Using the node-place model on the example of Moscow metro stations

 
PIIS221979310023116-0-1
DOI10.37490/S221979310023116-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: PhD Student, Department of Economic and Social Geography of Russia, Faculty of Geography
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 19. No1/2023
Pages129-145
Abstract

The policy of urban development focused on public transport involves the formation of high-density multifunctional areas within walking distance of passenger transport nodes. This practice has found application in Moscow, where the organization of transport hubs as multifunctional centers is being carried out - mainly on the basis of metro stations. Often the nodes are the actual centers of urban areas, so it is important to take into account the characteristics of the territories adjacent to the nodes and evaluate their interaction.

As a tool for such an analysis, the empirical model "Node-Place" is proposed. It explores the relationship between transport security and the functional diversity of the territory. A number of heterogeneous indicators are combined into node and place indices, the values of which are plotted on a two-axis graph. The model assumes five "ideal-typical" situations indicating potential directions of development. Cases of using the model in Russia are unknown.

The "Node-Place" model is tested on the example of eight stations of the Moscow Metro. Based on the experience of previous studies, some indicators are replaced to calculate the node index, taking into account local conditions. Difficulties with obtaining and verifying data for calculating the place index are noted. The model reveals two types of situations, which allows us to conclude that it can be used in Russian conditions to assess the development potential of territories around passenger transport hubs. It is possible to use the Node-Place model more widely at different scale levels based on the idea of a territorial optimum.

Keywordstransit-oriented development, urban areas, Node-Place model, Moscow metro, transit hubs
Received18.11.2022
Publication date05.03.2023
Number of characters28772
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Развитие, ориентированное на общественный транспорт (transit-oriented development — TOD) — городская политика, стимулирующая использование общественного транспорта за счёт повышения уровня его доступности и улучшения интеграции с городским пространством. Концепция TOD появилась в западных странах в начале 1990-х гг. как ответ на проблемы разросшихся городов, связанные с массовой автомобилизацией, а затем в различной степени распространилась по миру1. Она предполагает превращение территорий вокруг узлов общественного транспорта в многофункциональные зоны с высокой плотностью жилья и разнообразной деятельности, что должно благоприятствовать отказу от использования личного автомобиля. 1. Необходимо заметить, что концепции, во многом аналогичные TOD, существовали в СССР 197080-х гг., хотя, как правило, имели несколько иное обоснование.
2 В России подобная практика получила применение в настоящее время в Москве, где организация транспортно-пересадочных узлов (далее — ТПУ) предусматривает не только создание условий для удобной пересадки пассажиров между различными видами транспорта, но и формирование многофункциональных общественных центров. Всего в Москве построено и запланировано не менее 96 ТПУ2, большинство из которых привязано к станциям метрополитена либо городских железных дорог: Московского центрального кольца (МЦК) и Московских центральных диаметров (МЦД). 2. Транспортно-пересадочные узлы Москвы. [Электронный ресурс]: URL: >>>> (дата обращения: 22.08.2022).
3 ТПУ рассматриваются властями Москвы в качестве своеобразных локальных центров притяжения. Сосредоточивая потоки транспорта и пассажиров, во многих случаях ТПУ становятся фактическими центрами окружающих районов, влияя на их облик и пути развития. Это означает, что недостаточно ограничиваться развитием территорий только там, где непосредственно встречаются потоки. Необходимо также учитывать особенности прилегающих к узлу городских районов и оценивать возможные последствия для них при изменении роли узла.
4 На наш взгляд, инструментом для соответствующего анализа может стать эмпирическая модель «Узел-Место» («The Node-Place model»), к которой нередко обращаются зарубежные исследователи для оценки потенциала развития городских территорий в рамках TOD. Исследования с применением модели сравнительно многочисленны, затрагивают различные виды транспорта в разных странах. Случаи применения модели «Узел-Место» в России неизвестны, в русскоязычных источниках встречаются лишь отдельные упоминания о ней.
5 Цель статьи — оценить возможность применения модели «Узел-Место» в российских условиях.
6 Модель «Узел-Место». Концепцию «Узел-Место» в середине 1990-х гг. предложил сотрудник кафедры прикладной географии и планирования Утрехтского университета Лука Бертолини как подход к выбору путей развития городских железнодорожных станций Амстердама и Утрехта [3]. Бертолини отметил двойственную природу железнодорожных станций в городе: с одной стороны, они являются узлами транспортных сетей, с другой, выступают как места, где происходит взаимодействие между людьми. Отсюда следует основное направление развития: расширение и объединение ролей «транспортной развязки» (усиление интеграции между разнородными транспортными системами) и «полюса активности» (в рамках становления полицентричной городской агломерации).

views: 154

Readers community rating: votes 0

1. Aleksander K. E., Rudneva N. A. (1985), Rapid transit in urban planning, Мoscow, 140 p. (In Russ.).

2. Rodoman B. B. (1999), Areas and Networks: Essays of Theoretical Geography, Smolensk, 256 p. (In Russ.).

3. Bertolini L. (1996), Nodes and places: complexities of railway station redevelopment, European Planning Studies, vol. 4, no. 3, pp. 331–345. https://doi.org/10.1080/09654319608720349.

