“Red tourism” and the communist heritage of Europe: essence, problems, conflicts and prospects

 
PIIS221979310027914-8-1
DOI10.37490/S221979310027914-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant, Department of Economics and Organization of Tourism
Affiliation: University of Economics Varna
Address: Bulgaria, Varna
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 19. No4/2023
Pages106-115
Abstract

This article presents the essence and development of the phenomenon of “red tourism” as a practice to stimulate economic growth, as well as as a means of identifying the cultural identity of the People's Republic of China. The purpose of the work is to assess the potential of the communist and socialist heritage for the tourism offer based on theoretical and applied aspects. In addition, methods of involving the communist and socialist heritage in the tourism offer are shown using the example of the Russian Federation and the countries of Central and Eastern Europe. Examples are given of the nature of consumption of “red tourism” in the countries of the former Eastern Bloc, as well as related problems and conflicts in development. The considered examples show that communist cultural heritage is an object of increased tourist interest. The preservation of communist cultural heritage is controversial politically and socially, but its preservation in the long term can bring economic benefits to tourist destinations.

Keywordsred tourism, communist cultural heritage, tourist resource, tourist offer
Received04.10.2023
Publication date29.11.2023
Number of characters21727
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Тема использования коммунистического наследия для нужд туризма привлекает внимание как в научных кругах, так и в туристской отрасли, поскольку интерес потребителей к ней растёт. Некоторые авторы говорят о «туризме наследия социалистического прошлого», и этот термин часто используется для обозначения стран Центральной и Восточной Европы (ЦВЕ), входящих в состав бывшего Восточного блока. Дункан Лайт является одним из первых учёных, зафиксировавших интерес туристов к социалистическому наследию [20]. Использование коммунистического наследия для нужд туризма характерно для такой страны, как Китай, где наблюдается рост потребления так называемого «красного туризма».
2 В целом исследования «красного туризма» всё ещё находятся в начальной стадии. В связи с этим, объектом исследования в данной работе является коммунистическое наследие как часть туристского предложения. Предметом исследования являются понятия «красный туризм» и «туризм коммунистического наследия». Цель исследования — оценить потенциал коммунистического наследия для туристского предложения на основе теоретических и прикладных аспектов. Для достижения данной цели были поставлены и решены следующие задачи: – дано определение понятия «красный туризм»; – исследовано потребление «красного туризма»; – изучен туристский интерес к коммунистическому наследию Европы; – дана интерпретация и репрезентация коммунистического наследия в европейских странах.
3 Сущность и особенности проявления «красного туризма». Концепция «красного туризма» относительно нова и зародилась в Китае. Это особый вид туризма на основе культурной тематики, главным ресурсом которого является социалистическое наследие. Согласно академическим исследованиям, «красный туризм» использует историческое наследие Коммунистической партии Китая, которое включает места и памятники прошлых революционных событий, резиденции бывших коммунистических лидеров и другие объекты. Его суть связана с «напоминанием об истории коммунистической революции, повторным информированием китайского народа, особенно молодого поколения, о ведущем вкладе КПК в национальное процветание» [19].
4 Можно утверждать, что «красный туризм» представляет собой коммунистическую идентичность Китая, которая является коллаборацией коммунистической идеологии и коллективизма. Понятие «красный туризм» предполагает посещение старых революционных баз, мест рождения выдающихся деятелей революционного движения, мест, где происходили важнейшие события в истории китайской революции. Красный туризм способствует неуклонному распространению основных социалистических ценностей и развитию социализма с китайской спецификой. В 2004 г. власти Китая учредили «Национальную программу развития красного туризма на 2004–2010 годы»1. За период действия программы было популяризировано двенадцать «красных» направлений, 30 маршрутов, 100 туристских объектов, отражающих революционные события в стране. Для развития маршрутов было отремонтировано более 100 объектов бывшего революционного движения в Китае. 1. «Красный туризм» содействует развитию экономики бывших революционных опорных баз Китая. [Электронный ресурс]: URL: http://russian.cri.cn/239/2006/04/04/1%40112126.htm (дата обращения 26.03.2019).

views: 166

Readers community rating: votes 0

1. Dzhandzhugazova E. A. (2017), Red tourism in the focus of problems of development of Russian-Chinese economic cooperation, Service in Russia and abroad, vol. 11, no. 6 (76), pp. 6–14. (In Russ.).

