Evaluation of the effect from non-capital-intensive measures to reduce the accident rate in road accident concentration spots in major Russian cities

 
PIIS221979310026760-9-1
DOI10.37490/S221979310026760-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Candidate of Sciences (Politics), Leading Analyst of Centre for Transport Economics in Institute for Transport Economics and Transport Policy Studies of Faculty of Urban and Regional Development
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Doctor of Economics, Director of Centre for Transport Economics in Institute for Transport Economics and Transport Policy Studies of Faculty of Urban and Regional Development
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Chief Expert of Centre for Transport Economics in Institute for Transport Economics and Transport Policy Studies of Faculty of Urban and Regional Development
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Candidate of Sciences (Economics), Senior Research Fellow of Centre for Transport Economics in Institute for Transport Economics and Transport Policy Studies of Faculty of Urban and Regional Development
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 19. No3/2023
Pages158-175
Abstract

The article is devoted to the analysis of the of non-capital-intensive measures contribution within the framework of the national project “Safe Quality Roads” to the reduction the number of road accident concentration spots in Russian cities with a population of over 1 million people. Based on the spatial analysis, the seasonal nature of changes in the number of accidents was determined. The road accident concentration spots in the cities were identified with QGIS Software Clustering Tools, and their combination with non-capital-intensive measures was established. Using the statistical analysis, Pearson's chi-squared test, classification trees, the non-parametric Mann-Whitney test, the fact of saving/eliminating road accident concentration spots after or without road measures was evaluated. The study made it possible to conclude that measures of The National Program “Safe Quality Roads” do not always lead to the elimination of road accident concentration spots. The effect of the measures in the road accident concentration spots located near intersections and public transport stops is much lower than in other areas.

Keywordstraffic accident, safe quality roads, non-capital-intensive measures, spatial analysis, nonparametric methods
AcknowledgmentThe article was prepared with the support of Department of Education and Science of Moscow
Received20.07.2023
Publication date25.09.2023
Number of characters28873
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Обеспечение безопасности дорожного движения (БДД) в Российской Федерации в период 2011–2021 гг. характеризуется позитивными изменениями. Если в 2011 г. в России уровень социального риска составлял 19,56 единиц, то в 2021 г. он стал равен 10,7 единицам, а уровень транспортного риска в 2020–2021 гг. в стране снизился до 3 единиц.
2 Полученные показатели означают, что Россия сейчас достигла уровня обеспечения БДД как в странах-лидерах из мирового рейтинга БДД в период времени, когда их уровень автомобилизации населения был сопоставим с российским. Для транспортной политики это значимое событие.
3 Целый ряд факторов может быть использован для объяснения достижения результата при использовании общепринятых в мире методик анализа динамики транспортных рисков: – рост уровня активной и пассивной безопасности эксплуатируемых в России автомобилей; – улучшение дорожных условий и организации движения после ремонта и капитального ремонта автомобильных дорог в рамках национального проекта «Безопасные качественные дороги» (НП БКД, БКД); – существенный прогресс в организации оказания медицинской помощи пострадавшим в дорожно-транспортных происшествиях (ДТП) в рамках того же национального проекта; – реальные и хорошо измеряемые по статистическим рядам успехи в процессе так называемого «транспортного самообучения нации».
4 Однако дальнейшее улучшение ситуации затруднено в силу подкреплённой мировой статистикой аварийности закономерностью, называемой в экономической теории законом убывания предельной полезности или предельной производительности. В текущем десятилетии только Испании удалось поддержать среднегодовые темпы снижения социальных рисков в 6 %, в остальных странах-лидерах сколько-нибудь заметные темпы снижения этого показателя не наблюдались.
5 Конкретнее говоря, совокупность мероприятий, бюджетных и временных затрат, требуемых для снижения социального риска с 20 до 12 единиц, оказывается явно недостаточной для следующего шага — снижения социального риска с 12 до 4 единиц. Кроме того, паттерны транспортного поведения участников дорожного движения подвержены сильному влиянию процессов входа/выхода национальной экономики из экономических кризисов; это влияние находит количественное отражение в краткосрочных волнообразных нарушениях фундаментального нисходящего тренда смертности в ДТП, имевших место после кризисов 1998 и 2008–2010 гг. Указанная закономерность имеет в современных условиях исключительное практическое значение в части принятия дополнительных мер для купирования аналогичных посткризисных всплесков смертности в ДТП, вполне вероятных в 2023–2024 гг.
6 Многие дорожные службы в промышленно развитых странах начали повышать БДД на основе анализа и устранения точек повышенной опасности1. Данный подход основан на идее, что на конкретных участках дорожной сети одновременно существует несколько факторов, приводящих к аварийности. В соответствии с этим подходом можно воздействовать на факторы, способствующие аварийности, и, таким образом, устранить место повышенной опасности. 1. World Health Organization. WHO global status report on road safety 2013: supporting a decade of action. World Health Organization. 2013. [Электронный ресурс]: URL: >>>> (дата обращения: 10.03.2023).