4. Bertolini L. (1999), Spatial Development Patterns and Public Transport: The Application of an Analytical Model in the Netherlands, Planning Practice & Research, vol. 14, no. 2, pp. 199–210. https://doi.org/10.1080/02697459915724.

5. Bertolini L. (2008), Station areas as nodes and places in urban networks: An analytical tool and alternative development strategies, Railway Development: Railway Development: Impacts on Urban Dynamics, Amsterdam, pp. 35–57. https://doi.org/10.1007/978-3-7908-1972-4_3.

6. Caset F., Blainey S., Derudder B., Boussauw K., Witlox F. (2020), Integrating node-place and trip end models to explore drivers of rail ridership in Flanders, Belgium, Journal of Transport Geography, vol. 87, 102796. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102796.

7. Chorus P., Bertolini L. (2011), An application of the node place model to explore the spatial development dynamics of station areas in Tokyo, The Journal of Transport and Land Use, vol. 4, no. 1, pp. 45–58. https://doi.org/10.5198/jtlu.v4i1.145.

8. Dou M., Wang Y., Dong S. (2021), Integrating Network Centrality and Node-Place Model to Evaluate and Classify Station Areas in Shanghai, ISPRS International Journal of Geo-Information, vol. 10, iss. 6, 414. https://doi.org/10.3390/ijgi10060414.

9. Eizaguirre-Iribar A., Grijalba O., Hernández-Minguillón R. J. (2021), An Integrated Approach to Transportation and Land-Use Planning for the Analysis of Former Railway Nodes in Sustainable Transport Development: The Case of the Vasco-Navarro Railway, Sustainability, no. 13 (1), 322. https://doi.org/10.3390/su13010322.

10. Ivan I., Boruta T., Horak J. (2012), Evaluation of railway surrounding areas: The case of Ostrava city, WIT Transactions on The Built Environment: Urban Transport XVIII, vol. 128, pp. 141–152. https://doi.org/10.2495/UT120131.

11. Groenendijk L., Rezaei J., Correia G. (2018), Incorporating the travellers’ experience value in assessing the quality of transit nodes: A Rotterdam case study, Case Studies on Transport Policy, vol. 6, iss. 4, pp. 564–576. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2018.07.007.

12. Kim H., Selima S., Weber J. (2018), A geographic assessment of the economic development impact of Korean high-speed rail stations, Transport Policy, vol. 66, pp. 127–137. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.02.008.

13. Lyu G., Bertolini L., Pfeffer K. (2016), Developing a TOD typology for Beijing metro station areas, Journal of Transport Geography, vol. 55, pp. 40–50. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2016.07.002.

14. Monajem S., Ekram Nosratian F. (2015), The evaluation of the spatial integration of station areas via the node place model; an application to subway station areas in Tehran, Transportation Research. Part D, vol. 40, pp. 14–27. https://doi.org/10.1016/j.trd.2015.07.009.

15. Nigro A., Bertolini L., Moccia F. D. (2019), Land use and public transport integration in small cities and towns: Assessment methodology and application, Journal of Transport Geography, vol. 74, pp. 110–124. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.11.004.

16. O’Sullivan S., Morrall J. (1996), Walking Distances to and from Light-Rail Transit Stations, Transportation Research Record, vol. 1538, iss. 1, pp. 19–26. https://doi.org/10.1177/0361198196153800103.

17. Reusser D. E., Loukopoulos P., Stauffacher M., Scholz R. W. (2008), Classifying railway stations for sustainable transitions — balancing node and place functions, Journal of Transport Geography, vol. 16, pp. 191–202. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2007.05.004.

18. Vale D. S., Viana C. M., Pereira M. (2018), The extended node-place model at the local scale: Evaluating the integration of land use and transport for Lisbon's subway network, Journal of Transport Geography, vol. 69, pp. 282–293. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.05.004.

19. Zhang Y., Marshall S., Manley E. (2019), Network criticality and the node-place-design model: Classifying metro station areas in Greater London, Journal of Transport Geography, vol. 79, 102485. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2019.102485.

Система Orphus

Loading...
Up