Adaptation of mechanisms for ensuring transport security of the Kaliningrad region in the new geopolitical and geo-economic realities

 
PIIS221979310025345-2-1
DOI10.37490/S221979310025345-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow, Institute of Geopolitical and Regional Studies
Affiliation: Immanuel Kant Baltic Federal University
Address: Russian Federation, Kaliningrad
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 19. No2/2023
Pages41-51
Abstract

Over the past year, the issue of ensuring the transport connectivity of the Kaliningrad region has grown from an economic plane into a matter of geostrategic importance that determines all aspects of the functioning of the region. The sanctions of the EU countries against Russia and Belarus, and the retaliatory measures taken by our state, have created a new geopolitical and geo-economic situation in which the previous mechanisms for ensuring the transport connectivity of the region from the main territories of the country have ceased to work. As a result, federal and regional authorities are faced with the need to develop and adopt measures to ensure the transport connectivity of the region in time pressure. The article analyzes how the restrictive measures imposed by the EU against Russia and Belarus affected the possibilities of ensuring transport connectivity of the exclave region with the core of the country's territories and what response steps were taken to overcome the emerging crisis situations. The author comes to the conclusion that the federal and regional authorities as a whole managed to find effective measures to ensure the functioning of the Kaliningrad region without breaking the freight and passenger communication channels with the main territory of the country.

Keywordstransport security, transport connectivity, Kaliningrad region, exclave region, sanctions, European Union
AcknowledgmentThe study was carried out within the State Law of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation No. 4462-23 “Monitoring and analysis of the geopolitical risks of the Russian Federation in the Kaliningrad direction, as well as ensuring the national interests of the Russian Federation in the field of humanitarian knowledge by the Kaliningrad region”.
Received28.06.2023
Publication date29.06.2023
Number of characters21897
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Транспортная система Калининградской области, являясь неотъемлемым элементом территориальной социально-экономической системы (ТСЭС) региона, за последние 30 лет неоднократно сталкивалась с необходимостью внутренней трансформации в целях адаптации к изменяющимся внутренним и внешним политическим и экономическим условиям. Такая адаптивная способность является важным условием для стабильного функционирования всего региона в целом, а также для обеспечения устойчивых связей российского эксклава с основной территорией страны. Особенности функционирования и перспективы развития Калининградской области в постоянно меняющихся условиях рассматривались в работах Г. М. Фёдорова [4; 10], А. П. Клемешева [5] Ю. М. Зверева [11], А. Б. Себенцова и М. В. Зотовой [8; 9] и многих др. В том числе отдельно рассматривались особенности функционирования отдельных региональных компонентов ТСЭС Калининградской области [2; 6; 7].
2 Вместе с тем, очевидно, что с началом проведения специальной военной операции и введением санкций в отношении России и Белоруссии со стороны стран Евросоюза экономические и политические условия функционирования Калининградской области вновь кардинально трансформировались. В контексте вопроса функционирования транспортной системы Калининградской области существенно изменились условия для обеспечения транспортной грузовой и пассажирской связности региона с основной территорией России. В рамках данной публикации проводиться анализ эффективности ответных мер обеспечения транспортной безопасности Калининградской области, в первую очередь, в контексте устойчивой транспортной связности региона с основной территорией России.
3 Адаптация транспортной системы региона после вступления Литвы в состав Евросоюза. До распада СССР Калининградская область функционировала в единой Прибалтийской экономической системе, в соответствии с чем организовывалась работа и транспортной системы региона. Регион имел разветвлённую транспортную связность со многими городами Литвы, Латвии и Эстонии, приграничный ныне город Советск в то время был важным транспортным узлом, через который обеспечивалось железнодорожное и автобусное сообщение. Активно функционировал в регионе внутренний водный (речной) вид транспорта, преимущественно на р. Неман. В 1985 г. совокупный объём перевезённых речным транспортом грузов составлял 5 млн тонн.
4 Распад СССР и трансформация Калининградской области в российский эксклав существенно отразились на показателях работы транспортного комплекса региона. Если в 1985 г. совокупный объём перевезённых в регионе грузов составлял 41,9 млн тонн, то к 1995 г. этот показатель упал до 14,4 млн тонн (практически в 3 раза). При этом нужно отметить, что распад СССР существенно не повлиял на механизмы обеспечения транспортной связности региона с основной территорией России. По-прежнему как в грузовом, так и в пассажирском сообщении ведущую роль играл железнодорожный транспорт. Данная ситуация кардинальным образом не менялась вплоть до 2002 г. По итогам 2001 г. объём пассажирского сообщения между Калининградской областью и основной территорий страны ориентировочно оценивался в 1,47 млн чел. в год, из которых железными дорогами было перевезено 980 тыс. чел., авиационным транспортом — 240 тыс. чел., автомобильным (экспертная оценка) — 250 тыс. чел. [1]. Аналогичная ситуация наблюдалась и в контексте обеспечения грузовых перевозок между регионом и основной территорий России.

