Third World Quarterly. 2006. Vol. 27. No. 8. P. 1446–1447, 1455 –1456.

7. Instituto de Cooperación para la Seguridad Hemisférica: Catálogo de Cursos, 2014–2015. [сетевой ресурс]. URL: >>> (дата обращения: 10.12.2018).

Price publication: 0

Number of purchasers: 2, views: 1216

Readers community rating: votes 0

1. Sudarev V.P. Dve Ameriki posle okonchaniya «kholodnoj vojny». M.: Nauka, 2004. S. 40–53.

2. Kruijt D. The Political Influence of the Latin American Military. Centro de Estudios y Documentacion Latinoamericanos (CEDLA). Cuadernos de CEDLA. Working Paper 30. October 2017. Amsterdam, 2017. P. 16.

3. The First Conference of Defense Ministers of the Americas: the Williamsburg Principles. U.S. Department of State [setevoj resurs]. 24.07.1995. URL: https://www.state.gov/p/wha/rls/71542.htm (data obrascheniya: 10.12.2018).

4. Quigley B. The Case for Closing the School of the Americas. Brigham Young University Journal of Public Law. 2005. Vol. 20. Issue 1. P. 1–34.

5. McCoy K.E. Trained to Torture? The Human Rights Effects of Military Training at the School of the Americas. Latin American Perspectives. 2005. Vol. 32. No. 6. P. 47–48.

6. Blackeley R. Still Training to Torture? US Training of Military Forces from the Americas. Third World Quarterly. 2006. Vol. 27. No. 8. P. 1446–1447, 1455 –1456.

7. Instituto de Cooperacion para la Seguridad Hemisferica: Catalogo de Cursos, 2014–2015. [setevoj resurs]. URL: https://docplayer.es/8182823-Catalogo-de-cursos-2014-2015-instituto-de-cooperacion-para-la-seguridad-hemisferica-whinsec.html (data obrascheniya: 10.12.2018).

8. United States National Security Concerns in Latin America and the Caribbean. Ed. by G. Prevost, H.E. Vanden, C.O. Campos, L.F. Areyre. New York: Macmillan, 2014. P. 9–15.

9. Olson E.L. The Evolving Merida Initiative and the Policy of Shared Responsibility in U.S.-Mexico Security Relations. Washington (D.C.): Woodrow Wilson International Centre for Scholars. Mexico Institute, 2017, p. 4.

10. Zepeda Gil R. Democracia, militares y politica exterior en Mexico. Foro Internacional. 2016. Vol. 56. No. 3. P. 644 – 647.

11. Lokal'naya vojna v voenno-politicheskoj strategii SShA v nachale XXI veka. Pod red. V.I. Batyuka. M.: Ves' Mir, 2017. S. 120, 126–133.

12. Pyatakov A.N. Formy voennogo prisutstviya SShA v Latinskoj Amerike v nachale XXI veka. Politika SShA v Latinskoj Amerike: traditsionnye podkhody i novye vyzovy: sbornik dokladov. Pod red. A.V. Glazovoj, A.S. Shishkova. M.: RISI, 2018. S. 104–106.

13. Politicheskie konflikty v Latinskoj Amerike: vyzovy stabil'nosti i novye vozmozhnosti. Pod red. Z.V. Ivanovskogo. M.: ILA RAN, 2017. S. 419–420.

14. South America Under Threat: U.S. to Set Up a New Military Base in Peru. Global Research [setevoj resurs]. 16.01.2017. URL: https://www.globalresearch.ca/south-america-under-threat-u-s-to-set-up-a-new-military-base-in-peru/5571023 (data obrascheniya: 10.12.2018).

15. Konovalova K.A. Osobennosti otnoshenij Paragvaya i SShA v sfere bezopasnosti posle diktatury Al'fredo Stressnera. Latinskaya Amerika. 2018. № 3. S. 70.

16. Joint Task Force Bravo. U.S. Armed Forces Southern Command [setevoj resurs]. URL: http://www.jtfb.southcom.mil (data obrascheniya: 10.12.2018).

17. Perez O.J., Pestana R. Honduran Military Culture. April 2016. Florida International University-US SOUTHCOM Report. Miami: FIU, 2016. P. 8–13, 23.

18. Mora F., Fonseca B., Latell B. Cuban Military Culture. April 2016. Florida International University-US SOUTHCOM Report. Miami: FIU, 2016. P. 3–6, 15–23.

19. Fonseca B., Polga-Hecimovich J., Trinkunas H.A. Venezuelan Military Culture. May 2016. Florida International University-US SOUTHCOM Report. Miami: FIU, 2016. P. 19–28.

20. Security Aid Pivot Tables – Programs: Latin America and the Caribbean. Security Assistance Monitor [setevoj resurs].URL:http://securityassistance.org/data/program/military/country/2000/2017/all/Latin%20America%20and%20the%20Caribbean// (data obrascheniya: 10.12.2018).

21. Congressional Budget Justification. Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. U.S. Department of State [setevoj resurs]. 09.02.2016. URL: https://www.state.gov/documents/organization/252179.pdf (data obrascheniya: 10.12.2018).

22. Congressional Budget Justification. Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. U.S. Department of State. 23.05.2017. URL: https://www.state.gov/documents/organization/271013.pdf (data obrascheniya: 10.12.2018).

23. U.S. Congress. 115th Congress, 1st session. Senate. S. 1780. Department of State, Foreign Operations, and Related Programs Appropriation Act. P. 249–264. URL: https://www.congress.gov/115/bills/s1780/BILLS-115s1780pcs.pdf (data obrascheniya: 10.12.2018).