views: 105

Readers community rating: votes 0

1. Pechatnova E. V., Kuznetsov V. N. (2022), Factors causing road traffic accidents with particularly serious consequence, The Russian Automobile and Highway Industry Journal, no. 19 (2), pp. 224–235. (In Russ.). https://doi.org/10.26518/2071-7296-2022-19-2-224-235.

2. Yakunin I. N., Menshikh O. M., Shungulov D. M. (2019), Study of the influence of high ambient temperature on the safety of the road transport process, Intellekt. Innovatsi. Investitsii [Intellect. Innovation. Investments], vol. 7, pp. 138–145. (In Russ.). https://doi.org/10.25198/2077-7175-2019-7-138.

3. Abbess C., Jarrett D., Wright C. C. (1981), Accidents at blackspots: estimating the effectiveness of remedial treatment, with special reference to the “regression-to-mean” effect, Traffic Engineering & Control, vol. 22, no. 10, HS-032, pp. 532–542.

4. Boyle A. J., Wright C. C. (1984), Accident migration after remedial treatment at accident blackspots, Traffic Engineering and Control, no. 25 (5), pp. 260–267.

5. Brandstaetter C., Yannis G., Evgenikos P., Argyropoulou E., Papantoniou P., Reurings M., Haddak M. (2012), Annual Statistical Report, Deliverable D3, vol. 9.

6. Khalil E. E., Eldegwy A. E. (2018), Passengers’ thermal comfort in private car cabin in hot climate, 2018 Joint Propulsion Conference, p. 4613. https://doi.org/10.2514/6.2018-4613.

7. Elvik R. (1995), Meta-analysis of evaluations of public lighting as accident countermeasure, Transportation Research Record, no. 1485 (1), pp. 12–24.

8. Ester M., Kriegel H. P., Sander J., Xu X. (1996), A density-based algorithm for discovering clusters in large spatial databases with noise, Proceedings of the Second International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining, Evangelos Simoudis, Jiawei Han, Usama M. Fayyad, AAAI, Press, vol. 96, no. 34, pp. 226–231.

9. Hauer E. (1983), An application of the likelihood/Bayes approach to the estimation of safety countermeasure effectiveness, Accident Analysis & Prevention, no. 15 (4), pp. 287–298. https://doi.org/10.1016/0001-4575 (83)90053-2

10. Hauer E. (1997), Observational before/after studies in road safety. estimating the effect of highway and traffic engineering measures on road safety, Pergamon, Oxford, 289 p.

11. Jones V. (1981), Remedial measures at hazardous locations on highways. International Highway Safety Conference, Belgrade, Yugoslavia, October 20–23, 1981. Miscellanies-technical papers, p. 10.

12. Saladié Ò., Bustamante E., Gutiérrez A. (2020), COVID-19 lockdown and reduction of traffic accidents in Tarragona province, Spain, Transportation research interdisciplinary perspectives, vol. 8, p. 100218.

13. Zhao S., Zhu B., Wang R. (2016), Study of the influence on the comfort of vehicle cabin thermal environment and improve cabin thermal environment comfort, Fluid Machinery, vol. 44 (7), pp. 70–76.

Fig 1 (Рисунок_1.png, 160 Kb) [Download]

Fig 2 (Рисунок_2.png, 494 Kb) [Download]

Fig 3 (Рисунок_3.png, 1,360 Kb) [Download]

Fig 4 (Рисунок_4.png, 934 Kb) [Download]

Fig 5 (Рисунок_5.png, 194 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up