views: 146

Readers community rating: votes 0

1. Gumenyuk I. S. (2021), Are there real threats to the transport isolation of the region? Challenges and Prospects for the Development of the Kaliningrad Region: Geopolitics and Geoeconomics, Klemeshev A. P., Fedorov G. M., Voloshenko K. Yu., Gumenyuk I. S., Gumenyuk L. G., Zverev Yu. M., Kropinova E. G., Kuznetsova T. Yu., Lyalina A. V., Mikhailova A. A., Novikova A. A., Peker I. Yu., Tarasov I. N. Consortium “Frontiers of Russia”, IKBFU I. Kant, Kaliningrad, pp. 122–128. (In Russ.).

2. Gumenyuk I. S., Orlov S. V. (2014), Kaliningrad Region as a Territory of Potential Formation of a Transport Cluster of the Seaside Region, Baltiс Region, no. 3 (21), pp. 121–131. (In Russ.).

3. Zhdanov V., Kuznetsova O., Mau V., Plyukhin V., Prikhodko S. (2002), The problem of economic development of the Kaliningrad region as an exclave region of Russia, Moscow, 251 p. (In Russ.).

4. Klemeshev A. P., Fedorov G. M. (2004), From an isolated exclave to a "development corridor": alternatives to a Russian exclave in the Baltic, Kaliningrad, KGU, 253 p. (In Russ.).

5. Klemeshev A. P., Fedorov G. M., Voloshenko K. Yu., Gumenyuk I. S., Gumenyuk L. G., Zverev Yu. M., Kropinova E. G., Kuznetsova T. Yu., Lyalina A. V., Mikhaylova A. A., Novikova A. A., Peker I. Yu., Tarasov I. N. (2021), Challenges and Prospects for the Development of the Kaliningrad Region: Geopolitics and Geoeconomics, Kaliningrad, IKBFU, 183 p. (In Russ.).

6. Lobanova E. V., Serbulov A. V. (2018), Determination of the sectoral import-substituting proportion of mechanical engineering in the Kaliningrad region, Bulletin of the. I. Kant. Baltic Federal University Series: Humanities and social sciences, no 4, pp. 43–56. (In Russ.).

7. Mitrofanova A. V. (2010), Regional tourist cluster as a form of spatial organization of tourism (on the example of the Kaliningrad region), abstract dis. ... Candidate of Geographical Sciences, Ros. state un-t im. Immanuel Kant, Kaliningrad. (In Russ.).

8. Sebentsov A. B., Zotova M. V. (2018), Kaliningrad region: challenges of exclaveness and ways of its possible compensation, Baltic region, vol. 10, no. 1, pp. 89–106. https://doi.org/10.5922/2074-9848-2018-1-6. (In Russ.).

9. Sebentsov A. B., Zotova M. V. (2013), The potential of the economic and geographical position of the Kaliningrad region: limitations and prospects for implementation, Baltic region, no. 4, pp.113–131. (In Russ.).

10. Fedorov G. M., (2010), Kaliningrad dilemma: “development corridor” or “double periphery”? Geopolitical factor in the development of the Russian exclave in the Baltic, Baltic region, no. 2 (4), pp. 5–15. (In Russ.).

11. Fedorov G. M., Zverev Yu. M. (2020), Kaliningrad alternatives: 25 years later, Kaliningrad, IKBFU, 315 p. (In Russ.).

Система Orphus

Loading...
Up