Figurative Field “Music” in the Novel “Brisbane” by E. Vodolazkin

 
PIIS013161170016218-8-1
DOI10.31857/S013161170016218-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Moscow State Pedagogical University
Address: Russia, Moscow
Affiliation: Vinogradov Russian Language Institute of the Russian Academy of Sciences
Address: Russia, Moscow
Journal nameRusskaya Rech’
EditionIssue 4
Pages108-119
Abstract

The article examines the functioning of the units of the image field “music” in the text of the novel “Brisbane” by Eugene Vodolazkin. The images connected to music have a text-forming nature in the novel. The image field ‘musuc’ includes the word music itself and its derivatives, names of musical instruments, names of musical genres, musical tempos, intervals, methods of sound extraction, playing techniques, names of musical works and other musical terms. These lexical units are subject to metaphorization in the text or are part of comparisons, and act as objects of comparison in comparative constructions. It is shown that the use of metaphors and comparisons with these units is associated with the composition of the novel and serves as a means of comparing different tenses in it. The article shows that the past (the childhood and youth of the hero) is characterized by the use of musical terms as images of comparison when depicting the world of sounds; it helps to convey the impressions of the character directly.

In the story of the hero's present, on the contrary, prevail musical images that are used as comparative constructions that characterize the performing activity of a musician. The high degree of emotional intensity of metaphors and comparisons used within the present tense differs significantly from the figurative characteristics in contexts dedicated to the hero's past and reflect his evolution. It is noted that the functioning of the units of the image field “music” is associated in the novel with the development of its pervasive themes

Keywordsmetaphor, simile, comparative construction, figurative field, text-forming role, temporal plan, E. Vodolazkin’s novel “Brisbane”
AcknowledgmentThis research is supported by a grant from Russian Foundation for Basic Research, project 19-512-23004 “Metaphorical picture of the world of modern Russian and Hungarian prose of the late XX – early XXI century (comparative analysis)”.
Received27.09.2021
Publication date27.09.2021
Number of characters19037
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Музыкальные термины неоднократно привлекали к себе внимание лингвистов. Так, в работе Н. Г. Ткаченко представлена тематическая классификация музыкальных терминов, прослежена их история [Ткаченко 1998]. В исследовании О. Н. Надольской описано функционирование в русском языке терминологии музыкального исполнительства [Надольская 2021]. Исследовалось метафорическое употребление музыкальных терминов. В работе С. Б. Козинца и К. А. Соломатина был рассмотрен процесс метафоризации ряда музыкальных терминов (аллегро, бекар, стаккато, крещендо, диминуэндо, форте, каденция, контрапункт, синкопа и др.) [Козинец, Соломатин 2011] на материале современной публицистики и художественной прозы. В работе А. Г. Сидоровой, посвященной интермедиальности современных художественных текстов, отмечается музыкальная метафорика [Сидорова 2006]. В исследовании Д. Е. Хохонина на широком языковом материале дано описание музыкальной метафоры в русском языке и выделены основные направления метафорических переносов в этой сфере [Хохонин 2015]. Рассматривалось также метафорическое представление самих музыкальных реалий. Например, в работе О. С. Камышовой проанализированы метафорические обозначения музыки и музыкантов [Камышова 2008]. Особое внимание уделялось музыкальной метафоре в поэтической речи: изучалось тропеическое функционирование музыкальной лексики в русской лирике, в отдельных поэтических идиостилях [Гервер 2001; Кожевникова 1986; Петрова 1998; Давыдова 2006; Макарова 2020 и др.]. В то же время недостаточно исследовано употребление музыкальных терминов в роли метафор и сравнений в русской прозе. Не определены их функции в конкретных текстах с учетом индивидуально-авторских стилевых особенностей.
2 В современной русской прозе выделяются произведения, в которых семантическое поле «Музыка» играет текстообразующую роль. К таким произведениям относится роман Е. Водолазкина «Брисбен» (2018), главным героем которого и повествователем является музыкант. Неслучайно критики сравнивают этот роман с музыкальным произведением – двухголосной фугой [Юзефович 2018]. Единицы поля «Музыка», помимо прямых употреблений, часто служат в этом романе средством образной характеристики изображаемых реалий, персонажей, абстрактных понятий.
3 Цель нашей статьи – рассмотреть образное поле «Музыка», выступающее как ключевое в этом тексте. Термин «ключевое образное поле» вводится по аналогии с понятием «ключевая метафора». Под ним понимается совокупность образных средств, обладающая общим семантическим компонентом, характеризующаяся концептуальной значимостью в произведении и выполняющая в нем текстообразующую роль. Единицы такого поля регулярно повторяются в тексте, при этом они могут использоваться в компаративных конструкциях и как образ, и как предмет сравнения. В образное поле «Музыка» в романе «Брисбен» входят само слово музыка и его производные, названия музыкальных инструментов, наименования музыкальных жанров, наименования музыкальных темпов, интервалов, способов извлечения звука, приемов игры, названия музыкальных произведений и другие музыкальные термины.

