The national factor and the cultural code of the russian avant-garde

 
PIIS013160950007724-0-1
DOI10.31860/0131-6095-2019-4-102-107
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Metropolitan Pedagogical University (Beijin, China)
Address: China,
Journal nameRusskaia literatura
EditionIssue 4
Pages102-107
Abstract

The formation and development of the Russian avant-garde was determined by many factors, such as internal and external influences, historical and social conditions, as well as the national and cultural characteristics. The literary relationships and the socio-historical conditions of the emergence of the Russian avant-garde are fairly well-researched, but the issue of the influence of the Russian culture and national mentality remains insufficiently studied. In this article, on the basis of the views of N. A. Berdyaev, an attempt is made to examine the national roots of the Russian avant-garde and its originality in the light of the Russians’ typical nihilism, maximalism, adherence to opposing principles and freedom from formal restrictions.

KeywordsRussian avant-garde, Russian mentality, maximalism, combination of opposites, freedom from formal restrictions, N. A. Berdyaev.
Received28.11.2019
Publication date12.12.2019
Number of characters21212
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

Number of purchasers: 0, views: 905

Readers community rating: votes 0

1. Балдин А. Москва как самосочинитель. Про халат // Октябрь. 2017. № 9.

2. Баснер Е. Феномен Давида Бурлюка в истории русского авангардного движения // Да-вид Бурлюк. 1882–1967. Выставка произведений из Государственного Русского музея, музеев частных коллекций России, США, Германии. Государственный Русский музей, С.-Петербург. СПб., 1995.

3. Бердяев Н. Истоки и смысл русского коммунизма. М., 1990.

4. Бердяев Н. Русская идея. СПб., 2008.

5. Беренштейн Е. П. Авангард как жертва Даниила(у) Хармса(у) // Литературный текст: Проблемы и методы исследования. Сб. науч. трудов. Тверь, 1998. [Вып.] 4.

6. Волков С. Диалоги с Бродским. М., 2000.

7. Крусанов А. Русский авангард: 1907–1932 (Исторический обзор): В 3 т. 2-е изд. СПб., 2010. Т. 1: Боевое десятилетие. Кн. 1.

8. Крученых А. Декларация слова как такового // Русский футуризм: Стихи. Статьи. Воспоминания / Сост. В. Н. Терехина, А. П. Зименков. СПб., 2009.

9. Крученых А. Слово как таковое. О художественных произведениях // Русский футуризм: Стихи. Статьи. Воспоминания / Сост. В. Н. Терехина, А. П. Зименков. СПб., 2009. 10. Малевич К. Перелом // Малевич К. Собр. соч.: В 5 т. М., 1995. Т. 1.

10. Русский экспрессионизм. Теория. Практика. Критика / Сост. В. Н. Терехина. М., 2005.

11. Шатских А. Витебск. Жизнь искусства. 1917–1922. М., 2001.

12. Эль Лисицкий. Преодоление искусства // Эксперимент. 1999. Т. 5.

Система Orphus

Loading...
Up