2. Ermakova T. A., Pogodina V. L. (2016), Analysis of the conditions for the development of “red tourism” in St. Petersburg, Geographical science, tourism and education: modern problems and development prospects: materials of the 5 All-Russian scientific and practical conference, Novosibirsk, pp. 138–142. (In Russ.).

3. Zieba Y. (2022), Red tourism: definition of the concept and its development in Volgograd, International Journal of Humanities and Natural Sciences, no. 7–2 (70), pp. 176–179. (In Russ.).

4. Ivanov S., Ohridska-Olson R. (2017), Inclusion on the monument to socialism in the tourism offer - political propaganda or economic rationalism? Seminar BG, 15. (In Bulg.) URL: http://ssrn.com/abstract=3009107 (access date 08.30.2023).

5. Kozyrev N. V. (2021), Krasnoyarsk Territory as a potential region for the development of “red tourism” routes, Noema (Architecture. Urbanism. Art), no. 2 (7), pp. 167–177. (In Russ.).

6. Kochkarova E. V. (2019), The “red route” project as a vector for the development of Chinese tourism in the Russian Federation, Colloquium-Journal, no. 17–8 (41), pp. 4–6. (In Russ.).

7. Kuznetsov D. V. (2022), “Red tourism” in China, Russia and China: history and prospects for cooperation, no. 1 (12), pp. 489–498. (In Russ.).

8. Sozinova S. S., Kuchinskaya T. N. (2017), “Red tourism” in Russia and China: prospects for co-development, Russia and China: problems of strategic interaction: collection of the Eastern Center, no. 19, pp. 63–65. (In Russ.).

9. Solomina I. (2017), On the issue of organizing and implementing the international interregional project “red route” in Russia, Modern problems of service and tourism, vol. 11, no. 1, pp. 89–96. (In Russ.).

10. Timofeev M. Yu. (2012), Communism as an attraction: semantic games with the past, News of universities. Series: Humanities, no. 3 (2), pp. 99–104. (In Russ.).

11. Timofeeva L. S., Timofeeva E. R., Yarullina S. R. (2018), Museums of Kazan in the “red tourism” market, Service in Russia and abroad, vol. 12, no. 1 (79), pp. 91–103. (In Russ.).

12. Zhang B. (2015), Trends in the development of China's tourism complex. Author's abstract. dis. Ph.D. econ. Sci. Moscow, Lomonosov Moscow State University. 21 p. (In Russ.).

13. Zhochao Yu. (2019), “Red tourism” as the main direction of cooperation in the field of tourism between China and Russia, Post-Soviet continent, no. 4 (24), pp. 94–106. (In Russ.).

14. Valočkaitė R. (2012), Coping with the Unwanted Past in the Planned Soviet Towns: Visaginas, Tychy and Nowa Huta, Slovo. London, UCL school of Slavonic and East European studies, vol. 24, no. 1, pp. 41–57.

15. Bandyopadhyay R., Morais D. B., Chick G. (2008), Religion and identity in India’s heritage tourism, Annals of Tourism Research, no. 35(3), pp. 790–808.

16. Coffman A. D. (2013), Houses of History and Homepages: Museums of Communism in Eastern and Central Europe and their Online Presence. Graduate Theses, Dissertations, and Problem Reports, 514 p.

17. Czarniawska B. (2002), Remembering while Forgetting: the Role of Automorphism in City Management in Warsaw, Public Administration Review, no. 62, pp. 163–73.

18. Ivanov S., Achikgezyan V. (2017), Attitudes towards communist heritage tourism in Bulgaria, International Journal of Tourism Cities, no. 3 (3), pp. 273–290.

19. Li Y., Hu Z. (2008), Red tourism in China, Journal of China Tourism Research, no. 4 (2), pp. 156–171.

20. Light D. (2000), Gazing on Communism: Heritage Tourism and Post-Communist Identities in Germany, Hungary and Romania, Tourism Geographies, 01/00, pp. 157–176.

Система Orphus

Loading...
Up