Price publication: 0

Number of purchasers: 1, views: 543

Readers community rating: votes 0

1. Davydova A. V. Muzykal’nye obrazy v russkoy lirike nachala XX veka. Avtoref. dis. … kand. filol. nauk [Musical images in Russian lyric poetry of the early 20th century. Author’s abstract of the cand. diss.]. Arkhangel’sk, 2006. 21 p.

2. Gerver L. L. Muzyka i muzykal’naya mifologiya v tvorchestve russkikh poetov (pervye desyatiletiya XX veka) [Music and musical mythology in the works of the Russian poets (the first decades of the 20th century)]. Moscow, Indrik Publ., 2001. 248 p.

3. Kamyshova O. S. [Metaphorical representation of music and musicians in the language of literature]. Vestnik Yuzhno-Ural’skogo gos. un-ta. 2008, no. 16, pp. 78–82. (In Russ.)

4. Khokhonin D. E. Leksika semanticheskoy sfery “Muzyka” v metaforicheskom ispol’zovanii. Avtoref. dis. ... kand. filol. nauk [Lexicon of the semantic sphere “Music” in metaphorical use. Author’s abstract of the cand. diss.]. Voronezh, 2015. 22 p.

5. Kozhevnikova N. A. Slovoupotreblenie v russkoy poezii nachala XX veka [Word usage in the Russian poetry of the early 20th century]. Moscow, Nauka Publ., 1986, 253 p.

6. Kozinets S. B., Solomatin K. A. [Metaphorization of musical terms in Russian]. Vestnik Nizhegorodskogo un-ta im. N. I. Lobachevskogo, ser. Filologiya, 2011, no. 6 (2), pp. 276–279. (In Russ.)

7. Makarova S. A. [Literary meanings of the musical terminological lexical units in I. I. Sel’vinsky’s lyric poetry]. Russkaya rech’ [Russian speech], 2020, no. 2, pp. 105–114. (In Russ.)

8. Nadol’skaya O. N. [About the Russian musical and performing terminology system]. Gumanitarnye, sotsial’no-ekonomicheskie i obshchestvennye nauki [Humanities, socio-economic and social sciences]. 2021, no. 1, pp. 225–228. (In Russ.)

9. Petrova T. S. [Musical world image in K. D. Bal’mont’s works]. Konstantin Bal’mont, Marina Tsvetaeva i khudozhestvennye iskaniya XX veka. Mezhvuzovskiy sbornik nauchnykh trudov [Konstantin Bal’mont, Marina Tsvetaeva and artistic quest of the 20th century. Interuniversity collection of scientific papers]. Ivanovo, Ivanovo gos. un-t, 1998. Available at: http://balmontoved.ru/knigi/327-vypusk-3-ivgu.html accessed 10.06.2021 (In Russ.)

10. Romanov D. A. [Metaphorical picture of the child consciousness in the novel “Brisbane” by E. Vodolazkin]. Metaforicheskaya kartina mira sovremennoy khudozhestvennoy prozy: sbornik nauchnykh statei [Metaphorical world image of the modern prose: A collection of scientific articles]. Moscow, Akvilon Publ., 2021, pp. 260–271.

11. Sidorova A. G. Intermedial’naya poetika sovremennoy otechestvennoy prozy (literatura, zhivopis’, muzyka). Avtoref. dis. ... kand. filol. nauk [Intermedial poetics of the modern Russian prose (literature, painting, music). Author’s abstract of the cand. diss.]. Barnaul, 2006. 24 p.

12. Tkachenko N. G. [Towards the history of musical terminology]. Yazyk, soznanie, kommunikatsiya: Sb. statei [Language, consciousness, communication. A collection of articles]. Ed. by V. V. Krasnykh, A. I. Izotov. Moscow, Filologiya, 1998, no. 5, pp. 69–80. (In Russ.)

13. Yuzefovich G. L. [A three-octave novel – about how “Brisbane” works] 08.12.2018. Available at: http://omsk-news.net/other/2018/12/11/244287.html (accessed 15.06.2021).

Система Orphus

Loading...
Up