24. Congressional Budget Justification. Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. U.S. Department of State [setevoj resurs]. 12.02.2018. URL: https://www.state.gov/documents/organization/277155.pdf (data obrascheniya: 10.12.2018).

25. NATO – Topic: Relations with Colombia. North Atlantic Treaty Organization [setevoj resurs]. 06.12.2018. URL: https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_143936.htm (data obrascheniya: 10.12.2018).

26. Partnership for the Americas: Theater Strategy, 2017–2027. U.S. Sothern Command [setevoj resurs]. 04.04.2017. URL: http://www.southcom.mil/Portals/7/Documents/USSOUTHCOM_Theater_Strategy_Final.pdf (data obrascheniya: 20.03.2018).

27. The Second Conference on Prosperity and Security in Central America. U.S. Department of State [setevoj resurs]. Bureau of Western Hemisphere Affairs. 12.10.2018. URL: https://www.state.gov/p/wha/rls/fs/2018/286596.htm (data obrascheniya: 10.12.2018).

28. National Security Strategy of the United States of America. December 2017. Washington (D.C.): White House, 2017. P. 51–52 [setevoj resurs]. URL: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2017/12/NSS-Final-12-18-2017-0905.pdf (data obrascheniya: 10.12.2018).

29. The Many Problems with Trump’s Reported Idea of Invading Venezuela. The Washington Post [setevoj resurs]. 05.08.2018. URL: https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2018/07/05/the-many-problems-with-trumps-reported-idea-of-invading-venezuela/?noredirect=on&utm_term=.4848cb1eab26 (data obrascheniya: 10.12.2018).

30. Trump Administration Discussed Coup Plans with Top Venezuelan Officers. The New York Times [setevoj resurs]. 08.09.2018. URL: https://www.nytimes.com/2018/09/08/world/americas/donald-trump-venezuela-military-coup.html (data obrascheniya: 10.12.2018).

31. U.S. Offer Sanctions Relief to the Military Who Betray Maduro. Miami Herald [setevoj resurs]. 06.02.2019. URL: https://www.miamiherald.com/news/nation-world/world/americas/venezuela/article225626610.html (data obrascheniya: 10.02.2018).

32. Military Expenditure (current USD). Banco Mundial [setevoj resurs].

33. URL: https://datos.bancomundial.org/indicator/MS.MIL.XPND.CD (data obrascheniya: 10.12.2018).

34. Dabagyan Eh.S. Primeryaya odezhdy velikoj derzhavy: osnovnye napravleniya vneshnej politiki Brazilii v nachale XXI v. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 25: Mezhdunarodnye otnosheniya i mirovaya politika. 2014. № 2. S. 76–77.

35. FACT SHEET: The United States and Brazil - A Mature and Multi-Faceted Partnership. White House: President Barack Obama [setevoj resurs]. 30.06.2015. URL: https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2015/06/30/fact-sheet-united-states-and-brazil-mature-and-multi-faceted-partnership (data obrascheniya: 10.12.2018).

36. U.S. Military Agreement with Brazil to Prompt Joint Defense Deal. Bloomberg [setevoj resurs]. 23.03.2017. URL: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-23/u-s-military-agreement-with-brazil-to-prompt-joint-defense-deal (data obrascheniya: 10.12.2018).

37. Boeing to Have 51 % Stake in Venture with Embraer: Paper. Reuters [setevoj resurs]. 28. 02.2018. URL: https://www.reuters.com/article/us-embraer-m-a-boeing/boeing-to-have-51-percent-stake-in-venture-with-embraer-paper-idUSKCN1G90P3 (data obrascheniya: 10.12.2018).

38. U.S.-Brazil Bilateral Cooperation. U.S. Department of State [setevoj resurs]. 22.05.2018. URL: https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2018/05/282382.htm (data obrascheniya: 10.12.2018).

39. Brazilian General Discusses AMAZONLOG 2017. Dialogo Americas [setevoj resurs]. 16.10.2017. URL: https://dialogo-americas.com/en/articles/brazilian-general-discusses-amazonlog-2017 (data obrascheniya: 15.06.2018).

40. Tensions Rise as U.S. Announces Military Drills Near Embattled Venezuela. Mint Press [setevoj resurs]. 09.05.2017. URL: https://www.mintpressnews.com/tensions-rise-as-us-announces-military-drills-near-embattled-venezuela/227596/ (data obrascheniya: 15.06.2018).

41. Mattis critica agresion china durante su gira por Sudamerica. Dialogo Americas [setevoj resurs]. 17.08. 2018. Available at: https://dialogo-americas.com/es/articles/mattis-criticizes-chinese-aggression-during-south-american-tour (data obrascheniya: 10.12.2018).

42. Woody Ch. Jim Mattis Warns about Politicization of the Military on Latin America during Brazil Trip. Business Insider [setevoj resurs]. 20.08.2018. URL: https://www.businessinsider.com/jim-mattis-warns-about-politicization-of-military-during-brazil-trip-2018-8/ (data obrascheniya: 10.12.2018).

43. Brazil Military Uneasy with Bolsonaro’s Openness to U.S. Base: Source. Reuters [setevoj resurs]. 05.01.2019. URL: https://www.reuters.com/article/us-brazil-usa-base/brazil-military-uneasy-with-bolsonaros-openness-to-us-base-source-idUSKCN1OZ0IW (data obrascheniya: 01.02.2019).

Система Orphus

Loading...
Up